Het grote Dashcam topic

Horkje

Forumguru
Extra voeding voor permanente stroom is geloof ik wel heel verstandig. Voor mij is juist de parkeerstand ook heel interessant. Een paar jaar geleden een flinke kras op mijn auto gekregen.....

Extra camera achterkant, tsja. Waarom niet? Als je toch bezich bent.

Ik zag op Youtube een handig filmpje waar je beelden twee BlackVue’s, een Thinkware en een DOD gelijktijdig kunt beoordelen. Lang filmpje dus misschien even wat spoelen maar wel aanzienlijke verschillen te zien.


95D23A75-481E-4454-8DE4-615B41E02479.jpeg 79887731-9F5F-43D9-B7BC-A21C239068B5.jpeg
 

Rallye

Forumguru
Pas in het buitenland wel op met die gps/cam-dingen, erg vaak zitten daar flitskastlocaties in.
In Zwitserland en Frankrijk verboden, en dat zal in meer europese landen zo zijn.
Controlerende ambtenaren daar kennen die dingen ook.

Dat geldt voor elke TomTom ook. Sinds een paar jaar zzitten daar voor Frankrijk geen fltslocaties meer in maar veiligheidszones (waarin toevallig vaak een flitskast staat). Dat is wel legaal. Voor Zwitersland weet ik het niet, maar ook daar staan volgens mij, als ze er al in zitten, de flitskasten niet aan in de software.

Qua dashcam vind ik de OEM-look van de Sinosmart wel mooi. @HarrieSkoda wat vind jij van de beelden?
 

CBreedijk

Donateur
Ikzelf heb die DOD RC500S.
Beeld is echt subliem. Maar daar is de prijs dan ook naar..

de DOD is toch €120 goedkoper dan de Blackvue 750.
reviews zijn erg te spreken over DOD, maar blackboxmycar.com is weer niet lyrisch.

lastig he die keuzes ;)

(hoe heb je de DOD btw aangesloten?
of moet ik ff verder teruglezen?)
 

HarrieSkoda

Forumguru
Qua dashcam vind ik de OEM-look van de Sinosmart wel mooi. @HarrieSkoda wat vind jij van de beelden?

Voor mij is de kwaliteit van de Sinosmart voldoende. Kan altijd beter natuurlijk.

Alles is er goed op te zien. Kentekens ook zelfs nog wel als ze niet te hard voorbij komen of te ver weg zijn. Maar dit kun je oplossen door het betreffende kenteken hardop uit te spreken zodat het ook opgenomen wordt.

Ik wil absoluut niks anders meer!
 
Heb hem op een geschakelde voeding zitten; de DOD DP4. Maar hij verbruikt 200ma aan stroom per uur; dus dat is bij stilstand 33A in de week en dat wilde ik mijn accu niet aandoen. Daarom de keuze voor geschakelde voeding.
 

Horkje

Forumguru
@Disaster-Master heb ondertussen ook jouw unboxing bekeken. Top!

Die DP4 is dus eigenlijk niks meer dan een koppelstuk om via de zekeringen te verbinden?

Ik moet zeggen dat de DOD rc500 eigenlijk bij mij nu wel op 1 staat. Ik mis alleen nu de optie voor een extra batterij. Ik wil namelijk zeker ook tijdens parkeren eventuele beschadigingen vast kunnen leggen...

In je review hoor ik dat de bescherming pas bij 20% capaciteit accu in werking zou treden. Zal dat nog per auto / accu kunnen verschillen? Met een nieuwe S3 heb ik wellicht meer capaciteit over (of nodig?) want zwaardere accu?

Ik ben niet technisch maar de stekkertjes van de DP4 op de juiste plek inpluggen dat lukt me nog wel. Keuze is dan alleen of ik kies voor permanente voeding (parkeermodus / kans lege accu) of alleen voeding draaiende motor (geen parkeermodus).

Heb je (of iemand anders) daar nog iets zinnigs over te vertellen?
 

gdisselkoen

Forumguru
Als je naar het buitenland gaat, doe je er verstandig aan even de regels te lezen die in het betreffende land van toepassing zijn. In diverse landen is het verboden om een dashcam in de auto te hebben. In Duitsland is het bijvoorbeeld verboden i.v.m. de privacy en kun je er zelfs een zeer forse boete voor krijgen.

Als je een camera neemt, neem er dan 1 die makkelijk te verwijderen is. Bijvoorbeeld een dashcam die middels een losse houder bevestigd wordt.

@Horkje Ik ben zelf wel technisch, maar dan op een heel ander vlak ;)
Ik weet niet hoe het bij andere merken zit, maar Blackvue levert ook een battery pack om je dashcam te voeden wanneer het contact uit staat en de dashcam geen permanente voeding heeft. Niet goedkoop, maar dan heb je ook wat: http://blackvue-nederland.nl/producten/blackvue-power-module/blackvue-b-112-battery-pack-details
 

CBreedijk

Donateur
Thnx for the tip/reminder.

Als we van de weg geplukt worden zal ik m snel wegpakken ;)

Net ala flits service op dashcam. Voor mij niet nodig.

Maar neig toch t meest naar de DOD rc500 dashcam.

Ga vanavond knoop doorhakken.
 

Horkje

Forumguru
Eigenlijk zou je een soort “bewaker” moeten hebben die bij een bepaald ingesteld niveau van de accu de boel uitschakeld waarna direct de extra batterij gebruikt wordt.

Of andersom, batterij wordt eerst aangesproken en als deze op is dan gaat de permanente voeding van de accu in werking. Zodra de accu onder een bepaald ingesteld niveau komt, gaat alles uit.

Dus en batterij en accubeveiliging.

Mijn voorkeur is die DOD qua cam, maar volgens mij is dat battery-pack van Black-Vue ook voor andere randapparatuur geschikt.

Wordt voor mij streeds interessanter me in de permanente voeding te verdiepen.

Qua buitenland denk ik dat er, net als navigatie waarschijnlijk geen flitsers in zullen zitten omdat dat daar verboden is.
 

gdisselkoen

Forumguru
Zo'n "bewaker" zit er bij mij in. In de vorm van de Power Magic Pro. Die schakelt de dashcam automatisch uit als de spanning van de accu onder een bepaald waarde komt. En als de spanning van de dashcam af gaat, dan zet deze zichzelf netjes uit.

Ik vermoed ook dat het battery pack ook voor andere apparaten geschikt is. Lijkt me een soort van powerbank achtig ding.
 
De DP4 is een accu bewaker. Alleen naar mijn mening, zoals ook zeg in mijn unbox video, is de cutoff bij 11.5v gewoon aan de lage kant. Dat had minimaal 11.7 of 11.8 volt moeten zijn.

Een lood accu, maakt niet uit welk type en wat de capaciteit is van de accu, mag met niet meer dan 80% van zijn capaciteit ontladen worden. Ga je lood accus wel dieper ontladen dan gaat de conditie van de accu achteruit. Een AGM accu kan hier beter tegen dan een EFB accu; maar het is veelal het laatste type welke fabriek af gemonteerd zit. Vanwege de goedkopere techniek en lichtere gewicht.

dsc-marine-electrical-systems-seminar-020311-44-728.jpg



Een batterypack heeft wel zin; maar dan wel 1 welke voldoende capaciteit heeft. 180 euro voor een blackvue accupack is ook gewoon debiel. De accu heeft een capaciteit van 3000ma. Houd in dat deze het in theorie 15 uur werkt bij een stroomafname van 200ma uur. In ideale condities. Maar er is altijd verlies. En dan is de buiten temperatuur ook nog van invloed. En dat moet 180 euro kosten? Nee. Dat is echt te krom voor woorden.



Wij rijden er doordeweeks niet met de auto. Dus mijn accu zou stelselmatig ontladen worden. Capaciteit van de accu is 70a; na een week is er in mijn geval 33a verstookt. Dus dan is de accu 50%. Daar vanuitgaande dat de accu elke keer tijdens het rijden naar 100% word geladen. En de praktijk heeft mij al geleerd dat dit niet het geval is. Dus daarom gebruik ik de parkeermodus niet en zit hij dus op een geschakelde voeding.

De DOD heeft trouwens intern geen batterij maar een condensator. Die levert voor een korte tijd stroom zodat bij het wegvallen van de spanning de camera de opname kan stoppen en kan afsluiten. Voordeel hiervan is wel weer dat er geen sprake is van een interne, en mogelijk niet vervangbare, batterij welke slijt en defect kan gaan.

Wat ook wel leuk is om op te merken is dat DOD wel zijn lens specs vermeld.
En de sensor aan de achterkant van de dashcam is gelijk aan die van de voorkant.
De DOD word ook geleverd met een polarisatie filter tegen schitteringen..

Bij de blackvue DR650S is de achterkant bijv 720p. Andere sensor ook.
En geen idee welk diafragma er op de Blackvue zit. Bij de DOD beide f/1.6
 
Laatst bewerkt:

Horkje

Forumguru
@Disaster-Master zou die “Power Magic Pro” van BlackVue geen goed alternatief zijn? Kost maar een paar tientjes en in tegenstelling tot de “DOD DP4” (cutoff bij 11,5 Volt) kan je daar wel het aantal volt reguleren van 12Volt, 12,5Volt en meer. Zie: http://blackvue-nederland.nl/producten/blackvue-power-module/blackvue-power-magic-pro-details

Zoals ik het nu voor me zie zou ik dan de DOD cam kiezen (goedkoper en beter beeld zoals ik het in de vergelijking zie). En dan i.c.m met de BlackVue “bewaker”. Moet kunnen lijkt mij.

Best of both worlds....
 
@Disaster-Master zou die “Power Magic Pro” van BlackVue geen goed alternatief zijn? Kost maar een paar tientjes en in tegenstelling tot de “DOD DP4” (cutoff bij 11,5 Volt) kan je daar wel het aantal volt reguleren van 12Volt, 12,5Volt en meer. Zie: http://blackvue-nederland.nl/producten/blackvue-power-module/blackvue-power-magic-pro-details

Zoals ik het nu voor me zie zou ik dan de DOD cam kiezen (goedkoper en beter beeld zoals ik het in de vergelijking zie). En dan i.c.m met de BlackVue “bewaker”. Moet kunnen lijkt mij.

Best of both worlds....
Ja dat is wel beter ja.. wellicht dat ik ooit nog eens wissel.. die had ik nog niet eerder gezien van blackvue; had alleen het accupack gezien.
@CBreedijk gewoon het bedrijf mailen en anders retourneren; wet koop op aftstand 7 werkdagen bedenktijd dus moet geen probleem zijn.
 
En altijd eerst bij onze oosterburen kijken; 35 euro en gratis bezorgd. Ipv 45 euro in NL
https://www.amazon.de/Pittasoft-Pow...r=8-1-fkmr1&keywords=BlackVue+Power+Magic+Pro

En op Ebay 27 dollar vanuit Korea maar dan héb je kans op inklaring van de Douane en dan is de Duitse Amazon voordeliger.


Voor de (toekomstige) DOD gebruikers is het wél van belang om te weten dat de camera (op een voor mij niet verklaarbare reden) niet goed werkt met geheugenkaarten van Sandisk.
DOD Tech recommend NOT to use SanDisk branded or TLC flash memory cards


Ook is het goed om de camera te voorzien van de laatste firmware.
Op dit moment versie 201709061.

Kwestie van geheugenkaart formateren in de camera via de app, kaartje in de pc, firmware file in de root van de geheugenkaart. Dus niet in een map of iets, kaartje erin terug steken en camera aan zetten. De firmware ipgrade begint en na het updaten opnieuw de geheugenkaart formateren anders blijf je in een loop hangen met updaten ;)
 
Laatst bewerkt:

CBreedijk

Donateur
Voor de (toekomstige) DOD gebruikers is het wél van belang om te weten dat de camera (op een voor mij niet verklaarbare reden) niet goed werkt met geheugenkaarten van Sandisk.
DOD Tech recommend NOT to use SanDisk branded or TLC flash memory cards

en weer 2x te laat ;)
- wel de BlackVue Power Magic Pro besteld (en reeds geleverd)in NL (maar dan wel de DOD DP4 gecancelled)
- iig geen SanDisk besteld (net gechecked)
 

CDK

Forumguru
@Peterson, heb jij de waylens horizon? Wat een gave camera is dat zeg! Zie dat er ook een secure 360 variant komt. Dergelijke camera’s heb ik nog niet eerder gezien als dashcam. Nooit van gehoord, maar de combinatie met een OBD2 dongle en boost / rpm / acceleratietijden in beeld is wel supervet!!
 
Bovenaan Onderaan