Het grote Dashcam topic

Neptukker

Forumguru
Het lijkt er naar toe te gaan dat mijn verzekering mijn schade vergoed (zonder terugval e.d) en het gaat nalaten om de tegenpartij aansprakelijk te stellen wegen de lage kans op succes. Niets is nu nog zeker dus wordt vervolgd.
 

Neptukker

Forumguru
Ik ben nu in een interessant schadegeval terecht gekomen en wie weet of mijn dashcam hierin een (verdere) toegevoegde waarde gaat hebben.

Ik reed op een tweebaans snelweg op de linker rijstrook. Een personenauto kwam vanaf de invoegstrook invoegen, dicht achter een vrachtauto die al op de snelweg reed, en wou gelijk door naar de meest linkse rijstrook waar ik met een hogere snelheid reed. Behalve dat dit volgens mij niet in één beweging mag zag de chauffeur mij blijkbaar ook over het hoofd. Ik ging stevig op de rem (jassen op achterbank vlogen van de bank af) en claxonneerde. De bestuurder brak ruw de geplande actie af en remde stevig en bleef daarmee achter de vrachtauto. Alles is met de dashcam opgenomen en het kenteken van de auto is te lezen op de beelden.

Nu blijkt later (bij aankomst) dat de trapper van de fiets op de fietsendrager dankzij mijn stevige rem actie een nare dut in de achterklep geslagen heeft (ik vreesde al dat er contact geweest zou kunnen zijn). Ik heb contact opgenomen met mijn verzekering en nu gaan ze de tegenpartij aansprakelijk stellen voor de schade.

Ik ben erg benieuwd wat de uitkomst zal zijn van de schadeafwikkeling van dit voorval want dit lijkt mij niet zo klaar als een klontje zoals bij veel andere schade's.

De zaak is afgedaan. De schade was te verhelpen middels schadeherstel zonder uitdeuken en dat kost niet al te veel. De verzekering van mij neemt die kosten op zich aangezien ze van mening zijn dat mij wel schade is toegebracht. Omdat het bedrag vrij laag is en de kans op een succesvolle aansprakelijkheidstelling van de tegenpartij zeer laag is gaan zij het niet verhalen. Dit alles heeft géén gevolgen voor mijn premie en schadeverleden.

De dashcam heeft zichzelf dus inmiddels weer terug verdient voor mij.

Hier de betreffende scene:

 
Laatst bewerkt:

gdisselkoen

Forumguru
Ik heb zelf de BlackVue DR650S-1Ch, voorloper van de DR750S, en die bevalt mij prima. Heb inmiddels wel het 16GB SD kaartje vervangen door een 32GB SD kaart en overweeg zelfs om een 64GB kaartje er in te zetten.
 
Laatst bewerkt:

Peterson

Actief lid
Ik heb een Waylens Horizon met 128gb kaartje.
Kwa beeldkwaliteit en mogelijkheden kan er niets aan tippen, maar je moet wel in de buidel tasten..
 

Japanese Power

Donateur
Ben altijd benieuwd bij postings van mensen naar de beeldkwaliteit.
Een linkje naar eigen filmpjes zou best wenselijk zijn ter vergelijk.
Wat de een als goed ervaart vindt de ander wellicht als matig, of andersom...
 

Horkje

Forumguru
Zelf probeer ik nu ook via Youtube wat gebruikersmateriaal te bekijken. Wat mij opvalt is toch vaak matige kwaliteit (kentekens niet goed leesbaar). Daarnaast de zon en weerkaatsing van het licht. Dat zal deels de hoek kunnen zijn maar mogelijk toch ook een betere filter gebruiken denk ik.

Die BlackVues spreken mij persoonlijk wel aan. Maar liever dan dat zou ik het in de kap van de spiegel verbergen. Een soort OEM cam voor de S3. Voor de O3 al wel gezien maar niemand hier met een S3.....

En dan nog de parkeermodus met permanente stroom. Leuke uitdaging voor iemand zoals ik zonder veel technische kennis. Maar het zal ooit gaan gebeuren. Mischien wel in via het binnenkort te starten mijn eigen auto topic.
 

Snorremans

Senior Member



upload_2018-1-31_16-3-22.png

Ik ben erg tevreden met de Xiaomi (formaat GoPro) achter de voorruit. Geschakeld op de zekering van de achterruitenwisser. Start en stopt automatisch. App op de telefoon. Perfect FullHD beeld 30/60 Fps
 
Laatst bewerkt:

Snorremans

Senior Member
Alles tools comprimeren, het bestandsformaat comprimeert ook. Ik vind de prijs-kwaliteit van de Xiaomi in ieder geval dik in orde. Voor een paar tientjes heb je een meer dan acceptabele beeldkwaliteit. Dit is 30Fps.
 

Horkje

Forumguru
Mooie beelden @Snorremans maar waarom zet je je ruitenwissers niet even uit in de wasstraat?

:pieker:

@elsinga klopt van compressie maar er zijn ook reviews waar bijvoorbeeld tegelijk meerdere cams onder elkaar worden getoond. Zo zie je bijvoorbeeld de BlackVue, Thinkware en DOD tegelijkertijd. Dat geeft mij alweer wat extra inzicht.

Voor mij persoonlijk is het criterium dat ik minimaal leesbare kentekens wil. En weer zo discreet mogelijk. Waarschijnlijk ergens consessies....
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik wilde ook super scherp beeld waarop je alles gedetailleerd kon zien.

Toen kwam ik de OEM-look dashcam van Sinosmart tegen en toen hoefde ik niet meer te twijfelen.

Looks gingen toen vóór beeldkwaliteit. Natuurlijk moest het wel van dergelijke kwaliteit zijn, maar na inbouwen heb ik niks te klagen. Kentekens zijn (lastig) leesbaar.

Gelukkig zit er een microfoon in de dashcam, dus als er iets gebeurt, lees ik hardop het kenteken, zodat ik dit later terug kan luisteren. Probleem opgelost @Horkje :D.

Ik ben degene met zo'n dashcam inderdaad. Ik heb ze nog niet voor nieuwere modellen gezien, maar wellicht kan je de aanbieder even een bericht sturen?

Verder kan ik m'n telefoon via WiFi ermee verbinden om filmpjes af te spelen en instellingen te wijzigen.

Niks anders meer voor mij. Ik vind het afschuwelijk om een losse zuignap op de ruit te moeten hebben voor een dashcam. In m'n vorige auto had ik dat wel en bij héél koud, of héél warm weer bungelde de dashcam telkens los van de ruit.

Inderdaad @Horkje , consessies...
 

Horkje

Forumguru
@Peter-036 ik vind de kwaliteit van je foto bij 720 niet zo heel goed. Mogelijk dat bij 1080 het wel beter zou zijn.

@HarrieSkoda ja dat was het, bij jou gezien. Heb Sinosmart via Ali maar eens een berichtje gestuurd voor een S3.
 

elsinga

Forumguru
Ik heb een Garmin Nuvicam, een GPS met ingebouwde full HD dashcam. Valt tov een gewone GPS eigenlijk totaal niet op en beeldkwaliteit is prima. Okay, het kenteken van een invoegende auto achter een vrachtauto die 60 rijdt terwijl ik 150 rij is wel wat slecht te lezen, maar da's niet onverwacht. ;)
 

CBreedijk

Donateur
Ik zat dan weer te kijken naar de 750 2ch optie van Blackvue.

Blijft lastig.
Eigenlijk ook geen idee of achter nodig is (ws niet, maar wel wenselijk?!)
Cloud functie is leuk maar ook niet noodzakelijk.

Hoe kijken jullie tegen de parkeer-opties aan?
 

gdisselkoen

Forumguru
@Japanese Power Ik heb de dashcam besteld via de Skoda webshop en laten installeren door de dealer. De dashcam is aangesloten via de zekeringkast en heeft permanent spanning. Wel is er de Powermagic Pro tussen gezet om te voorkomen dat de accu leeggetrokken wordt.

Ik heb zojuist het SD kaartje van 32GB vervangen door een 64GB kaartje.

@CBreedijk De 750 is de opvolger van de 650 en is op een aantal punten verbeterd. Of de verschillen schokkend zijn weet ik niet.
Cloud functie is inderdaad leuk, maar niet noodzakelijk. Wordt door collega's wel gebruik van gemaakt om mee te kijken als ik onderweg naar kantoor ben. :jaja:

De parkeer modus is een handige feauture, maar neemt ook een hoop onnodige beelden op. werkt op basis van beweging en er beweegt best wel veel in de omgeving van de auto. :sterretjes:
 
Bovenaan Onderaan