Het grote Dashcam topic

HarrieSkoda

Forumguru
@Okki Je denkt way too difficult.....

Met mijn eerder genoemde oplossing is het een kwestie van 2 draadjes bij de bestaande voeding van de sigarettenaansteker prikken en gaan met die banaan.

Wil je het via de zekeringkast is het even gemakkelijk. Kijk even in het topic van 'mijn auto', daarin leg ik het (met foto's) uit hoe ik het heb gedaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Okki

Donateur
@Okki Je denkt way too difficult.....

Met mijn eerder genoemde oplossing is het een kwestie van 2 draadjes bij de bestaande voeding van de sigarettenaansteker prikken en gaan met die banaan.

Misschien too difficult, maar ik denk in ieder geval (dus ik besta)

En ik denk ook dat het duidelijk is dat ik geen twee USB aansluitingen op de constante stroom vam de sigaretten aansteker wil. Met of zonder banaan.

Ik heb je bericht ff bekeken, maar zo een kabel met die speciale stekkers voor in de zekeringkast heb ik niet, alleen een sigarenaansteker plug die ik er waarschijnlijk af zal moeten slopen. Of iets met een contra sigaretten aansteker plug (vrouwtje) en die op e.o.a. manier in de zekeringkast aansluiten. Maar erg Handig ben ik niet.....
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
Dan optie 2; zekeringkast --> lees topic even door. Duidelijker kan ik het niet beschrijven.

No hard feelings, maar wíl je het wel begrijpen?

Ook in dit topic worden voldoende opties aangedragen als je even terugleest.

Dus inderdaad, hop met die banaan ;).
 

vinom

Actief lid
Ik ben ook bezig om mijn dashcam opnieuw in te bouwen in mijn O3 FL. In mijn O2 zag ik duidelijk een plek om de massa (zwarte draad uit mijn hoofd) te verbinden met de carrosserie, maar bij mijn O3 zie ik die niet zo snel. Iemand enig idee waar die zit? Doormiddel van een steekzekeringhouder sluit ik een extra sigarettenaansteker plug aan waar dan mijn dashcam op gaat.
 

Okki

Donateur
Doormiddel van een steekzekeringhouder sluit ik een extra sigarettenaansteker plug aan waar dan mijn dashcam op gaat.

Zoiets dus....had ik ook nog aan gedacht.

1387773426.jpg
 

Neptukker

Forumguru
Ik ben nu in een interessant schadegeval terecht gekomen en wie weet of mijn dashcam hierin een (verdere) toegevoegde waarde gaat hebben.

Ik reed op een tweebaans snelweg op de linker rijstrook. Een personenauto kwam vanaf de invoegstrook invoegen, dicht achter een vrachtauto die al op de snelweg reed, en wou gelijk door naar de meest linkse rijstrook waar ik met een hogere snelheid reed. Behalve dat dit volgens mij niet in één beweging mag zag de chauffeur mij blijkbaar ook over het hoofd. Ik ging stevig op de rem (jassen op achterbank vlogen van de bank af) en claxonneerde. De bestuurder brak ruw de geplande actie af en remde stevig en bleef daarmee achter de vrachtauto. Alles is met de dashcam opgenomen en het kenteken van de auto is te lezen op de beelden.

Nu blijkt later (bij aankomst) dat de trapper van de fiets op de fietsendrager dankzij mijn stevige rem actie een nare dut in de achterklep geslagen heeft (ik vreesde al dat er contact geweest zou kunnen zijn). Ik heb contact opgenomen met mijn verzekering en nu gaan ze de tegenpartij aansprakelijk stellen voor de schade.

Ik ben erg benieuwd wat de uitkomst zal zijn van de schadeafwikkeling van dit voorval want dit lijkt mij niet zo klaar als een klontje zoals bij veel andere schade's.
 

Rallye

Forumguru
Belangrijkste vraag is dan volgens mij hoe jij kunt bewijzen dat die deuk in de achterklep door de gedwongen remactie veroorzaakt werd. Heb je dáár opnames van (camera achter), of getuigenverklaringen over of je überhaupt met de fietsen achterop reed?

Immers: de camera, als je enkel beeld vooruit hebt, zegt enkel iets over de noodzaak voor de remactie, niet ove de gevolgen die zich buiten beeld afspelen.....
 

Neptukker

Forumguru
Belangrijkste vraag is dan volgens mij hoe jij kunt bewijzen dat die deuk in de achterklep door de gedwongen remactie veroorzaakt werd. Heb je dáár opnames van (camera achter), of getuigenverklaringen over of je überhaupt met de fietsen achterop reed?
Anders dan foto's van de schade (incl. fietsendrager) na aankomst bestemming heb ik niet dus dat zal interessant worden net zoals veel andere aspecten. Ik verwacht dat veel zal afhangen van de redelijkheid van de verzekeraar van de tegenpartij.
 

Neptukker

Forumguru
Ben ik me ook van bewust, ik heb het aan de verzekering voorgelegd en dit is de weg die we gaan bewandelen. Ik heb een eerdere goede ervaring op dit gebied met mijn verzekering. Juridisch gezien had ik nergens recht op maar omdat gebleken was dat ik voorzichtig genoeg was geweest is mij wel het schadebedrag (door mijn verzekering) aan mij uitgekeerd (er was een kind tegen de auto aangefietst in Berlijn). Ik zie wel, reken nergens op en misschien valt het mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

EdK

Forumguru
Als je een all risk verzekering hebt dan zal je via die regeling zonder meer uit de kosten gehaald worden.
Maar verhalen bij de andere partij............. vermoed het niet.
 

Canon-Eye

Forumguru
tegenpartij gaat als argument geven dat de fiets(en) of de drager wellicht niet correct gemonteerd of niet voor je auto geschikt is.
Dat is wellicht preventief te ontzenuwen door de fietsendrager met de fietsen weer in dezelfde normale stand te monteren. Zorg dat de betreffende trapper in dezelfde stand staat en maak wat foto's, o.a. eentje van opzij waarop goed te zien is hoeveel ruimte er normaal tussen trapper en plaatwerk overblijft. Eventueel een rolmaatje erbij houden...

Blijft overigens de vraag waarom het fietsenrek bij een reactie zoveel kan meegeven. Het zou eigenlijk zó strak om de kogel moeten passen dat het een reactie zonder beweging op de kogel kan doorstaan.
Sterker: de kogel van mijn trekhaak heeft een afgeplat vlakje bovenop en mijn Thule fietsdrager gebruikt dit bij het vastzetten om het hele rek in verticale richting in een bepaalde stand te fixeren. Het kan dus onmogelijk "afzakken" en ook niet omhoog geforceerd worden. Hoe zit dat bij jouw fietsdrager?
 

Neptukker

Forumguru
Blijft overigens de vraag waarom het fietsenrek bij een reactie zoveel kan meegeven. Het zou eigenlijk zó strak om de kogel moeten passen dat het een reactie zonder beweging op de kogel kan doorstaan.

De fietsdrager zat ook na het stevige remmen gewoon op de goede plek om de kogel, daar is geen verdraaiing in opgetreden. De fietsdrager is er een met crank bevestiging met natuurlijk altijd flex als er veel krachten op komen en in dit geval te veel krachten. Foto's heb ik gelijk gemaakt bij het ontdekken van de schade (ik was er al verdacht op).
 

Pivo

Forumguru
Juridisch gezien heb je m.i. meer kans om de fabrikant van je fietsendrager aansprakelijk te stellen. Natuurlijk moest je hard remmen door de actie van die invoeger, maar was dat nu zo’n bijzondere remactie die niet dagelijks in het verkeer voorkomt? Zou je niet van een fietsendrager mogen verwachten dat ‘ie geen schade aan je eigen auto veroorzaakt als je stevig remt? Als je zelf stelt dat dat (die flex) nu eenmaal gebeurt bij dit type fietsendrager, dan zou ik als tegenpartij zeggen dat je dus zelf het risico hebt genomen op schade.

Ben benieuwd naar de uitkomst!
 

Canon-Eye

Forumguru
Juridisch gezien heb je m.i. meer kans om de fabrikant van je fietsendrager aansprakelijk te stellen
In dat geval zal de uitdaging zijn om waterdicht aan te tonen dat je de kogelklem van de fietsdrager correct heb afgesteld op de specifieke kogel van jouw trekhaak. Daar zitten stelboutjes voor aan elke goede fietsdrager en omdat er toch een zekere tolerantie zit op de afmeting van de kogel moet je daar dus iets mee doen na aankoop van de drager en bij gebruik op een andere auto.
Die enkele tiende millimeter of zo kan van doorslaggevend belang zijn bij een noodstop of uitwijkbeweging (elandproef).
 

Handige Harry

Forumguru
Ik ben nu in een interessant schadegeval terecht gekomen en wie weet of mijn dashcam hierin een (verdere) toegevoegde waarde gaat hebben.

Ik reed op een tweebaans snelweg op de linker rijstrook. Een personenauto kwam vanaf de invoegstrook invoegen, dicht achter een vrachtauto die al op de snelweg reed, en wou gelijk door naar de meest linkse rijstrook waar ik met een hogere snelheid reed. Behalve dat dit volgens mij niet in één beweging mag zag de chauffeur mij blijkbaar ook over het hoofd. Ik ging stevig op de rem (jassen op achterbank vlogen van de bank af) en claxonneerde. De bestuurder brak ruw de geplande actie af en remde stevig en bleef daarmee achter de vrachtauto. Alles is met de dashcam opgenomen en het kenteken van de auto is te lezen op de beelden.

Nu blijkt later (bij aankomst) dat de trapper van de fiets op de fietsendrager dankzij mijn stevige rem actie een nare dut in de achterklep geslagen heeft (ik vreesde al dat er contact geweest zou kunnen zijn). Ik heb contact opgenomen met mijn verzekering en nu gaan ze de tegenpartij aansprakelijk stellen voor de schade.

Ik ben erg benieuwd wat de uitkomst zal zijn van de schadeafwikkeling van dit voorval want dit lijkt mij niet zo klaar als een klontje zoals bij veel andere schade's.
Dat gaat jouw verzekering nooit kunnen verhalen op de tegenpartij. Misschien dat jouw verzekering wel uitkeert maar dat ligt eraan hoe je verzekerd bent, en dan ga je dat terug zien in je premie.
 

Horkje

Forumguru
@Neptukker tegenpartij zal wellicht stellen dat de te verhalen schade er al was.


Als je wat vergoed krijgt zal dat ten koste gaan van je no-claim. Vraag sowieso vantevoren wat de impact op de premie is (terugval is volgens mij gelijk 5 jaar). Het kan dan zomaar zijn dat een schade van 400 euro je uiteindelijk een veelvoud aan premie gaat kosten......

Edit toegevoegd:
(Wat Handige Harry al zegt eigenlijk)
 
Bovenaan Onderaan