Het grote Dashcam topic

Spinal

Forumguru
Raar als ik op de link klik moet ik me registreren ?
Hoe moet ik dat rijmen, als ingelogd ben en kan posten, ben ik dan niet geregistreerd?:arghh:

krijg dit te lezen:
Dit onderdeel is alleen beschikbaar voor geregistreerde leden.
Registratie is gratis en kost je slechts een minuutje: MELD JE NU AAN

zie post nr 735 op pagina 37. De bovenste van de twee moet je hebben voor een O2 of S2. Ieg weet ik daarvan dat ze goed passen.
 

EdK

Forumguru
@Pasqual lees bovenstaande berichten even die eigenlijk ergens ander horen te staan !
Heb er ok last van hoor dat als je die link aanklikt dat je bovenstaande melding krijgt.
Is zeker enkele maanden al aan de gang

In mijn geval gebruik ik firefox laatste versie
 

cortrans

Forumguru
Ik nog even rondgezocht en contact gehad met Michelv. Maar ik kom er niet uit welke nou geschikt is voor de O2.
Ik kom uit op 2 verschillende, bij beide staat dat hij geschikt is voor de Octavia:

Bekijk bijlage 60861 Bekijk bijlage 60862
In de afmetingen zit een fors verschil.
Ik heb mijn kapje eraf gehaald maar daar kom ik niet wijs uit. Die lengte maat van 72 is bij beide gelijk. De breedte maat is bij mijn kapje maar net hoe ik meet, aan de binnenkant binnen in het plastic is het 75. Meet ik de buitenmaat dan is het 80....
De totale lengte, 105 tegenover 125 is ook nogal een verschil.

Ik heb hier gezien dat de SII rijders de bovenste hebben. Zit er bij een O2 zoveel verschil is de spiegel afdekkap maat?
Pfff, ik zou willen dat zo ook zo'n mooie oplossing hadden voor de F-II.....
 

Canon-Eye

Forumguru
Die discussie lijkt vooral een uitwisseling van meningen c.q. beweringen.
Zijn er ook al feiten bekend, bijvoorbeeld jurisprudentie (zoals in het Duitse voorbeeld)? Dán wordt het pas echt interessant...
 

Handige Harry

Forumguru
Het gaat er schijnbaar om dat een dashcam geen vaste camera is, dus dan zou het filmen op zich wel mogen.

Of je de beelden zomaar op het internet mag gooien is een andere discussie
 

gdisselkoen

Forumguru
De kop boven het artikel in Trouw is sowieso onjuist. Het is niet de Duitse rechter die de dashcam verbiedt, maar de wet.
Maar los van dat er is een groot verschil op dat punt tussen Nederland en Duitsland.

Bij mij zit de dashcam niet heimelijk verstopt in de auto, maar pontificaal achter de voorruit met een ledje dat de status aangeeft.
Overigens kan ik nergens vinden dat dashcams als heimelijk verstopt aangemerkt worden en daarom niet gebruikt zouden mogen worden.
Het enige dat ik tegenkom is, dat filmen op de openbare weg mag, maar het publiceren van de beelden is aan strenge regels gebonden is.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Waar gaat het heen... Dadelijk mag je je auto ook niet meer op slot doen want dan is het te moeilijk voor dieven om hem mee te nemen...

Het is volgens mij maar net hoe de wind waait. Het wordt ook als raar aangemerkt als er camera's bij een woonhuis geïnstalleerd zijn. Maar zodra er dan een of andere schietpartij heeft plaatsgevonden komen de instanties ineens aan de deur dat ze de beelden willen hebben.
 

Michelv.

Forumguru
Vreemd, aangezien er laatst volgens mij in de Duitse kranten stond dat je de dashcam beelden vanaf nu mocht gebruiken ivm bewijslast bij ongeval e.d.
 

gdisselkoen

Forumguru
@Peter-036 Ik ben er nog ff ingedoken.

In augustus heb ik een dashcam in laten bouwen in de auto. Vlak daarna ging ik op vakantie naar Duitsland en heb ik nog even uitgezocht of een dashcam wel of niet toegestaan is in Duitsland.
Ik heb toen informatie gevonden op de site van de ANWB en een site over dashcams kopen. Beide sites melden toen dat het in Duitsland niet verboden is met een dashcam rond te rijden, maar raden het wel af vanwege de privacy wetgeving die in Duitsland geldt. Inmiddels is het op de site van de ANWB aangepast in verboden n.a.v. het feit dat iemand bekeurd is i.v.m. het schenden van de privacy.

Feitelijk heb je gelijk, het is niet verboden, maar je kunt er wel voor vervolgd en beboet worden omdat je de privacy schendt.
 

Canon-Eye

Forumguru
maar je kunt er wel voor vervolgd en beboet worden omdat je de privacy schendt
Het enkele feit dat er een camera aan boord is, kan ook in DE niet zomaar tot een succesvolle vervolging leiden omdat er pas sprake zou kunnen zijn van privacyschending als er daadwerkelijk is gefilmd. Daarvan zal dan wel het bewijs moeten worden geleverd en ik denk - maar weet niet zeker - dat diezelfde strikte Duitse privacywetgeving de koddebeiers niet toestaat om zomaar zonder aanleiding de camera te controleren en/of de eventuele beelden op te eisen. Dat kunnen ze ook niet als ik met m'n Canon om mijn nek (die ook kan filmen trouwens) over straat loop - en ik zie het fundamentele verschil met zo'n dashcam niet... Dus die ruzie zou ik voluit aangaan.

Terzijde: het artikel in Trouw vermeldt alleen die veroordeling, maar zegt niks over een mogelijk hoger beroep. 't Is dus niet zeker of daar het laatste woord al over is gesproken, temeer daar er geen sprake schijnt te zijn van enige vorm van openbaarmaking. En juist dat lijkt me vrij cruciaal in deze.
 

gdisselkoen

Forumguru
Ik kan niet spreken over alle dashcams, maar de dashcam die er bij mij in zit filmt altijd zolang de camera stroom heeft. Zodra de auto gaat rijden start de camera met opnemen. Ook zit er een parkeerstand op. Dat wil zeggen: Als de auto stil staat gat de camera na enkele minuten over in parkeermodus. De camera is actief, maar er wordt niets opgenomen, totdat er een beweging waargenomen wordt, dan begint de camera met opnemen.

Zeker in parkeermodus kan het zijn dat er iets opgenomen wordt dat privacygevoelige beelden bevat. In Nederland niet zo'n probleem, maar in Duitsland dus wel. Ook al worden de beelden niet gepubliceerd.
 

Okki

Donateur
Ik heb net een Mio Mivue 618 aangeschaft. Echter, daar blijkt flitspaal waarschuwing op te zitten.
In sommige landen is dit niet toegestaan.

Weet iemand of dat een bestandje is wat je eraf kan halen?
Beschrijving is erg summier, je kan wel zelf flitspalen toevoegen en de zelf toegevoegde zelf verwijderen, maar er staat niks over de "pre" geïnstalleerde flitspalen.
 

Okki

Donateur
Volgens de helpdesk van Mio laat hij in landen waar flitspaalwaarschuwing verboden is, automatisch geen flitspaalwaarschuwing zien...:bloos:


Bestand kan je wel updaten met nieuwe info maar niet verwijderen (lijkt mij vreemd)

Hierbij een stukje eerste beelden van vanochtend


Ik had de camera eerst links naast de binnenspiegel gehangen maar dat leidt af (en zit extra in mijn gezichtsveld) Vanmiddag maar aan de rechterkant achter de binnenspiegel gehangen, zie ik beeld ook niet, dus geen (extra) afleiding door de niet uitschakelbare flitsvermelding.....

 
Laatst bewerkt:

Okki

Donateur
@Antera

Is het mogelijk de sigarettren aansteker (12 volt aansluiting) via het contact te schakelen?
Dan zou de dashcam namelijl automatisch aan- en uit gaan,
 

EdK

Forumguru
@Antera

Is het mogelijk de sigarettren aansteker (12 volt aansluiting) via het contact te schakelen?
Dan zou de dashcam namelijl automatisch aan- en uit gaan,
Waarom dan niet meteen naar je zekeringen blok toe halen en daar wat in elkaar flansen.
Is die draad ook nog eens netjes weggewerkt en de geschakelde plus zit ook in het zekeringblok....
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Okki , wat @EdK zegt inderdaad. Is veel mooier!

Maar ik begrijp wel waarom je hem via de sigaretten aansteker wil laten gaan; je hebt of een 12v stekker, of een USB-stekker vanaf je dashcam lopen.

Ik heb anders nog een mooie gadget te koop eventueel; verdeelstation met 2 USB uitgangen welke onder de console aangesloten kan worden op de sigarettenaansteker. Uit het zicht, en sigarettenaansteker is nog gewoon te gebruiken.

Had ik gekocht ook voor het aansluiten van een dashcam, maar bij mijn OEM-look dashcam zat bekabeling welke ik rechtstreeks aan kon sluiten in de zekeringkast.
 

EdK

Forumguru
stekker in een contrastekker en dit wegwerken nabij het zekeringblok
En in algemeen is daar meer ruimte dan je in algemeen vermoed.
 
Bovenaan Onderaan