Het grote auto-wassen topic

turboturbo

Forumguru
Ik heb me pas laten verleiden 2 units van dat spul van Avalonking te bestellen.

Begreep dat het een goede toepassing kan zijn voor koplampen mee in te smeren 1 x per jaar, als alternatief voor blanke lak (wat zeer lastig goed aan te brengen schijnt te zijn voor een doe het zelver) Daar ga ik het voor gebruiken.
Uiteraard na schuren en polijsten.

Heb ook wel gelezen dat het elfjes en feeën beloften zijn - we zullen wel zien tzt.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: EdK

prosier

Forumguru
Volgende week komt een Gyeon Q2 MOHS coating op de blauwe. De lak ziet er na 4 jaar nog vrij perfect uit aldus de car detailer die het gaat uitvoeren. Is er 4 dagen mee bezig...

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En waarmee en hoe/wat doen jullie het onderhouden/wassen iedere 3-4 weken met deze (of een andere) coating?

MarcGeerts82

Nieuw lid
Ik was de auto ( drie tal weken geleden behandeld met de coating van nano ceramic protect 9h), zelf iedere week met shampo van Autoglym. Coating blijft normaalgezien een jaar of 5 a 7 stand houden.
Vorige week hebben we op het werk een nieuw wegdek van de parking gekregen, en redelijk wat auto's waren aangetast met pekspatten.
Bij de meeste wagens is het ingebrand, en moeten ze gereinigd worden door een speciale firma.
Bij de mijne was het gewoon eff afwassen en ontvetten :-)

Coating betaald zichzelf terug in onderhoud van de auto :-)

Laatst bewerkt:

MaxN

Forumguru
Volgende week komt een Gyeon Q2 MOHS coating op de blauwe. De lak ziet er na 4 jaar nog vrij perfect uit aldus de car detailer die het gaat uitvoeren. Is er 4 dagen mee bezig...

Wat zijn jullie ervaringen hiermee? En waarmee en hoe/wat doen jullie het onderhouden/wassen iedere 3-4 weken met deze (of een andere) coating?
Er zijn vele mogelijkheden, maar als je een gyeon coating neemt, is het miss wel logisch om ook een shampoo van gyeon te kiezen. De Bathe of Bathe+.
De laatste heeft een dubbele functie die ook nog wat (extra) bescherming tegen vuil biedt.

prosier

Forumguru
Er zijn vele mogelijkheden, maar als je een gyeon coating neemt, is het miss wel logisch om ook een shampoo van gyeon te kiezen. De Bathe of Bathe+.
De laatste heeft een dubbele functie die ook nog wat (extra) bescherming tegen vuil biedt.
Klopt, Bathe was ook wat ik dacht. De + niet, want na het wassen en drogen wil ik de auto afronden met een carnauba detail spray of spraywax voor de bescherming van de coating.

MaxN

Forumguru
Dat kan inderdaad ook. Ik gebruik de Cure van Gyeon af en toe voor hetzelfde doel.
Mijn auto heeft overigens geen coating.

HarrieSkoda

Forumguru
Aan wat voor prijs moet ik ongeveer denken als we spreken over het laten coaten van een O3 combi?

Ik heb hier ook wel belang bij!

MaxN

Forumguru
Verschilt nogal. Als de auto echt een goede coating krijgt betekent dit echt een aantal dagen werk. Dus bedenk maar hoeveel uurloon dat alleen al is.
De meeste kosten zitten dan ook in het uurloon en niet in het materiaal.
Heel summier:
Voorwas
Foamen
Wassen
Drogen
Kleien
Polijsten
En dan de stappen voor de coating.

De coating hecht het beste op een schone gladde lak en dat heeft voorbereiding nodig.

philippe bakker

Forumguru
Ik was de auto ( drie tal weken geleden behandeld met de coating van nano ceramic protect 9h), zelf iedere week met shampo van Autoglym. Coating blijft normaalgezien een jaar of 5 a 7 stand houden.
Vorige week hebben we op het werk een nieuw wegdek van de parking gekregen, en redelijk wat auto's waren aangetast met pekspatten.
Bij de meeste wagens is het ingebrand, en moeten ze gereinigd worden door een speciale firma.
Bij de mijne was het gewoon eff afwassen en ontvetten :-)

Coating betaald zichzelf terug in onderhoud van de auto :-)
Hoezo Marc ? Welk onderhoud ?

HarrieSkoda

Forumguru
Verschilt nogal. Als de auto echt een goede coating krijgt betekent dit echt een aantal dagen werk. Dus bedenk maar hoeveel uurloon dat alleen al is.
De meeste kosten zitten dan ook in het uurloon en niet in het materiaal.
Heel summier:
Voorwas
Foamen
Wassen
Drogen
Kleien
Polijsten
En dan de stappen voor de coating.

De coating hecht het beste op een schone gladde lak en dat heeft voorbereiding nodig.

Dat is zeker zo. Maar als je een globaal bedrag zou moeten noemen? €100,-? €500,-? €1000,-?

prosier

Forumguru
Ik huur nu n een yt filmpje van Esoteric, dat wax en detail sprays en carnauba allemaal niet aan te raden is na een (Mohs) coating...

Hmmmm maar mijn detailer had het wel over een wax of detail spray als laatste stap na het 2-3 wekelijks wassen.

MaxN

Forumguru
Dat zal denk ik de Gyeon Cure waar hij op doelt.

Daarmee is mijn waxlaag ook mee gedaan de laatste wasbeurt. En heb hier op de camping een paar emmers water over de auto gegooid en is alweer aardig schoon. Alleen het kerkhof voorop wil niet meewerken.

Cordoba

Forumguru
@MaxN PB bug squash werkt perfect in zo'n geval. Desnoods stukje keukenpapier op de plaats delict, dat nat maken met bug squash oplossing en even 5 minuten laten inwerken.

Detailspray wordt ook vaak gebruikt bij het drogen: als je de auto hebt 'drooggespoeld' even een pufje detailspray er over en dan pas de droogdoek. Dit zou helpen om kalkvlekken beter te voorkomen, en de waterafstotendheid van de lak vergroten.

MaxN

Forumguru
@Cordoba ben inmiddels redelijk geïnformeerd mede door het cc-forum, ook te veel spullen aangeschaft, maar nog niet zo gek dat ik het meeneem op vakantie.
Al wel een en ander verwijderd van de auto met nat wc-papier of keukenrol, maar om de hele voorkant daarmee in te pakken :arghh:
Van de week thuis weer goed wassen zodat de auto vrijdag schoon naar TVS kan. Alhoewel die dat bij aankomst al wel niet meer zal zijn.

Cordoba

Forumguru
Ach met een flesje bug squash kom je een heel eind. Emmer/bakje om het te verdunnen is vast wel te vinden op de camping, en als je dat flesje bug squash inrolt in een mf-doekje, ben je er eigenlijk al. Complete detailuitrusting mee nemen zal ik ook nooit doen, maar ik neem toch meestal wel 1 of 2 doeken mee, en iets van bug squash ofzo.

EdK

Forumguru
Ik heb nog nooit mijn auto gewassen
Dan heb ik u onlangs zien rijden............
Hij heeft een milieu vriendelijk dak ?? maw groen van de mossen en berken ??
En aan de zijkanten groeiden al paddestoelen ?
Om die te laten volgroeien moet je alleen wat rustiger rijden , want door dat racen waaien ze er af !

:deuk::deuk::deuk:

Maar zag dus een 2 weken terug een ooit witte wagen die echt stijf van de mos op dak/motorkap en zijkanten stond
Toen ik dat zag had ik zoiets van, ik wil hem eigenlijk niet van binnen zien.....
Gokje de vuilnisbelt zal schoner zijn...:pieker:

philippe bakker

Forumguru
Dan heb ik u onlangs zien rijden............
Hij heeft een milieu vriendelijk dak ?? maw groen van de mossen en berken ??
En aan de zijkanten groeiden al paddestoelen ?
Om die te laten volgroeien moet je alleen wat rustiger rijden , want door dat racen waaien ze er af !

:deuk::deuk::deuk:

Maar zag dus een 2 weken terug een ooit witte wagen die echt stijf van de mos op dak/motorkap en zijkanten stond
Toen ik dat zag had ik zoiets van, ik wil hem eigenlijk niet van binnen zien.....
Gokje de vuilnisbelt zal schoner zijn...:pieker:
Een car wash durf ik es doen een 5 keer per jaar

Bovenaan Onderaan