Amundsen Het grote Amundsen-topic

hemi24

Forumguru
@Ron@ld : wat jij in je Yeti hebt is wat ze noemen een Amundsen MIB2 PQ, dit is een versie die geënt is op de MIB systemen, maar past in wagens die nog op een PQ platform staan. Dus platformen van vóór de huidige generatie(s). Voorbeelden hiervan zijn de (gefacelifte) Yeti en latere modellen Rapids.
 
@Ron@ld : wat jij in je Yeti hebt is wat ze noemen een Amundsen MIB2 PQ, dit is een versie die geënt is op de MIB systemen, maar past in wagens die nog op een PQ platform staan. Dus platformen van vóór de huidige generatie(s). Voorbeelden hiervan zijn de (gefacelifte) Yeti en latere modellen Rapids.
Bedankt. Ik heb geen flauw benul waar MIB en PQ op slaan, maar voor mij is denk ik van belang dat ik nu weet wat ik moet kiezen als ik weer ergens geconfronteerd wordt met de (naar mijn smaak) grote variëteit aan modellen die Skoda zo in de loop der jaren heeft gebruikt.
 

Rallye

Forumguru
Voor de duidelijkheid heten ze gelukkig allemaal Amundsen en Columbus.
RNS 310 Amundsen
RNS 315 Amundsen +
MIB1, 2, 3 en PQ Amundsen

RNS510 Columbus (voor de Superb ook nog eens in een extra brde versie volgens mij)
MIB1, 2 (en 3???) Columbus.

De radio's heten altijd Swing of Bolero.
 

1983jeroen

Forumguru
Weet niet of het hier thuis hoort, maar zag net dat er inmiddels nieuwe kaarten beschikbaar zijn. Toen ik vorige week keek was het nog 2021 en nu staat er 2022/2023
 

Canon-Eye

Forumguru
Nou, als hij bij het berekenen van de reistijd nou eindelijk eens rekening gaat houden met het tijdstip waarop wordtgereisd, dan is dat al een behoorlijke vooruitgang. Op een correcte weergave van de lokale Vmax (uit de database óf via de camera) durf ik wel te hopen maar nog niet te rekenen...
Na 547 km uit en thuis, overdag en 's avonds, over alle soorten wegen - van landweggetjes rond het dorp tot snelwegen in alle snelheidscategorieën - moet ik helaas melden dat mijn hoop op verbetering wederom vals bleek te zijn. De lokale maximumsnelheidsaanduiding in het systeem is nog precies even chaotisch en vrijwel consequent onbetrouwbaar als voorheen. Terwijl het natuurlijk wel goed kán, zoals Tomtom al bewees in dezelfde week dat de 100 overdag inging.
Het lerend vermogen van VAG is helaas van een teleurstellend laag niveau...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Moet eerlijk zeggen dat ik er nooit naar kijk. Ik navigeer puur op wat ik recht voor mijn neus zie en zonder geluidsmeldingen. Bevalt prima. En dan zie je ook vanzelf de borden buiten met de max snelheid. Dus wat het dan toevoegt om dat ook nog eens op een scherm te hebben.....
 

hemi24

Forumguru
Eigenlijk is de verklaring heel simpel : als klein landje in Europa tellen we niet echt mee voor de grote kaartenmakers…
Wat daarbij ook niet helpt is de chaotische verscheidenheid die we binnen NL kennen aan wegstootten en bijbehorende max. snelheden.
Bij elke grensovergang kan vrijwel elk land het af met 3 hoofdcategorieën, terwijl we in NL aan 3 verschillende snelheden voor autosnelwegen al niet eens genoeg hebben. Hoogste tijd dat Rijkswaterstaat eens een einde maakt aan die waanzin.
Net als veel zaken in Den Haag zijn we gewoon een beetje van het padje af en maken we het onszelf extreem moeilijk zonder dat we daar ook maar iets mee op schieten…

:sterretjes:
 

Rallye

Forumguru
@hemi24 Als ik het vertrouwen zou hebben dat het “rechttrekken” van die verschillende snelheden niet tot gevolg zou hebben dat de snelheid overal leger zou worden, zou ik het best met je eens zijn. Helaas heb ik dat vertrouwen niet. Nederlandse politici kennen maar één stand: overal langzaam. Dus laat dat rechttrekken maar zitten.
 

Canon-Eye

Forumguru
Die systematische fouten in de VAG-apparaten worden vanzelf belangrijker (lees: irritanter) naarmate er meer van die zelf-ingrijpende rij"hulp"systemen worden geïntroduceerd en, erger nog, verplicht gesteld. Zolang ze de real world nog niet correct kunnen verwerken heb ik daar geen vertrouwen in.

Hoogste tijd dat Rijkswaterstaat eens een einde maakt aan die waanzin.
Dat kan Rijkswaterstaat pas doen als eerst de wetgever de boel vereenvoudigt...
 

hemi24

Forumguru
@Canon-Eye : is niet alleen VAG hoor, zag laatst in een vrij nieuwe Mercedes, dat die op dezelfde locaties de mist in gaat v.w.b. de snelheidsaanduidingen!
 

Fabia 123

Forumguru
Snelheden kunnen op ieder moment worden aangepast.Zeker met matrixborden boven een weg, door wegwerkzaamheden of in landen waar toegestane snelheden weersafhankelijk zijn. Verkeersbord herkenning op een auto kan dan wel een hulpmiddel zijn. Maar verkeersbord herkenning van de bestuurder is belangrijker.
 

Frup

Forumguru
Vreemd, ik heb de kaarten uit de link van @Rainesh gedownload, Ik heb een Amundsen MIB2.
De sd kaart met de nieuwe kaarten wordt geaccepteerd. Maar na invoer van een bestemming en selecteren van de route, krijg ik een foutmelding. Iemand een idee?

Update: vraagt om een opslagmedium met geldige navigatiegegevens (ofzoiets)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan