Amundsen Het grote Amundsen-topic

dj.verhulst

Forumguru
@dj.verhulst Je vtaag wordt duidelijker als je aangeeft van wanneer jouw kaart is en welke problemen je bedoelt…….


mijn kaart is minstens een jaar oud, dus zou er een nieuwe moeten zijn, het probleem was dat er toen geen nieuwe kaart was en vele een VW golf kaart downloaden , maar die waren er alleen in heel europa, en ik heb liever alleen west europa dan is het systeem veel sneller ik ga toch niet verder dan de benelux en Duitsland
 

Rallye

Forumguru
Ik heb nu sinds 2016 mijn Octavia met MIB2 Amundsen en de meest uitgebreide kaart. Geen enkel probleem gehad met de snelheid van het systeem. Wat ik daarover weet is dat dat vooral bij de MIB1 was - die jij ook niet hebt.

Je hebt een Octavia uit 2018. Wat zegt https://updateportal.skoda-auto.com/? De kaarten van een VW uit 2018 (via https://app-connect.volkswagen.com/mapupdates/car/) staan meestal iets eerder klaar dan die van Skoda, maar zijn op zich hetzelfde. Daar is al jaren de keus tussen heel Europa en alleen West-Europa. Nadeel voor mij was dat Duitsland en Spanje niet op één kaart staan als je niet voor de kaart van heel Europa kiest - als inwoner van Oost-Nederland (net als jij) rij ik veelal via Duitsland naar bestemming in het zuiden (zelfs Limburg). Na een aantal waarschuwingen dat deze kaart te groot zou zijn voor een 16Gb SD-kaart klopt de waarschuwing nu: hij past (standaard) echt niet meer. Op het forum kun je vinden waar je een nieuw kaartje kunt kopen of welke bestanden je gevaarloos kunt verwijderen om het toch te laten passen.

Edit: even voor je teruggezocht - zie dit topic vanaf https://www.skodaforum.nl/forum/i/het-grote-amundsen-topic.7009/page-213#post-940008
 

dj.verhulst

Forumguru
Thx ,, ik heb de 1520 vorig jaar en dit jaar ben ik niet op vakantie geweest en meestal doe ik dit voor ik weg ga en als ik het niet vergeet zoals nu .

16 gb heb ik nu , zou best wel een 32 gb kaartje willen maar zag dat men via amazon een kaartje kocht aan welke specs moet een kaart voldoen ,, heb ooit met de vorie Octavia gewoon een kaart gekocht die groter is zelfde formatering gebruikt en alles zo gelijk mogelijk gemaakt maar hij accepteerde hem niet, waar zit dat in ?

<edit> die op de skoda portal is nog een 15x0 maar op de van VW is 1720 ,, betekend dat ze 16x0 nooit hebben uitgebracht ? ,, ik heb een compacte kaart van een deel van de EU gedownload, die is zoveel sneller en 8 Gb groot van de VW portal , heb ik weer een nieuwe kaart .

2 x per jaar komt er een nieuwe rond nieuw jaar en zomer ?
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
De kaart van Amazon is niet “gewoon een kaart” maar kan “omgaan” met de beveiliging. Als een deel van de EU voor jou genoeg is, ben je prima uit met de kaart van VW. De kaarten komen normaal in november en juni. Geen idee wat de versie van november was, dat moet je terug kunnen zien in dit topic (posts van eind november).
 

Rallye

Forumguru
Wat ik aangeef is de gewoonte van de afgelopen jaren, niet een belofte van Skoda. En bij andere VAG-partners staan ze wel, dus is er geen probleem voor de MIB2 en verder. Voor de MIB1 is er onduidelijkheid of er nog wel een update komt……..
 

dj.verhulst

Forumguru
zou wel lullig zijn, hoe oud zijn de oudste wagens met zo'n MIB1 ?? vind eigenlijk dat tijdens een normaal economisch gebruik van een auto 10 jaar of zo na verkoop van de laatste exemplaar net zo als met onderdelen gewoon gewaarborgd moet worden .

al merk ik dat bij bedrijven livetime bij hun een rekbaar begrip is.....
 

dj.verhulst

Forumguru
Nee joh wij mensen leven steeds langer waar ze geen rekening mee hebben gehouden.
maar zoek eens op GPS underground, daar word nog wel eens één en ander aangeboden


ik heb een tomtom rider voor op de motor,, met live time kaart na 8 jaar zeggen ze al dat het niet meer mogelijk is om er nieuwe kaarten op te zetten, maar in het alternatieve circuit is dit een fluitje van een cent.
ze willen van een bepaalde generatie apparaten af , snap wel dat het een keer ophoud maar na 8 jaar al ?? ding werkt nog prima, ding had zogenaamd ook met die nieuwe satellieten update ook een probleem , tweakers losde dat probleem in 2 weken op en toen kwam tomtom schoorvoetend met een patch en alles werkte weer.....
 

Rallye

Forumguru
Het is nog niet helemaal zeker dat er voor de MIB1 geen update komt. Ergens heb ik gelezen dat VAG updates voor deze navi’s garandeert tot vijf jaar na uit productie gaan van het apparaat. De MIB1 is tot mei 2015 gemonteerd in de Octavia en de Golf……..
 

dj.verhulst

Forumguru
Het is nog niet helemaal zeker dat er voor de MIB1 geen update komt. Ergens heb ik gelezen dat VAG updates voor deze navi’s garandeert tot vijf jaar na uit productie gaan van het apparaat. De MIB1 is tot mei 2015 gemonteerd in de Octavia en de Golf……..


eigenlijk belachelijk het economisch gebruiks model is minstens 10 jaar en de meeste auto's gaan wel 15 jaar mee.
en als roest weg blijft en de techniek het niet opgeeft en de wagen is leuk en interessant zouden ze ook wel langer mee kunnen.
 
Is er met zo'n amazon kaartje ook een software update van het systeem? Of hoe kan dat anders?

Ik vind navigatie in mijn Octavia combi 2016 tergend traag. Start tot adres ingevoerd en route berekend, ben ik zeker 2-3 minuten verder....
 
@jongetje aan welke kosten moet ik dan denken? Is dat incl. nieuw kaartmateriaal?

Maar de belangrijkste vraag: is er nieuwere software die de bediening en gebruik sneller maakt?
 
Bovenaan Onderaan