Amundsen Het grote Amundsen-topic

Goedenavond!

Sinds vorige week staat mn 3e Roomster voor de deur.
Vorige had 200Kkm, 1,4 3 cilinder TDI, nu een 1.2 TSI Drive 86Pk.

Er zit een Amundsen radio/navigatie is, kaartversie 6 West-Europa.
Er zat geen CD of SD kaart bij met kaartmateriaal. Via het Skoda portal zijn er na ingave VIN geen updates gevonden.

Ik vraag me af hoe ik het kaartmateriaal kan updaten, de huidige is waarschijnlijk erg oud.

Het topic Amundsen is wel heel erg groot, dus zoeken naar een antwoord op deze vraag is ook wat omslachtig.
excuses daarvoor.

Zijn er mensen die mij verder kunnen helpen? Extra info nodig? Laat me svp weten.
Of is @Rainesh degene die mij hierbij kan helpen, teminste zie ik deze naam vaker passeren bij updates etc...

Alvast mijn dank voor de reacties.

Groeten,
Ronald

screenshot kaartversie:

20220110_171340.jpg
 

Rainesh

Forumguru
Goedenavond!

Sinds vorige week staat mn 3e Roomster voor de deur.
Er zit een Amundsen radio/navigatie is, kaartversie 6 West-Europa....
Er zat geen CD of SD kaart bij met kaartmateriaal. Via het Skoda portal zijn er na ingave VIN geen updates gevonden....
Ik vraag me af hoe ik het kaartmateriaal kan updaten, de huidige is waarschijnlijk erg oud....
Of is @Rainesh degene die mij hierbij kan helpen, teminste zie ik deze naam vaker passeren bij updates etc...

Alvast mijn dank voor de reacties.

Groeten,
Ronald

screenshot kaartversie:

Bekijk bijlage 94036
Dit is een RNS315, helaas kan ik je hier niet bij helpen. Maar ik zou op marktplaats kijken

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com
 
zoiets als deze?

https://www.marktplaats.nl/v/comput...lationId=bef2f155-fa24-42f2-9859-15426fd28bd8

Terminste ook in de buurt...omgeving rdam

Moet de SD-kaart permanent in de gleuf blijven of wordt de kaart naar het geheugen gecopiëerd en kan ie er daarna uit?

Ander vraagje:
Op deze autoradio Amunden zitten slechts 2 speakers (voor). Weten jullie of er 2 bij kunnen in de achterportieren?
De instelling laat geen fader voor/achter zien, maar dat kan natuurlijk zijn omdat er niets te faden valt...
 

Rainesh

Forumguru
De originele achter speakers kunnen geretrofit worden ja. Unit moet daarna wel gecodeerd worden.

Gegevens worden maar je interne hardeschijf gekopieerd.

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com
 

octavia99

Senior Member
Skoda/VW is gestopt met updaten van de navigatie de laatste versie is 12.
Toch wel bizar dat de RNS315/Amundsen+ geleverd tot 2017 in de vw Caddy nu al geen support meer heeft.
 

EdK

Forumguru
Ach daar duiken ongetwijfeld wel een paar mensen in die met alternatieven komen....
Uitdaging word misschien alleen om die personen te vinden op het interpret
 
Inmiddels heb ik een kaartje, dus dat is deel 1.

deel 2 is de vraag hoe te updaten? Deze zou ca 2-3 uur moeten duren.
Kan dat met contact aan?
Of is dat erg schadelijk voor de accu (die overigens nieuw is)?
 

octavia99

Senior Member
Contact uit Radio aan zetten en updaten.
Na half uur drie kwartier gaat de radio van zelf uit als je hem weer aanzet gaat hij verder met het updaten.
 

Tees

Donateur
Dat zou in theorie zo moeten zijn, dat stond ook in beeld bij mijn RNS315, maar als de radio niet meer dezelfde dag aan gaat, begint ie de volgende dag toch weer vanaf nul. Ik heb uiteindelijk tijdens een lange rit kunnen updaten, duurde 1.45u bij mij voor V12.

@octavia99 5 jaar updates is in de softwarewereld helaas al lang. Met telefoons haal je dat zelden...
De VW Caddy heeft de RNS315 trouwens wel nog heel lang gevoerd dan, de meeste modellen zijn al veel eerder geswitcht naar de MIBs (bijv de Octavia al in 2013). In mijn geval is m'n RNS315 van 2012, en dus al 10 jaar ondersteund. Ik was dan ook blij verrast toen ik m kocht dat er nog actuele kaarten waren. Waar heb je trouwens gelezen dat dit de laatste versie zou zijn, is dat officieel bevestigd?
 
Laatst bewerkt:

Ehot

Lid
Ik heb Skoda Connect op mijn Kodiaq Sportline. (juni 2021 geleverd) Bij mij Amundsen heb ik geen sd kaart mogelijkheid meer. Alles gaat online qua updates. Echter lees ik dat je ook items als weerverwachting, prijzen benzine stations, etc kan zien. Moet ik hiervoor datapakket aanschaffen. Mijn Skoda Connect is al geactiveerd en werkt, maar volgens mij mis ik dan wat opties.

Bij mijn vorige Kodiaq zag ik dit namelijk wel, maar heb daar niets voor hoeven doen alleen maar Connect te activeren.

Als ik naar shop ga op mijn display zie ik de optie datapakketten. Moet ik daar nog iets mee doen?
 

Ehot

Lid
Ja daar staat dat er verschillende zaken geactiveerd zijn. Ook als ik via het display in de auto kijk bij shop staan online entertainment en remote access geactiveerd. Er staat ook nog een mogelijkheid data pakketten en dat je dan een nummer moet bellen. Weet iemand wat dat is?
 

hemi24

Forumguru
Via online-entertainment zou je o.a. het weer en tankprijzen moeten kunnen raadplegen.
Ik weet niet hoe dit bij jouw MIB3 systeem zit maar bij mijn MIB2 Amundsen (2020 Kodiaq) heb ik verbinding via een hotspot op m’n mobiel.
 

Ehot

Lid
Er zit nu standard WiFi in dus hoef geen hotspot te maken. Ik zal nog eens in het systeem duiken of anders langs de dealer rijden.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
WiFi zal toch nog ergens toegang tot internet moeten krijgen..............bij jou voor de deur misschien, maar dan moet de auto/het infotainmentsysteem wel het password voor jouw WiFi 'weten'.
Daarom moet je telefoon dus de WiFi-hotspot zijn voor de Amundsen.
Als het zonder die hotspot werkt, zit er een (virtuele?) simcard in.
 
Wij hebben sinds maandag een Yeti, bouwjaar 2015. Er zit volgens mij een Amundsen navigatie in (MIB2? Ik vind e.e.a. lastig vast te stellen). De kaart was van 2019/2020. Ik kon van de Skodasite de laatste update downloaden, maar de grootste kaartenset paste net niet op de 16 GB SD kaart. Ik heb bijna alle talen verwijderd uit de map "sds" (in Downloads\STD2_1720_EU_A1_202148\maps\00). Alleen NL, BE, GB en DE staan er nu nog in. Het systeem lijkt hiermee genoegen te nemen. Het Amundsen topic vind ik te groot om na te zoeken of iemand dit ook al heeft geprobeerd en gemeld, dus wellicht is dit berichtje overbodig. Of wellicht loopt het systeem straks alsnog vast. Maar het ziet er voorlopig goed uit.
Groet,
Ronald
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan