Amundsen Het grote Amundsen-topic

Zoals ik het begrepen heb van de dealer krijgt iedere eigenaar met auto's uit een bepaalde productieperiode en getroffen hardware/software-combinatie deze brief. Betreft voor mij Skoda Scala met MIB3 Amundsen.

Onderdeelnummer: 3V0035816
Hardware H12
Sofware 0155

Welke systemen verder in aanmerking komen is mij niet verteld. Als ik meer informatie krijg zal ik deze hier op het forum delen.
 

Demiesehv

Nieuw lid
1410 20/21 is dit de nieuwste update?
Of is er nog een nieuwe variant, en ik heb nog steeds opsnelwegen 120 en 130 in beeld is dat ook te veranderen?
 

Alpha

Donateur
@basje321 mijn Kamiq is begin vorig jaar teruggeroepen voor deze actie. Scala heeft er ook last van blijkbaar.
Tenzij er nog wat nieuws onderweg is. Wat ik niet erg zou vinden want ja MIB3 kan best nukkig zijn soms.

5396325E-AE80-4C89-841D-442B4C9E50E2.jpeg
 
@Alpha, het zou een nieuwe moeten zijn. De update van de OCU heeft mij Scala voor aflevering gehad. Ik ben benieuwd wat het gaat worden, als ik de verhalen over de Golf 8 mag geloven moet er ook hardware uitgewisseld worden.
 

Alpha

Donateur
@basje321 hmmmm nu je het zegt. Ik was een paar weken terug bij de dealer om te kijken of er updates waren n.a.v. meerdere gemelde bugs.

Updates voor de MIB3 waren er niet. Maar de dag erna kreeg ik een telefoontje of ik overal een filmpje van wilde maken. Op basis hiervan ging de fabriek bepalen of een bepaalde module vervangen moet worden.

Mijn grootste frustratie is dat de MIB3 soms wel 2,5 minuut nodig heeft voor deze volledig is ingelogd en opgestart (inclusief navi kaart laden). Na die 2,5 minuut gaat t systeem ook eindelijk reageren op touch input.

Maar gelukkig gaat t inloggen de laatste tijd wat beter. Maar ik vind het t.o.v. mijn Fabia wel erg lang duren voor t systeem is opgestart. Vooral het inloggen is irritant.
 

Beauri

Forumguru
Nieuwe Multimedia systemen in de Karoq, Kodiaq en Superb (versie 3?).... met USB C aansluitingen etc etc, heb er niet alle info over, maar heb bijvoorbeeld wel begrepen dat er bij de Karoq in het geval van een Amundson systeem geen SD card lezer meer in het handschoenenkastje zit en daarmee ook geen losse SD kaart om je navigatie thuis op je gemak even te updaten indien je dat wenst, als er al een update beschikbaar zou zijn en dan ook geen mogelijkheid meer om een SD kaart met je favoriete muziek aldaar te plaatsen.

Ook begrepen dat men alvast een SIMkaart voor je heeft ingestopt..... en daar heb ik toch wel heel veel bedenken tegen, trouwens tegen allerlei zaken die ik niet zelf mag kiezen. Zo kan ik begrijpen dat er heel veel mensen niet vrolijk worden van de fabrikanten die vooral hun best doen om maar zo oppervlakkig mogelijk te zijn als er een update is en dan vooral niet vertellen wat zij allemaal uitspoken met je apparaat.

Bij je TV vragen ze in sommige gevallen nog netjes of je toestemming geeft of je TV je hele kijkgedrag en bediening van je toestel doorgeeft aan de fabrikant en de bijna honderd andere softwareverprutsers die hebben meegewerkt aan de besturing van je TV. Soms kun je dan ook nog een hele lijst ontvinken waarvan je vind dat zij niets te maken hebben met wat je met je TV wel en niet doet.

Vraag me af hoe dat nu precies zit met de multimediasystemen in de auto's, vind persoonlijk niet dat de fabrikanten nu bepaald een open boek zijn over hoe eea werkt, weet wel dat ze heel makkelijk zijn in het toestemming vragen of ze mogen meekijken en je het bijna onmogelijk maken om van je systeem te genieten als je bepaalde zaken weigert, kijk bijvoorbeeld maar eens op webpagina's....cookies... slikken of stikken. Bij een webpagina is dat minder erg, ga je gewoon naar een andere, meer klantgerichte pagina. In het geval van je multimediasysteem in de auto is dat toch een heel stuk lastiger.

Denk dat ik superblij ben met mijn versie 2 van het het multimediasysteem, geen ongewenste updates, geen kans op stiekem meegeloer, niet afhankelijk van een bepaalde profider en bepaal zelf de kosten van wel of geen internetverbinding met de auto.

Voor mij geen internetverbinding van de auto met het internet en als ik zo'n meeloer/spionageSIMkaart in de auto zou hebben.....

Geeft de fabrikant 100% garantie dat zij niet meekijken als je zelf geen gebruik wenst te maken van de ingebouwde SIMkaart?
 

Rallye

Forumguru
Geeft de fabrikant 100% garantie dat zij niet meekijken als je zelf geen gebruik wenst te maken van de ingebouwde SIMkaart?

Vast. Die hele geschiedenis downloaden ze dan wel als je de auto voor een beurt brengt. Zie hier meer: https://www.anwb.nl/binaries/conten...-my-data---welke-data-wordt-verzameld-def.pdf

Volgens mij moet je ook bij de auto eerst toestemming geven. Maar zonder heb je die leuke functies niet...... En heb je al eens de voorwaarden van Facebook of Google gelezen? We staan met zijn allen toe dat dit soort dataverzamelaars niet open zijn over wat ze doen. Is geen specifiek auto-probeem, laat staan een Skoda- of Amundsen-probleem dus.

Even een vraag voor iemand met een MIB3: kun je ook via USB-C geen updates doen?
 

Alpha

Donateur
@Rallye systeem- of appupdates durf ik je niet te zeggen. Maar ik kan via het update portal wel een 25GB grote kaart downloaden. Dus die kun je dan, neem ik aan, gewoon met een USB-C stickje updaten.
 

Canon-Eye

Forumguru
De map "Maps" verwijderen is voldoende, naar mijn ervaring. Ik vermoed dat het .txt bestand een verborgen bestand is, want ik gebruik altijd TotalCommander (voor de oudgedienden: dat is een moderne versie van de goeie ouwe Norton Commander, met twee "verkennervensters" naast elkaar) en dan zie ik alleen maar die map in de root staan.

Verder: het blijkt - althans bij de mijne - niks uit te maken of ik na het updaten het sd-kaartje wel of niet "lockt", noch ook of ik het daarna in het ene of het andere kaartslot steek. In alle gevallen doet hij het gewoon.
 
[Q
Ik heb het .txt bestand gewoon laten staan en hij doet het. Dus.....doe er je voordeel mee ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste Amundsen bezitters. sinds een week heb ik last van een Amundsen system die om het kwartier vastloopt met een hoge toon geluid. Na 30 sec restart het systeem waarna het na een kwartier weer gebeurd. Ik heb het systeem in een Skoda Scala zitten. Hebben hier meer mensen last van?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 

JdeGroote

Senior Member
Met de forum zoek-funktie vond ik het niet, niet goed gezocht misschien. Zocht naar de Volkswagen Navigatie Update equivalent voor een Skoda Yeti Amundsen.
 

JdeGroote

Senior Member
Skoda Yeti 1.2 TSI juni 2017
Amundsen navigatiesysteem met 6,5-inch touchscreen
 

Bijlagen

  • versieaug 20.jpg
    versieaug 20.jpg
    1 MB · Weergaven: 63
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Dat zal een Amundsen PQ zijn (MIB STD2 PQ).

Je foto geeft trouwens niet de versie van het apparaat, maar de versie van de geïnstalleerde navigatiesoftware...
Je zou nog van 1410 naar 1520 kunnen.

Nu de vraag wat je wilt doen.
 
Laatst bewerkt:

JdeGroote

Senior Member
Ter aanvulling - bevestiging een geleend plaatje van de Amundsen. (door zonlicht krijg ik eigen afbeelding op dit tijdstip niet scherp) En hoe 'navigeer' ik van 1410 naar 1520?
 
Bovenaan Onderaan