Amundsen Het grote Amundsen-topic

Rallye

Forumguru
Ja, maar ik wilde aangeven dat er modernere radio’s zijn dan de RNS315-Amundsen. Die wordt wel erg ouderwets...... Indirect gaat het dus wel over de Amundsen.
 
Laatst bewerkt:

jongetje

Forumguru
Ik zou ook niet zoveel geld uitgeven voor een amundsen om die los te kopen. Skoda blijkt nu niet echt een betrouwbare aanbieder van updates en kaarten. Ze beloven 2 keer per jaar, maar de laatste update is van november vorig jaar.
Al verwacht ik binnenkort wel weer een update aangezien ik nu helemaal geen kaarten meer zie bij mijn vin.
 

Ordinarrator

Actief lid
Daar heb je natuurlijk een punt. Maar navi al verouderd als ie uit de doos/showroom komt dus wat dat betreft zou ik ook de voorkeur geven aan carplay/andoid auto. Dat ligt echter buiten het budget. Die RCD660 is zelfs zonder Carplay optie al duurder dan een gebruikte RNS315 waar ik op aas.

Als ik dan bedenk dat ik me sowieso op den duur ga ergeren aan een radio die geen CAN praat lijkt me die Amundsen niet eens zo'n gekke optie voor het budget. En mijn ervaring met de VAG interface zijn totnutoe erg prettig.
 
VIN noteren. Originele SD-kaart uit de auto, schrijfbeveiliging (palletje aan de zijkant van de kaart) uitzetten, kaart in de computer. SD-kaart back uppen. SD-kaart leeghalen. VIN invoeren op http://updateportal.skoda-auto.com/. Kaartupdate downloaden. Ontzippen naar de SD-kaart. Kaart uit de computer. Schrijfbeveiliging terugzetten. Kaart weer in de auto.

Dit beschrijft inderdaad de te nemen stappen (zeer beknopt)

Probleem is, dat al ongeveer een week het Skoda updateportal niet werkt.
"An unexpected error occurred" is de melding nadat je de VIN hebt ingegeven.
Waarschijnlijk is Skoda het VIN bestand kwijtgeraakt of zo iets !
Vanmorgen heb ik net de VW Amundsen van mijn digibete zwager bijgewerkt en dat ging probleemloos.

Ben nu aan het proberen of dat bestand ook werkt als ik het op mijn Skoda SD kaartje zet.
 
Heeft niets met gevalletje blind uitgaan te maken of niet goed opletten te maken. Maar dit is gewoon een fout in de navigatie . Google maps was hier wel correct. Het is niet de eerste keer dat Amundsen (Here kaarten) mij verkeerd stuurde. En aan de borden te zien was het al lang zo dat het daar niet toegestaan was.

Het omgekeerde komt ook voor: Dat de VAG navigatie het goed doet en dat Waze of Google er naast zit.

Op de nieuwe N18 van Enschede naar Lichtenvoorde, gaat Waze en/of Google maps altijd volledig de mist in.
De oude N18 en de nieuwe N18 liggen daar vrij dicht nasst elkaar en terwijl je gewooh door moet rijden, word le kompleet het bos ingestuurd. VAG Navi daarentegen doet het daar prima.

Misschien is de positiebepaling van de auto wel beter dan die van mijn iphone.
 
Dit beschrijft inderdaad de te nemen stappen (zeer beknopt)

Probleem is, dat al ongeveer een week het Skoda updateportal niet werkt.
"An unexpected error occurred" is de melding nadat je de VIN hebt ingegeven.
Waarschijnlijk is Skoda het VIN bestand kwijtgeraakt of zo iets !
Vanmorgen heb ik net de VW Amundsen van mijn digibete zwager bijgewerkt en dat ging probleemloos.

Ben nu aan het proberen of dat bestand ook werkt als ik het op mijn Skoda SD kaartje zet.

Ja, heb net de "maps" directory op het 16GB SD kaartje gezet en het werkt als een speer.

Versie info nu: 5L00511236B (was 5L0051236AH)
1310 (was 1030)
ECE AS 2020 (was ECE 2019/2019)

SHIELD info is ongewijzigd
 

Rallye

Forumguru
Ik begrijp werkelijk niet waarom je de kaarten niet van VW haalt. Gedoe bij Skoda met VIN, altijd lang wachten op nieuwe kaartversies.......
 

servies

Forumguru
Het omgekeerde komt ook voor: Dat de VAG navigatie het goed doet en dat Waze of Google er naast zit.

Op de nieuwe N18 van Enschede naar Lichtenvoorde, gaat Waze en/of Google maps altijd volledig de mist in.
De oude N18 en de nieuwe N18 liggen daar vrij dicht nasst elkaar en terwijl je gewooh door moet rijden, word le kompleet het bos ingestuurd. VAG Navi daarentegen doet het daar prima.
Heb ik nooit last van, als Google Maps of Waze de mist in gaat, dan gaat de navigatie van de auto ook de mist in, als die ook dezelfde uptodate kaartgegevens heeft.... Helemaal in het begin ging het nog wel eens fout op de N18, maar toen waren de kaartgegevens nog niet bijgewerkt...

Misschien is de positiebepaling van de auto wel beter dan die van mijn iphone.
Daar heb je het al: iphone
 

AndreM

Forumguru
Ja, heb net de "maps" directory op het 16GB SD kaartje gezet en het werkt als een speer.

Versie info nu: 5L00511236B (was 5L0051236AH)
1310 (was 1030)
ECE AS 2020 (was ECE 2019/2019)

SHIELD info is ongewijzigd

Zijn ook dezelfde kaarten als bij Skoda, Seat, VW, en Audi.
Open maar het één van de mappen en daar kom je de logo's tegen van deze merken. :jaja:
 

De Stip

Forumguru
Vandaag mijn Karoq opgehaald. Hoe kan ik zien of ik de meest recente navigatie software heb? Op het doosje staat Europe CW 48/2018. Lijkt mij iets van week 48 in 2018?
 
Vandaag mijn Karoq opgehaald. Hoe kan ik zien of ik de meest recente navigatie software heb? Op het doosje staat Europe CW 48/2018. Lijkt mij iets van week 48 in 2018?

Mijn Kodiaq is ook geleverd met die versie. Heb dan de kaarten van VW gehaald, aangezien 06/2019 toch recenter is. Proces om dit op het Skoda SD kaartje te plaatsen is vrij simpel. Versienummer van de navi is van 1115 en ECE 19/20 naar 1310 en ECE 2020 gegaan.
 
Hallo allemaal,

Ik heb iets merkwaardigs, heb nu al 2x gehad dat m'n Amundsen radio zwart scherm gaf. De radio hoorde je wel gewoon maar de knoppen kon ik niet bedienen.
Na een keer de auto opnieuw starten van de auto doet die het weer.
Hebben jullie enig idee wat er mis kan zijn?
 

Wijnand850

Forumguru
Ik merk na 2 maanden gebruik dat de Amundsen nu niet een toonbeeld van stabiliteit is. Ik heb nu al een paar keer meegemaakt dat na de koude start het touchscreen niet werkt, en ook de knoppen naast het scherm en op het stuur niet. De radio doet het dan inderdaad ook gewoon, hoewel hij dan ook nog weleens spontaan van zender wisselt (maar dat heeft misschien met de keuze van het station te maken :) ). Een kwartiertje later werkt alles weer zoals het hoort en de rest van de dag is er dan ook geen probleem meer (ook als de auto een uur of 8 stil heeft gestaan). Wat hielp is een reset door de on/off knop net zolang in te drukken dat de unit echt helemaal uitschakelt en opnieuw opstart (seconde of 25 indrukken).
 
Bovenaan Onderaan