Amundsen Het grote Amundsen-topic

Okki

Donateur
Hebben jou ouders een VW?
Ik heb namelijk voor mijn Skoda ook geprobeerd de VW versie te downloaden en installeren, maar in tegenstelling tot andere lukte dat bij mij ook niet. Zelfde melding van niet leesbare bestanden.
 

Rallye

Forumguru
@Okki Voor mijn Amundsen zijn de VW-bestanden altijd goed geweest. Ik heb een Octavia uit Oktober 2015 en de bestanden van de coresponderende VW Golf GTI voldoen prima. Je lijkt dus iets fout te doen (verkeerde VW uitgezocht of verkeerd bouwjaar). Of werk je met een Mac?
 

Okki

Donateur
Ik had waarschijnlijk een te mooie VW uitgezocht....:tegek:

Maar met de nieuwste Skoda updates (gelijk aan VW) is het gelukt...
 

GJ M

Forumguru
Volgens mij zijn de kaartjes er in lege en volle versies. Staat er wel iets op?

Zou wel lachen zijn als de garage het zonder te merken een Pro geïnstalleerd heeft...... Dan heb je inderdaad andere kaarten nodig.
Ze kijken volgens mij nog inderdaad om een andere er in te zetten... Wanneer ik de kaart in het systeem doe geeft ie in de eerste instantie wel aan dat er navigatie software op staat, alleen bij het starten van de navigatie geeft ie dus een foutmelding... Ik heb de kaart niet in de pc gehad, maar gezien bovenstaande ga ik er vanuit dat er iets op staat
 

GJ M

Forumguru
Hebben jou ouders een VW?
Ik heb namelijk voor mijn Skoda ook geprobeerd de VW versie te downloaden en installeren, maar in tegenstelling tot andere lukte dat bij mij ook niet. Zelfde melding van niet leesbare bestanden.
Gaat inderdaad over een VW
 

GJS

Senior Member
@Rally, is dat MIB2?
Voor de Amundsen MIB1 staan ze er nu ook bij VW, zijn exact dezelfde kaarten als die je bij Skoda kan downloaden, datums en bestandsgrootte van de kaarten zijn hetzelfde.
 

Rallye

Forumguru
Ja, is voor een Golf GTI uit 2015 (de meest met mijn RS vergelijkbare auto).

Edit: MIB2 dus.
 
Laatst bewerkt:

GJS

Senior Member
Ik had het kunnen zien, datum verschilt 10 dagen, 7-6-19 bij de versie voor de MIB1.
Ik kies altijd de Golf GTDuntil 2015 met Discover Media.

Bij Skoda heet het bestand: STD1_P81_EU_201920.zip en bij VW: P81_N60S3MIBS2_EU.7z
en zoals gezegd hebben deze 2 dus exact dezelfde inhoud.
 

rgb

Lid
Dit is ook gewoon nog de kaart van afgelopen november. Het voordeel is dat je nu heel europa op een kaart hebt ipv dat je een deel moest kiezen.

Hoe werkt dit dan? Met de 2019/2020 update heb ik kennelijk nog oude kaarten. Skoda gebruikt dus niet de meest recente updates van "Here map creator".
Wanneer worden de wijzigingen die in Here worden gedaan, daadwerkelijk in de Skoda updates doorgevoerd?
 

Rallye

Forumguru
Ik heb zelf ooit een wijziging doorgegeven. Heeft zeker een jaar geduurd, als het niet meer was.....

Overigens zijn dit voor de MIB2 wel nieuwe kaarten, zie de kaartversies op de foto’s.
 

64rhfx

Senior Member
Amundsen MIB1 met laatste update. Tripje van Twenthe naar Lelystad. Een keer weg verboden voor auto's en door een sluis ook ongeschikt voor auto's. Een keer rechts af moeten slaan terwijl dit verboden was en ook nauwelijks ging. Ik snap niet hoe VAG zo'n navigatie kan bedenken. geef mij maar weer Google maps.
 

Rallye

Forumguru
Nadeel is vooral de lange doorlooptijd van de kaartupdates, niet zozeer de navigatie zelf. Daardoor zijn andere oplossingen soms inderdaad effectiever......

Ik ben overigens dit soort zaken de afgelopen drie jaar nauwelijks tegengekomen.
 

EdK

Forumguru
Tripje van Twenthe naar Lelystad. Een keer weg verboden voor auto's en door een sluis ook ongeschikt voor auto's. Een keer rechts af moeten slaan terwijl dit verboden was en ook nauwelijks ging. Ik snap niet hoe VAG zo'n navigatie kan bedenken.
misschien gevalletje blind uitgaan van een hulpmiddel ??
Bedoeling is dat je zelf blijft opletten
En google is ook niet heilig hoor, rij er zelf zakelijk ook mee op de tablet en kom ook genoeg fouten tegen..
:pieker::pardon:
 

64rhfx

Senior Member
Heeft niets met gevalletje blind uitgaan te maken of niet goed opletten te maken. Maar dit is gewoon een fout in de navigatie . Google maps was hier wel correct. Het is niet de eerste keer dat Amundsen (Here kaarten) mij verkeerd stuurde. En aan de borden te zien was het al lang zo dat het daar niet toegestaan was.
 

EdK

Forumguru
Maar dit is gewoon een fout in de navigatie
Nee in data van de kaarten.

Google verzorgt zijn data / kaarten zelf en zal er voor zorgen dat ze altijd zelf t nieuwste hebben.
VAG heeft gekozen voor Here , en wil ook nog voor een dubbeltje op de eerste rij zitten, maw uitgeknepen prijzen willen betalen aan Here.
Maar Here wil er uiteraard ook aan verdienen en zal dus never en nooit voor het bedrag wat ze krijgen van VAG het nieuwste kaartmateriaal afgeven.
Nee je krijgt kaartmateriaal wat 1 of 2 versie ( bijvoorbeeld ) ouder is dan meest recente, en daardoor kom jij wel eens situaties tegen die niet kloppen met werkelijkheid.
Maar dit ervaar ik net zo goed ook met google maps dat ik zakelijk gebruik.
Cross ook de hele Benelux door en ook google heeft het niet altijd bij het rechte eind.

Maar goed jij ervaart dit blijkbaar anders, maar dat is iets tussen de oren zeg ik dan altijd !!
Prive draai ik met een Amundsen in de Fabia, en ik heb nog maar weinig problemen ervaren met het kaartmateriaal.
 

ralma

Lid
En weer is de update van mei 2019 niet beschikbaar en gaan we met z'n allen maar zonder update op vakantie.
Mocht je nog de moed hebben om de klantenservice te mailen of bellen dan krijg je een standaard antwoord en als je daarop reageert wordt je doodgezwegen.
Voor de prijs die je betaald voor een ingebouwd navigatie apparaat zou je meer en beter verwachten maar het geld zal wel besteed zijn aan de sjoemel software en diens naweeën.
 

100pk

Lid
Wat wel eigenaardig is: de updateportal laat op mobile een keuzelijst zien met alle mogelijke kaarten-combinaties.

Mijn desktop laat maar een update zien: de volledige europa-kaart.
 
Bovenaan Onderaan