HarrieSkoda: Octavia Combi 3 FL vRS 245

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Niet alles in het leven draait om supersnel rijden. Het bezit van een auto zoals een vRS is al een feestje en het manikaal onderhouden van zo'n auto ook. Ik ben vanaf dat ik het woord auto kon uitspreken opgevoed met Renault. Sommigen zouden het een mid-life crisis noemen, maar ik heb begin dit jaar mijn droom-auto gekocht, een origineel Nederlandse Renault Twingo RS Gordini uit 2011 met maar 15.000km op de teller :yeehaa:
Het is voor mij een absolute hobby om deze RS nog mooier te maken en ook te houden. Vandaag komen er twee witte bumperinlegstukken binnen, voor 150 euro. Waarom? Op een van deze inlegstukken zat een vervelende kras. Voor de een niet belangrijk (beetje witte lak er over en klaar), maar voor mij een blijvende doorn in het oog zolang dit niet is opgelost.

Voor anderen, vooral jongeren, is een Renault Twingo RS een van de goedkoopste mogelijkheden om zo snel als mogelijk te gaan voor zo weinig mogelijk geld. Beide werelden verenigen zich in een FB groep en/of WA groep. Leuk, maar de verschillen tussen deze twee werelden worden soms ook pijnlijk duidelijk.
Deze discussie voelt een beetje hetzelfde. @HarrieSkoda betaalt een best bedrag om zijn droom vRS te kopen en zal er nog een klein fortuin in gaan steken om hem helemaal naar wens op te bouwen. Ik wed dat hij regelmatig een stoeltje pakt om de vRS van een afstandje te bekijken om te zien hoe mooi zijn vRS is :D Zal hij de grenzen van de grip gaan opzoeken? Ik weet het niet, maar ik denk van niet. Zeker niet met zijn gezin aan boord :nono:
 

Fmoon

Forumguru
Die Twingo is serieus dik, en wat een mooie km stand .


P.S wanneer begint die mid-life crisis ongeveer? Ben nu 31 lentes oud
 
Laatst bewerkt:

Janno

Forumguru
@Fmoon Naja, jij brengt hier de discussie op gang met dat als argument so I beg to differ :)

Dat weinig grip verhaal komt me overigens zeker bekend voor met een O3 RS idd.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Alles went en een hoop pk's en hoge topsnelheid zeggen idd niet alles. Heb kort geleden serieus overwogen de Polo in te ruilen op een Up GTI, om precies die reden. Weet zeker dat je daarmee veel leuker kunt gooien en smijten op kleine bochtige weggetjes. Heb het uiteindelijk niet gedaan omdat ik dat niet zo heel vaak doe en veel te bang ben dat ik spijt krijg. Zou veel moeten inleveren aan comfort en ruimte, ook behoorlijk in geinvesteerd (uitlaat, chip, DSG aanpassing). Achteraf denk ik idioot zo'n overweging, maar op dat moment was ik er in mijn enthousiasme niet ver vanaf. Dus ja, snap precies wat @RichTrip bedoelt
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
@Rosinfield je snapt hem precies. Niets leuker dan met de RS rond mijn dorp rond te rijden op de boerenweggetjes. Daar waar ik al van verre de bochtige weg kan overzien, dat is pas echt genieten. Gewoon snel op de bocht af en het stuur gewoon omgooien. Als een kart gaat het dan de hoek om :D Genieten is dat. En ja, ook bij mij liggen de befaamde PS4's er onder, gewoon omdat het kan ;)
De "jonkies" rijden van alles en nog wat aan gort met hun RS: versnellingsbak, aandrijfassen, wieldraagarmen, you name it en het komt wel een keertje voorbij in de FB/WA groep :cry: Mij niet gezien :nono:
 

leon-cupra

Forumguru
Niet alles in het leven draait om supersnel rijden.
Uiteraard niet maar als je dan zo een wagen hebt mag je er wel van verwachten dat het kan.
Het bezit is 1 ding en is inderdaad een deel van de fun maar het rijden is het ander deel van de fun.
Om een ander voorbeeld te geven: je koopt een zeer dure hoge resolutie kleuren tv maar eens geïnstalleerd blijkt deze alleen maar zwart-wit te spelen. In jouw optiek moet je daar dan maar mee leren leven? Want je bezit een machtige tv en zwart-wit kijken gaat toch ook :pardon:
 

Rosinfield

† In Memoriam
Dat kan ook en mag je idd verwachten, dat het supersnel rijdt. iets anders is de vraag of je mag verwachten met zoveel vermogen op de voorwielen, meteen snel weg te zijn zonder al teveel wheelspin. Dat denk ik niet. Bij de Polo valt het me nog reuze mee, zelfs met Crossclimates eronder. Maar launch control heb ik bv welgeteld 1 x gedaan en toen was me duidelijk dat je niet mag verwachten dat zoiets vlekkeloos gaat. En toen was hij nog niet eens gechipped
 

leon-cupra

Forumguru
@Rosinfield er zijn genoeg andere modellen die het op dat vlak beter voor elkaar hebben. Het is gewoon een serieuze tekortkoming van een (220pk) RS.
En dan spreken we nog niet over achterwielaandrijving. Daar ligt de grens van wheelspin (bij droog weer) veel verder.
 

Rallye

Forumguru
Van oudsher is grip bij het uitkomen van de bocht met name op nat een probleem voor de RS. Dat was met de Octi 2 zo en is het met de 3 nogsteeds, hoewel mogelijk wel iets minder. Dat is de afstelling door Skoda: de Golf GTI op hetzelfde onderstel rijdt anders. Ik heb er overigens weinig last van, maar na 15 jaar RS rijd ik er misschien “omheen”. Volgens mij heeft de 245 echter een sperdifferentieel, dat het bochtgedrag nog weer moet verbeteren.
 

Sharky

Actief lid
De ene persoon is hier blij mee, en een andere persoon met weer iets heel anders.
Het gaat er in mijn ogen om waar JEZELF blij mee bent !
Een andere factor die hier in mee speelt is je portemonnee, en de vraag hoeveel je er voor over hebt om dit aan je auto te spenderen.
Er zijn nog genoeg andere zaken waar je je geld aan kwijt kunt.... maar goed, we hebben hier te maken met autoliefhebbers.

Als je een (snelle / sportieve) auto hebt, hoef je hier volgens mij niet constant "het onderste uit de kan" te halen, maar het is wel leuk om het vermogen af en toe aan te spreken.
Dit doe je dan op een verantwoorde manier, je rijdt immers op de openbare weg waar ook nog andere mensen rondrijden.
Als je gek wil doen, dan moet je een kaartje kopen op de Nordschleife (Nürburgring) dan kun je laten zien wat je waard bent :pieker:
Bovendien gaat het -bij mij in ieder geval- ook om de "sportieve looks" van zo'n vRS.
Zoals ik @HarrieSkoda ken, zal hij er weer iets bijzonders van gaan maken. :thumbsup:
Want hij is -zoals ik uit zijn postings kan opmaken- een liefhebber pur sang !
 

Tees

Donateur
Van oudsher is grip bij het uitkomen van de bocht met name op nat een probleem voor de RS. Dat was met de Octi 2 zo en is het met de 3 nogsteeds, hoewel mogelijk wel iets minder. Dat is de afstelling door Skoda: de Golf GTI op hetzelfde onderstel rijdt anders. Ik heb er overigens weinig last van, maar na 15 jaar RS rijd ik er misschien “omheen”. Volgens mij heeft de 245 echter een sperdifferentieel, dat het bochtgedrag nog weer moet verbeteren.
Das natuurlijk niet helemaal een eerlijke vergelijking, de Golf GTI is een HB, de Octavia (iig die van @HarrieSkoda) een Combi. Scheelt niet zo heel veel in wielbasis (5 cm), maar wel in totale lengte (en dus oversteek) en gewicht. Logisch dus dat er wat minder gewicht op de voorwielen rust, en de achterkant wat onrustiger is.
 

leon-cupra

Forumguru
@Sharky niemand spreekt over constant het vermogen te gebruiken maar wanneer je het gebruikt moet je het wel effectief kunnen gebruiken. Er zijn op vlak van grip gewoon teveel nadelen aan de 220RS terwijl het bij andere modellen wel beter kan. Heeft niets te maken met jezelf maar gewoon een objectieve waarneming.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, dat heb ik ook begrepen wat de RS betreft en dat zou ik ook bezwaarlijk vinden. Sterker, ogv de hier gelezen ervaringen, had ik hem o.a. daarom van mijn verlanglijstje geschrapt
 

leon-cupra

Forumguru
@Tees neem dan de Seat Leon ST cupra , de focus ST wagon …. Wagens die het veel beter doen dan de Octavia.

Ps de vRS blijft nog wel steeds een fantastische wagen wanneer je rekening houdt met zijn beperkingen , toch voor de 220. Voor de 230pre facelift en de 235 met sper zijn deze “problemen” volgens de meeste eigenaars een stuk minder.
 

Sharky

Actief lid
@Sharky niemand spreekt over constant het vermogen te gebruiken maar wanneer je het gebruikt moet je het wel effectief kunnen gebruiken. Er zijn op vlak van grip gewoon teveel nadelen aan de 220RS terwijl het bij andere modellen wel beter kan. Heeft niets te maken met jezelf maar gewoon een objectieve waarneming.

Er zullen ongetwijfeld auto's zijn die betere rij-eigenschappen hebben als een vRS, maar dat zijn dan vaak ook auto's die geen "station/combi" uitvoering betreffen.

Zoals @Tees hierboven al vermeld, kun je een Golf GTI niet qua bouw en daarmee gepaard gaande rij-eigenschappen vergelijken met een Octavia vRS.
Dit is een heel ander voertuig en wss ook veel wendbaarder.

Maar in een Golf GTI kun je weer niet zoveel spullen meenemen als in een Octavia Combi vRS.
Als je een gezin (met kinderen) hebt, dan dien je hier ook rekening mee te houden en is de Octavia vRS denk ik een perfecte combinatie van sportieve / snelle / ruime en comfortabele gezinsauto.

En effectief gebruik maken van de rij-eigenschappen van je auto heeft alles met de bestuurder te maken, je past je rijgedrag aan de capaciteiten van de auto aan. Andersom werkt niet !
Dit vind je overigens ook terug in de Formule 1, waarin 2 dezelfde auto's in een team, toch verschillende prestaties en resultaten opleveren.... vraag maar aan Max :D
 

BramVRS

Forumguru
Nogmaals proficiat Henri, super mooie wagen. Ga je echt heel veel plezier aan beleven zeker na al die aanpassingen. Ik had zelf Eibachs en vond dat prima. Net wat lager maar nog ruim voldoende comfort. En voor wat betreft de kosten ook prettig!

Geniet ervan ik zal je vast snel spotten hier in de buurt :)
 
Bovenaan Onderaan