HarrieSkoda: Octavia Combi 3 FL vRS 245

Timmer

Donateur
Dacht dat die v voor Victory stond dat weer verwijst naar de overwinning met het Rally kampioenschap.
vRS staat inderdaad voor Rally Sport, de 'v' komt van de 'v' op de S.
Van een ander forum heb ik dit gevonden;

Reference: SD-2010/04-006667
Dear xxxxxx,

Thank you for your letter dated 21 April 2010, regarding the meaning of Vrs
Please accept my apologies for the delay in responding to your email but your question required a bit more research and I wanted to make sure that I gave you the correct answer.
After checking a number of websites I could see that there has been a lot of debate regarding the meaning behind the word Vrs and most people have got the rs part correct as being Rally Sport.
However it appears that no one has actually guessed what the V stands for and this is in fact the Diacritical mark you see above the S in Skoda.
Thank you for contacting Skoda Customer Services.

Kind regards

John Good
Customer Service Advisor
Skoda Auto Customer Services
customerservices@skoda.co.uk
08457 745 745
www.skoda.co.uk
 

HarrieSkoda

Forumguru
Fijn dat we erover eens zijn dat we zowel RS als vRS mogen zeggen. Bij RS denk ik eerder aan een Audi.

Afijn, ondertussen leer ik steeds meer van de auto kennen qua knopjes en dingetjes die erop zitten.
Zo zijn er ook een aantal zaken die ik nog veranderd zou willen hebben.

Momenteel ziet het menu van de Columbus infotainment er namelijk zo uit:

1k0.jpg


Volgens mij moet dit menu ook met de kleurrijke pictogrammen kunnen, wat ik ook veel overzichtelijker vind:

1k0.jpg


Klopt dat? Ligt dat aan een verouderde firm/software die nog naar een latere versie ge-update kan worden?
Wellicht dat @Rainesh , @Antera , of een van de andere VCDS goeroes hier meer over weet te vertellen?

Ik heb even een foto genomen van de hardware/software/navigatie versies:

1k0.jpg


Nu staat er onderaan in het scherm 'software updaten' en 'online-update'. Is dit slim om te doen? Krijg je dan de nieuwste versies van alles? Ik heb hier geen ervaring mee. Wellicht ook handig om even een druppellader aan te sluiten alvorens je hier aan begint?

Hopelijk komende week bericht van het RDW met bekendmaking van het kenteken...... spannend!

Ik hoor graag van jullie!
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Rainesh Top! Vraag 1 is al helemaal beantwoord en reeds aangepast, snelle service :thumbsup:.

Wat zou jouw advies zijn qua updaten van de software? Zorgen dat m'n telefoon de hotspot van de auto is en dan de knop 'software updaten' maar aanklikken?

Ohja nog een vraag die in me opkomt; hoe kan ik ervoor zorgen dat de mobiele hotspot van mijn telefoon automatisch gepakt wordt door de Skoda? Ik heb écht geen zin dit telkens na het instappen aan te moeten klikken, dat moet toch makkelijker en automatisch kunnen?
 
Menu met de kleurrijke pictogrammen moet inderdaad kunnen. Heb ik ook in mijn Octavia uit 2018 met dezelfe navi.

voor wat vetreft de hotspot ben ik heel benieuwd. Ik moet ook telkens de auto opnieuw verbinden. Gaat niet automatisch met mijn Iphone.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Rainesh OK. Waar kan ik deze vinden? Wil niet zomaar klakkeloos iets van internet installeren. Als jij dit bestand hebt, zou je een dropbox willen aanmaken?

@Tomasvs Ja irritant is dat hé, moet toch een oplossing voor zijn lijkt mij.

@Rallye terugkomend op je wireless Apple CarPlay, welke versie heb jij? Want je zei dat je met de wireless module géén gebruik meer kon maken van app connect, toch? Dat vind ik toch ook wel weer jammer..

Kabeltje voor het uitschakelen van het start-stop systeem gaat dan ook mee besteld worden. Hier kan weinig aan mis gaan volgens mij? Ik zie overigens kabeltjes die je met stekkers tussen de bestaande stekkers stopt, maar ook modules met nog een extra draad naar bijv. de sigaretten aansteker, huh..?!
 

Rallye

Forumguru
@HarrieSkoda Ik begrijp niet helemaal waar je de versie van wilt weten.Ik kan geen app connect gebruiken als ik via de module contact maak omdat de Connect app (waarschijnlijk) niet denkt contact te maken met een Skoda, maar met de module.

Heb je een iPhone? Kun je dan de hotspot niet activeren via een Automatsering? Zo laat ik Flitsmeister starten als CarPlay start……

Jammergenoeg moet je een automatisering die je start met een bluetooth-event trouwens wel altijd goedkeuren.
 
Laatst bewerkt:

HarrieSkoda

Forumguru
@Rallye Van de BT module die je met de USB aansluit op de radio, die het contact tussen telefoon en systeem dus overneemt.
Er zijn nogal wat verschillen tussen de BT modules zoals ik op AE zie....
 

Rallye

Forumguru
Geen idee wat de verschillen zijn. Ik denk dat het probleem niet op te lossen is, tenzij er de module een Skoda “na kan doen”. Maar ik hoor graag wat je vindt…….
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ja, ik denk dat je gelijk hebt.

Wat ik dus begrijp, is dat je geen gebruik meer kunt maken van de functies van ‘MySkoda’, of de auto afgesloten is, waar hij geparkeerd staat, tankinhoud, rijbereik, gegevens laatst gereden rit, etc.?

Ik ben nog wat aan het neuzen geweest, en kwam dit filmpje van Sasha van Briskoda tegen. Die draait haar handen ook nergens voor om, en heeft ook al nodige omgebouwd aan haar vRS.

Lees ook even de reacties onder het filmpje. Hoe zij dat aangesloten lijkt te hebben, lijkt me wel wat!

 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
De Skoda Connect met sim-kaart werkt inderdaad niet meer. Ik moet een afspraak maken om een Bluetooth dongle te laten installeren i.c.m. een nieuwe app. Dus linksom of rechtsom, het is een degradatie van wat we hadden.
 

innocenti

Forumguru
Gefeliciteerd met je droomauto. Ik ben niet vaak meer actief op t forum omdat ik geen Skoda meer rijd, maar kreeg een berichtje in mn mail dat je oude is verkocht. Uiteraard word ik dan nieuwsgierig. Mooi man.

Ik heb het hele topic even doorgelezen. Leuke plannen.
Waar ik nieuwsgierig naar ben is je keuze voor EBC red. Ik heb in het verleden veel remblokken uitgeprobeerd om de remmen van mn Volvo te verbeteren. En heb 1 tip, pas op met blokken bedoeld voor track days. Deze hebben warmte nodig om goed te remmen. Nadeel daarvan is dat je aan het einde van de straat nog geen remvermogen hebt. Voor straatgebruik is het belangrijk dat remmen ook koud voldoende frictie hebben. Succes met je zoektocht.

Voor de Volvo toen Ferodo blokken gekozen. Waren erg fijn, maar gaven veel remstof. Dus voldoen niet aan je criteria.
 

Spector

Forumguru
Ja, ik denk dat je gelijk hebt.

Wat ik dus begrijp, is dat je geen gebruik meer kunt maken van de functies van ‘MySkoda’, of de auto afgesloten is, waar hij geparkeerd staat, tankinhoud, rijbereik, gegevens laatst gereden rit, etc.?

Ik ben nog wat aan het neuzen geweest, en kwam dit filmpje van Sasha van Briskoda tegen. Die draait haar handen ook nergens voor om, en heeft ook al nodige omgebouwd aan haar vRS.

Lees ook even de reacties onder het filmpje. Hoe zij dat aangesloten lijkt te hebben, lijkt me wel wat!


Dat is dan hetzelfde systeem als @Rallye als ik het goed heb? Heel interessant, ik ga dan toch nog maar eens kijken.

Dat connect krijg ik sinds mijn nieuwe iPhone (12 pro) niet meer aan de gang. Afgelopen zomervakantie met Waze naar Italië gereden zonder problemen en ook met routewijzigingen door vertragingen e.d. dus denk dat ik dat er maar blijf gebruiken en de connect niet meer ga verlengen...
 

Rallye

Forumguru
Allereerst: waar ik hierboven spreek van de Connect-app, bedoel ik de MySkoda-app. De apps zijn recent gefuseerd en bij mij was de oude naam blijven hangen. Sorry voor de verwarring.

Ik weet even niet wat de lotgevallen van @RichTrip zijn, maar kan alleen mijn ervaringen weergeven. Ik heb een Octavia uit juli 2015, één van de eerste met een MIB2 Amundsen. Op deze Amundsen kon je Smartlink laten activeren; bedraad, want wireless Smartlink/Carplay bestond toen nog niet. Ik heb geen menupunt Skoda Connect. Sinds ergens vorig jaar kan ik wel de MySkoda-app gebruiken, die gelimiteerde informatie geeft over mijn auto. De eerdere Skoda Connect-app gaf eerder informatie over afgelegde routes en de plaats van mijn auto, maar deed dat sinds begin 2018 al niet meer. De MySkoda-app geeft evt. foutmeldingen aan al heb ik die nog niet gezien) in de app en zorgt dat ik G-krachten, turbodruk en remdruk op mijn navischerm kan zien. In de app zie ik soms ook mijn kilometerstand. De MySkoda-app werkt enkel als ik mijn telefoon rechtstreeks bedraad verbind met mijn Amundsen.

Ik heb ook het hierboven besproken Carlinkit dongeltje. Deze maakt een eigen CarPlay-verbinding aan, zie de afbeelding:

7ee4d3eb-fdb8-4831-85df-598cb50507a4.jpg

Skoda is bedraad, Skoda-957C is de dongle. In de lijst met compatibele apps voor de CarPlay-verbinding met Skoda is de MySkoda-app opgenomen:

c52da1bf-efbc-4585-a392-9c06682af8a7.jpg

In de lijst van apps bij de Skoda-957C niet:

8822c7e7-c540-4938-8cb1-0f8d450ec228.jpg

Mijn conclusie is dus dat de app of Apple, of mijn telefoon bij een verbinding met via dongle niet weet dat hij met een Skoda praat en dus de MySkoda-app niet laat zien. Omdat die app voor mij weinig toevoegt vind ik dat niet heel erg.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@RichTrip Ik zie soms door het bomen het bos niet meer....

Wie kan er nu een goede legenda maken van de verschillende 'diensten' die erop zitten?
- Apple/Android Carplay
- Mirrorlink
- App connect

Ik snap er niks meer van :deuk:.

@innocenti Thnx voor je berichtje! Leuk om te lezen.
Qua remblokken betreft wilde ik graag een goede blok, en het zou mooi zijn als deze ook nog eens minder remstof af zou geven. Zodoende uitgekomen bij de EBC's. Over temperaturen geen zorgen, zie onderstaand grafiekje!

EBC-Diagramm.jpg


@Rallye Super bedankt voor je duidelijke bijdrage! Dat maakt het voor eenieder wat duidelijker.
@Spector & @Rallye Zou het zomaar kunnen zijn dat het niet meer werkte toen de auto 3 jaar is geworden? Standaard krijg je dit zover ik weet 3 jaar 'gratis', en zou je na die periode ervoor moeten betalen, althans als je de volledige functies ervan zou willen. Zaken zoals oa. ritgegevens zou je een 'betaald' abonnement voor moeten hebben.

Hoe kun jij de sport-gegevens op het infotainment krijgen? Dat zou ik ook erg graag willen.

Ik zie op de afbeeldingen inderdaad dat de MySkoda app niet wordt weergegeven in de lijst van de dongle. Ik zal eens informeren bij de betreffende verkoper op AE. Wellicht dat ze me daar iets verder bij kunnen helpen, of dat er inmiddels alweer een nieuwere versie dongle als die van jou beschikbaar is, want ze ontwikkelen telkens door en door.

Volgens mij is Apple/Android Carplay sinds de nieuwere modellen (2020?) wél draadloos geworden, wat een verlossing!
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
De onderstaande info heb ik per mail ontvangen in Juli 2021. De Octavia staat vandaag bij de dealer voor een 60.000km beurt. Als het goed is wordt vandaag ook de dongle geplaatst. Maar ik had er niet expliciet een afspraak voor gemaakt, dus ik weet niet zeker of het lukt vandaag.

Skoda Connect Lite.jpg
 
Bovenaan Onderaan