HarrieSkoda: Octavia Combi 3 FL vRS 245

HarrieSkoda

Forumguru
@JeSko Ben benieuwd! Heb de Turini's nu natuurlijk over van de vorige Octavia, dus ik kan een beetje spelen qua velgen wat ik mooi vind staan.

Verlagen staat op de planning, zodra @Antera er tijd voor heeft! Gewoon met de Eibach Pro-Kit, zoals dat ook op de vorige Octavia het geval was, omdat ik daar uitermate goed tevreden over was!

Ik wil het overigens wel in de enige juiste volgorde (volgens mij) doen, namelijk:
- Remmen
- Juiste wielen monteren + eventuele spacers (bij het plaatsen van Turini's even 15mm op de ene kant, 20mm op de andere kant, kijken wat mooi en niet te extreem naar buiten zal staan)
- Verlaging
- Uitlijning
 

HarrieSkoda

Forumguru
Weer 2 pakketjes van ome Ali mogen ontvangen.

Dit keer de start-stop module

1k0.jpg


En de Carlinkit om de Apple CarPlay draadloos te maken

1k0.jpg


1k0.jpg


Mooi klein apparaatje. Eigenlijk kleiner dan ik had verwacht, dus dat is al een goed teken. USB (data) poort lijkt behouden te blijven, doordat het kastje als 'tussenstukje' fungeert.
 

Rallye

Forumguru
Hij heeft een eigen USB-aansluiting inderdaad. Die heb ik nog niet gebruikt. Ben benieuwd hoe het bij jou werkt nu je ook nog een andere wifi verbinding in de auto hebt.
 

Timmer

Donateur
Heey, die carlinkit 3.0 ben ik ook aan het bekijken! Vind enkel €90 nogal een duur gokje, dus ik voog even hoe jij deze ervaart vooraleer ik toezeg :thumbsup:
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ga er straks wat over roepen. Nu geen eerlijke review omdat de MySkoda app eruit schijnt te liggen.. vanavond dus wellicht een reviewtje over de eerste langere rit ermee.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Zo, hierbij dan een korte review van de Carlinkit draadloze Apple CarPlay module.


Afgelopen woensdag een heerlijke dag in de Veluwse Bron gehad. Voor ons betekende dat een rit van 121 kilometer enkele reis. Een goed moment om én alle opties van Octavia te leren kennen, én om het Carlinkit kastje te testen.

Mijn bevindingen daarover;

- Werkt zeer snel, en connect sneller dan dat de auto opgestart is, dikke plus dus!

- Voorafgaand aan de rit al eens het adres van bestemming ingevoerd in de app ‘kaarten’. Eenmaal in de auto gestapt geeft hij deze route via de draadloze Apple CarPlay direct als suggestie, en hoef je alleen nog maar op ‘START’ te drukken. Dat werkt erg leuk!

- Wat ik dan weer een nadeel vind, is dat je ziet dat de navigatie een melding geeft dat je bijv. de afslag moet nemen, want de muziek wordt onderbroken, maar ik hoor niets van deze navigatie melding...?!

Wellicht doe ik iets verkeerd, of moet ik nog iets aanvinken zodat ik het wel daadwerkelijk hoor. Hier heb ik het nog niet voldoende voor kunnen uittesten.

- Als je gebruik wil maken van handsfree bellen, MOET dit via de (draadloze) Apple CarPlay. Zodra je via het infotainment menu ‘telefoon’ aanklikt zegt hij dat de telefoon al met een ander apparaat is gekoppeld, de Carlinkit...

- Ook als je in je virtual cockpit de optie kaarten wilt selecteren, wordt aangegeven dat er via de telefoon al een navigatieprogramma draait.

Al met al een leuk kastje, dat Apple CarPlay draadloos werkt, alleen zijn er dus nog wel wat irritatiepuntjes. Of ik moet er gewoon aan wennen...

Voor de gevorderde Apple CarPlay gebruiker heb ik nog wel wat vraagjes;

- Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik hoor dat er bijv. een berichtje op whatsapp binnenkort, in plaats van alleen kort een balkje aan de onderkant van het scherm. Hangt dit samen met het feit dat ik geen navigatie melding hoor?

- Welke apps zijn allemaal compatible met Apple CarPlay?

- Bij gebruik van Apple CarPlay, zie je in linker balk op je infotainment een aantal apps. Zijn dit de ‘laatst gebruikte apps’, of is dit net zoals op je iPhone (onderste balk) in te stellen wat je ‘voorkeursapps’ zijn die je het vaakst gebruikt?

Tot slot was de vraag er, of de MySkoda app zou werken, als de Carlinkit er tussen zou hangen. Die werkt gewoon nog!!

Toen we genoten hadden van de dag, en het inmiddels donker was geworden, even de MySkoda app proberen op te starten. Deze functioneerde prima! En om er helemaal zeker van te zijn dat de app helemaal functioneel was, net even gedaan of we niet wisten waar de auto geparkeerd stond, en de functie ‘knipperen en claxonneren’ aangeklikt.

Paar seconde geduld en voilá, daar stond ‘ie te schitteren en geluid te maken.

Wat een technologie toch allemaal, leuk!
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat ik dan weer een nadeel vind, is dat je ziet dat de navigatie een melding geeft dat je bijv. de afslag moet nemen, want de muziek wordt onderbroken, maar ik hoor niets van deze navigatie melding...?!
Wellicht staat het geluidsvolume van de meldingen te laag ingesteld. Draai de volumeknop maar eens omhoog op het moment dat er een melding wordt gedaan, goeie kans dat het dan wel te horen is.
Ook "ergens" in de menustructuur zul je het volume van de navigatieaanwijzingen wel kunnen regelen, maar die truc met het volumeknopje ontdekte ik per ongeluk bij de Leon.
 

Rallye

Forumguru
Ik denk dat je volumeprobleem aan de telefoon ligt. Ik heb een Automatisering aangemaakt: bij verbinding met CarPlay gaat het volume naar 100% (en Flitsmeister aan). Ik hoor de navigatiemeldingen (van Flitsmeister in mijn geval) en de Whatsappjes binnenkomen.

Bellen werkt bij mij ook via het stuur: door de “spreek”-knop iets langer ingedrukt te houden start Siri.

De linkerbalk geeft de laatst gebruikte apps weer. Grappig dat MySkoda bij jou wel werkt. Wellicht maakt deze bij jou toch nog gebruik van een verbinding met de auto (ook gezien de mogelijkheid om de auto op afstand te laten toeteren - dat kan niet via CarPlay werken omdat je te ver van de auto af zou staan).
 

Timmer

Donateur
Zo, hierbij dan een korte review van de Carlinkit draadloze Apple CarPlay module.

- Als je gebruik wil maken van handsfree bellen, MOET dit via de (draadloze) Apple CarPlay. Zodra je via het infotainment menu ‘telefoon’ aanklikt zegt hij dat de telefoon al met een ander apparaat is gekoppeld, de Carlinkit...

- Ook als je in je virtual cockpit de optie kaarten wilt selecteren, wordt aangegeven dat er via de telefoon al een navigatieprogramma draait.

Dit staat los van Carlinkit, is eigen aan carplay.


- Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik hoor dat er bijv. een berichtje op whatsapp binnenkort, in plaats van alleen kort een balkje aan de onderkant van het scherm. Hangt dit samen met het feit dat ik geen navigatie melding hoor?

- Welke apps zijn allemaal compatible met Apple CarPlay?

- Bij gebruik van Apple CarPlay, zie je in linker balk op je infotainment een aantal apps. Zijn dit de ‘laatst gebruikte apps’, of is dit net zoals op je iPhone (onderste balk) in te stellen wat je ‘voorkeursapps’ zijn die je het vaakst gebruikt?
Ik krijg een geluidje en de meldingsbalk, dus even kijken of je instellingen ergens whatsapp gemute hebt, maar aangezien je ook geen navi medlingen kreeg denk ik dat de oorzaak ergens anders zit (hoewel ik niet kan zeggen waar).

De lijst met carplay compatible apps begint best lang te worden;
flitsmeister, waze, maps, google maps, spotify, YTmusic, TomtomGO, whatsapp, berichten, telefoon, agenda, tune-in radio , bbc radio, audible, ... Beste manier is google om eerlijk te zijn.

de linkse balk zijn je 3 laatst gebruikte apps (hoewel ik dacht dat telefoon er altijd bleef staan, dus eigenlijk 2 laatst gebruikte apps)


ohja, ik heb dan ook maar zo een bakje besteld :D
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Canon-Eye Dat wat je zegt, klopt. Net even met Google maps op de Columbus gekeken, en dat ziet er echt gaaf uit icm. streetview! Bij het wijzigen van wat instellingen zegt de stembegeleiding ook: Als je het volume wil aanpassen, moet je dit doen tijdens een navigatiemelding. Via Google maps lijkt het dus geen probleem te zijn.

Even kijken waarom ik dan geen geluidjes bij Whatsapp meldingen en de app Kaarten krijg...

@Rallye Waar in de iPhone heb je dit ergens gedaan?

Warempel, inderdaad bij het langer indrukken van de voice assistent kom je bij Siri terecht en kun je dus via CarPlay bellen. Leuk om gaandeweg zaken te ontdekken.

Ik denk dat er toch iets van een extra (SIM) verbinding in de auto zit, die correspondeert met mijn telefoon, waardoor de MySkoda app functioneert. Trouwens, sinds dat hij er afgelopen dagen uit heeft gelegen, doet hij het sneller en beter dan ooit te voren!

@Timmer Kan ik, als ik navigeer met een app via Apple CarPlay dan nooit de navigatie in de VC krijgen? Dat is toch wel een tekortkoming dan....

Ja, ik zal eens op Google spieken wat er allemaal mogelijk is qua apps op de CarPlay.

Het kost even wat, zo'n Carlinkit, maar heb er wel echt plezier van. Nu al blij dat ik niet telkens met zo'n kabeltje in de weer ben! Telefoon wordt overigens wel ontzettend warm van het connecten met de Carlinkit icm. draadloos opladen.

Ik ga nog even verzinnen hoe ik hem ga plaatsen, aangezien het misschien handig is als de lege USB poort van de Carlinkit naar je toe wijst, om deze nog te kunnen gebruiken. Ook of ik het lichtje (dat hij connected is) wel of niet wil zien, ivm. wijze van montage, even bezien...
 

Timmer

Donateur
@Timmer Kan ik, als ik navigeer met een app via Apple CarPlay dan nooit de navigatie in de VC krijgen? Dat is toch wel een tekortkoming dan....

Ja, ik zal eens op Google spieken wat er allemaal mogelijk is qua apps op de CarPlay.

Het kost even wat, zo'n Carlinkit, maar heb er wel echt plezier van. Nu al blij dat ik niet telkens met zo'n kabeltje in de weer ben! Telefoon wordt overigens wel ontzettend warm van het connecten met de Carlinkit icm. draadloos opladen.

Ik ga nog even verzinnen hoe ik hem ga plaatsen, aangezien het misschien handig is als de lege USB poort van de Carlinkit naar je toe wijst, om deze nog te kunnen gebruiken. Ook of ik het lichtje (dat hij connected is) wel of niet wil zien, ivm. wijze van montage, even bezien...

Apps van Carplay krijg je niet op je VC, iets met dat carplay initieel geen tweede scherm ondersteunde (en VC wordt beschouwd als een 2e scherm). Nu kan dit wel, maar moet VAG heel hun interface herzien om dit werkend te krijgen (en iets zegt me dat ze hier niet voor staan te springen).
Het is zelfs zo, dat je de originele navi enkel op je VC óf je 'radio' kan zien bij een Amundsen, bij een columbus dacht ik dat je ze beiden kon hebben.

ik ga mijn carlinkit eerst wat testen, en dan breek ik wsl de hele centerconsole er even uit, herleg ik de originele usbpoort naar achter, en steek een universele usb met stepdown van 12v naar 5v in de plaats (die onderdelen zijn al gevonden, moet ze enkel nog bestellen). Dan zit alles mooi weg, en heb ik nog een usbpoortje om iets aan op te laden :D

en dat warm worden, dat doet de mijne nu ook al van draadloos opladen, daar ligt ik niet zo wakker van.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Helder verhaal allemaal! De Columbus icm. de VC kunnen wel allebei op kaarten gezet worden, maar dat is natuurlijk dubbelop en onnodig.

Het klinkt alsof jij er wat meer verstand van hebt @Timmer .

Ik heb nog iets wat ik graag zou willen, en nu zag ik het weer voorbij komen op ome Ali, en wil daar toch mee aan de slag.
Misschien dat jij hier nog wat tips voor hebt @Timmer .

Ik wil van de rij knoppen boven de DSG pook, één knop benutten voor de functie van mijn garagedeur.
Het rijtje zit niet helemaal vol, dus als ik er nou eens een lege knop uithaal, en vervang voor zoiets als op onderstaande foto, zou dat helemaal geweldig zijn. Onder de knoppen zou ik dan een printplaatje in schrinktube willen laten maken door de garagedeur boer, met daaraan een knoopcel. De knoppen zijn makkelijk genoeg los te krijgen om de knoopcel te vervangen, mocht deze leeg zijn.

1k0.jpg


1k0.jpg


Tweede vraag die dan overblijft, heb ik heel zo'n nieuw rijtje nodig waar wél daadwerkelijk een knop zit, of kan ik het plasticje loswippen van de plek waar bij mij nu geen functie zit?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Oke, via een Russisch forum weer een stukje verder gekomen, maar ik blijf met veel vraagtekens zitten... Hopelijk iemand die de knoppen al eens los heeft gehad en mijn vragen zou kunnen beantwoorden, dat zou geweldig zijn.

Ik hoop dat m'n verhaal duidelijk genoeg zal zijn, komt 'ie:

Zoals gezegd op een Russisch forum (Drive2) exact de knop gevonden die ik graag zou willen hebben (bovenste rij, 2e van rechts), zie foto hieronder.

h4AAAgA5G-A-960.jpg


Op die plek heb ik momenteel geen knop zitten, dus zou het prima vinden als hij op die plek zou komen.
Het zou van mij ook op de plek van het automatisch inparkeren mogen (rechtsonder), maaaaaaar daar komen de vragen:

- Kan ik met mijn huidige knoppen paneel, het blinde/niet gebruikte knopje rechtsonder (waar park assist hoort te zitten als je die optie hebt), eruit halen, en de nieuwe van de garagedeur plaatsen? Of zal deze dan niet op en neer veren zoals de functie van een knop hoort te zijn? En ben ik dus genoodzaakt om een ander knoppenpaneel te kopen met de functie park assist (zie tabel hieronder, 5E1927238R WHS)?

QUAAAgH9G-A-960.jpg


- Zoals ik heb begrepen zijn de logo's van zo'n knopje met laser gravure gemaakt, waardoor het het groene licht het logo verlicht. Waar zou ik deze verlichting in de nieuwe setting vandaan kunnen halen? Of zou die dus in de functie park assist zitten als ik zo'n nieuw knoppenpaneel nodig heb?

- Leuk als ik een nieuw knoppenpaneel aanschaf en de functie van de park assist ga veranderen in die van een garagedeur, maar ik zie 2 stekkers aan de knoppenpanelen zitten. Die communiceren waarschijnlijk met de auto, waardoor er in dat geval dus gedacht wordt dat hij voorzien is van park assist. Dit lijkt me ook niet de bedoeling.

Resumé: ik wil NIET de functie van park assist functioneel krijgen, enkel eventueel de verlichting, maar is geen vereiste. Ik moet alleen zeker weten dat als ik de blindplaat/afdekking van het huidige knoppenpaneel afhaal, of ik daar een functionele knop voor in de plaats kan maken.

Wie heeft die knoppen ooit los gehad en weet hoe dit in elkaar steekt?
 

HarrieSkoda

Forumguru
@JeSko En het mooie is, dat hij die ook echt aangesloten schijnt te hebben, gekke Russen :D! Maar wel leuk dat zo allerlei informatie gevonden wordt op het web, want ik ben hier ontzettend blij mee!

BTW: het gaat om deze 'tuningssite': https://www.drive2.ru/l/565376851535463919/
Ik zou er heel graag een profiel aan willen maken om zodoende in contact te komen met de betreffende 'ombouwer'. Alleen lukt het mij niet om daar een account aan te maken, en zonder account kom je nergens. Misschien vind jij het ook wel een leuke site Jeffrey. Kun jij anders een proberen een accountje aan te maken?

@Johnnyvr6 Heel graag! Alle informatie die verstrekt kan worden, is mooi meegenomen.
Ben zo benieuwd hoe ik dit mooi en functioneel kan maken. Heeft niemand anders hier ooit aan gedacht??
 

Timmer

Donateur
Het is geen compleet paneel dacht ik. Normaal kan je die knoppen er gewoon uit halen, en ze van plaats veranderen. Dit heb ik bij mijn golf 6 gedaan, en daar heb ik een knop van ebay in gestoken en die contacten van een afstandsbediening op gesoldeerd waardoor ik de poort kon gebruiken. Beetje macgyver, maar werkte wel.
Let wel, je kan enkel de rechte knoppen verplaatsen, die op de kant kun je niet door hun vorm.
 

Timmer

Donateur
Het is geen compleet paneel dacht ik. Normaal kan je die knoppen er gewoon uit halen, en ze van plaats veranderen. Dit heb ik bij mijn golf 6 gedaan, en daar heb ik een knop van ebay in gestoken en die contacten van een afstandsbediening op gesoldeerd waardoor ik de poort kon gebruiken. Beetje macgyver, maar werkte wel.
Let wel, je kan enkel de rechte knoppen verplaatsen, die op de kant kun je niet door hun vorm.

Ik moet mezelf hier corrigeren;

In de skoda zitten ze per rij, en kan je de knoppen NIET afzonderlijk losmaken :(
 
Bovenaan Onderaan