HarrieSkoda: Octavia Combi 3 FL vRS 245

HarrieSkoda

Forumguru
@brepus13 Dat was dus ook mijn gedachte.. Leuk dat je globaal een idee krijgt wat er op je auto past, maar staar je er nooit blind op...

@Spector Thnx! DCC is zeker niet standaard. Ook ik heb een business uitvoering. Zoals gezegd nadien toch geen spijt van, aangezien ik liever zelf het onderstel verander, dan dat ik een mega dure DCC kit had moeten nemen.
Voor de uitlaat zit nog niks in de planning.. Eerst beter oriënteren wat ik precies wil ivm. Skoda garantie. De vorige eigenaar heeft namelijk een aantal jaar garantie bij de auto gekocht.

@Fmoon De tijd van boekjes/onderhoud/etc. is verleden tijd en tegenwoordig gaat alles digitaal. Online ETKA bood mij ook geen uitkomst omdat die maar tot 2016/2017 ging.

@Rallye Precies, staat je dus niet blind op dat het alleen op een Superb zou passen. Gezien ik dezelfde remmerij blijk te hebben als een Golf R en een Audi S (die ook in dat omcirkelde lijstje staan), zou het dus kunnen dat Skoda niet helemaal goed is doorgekomen met de vRS 245.

Uiteraard wordt hetgeen vervangen voor wat er vandaan komt + beter. Stond er ook een beetje van te kijken dat ze geventileerd waren.

Op Briskoda zijn er al wel verschillende mensen die de remmerij vervangen hebben, dus hier moet ik maar een beetje op meeliften. Eens even een berichtje aan wagen!
 

Fmoon

Forumguru
Nou zo oud is m’n Octavia nou ook weer niet dat ik dat niet weet, ook ik heb geen onderhoudboekjes. Maar in je kofferbak zit altijd een sticker met info hoor…
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
@HarrieSkoda : Van harte gefeliciteerd met deze prachtige bolide :thumbsup: Helemaal geweldig. Mijn Octavia is ook Racing Blue en mijn hobby-speeltje, een Renault Twingo RS Gordini, heeft de enige echte kleur Bleu Malte. Dus je hoeft je niet af te vragen wat ik van de kleur van deze bolide vindt :D
 

HarrieSkoda

Forumguru
@RichTrip Thnx, ik kan de kleur ook erg waarderen! Nog nooit eerder zo'n 'opvallende' kleur gehad.

@CDK Ah ja op die manier wel ja. Als je het alleen bij veren houdt, blijven de DCC schokbrekers over. Bij een schroefset is het wel een dure aangelegenheid.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ben denk ik een beetje te fanatiek geweest met de keuze van de blokken. Wie van het forum heeft allemaal EBC redstuff gemonteerd, en wat zijn hierbij de 'grote' voordelen? Als ik die prijzen vergelijk gaat het natuurlijk helemaal nergens over.
Ook het feit dat ik mogelijk bedrogen uitkom met het laten versturen van buiten de EU, daar heb ik allemaal geen zin in.

Is er geen ander merk blokken wat een ceramic line (voor minder remstof) heeft, wat fatsoenlijker geprijsd is, en aansluit bij de Brembo geperforeerde schijven?
 

Arjann

Forumguru
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar wat je belangrijkste reden is om rondom al nieuwe remmen te willen monteren? De originele remmen zullen toch ruim voldoende remvertraging kunnen genereren? En je lijkt me niet echt de persoon (correct me if i'm wrong) die circuitdagen gaat rijden. Als ze versleten zijn of problemen geven begrijp ik het uiteraard ;).
 

catch me

Forumguru
Gewoon voor de "looks" en omdat t kan, en andere setup met miss betere rem vertraging, minder remstof etc.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Arjann Ze zijn redelijk dun aan het worden wat ik begreep. Ze hebben het met een speciaal soort schuifmaat gemeten. Daarbij vond ik ze ook wat slepen. Dus dan maar in één keer goed. Het zou zomaar kunnen zijn dat er wat spulletjes onderweg zijn......:D

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vandaag was het zover, dat de vRS naar het RDW keuringsstation mocht. Echt werkelijk 4 minuten hebben ze gedaan over het checken van de ingeslagen VIN nummers, en ik kon (goedgekeurd) alweer vertrekken. Het betalen heeft bij wijze van langer geduurd :deuk:.

In die 4 minuten toch nog een fotootje weten te schieten!

1k0.jpg


Nu komt het dichtbij :yeehaa:.
 

Fmoon

Forumguru
Haha, leuk dat je zo enthousiast bent☺️ Hopelijk ben je niet TE snel teleurgesteld. Het is een iets snellere gezinswagen dan gemiddeld maar meer ook niet.
 

leon-cupra

Forumguru
Ik dacht dat ik de enigste was op heel de planeet die negatief is over een vRS :deuk:
zou eigenlijk eens met een 245 moeten rijden om te weten of de tekortkomingen van een 220 er nog steeds zijn.

dat terzijde … de vRS blijft toch een lekkere kont hebben é :jaja::jaja::jaja:
 

HarrieSkoda

Forumguru
Haha gelukkig weet ik wat ik gekocht heb @Fmoon , rijd al een tijdje het type Octavia....

Zo is dat @RichTrip :thumbsup:.

@leon-cupra wat waren je tekortkomingen met de 220? Vandaag in beide Octavia’s moeten rijden, boh das wel ff andere koek als je van de 245 naar de zilvergrijze gaat :D.

Kontje is al mooi, maar wordt nog mooier :jaja:.
 

leon-cupra

Forumguru
@HarrieSkoda grip grip en grip :nono:
Als je een beetje een “agressieve” rijstijl hebt, was er een enorm gebrek aan grip. Zeker dan ook nog eens met natte banen … Wielen spinnen steevast. Velen zullen dit niet herkennen, maar velen gebruiken ook niet zozeer het volle vermogen.

Na de origineel gemonteerde banden, pilot sport 4S banden laten monteren. In het begin was dat een droom. Wat een grip (in extreme gevallen had je nog wel steeds gripverlies). Frustraties van ervoor waren grotendeels verdwenen … tot de band een beetje begint te verslijten … na 5000km voelde je al dat het niet meer zoals in het begin was … en na 12.000km met de 4S was de fun er weer helemaal af. Toen maar verkocht.

verbruik was bij mij ook wel een issue maar dat ligt puur aan mijn rijtrajecten en rijstijl.

voor de rest een dijk van een wagen. Nooit problemen mee gehad. Rete-snel (zeker na de stage 1). Ziet er mooi/stoer uit. Veel ruimte ….

persoonlijk zou ik niet gauw terug een vRS kopen, niet zolang ze de vRS niet met 4motion of achterwielaandrijving aanbieden.
Na de Mazda, de Benz en nu de BMW weet ik wel dat er niets zo leuk rijdt als een achterwielaandrijving :jaja: (Dat terzijde)
 

Fmoon

Forumguru
Nou ik heb er zelf 1, noujah.. m’n vrouw rijd er 90% mee en ik enkel op vakantie. wat ik zeg… het is aardig maar niks meer dan dat. Z’n verschil van 1.2? Naar 2.0 is er dan wel.. maar die 245pk is iets wat heel snel gaat wennen en daarna gewoon niet spectaculair meer is. Bedoel er niks negatiefs mee.
 

leon-cupra

Forumguru
@Kanerr ik rij heel veel baantjes binnendoor , veel remmen en vertrekken. Korte bochtjes. Minder goede banen … heb je met een 220 gewoon heel veel gripverlies.

doe je veel autostrade, 70-90 banen, goed wegdek, … en ga je daar wat sporten (veelal niet uit stilstand), valt het dan wel redelijk mee.
 

leon-cupra

Forumguru
@Fmoon op het moment van gewenning bestaat er nog stage 1, 2 , …. :D:D
Had 308pk in mijn vRS. Blijft toch wel indrukwekkend. Vnl het versnellen. Was heerlijk met de vRS een oprit van de autostrade nemen en even de paardjes los laten tot 240km/u ongeveer … best wel kicken … spijtig is dat nu allemaal gedaan door de vele trajectcontroles in BE :nono::nono:
 

Sharky

Actief lid
Ik denk dat alles went.. zelfs 500 pk of meer en da's ook logisch als je vaak in dezelfde auto rijdt.

De kunst is om het vermogen gecontroleerd op het wegdek over te brengen, doorslippen betekent dat je teveel gas geeft onder de op dat moment geldende omstandigheden, zoals de combinatie van het (natte) wegdek, de buitentemperatuur en de staat en temperatuur van de banden.

Ik heb in het verleden zelf ook 3 BMW's gehad (320 6 cyl. / 523 6 cyl. en een 530 8 cyl.) maar ook die kon ik laten doorslippen, daar hoefde ik echt geen kunsten voor uit te halen.
 
Bovenaan Onderaan