HarrieSkoda: Octavia Combi 3 FL vRS 245

HarrieSkoda

Forumguru
Zo, afgelopen weekend weer wat leuk kunnen knutselen.

Lekker bezig geweest met de modificatie/ombouw van de garageknop. Er zit potentie in!

De garageknop 'extenden' met kabeltjes naar een externe microswitch die onder de knoppenrij komt.

1k0.jpg


Vervolgens de kabeltjes op de microswitch gesoldeerd, en lekker geïsoleerd. Better safe than sorry...

1k0.jpg


En uiteindelijk ziet er dat dan zo uit.

1k0.jpg


Uiteindelijk nog fixeren dmv. lijmpistool, en even kijken hoe ik het in de knoppenrij, op de printplaat kwijt kan.
Dat is voor de volgende vrije dag :).

Verder nog de ontvangen hoodlifters gemonteerd, wat is dat toch heerlijk.

1k0.jpg


Verder viel het me met het mistige weer de afgelopen dagen op dat de koplampen ook verdeeld zijn in straaltjes, ipv. één dikke bundel. Zouden mijn koplampen dan ook zo zijn, dat bij automatisch groot licht, enkele lichtstralen gedimd worden ivm. tegenliggers?

1k0.jpg
 

Janno

Forumguru
Ziet er netjes uit je garageknop, ben benieuwd naar het eindresultaat.

Die hoodlifters heb ik ook al weken in de garage liggen, ook maar eens installeren :laugh:
 

HarrieSkoda

Forumguru
Ik heb mezelf dit weekend maar eens getrakteerd op een Racingline VWR600 intake. Stond niet op de planning, maar zag hem voorbij komen en dacht bij mezelf; waarom niet....

Het betreft de versie met schuimfilter.

1k0.jpg


Nu vroeg ik me af wat er nog meer handig is om van deze Racingline aan te schaffen, als we dan toch bezig zijn.
Ik begreep dat de 'elbow' van de turbo naar de inlet hose vanuit de fabriek redelijk geknepen is. Met de Racingline elbow zou er een veel betere (en grotere) flow zijn.

550x439.jpg


Dan ben ik ook nog van plan om de coolant underhose van Racingline te nemen, aangezien de standaard coolant hose anders over de VWR600 intake heen zou lopen, wat ik niet erg mooi vind staan (zie 2e foto hieronder).

REROUTE_1_SOBNNQNXM3Z4_815x700.JPG


1_0011_23919703568_852f3a0ce8_o.jpg


Dan als laatste is er nog de Turbo Muffler Delete. Wat doet dit, en is dit de moeite waard?
Ik wil in ieder geval geen afblaasgeluid van de turbo (het welbekende stututuuuuuu geluid).

550x530.jpg


Kan iemand mij adviseren? @Tuner111 heb jij hier nog iets van liggen, of is dit met de vRS weggegaan? En wat had jij dan precies gemonteerd van deze lijn?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Zo, daar zijn we weer met een berichtje, nadat de nieuwe lay-out van het forum zich heeft aangediend.

Aangezien er niet zoveel advies naar voren is gekomen, heb ik zelf maar een beslissing genomen.
In eerste instantie gekozen om de gehele kit te bestellen, maar daar na verschillende verhalen toch op teruggekomen, en de Turbo Muffler Delete te laten voor wat het is. Zou (afblaas) geluid gaan produceren, en daar zit ik niet op te wachten.
Uiteindelijk is hetgeen wat gemonteerd gaat worden als volgt:

- Racingline VWR600 intake met trifoam filter
- Racingline black silicon hose
- Racingline 90gr. elbow
- Racingline underhose
- Racingline cleaning kit

Komend weekend maar eens tijd vrij maken om het trifoam filter te wassen en te laten drogen, dan kan het geheel na het in-oliën de motorruimte in.

Wel heb ik de VWR600 intake en hose alvast lekker schoongemaakt en gevoed. Dat mocht ook wel, al zeg ik het zelf.

VWR600 intake schoongemaakt.jpg

Ook stond afgelopen maandag het grote onderhoud gepland voor de vRS. Het volgende lijstje is daarbij doorgenomen:
- Longlife onderhoudsservice
- Remvloeistof service
- Sperdifferentieel service
- Panoramadak service

Fris en fruitig kan hij er weer tegenaan!

VAG-Techniek beurt-1 kenteken onzichtbaar.jpg

Wel balen van het nieuwe forum, dat een fatsoenlijke foto niet geplaatst kan worden doordat het direct te groot lijkt te zijn...

Verder heeft @JPs_OC2 me geïnspireerd met zijn dashcam, aangezien de OEM-look DVR van AE niks gaat worden voor de Octavia, jammer maar helaas. Deze zal dan eerdaags ook op de mat verwacht worden.

Ook kreeg ik een mail van Skoda betreffende Skoda Connect. Geen idee of leden dit bekend voorkomt, maar in dit mailtje wordt een aanbieding gedaan voor een nieuw soort contract van deze dienst. Echter worden er 2 zaken aangehaald, wat is nu wat....!?!

"De prijs voor verlenging van diensten is tot 31.03.2022 verlaagd naar 39 € voor Remote Access (oorspronkelijke prijs: 70 €) en naar 49 € voor Infotainment Online-dienst (oorspronkelijke prijs: 70 €). De nieuwe prijzen gelden vanaf september 2018."

Blijkbaar heb je dus de keuze uit 'Remote Access' en 'Infotainment Online-dienst'.
 
Laatst bewerkt:

Spector

Forumguru
Connect ben ik maar mee gestopt... Waze is gratis, TomTom kost € 22,- per jaar. Doen qua navigatie hetzelfde en werkt goed, misschien wel beter via CarPlay omdat ze veel meer up to date zijn. Die remote acces is een wassen neus voor een O3, ik kan niet echt de voordelen ervan zien / vinden.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Zo daar zijn we weer met enkel updates die in de tussentijd uitgevoerd zijn.

Te beginnen met de Racingline spulletjes, waarvan ik de missende onderdelen ontvangen heb, en inmiddels in zijn geheel gemonteerd heb.

Zoals jullie me onderhand wel kennen, houd ik van schoon, dus begonnen met het filter te reinigen.

Racingline filter schoonmaken-1.jpg

Toen het filter eenmaal gereinigd was en minimaal 24 uur had kunnen drogen, was het tijd om hem opnieuw in te sprayen met de speciale filter olie.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


En alles was klaar voor montage.

Nu vind ik het best leuk (en eer van m'n werk) om onder elkaar te zetten hoe de motorruimte er bij aankoop uitzag, tot wat hij is getransformeerd.

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


En het complete plaatje met het pretpakket:
Racingline intake
Racingline silicon inlet hose
Racingline underhose
Racingline inlet elbow

1k0.jpg


Eerst bevindingen: hij reageert wat beter op het gas, je hoort hem wat meer aanzuigen, en het opspoelen van de turbo begint eerder en hoor je mooi. Ten tijde van een chiptuning zal blijken of het vermogenswinst heeft opgeleverd..

Tijdens montage van de onderdelen ook even de turbo van dichtbij kunnen bekijken.

1k0.jpg


Verder ook nog een 2CH 4K dashcam set gekocht na het horen van de ervaringen van @JPs_OC2 . Enige waar ik mee zat, was dat ik bang was dat de rearcam niet door de donker geblindeerde achterruit zou kunnen filmen. Goede afspraken gemaakt met de verkopende partij, en bij het ontvangen van het pakketje gelijk gecheckt. Ik was in ieder geval zeer verrast!

1k0.jpg


1k0.jpg


Ook het langlopende project van de garageknop inbouw is afgerond. Misschien nog niet helemaal zoals ik zou willen, maar daarvoor heb ik de elektrische schema's nodig van de knoppen/printplaat/stekkers. Als iemand weet waar ik deze zou kunnen vinden gaat de inbouw een klein beetje omgegooid worden.

Maar so far so good, en het functioneert!

1k0.jpg


En dan terugkomend op het verhaal over meer geluid uit de vRS245 met OPF te krijgen... YouTube afgestruind en verschillende filmpjes bekeken/beluisterd.

Schijnbaar is het geluid wat ik OK vind dus wel te fixen met een middendemper delete. Ieders standaard is natuurlijk anders voor een 'mooi' geluid, maar het moet in ieder geval niet zo luid zijn dat ik tijdens een snelwegrit continu een resonerende toon heb.

1k0.jpg


Zijn hier op het forum ook nog vRS 245 bezitters met OPF, die alleen een middendemper delete hebben gedaan?

Ervaringen zijn zéér welkom!!
 

EdK

Forumguru
Heb een half uur naar dat motor compartiment zitten staren om een vuiltje te vinden.......
Niet gelukt wat te vinden, staat die wagen soms in een cleanroom ???

Geeft me het gevoel van 1/2 uur rijden en daarna 3 uur cleanen...
 

bsnline

Senior Member
@HarrieSkoda Ik heb dan wel geen RS 245, maar wel een 220 met middendemper vervanger. Zeer tevreden, niet te extreem maar gewoon goed en helemaal voor dat geld.

Voor een echt luide uitlaat wil ik in ieder geval een kleppensysteem en dat is het mij gewoon niet waard.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@leon-cupra thnx. Probeer idd zoveel mogelijk zelf te doen, enerzijds omdat ik het leuk en leerzaam vind, anderzijds omdat je zelf meer kunt dan je denkt en dit ook een hoop kosten bespaart!

@EdK dat neem ik op als een compliment, haha! Mijn ervaring met zoiets is, dat als je het één keer grondig schoonmaakt, dat het daarna zeer makkelijk bij te houden is.
En daarbij is mijn motto ook altijd; onderhoud = behoud.

@bsnline goed om te horen. Heb je ‘gewoon een stuk pijp’ er tussen laten zetten, of van een bepaald merk? Ondanks dat het slechts een pijp is, lijkt er toch verschil tussen te zitten. Kan ook tussen de oren zitten en aan de opname apparatuur op YouTube liggen.

Heb even contact gehad met @Koen pijnappels die onder zijn vRS (geen 245 met OPF) een Fox middendemper vervanger en eindpotten had, en dat klonk erg goed.

Hoorden van hem ook wat hij ervoor heeft betaalt een kleine 1,5 jaar geleden tov. wat het nu moet kosten. Dat is wel even slikken... het lijkt bijna hetzelfde als wat er met de prijs van een brood gaat gebeuren..

To be continued!
 

bsnline

Senior Member
@HarrieSkoda De middendemper vervanger is op maat gemaakt. Kostte mij een kratje Hertog Jan dus dat was het wel waard ;)

Maar de prijs van een FOX middendemper vervanger is redelijk gezien wat de tijd en het materiaal normaliter kost.
 

EdK

Forumguru
dat neem ik op als een compliment,
Dat mag je zeker !

Mijn ervaring met zoiets is, dat als je het één keer grondig schoonmaakt, dat het daarna zeer makkelijk bij te houden is.
Vloegel toen ik nog jong en onbezonne was reed ik motor en poetste ik me een versuffing.
Maar na ruim 20 jaar motorfiets heb ik dan B rijbewijs gehaald en uiteindelijk een koekblik op 4 wielen aangeschaft.
En het poetsen wat ik deed bij de motorfiets dat gevoel om het te doen bij de auto is er nooit echt geweest.
Ja eens in zoveel tijd dan rij ik naar de wasstraat met lappen en hogedrukreinigen ervoor en dan gaat de DAB erover om hem weer eens te vertroetelen.
Maar dan blijft de motorkap altijd netjes dicht.
Die gaat eigenlijk alleen open voor ruitenwisser vloeistof en olie pijlen en eventueel bijvullen. and thats it....
 

HarrieSkoda

Forumguru
@bsnline Goed om te horen. Dan zitten we nog steeds met het probleem dat het OPF filter (te)veel tegen zou houden qua geluid.
Nu kun je een andere downpipe met cat monteren, en dan ben je tegen de € 1.000,- verder.... Je kan de OPF laten verwijderen en softwarematig weg laten schrijven, en dan ben je de helft van het eerder genoemde bedrag verder... En een nieuw uitlaat systeem vanaf de downpipe kost nog ruim boven dat eerstgenoemde bedrag.

Ben jij tevreden met de middendemper delete, en is het voor normaal dagelijks gebruik (met kinderen) goed te doen?

@EdK Tja, ieder z'n ding, en misschien denk ik er nu zo over, en over 20 jaar wel net zoals jou, wie zal het zeggen.
Ik zie ook veel mensen die altijd fanatiek 2 x per jaar hun bandenwissel zelf deden, en nu denken; gooi die all-seasons er maar onder, dan ben ik daar vanaf.

@Tuner111 Ik ken je mening inderdaad, maar ik vind het frustrerend dat een beetje meer geluid, wat mijn inziens bij dit kaliber auto hoort, zoveel geld moet kosten. Ik geef me nog niet gewonnen.

Er staat iets leuks te gebeuren als het allemaal goed is en door mag gaan.
 
Bovenaan Onderaan