HarrieSkoda: Octavia Combi 3 FL vRS 245

HarrieSkoda

Forumguru
Dat de flow beter is geworden, is zeker te merken! Het beter hoorbaar aanzuigen en afblazen viel me vooral op, vandaar de vraag.
Ik zou het heel erg zonde vinden als door de verandering de turbo (teveel) op z'n donder zou krijgen waardoor deze vroegtijdig de geest geeft.

In mijn situatie gaat het vanaf de originele downpipe met cat (65mm), naar het open Fox systeem (70mm), wat een verloop van slechts 5mm met zich meebrengt. Ik zit in ieder geval nog dagelijks met een glimlach van oor tot oor in de auto, dit is precies wat ik wilde, heeft het toch eens goed uitgepakt!

Verder nog even bezig geweest om de vRS emblemen te veranderen. Want chrome past echt niet meer bij de rest van de auto.

Twijfel twijfel over welke ik zou monteren... Rood of blauw.

1k0.jpg


1k0.jpg


Uiteindelijk is de keuze gevallen op.....

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Wat een totaalplaatje als dit maakt voor de achterzijde.

1k0.jpg


Voor mij is de achterzijde nu af, niks meer aan doen!
 

Tees

Donateur
Ik zou denken dat een verminderde tegendruk juist gunstig is voor een turbo. Waar je niet tegenin hoeft te werken, kost minder kracht (en dus slijtage). Al vermoed ik dat het ook weer niet de wereld verschil zal zijn.
 

Tuner111

Forumguru
Ik zeg niks :D

De baron had het ook niet, kruip alleen maar vuil achter :)

en het is leuker, kan je iemand nog is doen verschieten aan de lichten :D
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Tees Zou zomaar kunnen ja. Ik heb nog steeds écht het idee dat hij nu lekker loopt met deze uitlaat.
@Tuner111 Achja, als je bang voor vuil bent kun je hem beter helemaal niet meer uit de schuur trekken :). Mensen doen verbazen gebeurt nog steeds, ook al zitten de badges erop. Dan denken ze; "Haha, wat heeft die er nou weer fancy opgeplakt....".

Het is overigens de rode V/ geworden. Dit vind ik toch net wat beter staan, omdat het blauwe wellicht niet perfect met de kleur van de auto matcht.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Verder eigenlijk zeer weinig te melden. Geen bericht is goed bericht zullen we maar zeggen.
Dat brengt me natuurlijk wel weer op nieuwe ideeën, want als er niks verandert wordt, begint het op een gegeven moment een beetje 'gewoon' te worden, en dat moeten we niet hebben.

Dus ik heb een beetje rond zitten kijken naar welke chiptuning aan zou sluiten bij de vRS. Ik heb natuurlijk al wat mechanische veranderingen doorgevoerd, dus de twijfel is als volgt:
- Stage 1+ motortuning (op maat + bank voor en na) & DSG stage 2 optimalisatie.
- Stage 2 motortuning (op maat + bank voor en na) & DSG stage 2 optimalisatie.

De tot nu toe mechanische doorgevoerde veranderingen zijn:
- VWR600 intake
- VWR600 silicone inlet hose
- VWR600 elbow
- Fox uitlaatsysteem vanaf net na de downpipe, dus met middendemper delete

Zou het dan uitkomen op een Stage 1 ++, of ga je met die veranderingen gelijk door naar stage 2?

Wat ik wil? Een betrouwbare, vlotte auto, waarmee ik af en toe als ik zin heb het gas goed kan indrukken.
Ik wil niet op de limieten gaan spelen ivm. vroegtijdige slijtage, en ga hem dus ook niet continu op het (maximum) vermogen belasten.

Ook vroeg ik me af vanaf wanneer andere mechanische veranderingen van belang zijn om het boeltje heel te houden en te kunnen blijven koelen, zoals een intercooler, de slangen ervan, een oil catch can, etc. etc.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Verder zag ik nog een kapje onder de motorkap voorbij komen die mijn aandacht trok. Ik vind de motorruimte momenteel namelijk nog niet echt 'netjes', en sommige van jullie zullen nu zeggen "WTF"....?!

Het kapje voor de motor afdekplaat op onderstaande foto vind ik het geheel mooi afmaken.

1k0.jpg


Als je dat dan vergelijkt met hoe mijn motorruimte er momenteel uit ziet.

1k0.jpg


Ik denk dat ik even op onderzoek uit ga, en dat er zo'n kapje snel in zal zitten.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@EJS Dat is een strak plan inderdaad!

@Timmer Completer als dat kan niet, thanks!

Verder heb ik eigenlijk weinig te melden, geniet elke dag met volle teugen van de auto. Zeker na de nieuwe uitlaat maakt deze, in mijn beleving, het perfecte geluid wat bij zo'n soort auto hoort. Ook bij normaal rijgedrag merk ik aan mezelf op, dat ik het geluid van de radio zachter zet om naar het motor/uitlaat geluid te luisteren :D.

Maar ik heb niet stilgezeten, de rear-cam van de Viofo A129 Pro kit moest immers nog gemonteerd worden. Kan ik heel veel over vertellen, maar hieronder een soort van foto reportage over de installatie met dank aan @JPs_OC2 voor de hulp op afstand!

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


Echt geweldig goed naar m'n zin zo! Verder nog wat instaplijsten gemonteerd, die in de achterportieren miste. Beetje jammer bij zo'n kaliber auto, dat die alleen bij de voorportieren geleverd worden.

1k0.jpg


1k0.jpg
 

HarrieSkoda

Forumguru
Mijn ervaring met chiptuning bij VAG-Techniek te Nuenen.

Nadat ik bijna een jaar met mijn Skoda Octavia vRS 245pk heb rondgereden, begon het te kriebelen om hem te laten chiptunen. De 2.0 TSI MQB generatie 3 motoren zijn erg krachtig en was benieuwd welke waardes haalbaar zouden zijn.

Na wat heen en weer ge-mail met VAG-Techniek alle opties besproken. Stage 1+ chiptuning & stage 2 DSG optimalisatie it is!

1k0.jpg


Eenmaal aangekomen bij VAG-Techniek super netjes ontvangen en te woord gestaan. Zelfs alle informatie uit de mail was reeds op de werkorder verwerkt! Daarmee bedoel ik de reeds zelf aangebrachte aanpassingen. Dat noem ik nog eens voorbereiding!

Na dit vriendelijke ontvangst werd duidelijk uitgelegd wat de werkwijze zou zijn, en dat bij vragen, of zodra er een meting op de testbank gedaan zou worden, wij erbij geroepen zouden worden.

Zo gezegd, zo gedaan, en onder het genot van een kop heerlijke bonenkoffie hebben wij in spanning afgewacht. Tot het moment daar was dat de auto terugkwam van de proefrit met diagnosestelling, en vastgesnoerd werd op de SuperFlow testbank.

1k0.jpg


We werden netjes op de hoogte gesteld dat er bij de proefrit geen mogelijke problemen aan het licht waren gekomen, en dat de auto klaarstond om een run te maken om te zien wat de ‘standaard’ waardes zouden zijn. Volgens de fabrieksopgave zou dit 245 pk en 370 Nm koppel moeten zijn.

Gespannen werd op het beeldscherm meegekeken wat voor waardes de auto zou halen na het plaatsen van een Racingline intake en een Fox uitlaat systeem vanaf de originele downpipe. Zouden deze aangebrachte onderdelen juist voor winst of verlies zorgen….?

De tellers op het beeldscherm kwamen in beweging, het motorgeluid werd duidelijk hoorbaar, daar gaan we!

Ongelooflijk wat daar al uitkwam……. Een verbazingwekkende 274,5 pk en 404 Nm koppel met een redelijk nette curve!

1k0.jpg


Dat was al niet verkeerd, maar vanuit daar was het zaak om de software aan te gaan passen. Ons geduld werd op de proef gesteld, want zulke positieve waardes verbaasde ons al enorm! Ik was stiekem al een beetje in mijn hoofd aan het rekenen…. 310 pk werd gegarandeerd gehaald, werd eerder in het mailverkeer aangegeven… Waar zal het in dit geval op uitkomen!?! Was er al veel van het extra toe te voegen vermogen behaald door de motorische aanpassingen?

Toen was het moment dat we er wederom bij geroepen werden. Een zeer duidelijke uitleg van de engineer volgde alvorens de run met de nieuwe software begon!

Gespannen houd ik het beeldscherm, welke aan de SuperFlow testbank is gekoppeld, in de gaten….
Eerste run is geweest, al heel mooi, maar kan beter. Tweede run dan…. Wow!! Onze ogen werden even wat groter van verbazing, zien we dat goed?! Klopt dat wel?!

Er verscheen een vermogen van 348,3 pk en 462 Nm koppel met een super mooie opbouwende lijnen! Dit hadden we alleen maar kunnen dromen. Zelfs de engineer stond ervan te kijken wat voor mooie opbouwende lijnen te zien waren, met pen en papier krijg je ze niet zo mooi!

1k0.jpg


Soms worden deze waardes met een stage 2 chiptuning niet eens gehaald.

Eindstand: een glimlach van oor tot oor met deze vlotte gezinswagen!

1k0.jpg


Fabrieksopgave: 245 pk / 370 Nm
Nulmeting testbank: 274,5 pk / 404 Nm
Na tuning: 348,3 pk / 462 Nm
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Geweldig!!! enig idee wat nu je 0-100 tijd kan zijn? Moet toch haast rond 5 platte seconden draaien? Ze doen al 6.4 stock.
 
Bovenaan Onderaan