HarrieSkoda: Octavia Combi 3 FL vRS 245

JeSko

Forumguru
@Kanerr

Hoogglans wrap is een dingetje hoor tegenwoordig :jaja:

Maar idd PPF is ideaal om pianolak te restaureren/beschermen.
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Wrapfolie zit zo strak op de auto, dat je het zelfs gewoon over parkeersensoren kan plakken, deze blijven zelfs gewrapped gewoon werken zoals voorheen. Om maar een idee te geven van de sterke en dichte hechting van zo'n goede kwaliteit wrapfolie (3M, Avery etc).

Woensdag word de mijne, normaal, gedaan met PPF, zal befores en afters plaatsen hier.
 

JPs_OC2

Donateur
Even een hele andere vraag. Iemand bekend hoe de dopjes in de vloer, die ervoor zorgen dat de matten op z'n plek blijven liggen, zitten gemonteerd?

Ik denk dat dat alleen maar gaat door de dorpelbekleding los te halen, de vloerbekleding op te tillen om er zo aan de onderkant bij te kunnen (?) Iets anders kan ik me zo gauw voor de manier waarop het in elkaar zit niet voorstellen. :pieker:

Ik zou wat dit betreft graag ongelijk hebben dus als iemand exact weet hoe het in elkaar zit...

Geen idee of je dit inmiddels al hebt opgelost maar heb vandaag de dorpelbekleding los gehad en meteen ff gecheckt >
Je kunt er inderdaad bij vanaf de onderkant van de vloerbekleding. Bij de middentunnel is het een stuk minder makkelijk maar ook mogelijk.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@JeSko & @JPs_OC2 Thnx voor de uitleg. Ja ik begreep van de tinter/wrapper al dat ze de folie achter andere delen van de auto willen stoppen, zoals een deurrubber, etc. Dan blijft het zeker weten goed zitten inderdaad.

Het is echt ongelooflijk hoe krasgevoelig die glans zwarte panelen zijn. Krasjes van nagels, verwering van vet of zweet uit de handen, heb al heel wat verweerde deurstijlen gezien!

Da's een beste prijs trouwens, voor 6 van die paneeltjes... Dat wordt even kijken wie er een goede poetstol heeft, polijsten die hap en in laten pakken met de X-pel!

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ondertussen weer een paar updates verder. Ik ben een tijdje terug bezig geweest met een garageknop in te kunnen bouwen in de knoppenrij voor de pook. Hierin de nodige informatie van het Drive2.ru forum vergaard, en ook in contact geweest met een Rus die dit voor mij kon maken.

Hij had hiervoor een donor-knoppenrij nodig om de garageknop middels laser gravure te maken. Ze zijn nu met de post onderweg naar Nederland, en als ze hier zijn wordt het project vervolgd. Hopelijk kunnen we dan gaan brainstormen @JPs_OC2 :D:thumbsup:.

En nee, ik heb niet 3 garages, maar deze knoppen waren nog blanco, dus dacht als iemand dit project ook aandurft, of als reserve.....

1k0.jpg


Ook bezig geweest met de type aanduiding te verwijderen. Alle blauw - zwarte accenten maakte het chroom er niet mooier op, dus hop weg ermee! Wat een verademing zo.

1k0.jpg


Ook stond een subtiele verlaging met een Eibach Pro Kit op de planning, en die is er afgelopen weekend onder gekomen door zorg van @Antera . Dankjewel hiervoor :thumbsup:. Daarna was er ook nog wat tijd om een lijst met VCDS aanpassingen door te nemen, welke Mark zowat sneller had aangepast, voordat ik de volgende aanpassing alweer kon oplezen :deuk:.

Hieronder een voor- en na foto van de verlaging! Ik zeg subtiel en perfect in de wielkast (voor mijn wens). Ook zijn op onderstaande foto's nog geen spacers geplaatst. Als deze erop zitten, zal het geheel nog iets 'voller' ogen.

1k0.jpg


1k0.jpg


En ja, jullie zien het goed... Op de Turini's! Ik heb deze gemonteerd om even te kijken hoe het staat.
Heel eerlijk gezegd; super dik wiel waar de remmen echt heel erg mooi in uit komen. Voor de rest vind ik het geheel best 'saai' ogen. Nog even kijken wat de definitieve keuze wordt, maar ik denk dat die al zo goed als gemaakt is, dat houdt in verse velgen en vers rubber voor het nieuwe jaar!

Ook had ik nog wat spulletjes verkocht in de bazaar, en de oplettende lezers onder ons hadden al opgemerkt dat dit door @vennix overgekocht was!

Gisteren even lekker de tijd genomen om de aangekochte spulletjes netjes te plaatsen. Thnx voor je dankwoord in je topic @vennix , bekijk het als service en het voor elkaar over hebben :thumbsup:.

Na een wielen- en stuur wissel ging @vennix er met een grote glimlach vandoor! Natuurlijk kon een fotootje niet achterwege blijven!

1k0.jpg


Nu zit ik eigenlijk te wachten op de BlackFriday acties. Alle 'belangrijke' zaken zijn aangepast, enkel de kleine opsmuk wachten nog, en we blijven toch Nederlanders.......:D Moet ergens compenseren met die dure energieprijzen :deuk:.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Weer eens even wat van me laten horen.. Nu de Octavia lekker in gebruik is genomen en er wat aanpassingen zijn gedaan, gaan je pas zaken opvallen. Daarom wil ik wat zaken voorleggen.

1. "Uitparkeerhulp/dodehoeksensor nu niet beschikbaar".
Het valt me op dat als ik ergens dicht langs af rijd, denk aan parkeren in de garage, het passeren van een slagboom, dat de hier bovenstaande melding in mijn display verschijnt, samen met een waarschuwingspiep.

Zodra dit is voorgevallen, en de auto een volgende dag bijv. opnieuw gestart word, dien ik (als ik daar gebruik van wil maken) de functies opnieuw te activeren.

Middels VCDS zijn geen foutcodes te vinden.

Ik persoonlijk vind het vrij irritant, sommige zullen denken 'waar maak je je druk om'. Die zouden graag de functie eens uit willen zetten terwijl dat die standaard aanstaan en niet uit te schakelen zijn.

Heeft iemand dit al eens voorgehad?

2. "Ruiten blinderen en dimmende spiegels".
Het eerste wat me opviel toen ik van een O3 PFL naar een O3 FL overstapte, was het model qua binnenspiegel. En dat was niet zozeer in positieve zin bedoeld. De nieuwe spiegel heeft een rondere vorm dan de vorige.

Ook was ik aan het zoeken naar het knopje om de dimfunctie in te kunnen schakelen. Dit blijkt allemaal automatisch te gaan, en mag je niet meer zelf kiezen? Jammer... Daarbij kom ik op het volgende punt.

Nadat de ruiten geblindeerd zijn, merk ik op dat de binnenspiegel schijnbaar geen 'fel licht' van achter meer detecteert, en zodoende de zelf dimmende buitenspiegels dus niet kan aansturen. Wat vind ik dat een gemis zeg!

Is er een mogelijkheid om parameters oid. aan te passen zodat de buitenspiegels altijd gedimd worden? Of bijv. zo in te stellen dat deze dimmen zodra dimlicht ingeschakeld wordt?
 

HarrieSkoda

Forumguru
Heb het puntje "Uitparkeerhulp/dodehoeksensor nu niet beschikbaar" ook even op verschillende Facebook groepen bespreekbaar gemaakt.

Hieruit kwamen verschillende reacties dat het mogelijk te maken zou hebben met een verkeerd ingeleerde trekhaak? Zo op het eerste gezicht lijkt het alsof de trekhaak af fabriek is.

Ik merk het nu bij de volgende dingen die ik met de auto doe:
- Ergens dicht langs af rijden (garage in rijden, slagboom met paslezer passeren).
- Bij het achteruit rijden/parkeren.

Eigenlijk moet ik zeggen dat het opvalt dat zodra de Park Distance Control sensoren hun werk moeten doen, dat dan het gelazer begint.....

@Rainesh @Antera Zou hetgeen van de trekhaak een mogelijke boosdoener kunnen zijn?
 

Rainesh

Forumguru
Doen we wel ff een remote vcds sessie. Dan kan ik kijken of er iets verkeerd gecodeerd is.

Origineel VCDS Hex-net | VCP | Odis-S | Odis-E | Regio Den Haag | Rainesh@hotmail.com
 
Laatst bewerkt door een moderator:

HarrieSkoda

Forumguru
Helaas nog geen afspraak kunnen maken om een remote VCDS sessie te realiseren, om te kijken of er een fout in de radar(s) zit. Gelukkig werken de functies zoals ze op zichzelf staand zouden moeten werken, maar het zou ook erg fijn zijn als ze samen zouden kunnen werken, en dus niet telkens opnieuw aangezet hoeven te worden. Wordt dus vervolgd zodra de afspraak is ingepland!

Verder over de - momenteel - niet dimmende buitenspiegels. Even een test uitgevoerd; rijdend in het donker, lampje van de telefoon aangezet, en voor het oogje (welke in het midden, bovenin de binnenspiegel) gehouden. Vrijwel direct zie je dat de buitenspiegels dimmen.

Er moet dus een signaaltje opgevangen worden door de sensor in de binnenspiegel dat er een bepaald aantal lux wordt geschenen, zodat de spiegels gedimd raken. Zou je dit signaal softwarematig kunnen manipuleren? Oftewel de aantal lux naar beneden bijstellen (omdat de ramen donker zijn en dus een hele boel licht tegenhouden), zodat de spiegels eerder zullen dimmen? Vind dit namelijk wel een gemis.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De vRS is verlaagd middels een Eibach Pro-Kit, en was eigenlijk vergeten hier wat mooie foto's van te posten, dus ik neem daar nu nog even de gelegenheid voor.

Voor de verlaging.

1k0.jpg


1k0.jpg


Na de verlaging.

1k0.jpg


1k0.jpg


Verder heb ik ook rondgekeken welke mogelijkheden er waren om wat meer geluid uit de auto te krijgen. En dan vond ik het belangrijkste daarbij dat ik zelf in kon stellen of ik een 'luide' auto wil, of dat ik een 'normale' auto qua geluid wil.

Toen kwam ik uit op een klep. Zo te zien lassen ze deze ergens op je originele uitlaat, en is de klep te bedienen met een afstandsbediening. Echter vind ik de las niet echt bepaald van hoogstaande kwaliteit als ik dat zo bekijk, én vind ik het jammer dat de originele uitlaat 'opengeslepen' wordt.

Hebben jullie ooit zoiets gezien, of hebben jullie er ervaringen mee? Zo'n effect is eigenlijk wel precies wat ik zoek.

1k0.jpg


Verder was ik lekker op weg om een zo origineel mogelijk ogende dashcam te regelen, hieronder krijg je een idee van wat ik op het oog had.

1k0.jpg


En dan lezen jullie het inderdaad goed..... op het oog HAD.

Het leek te mooi om waar te zijn, want eigenlijk leek alles er op dat het zou passen, ondanks dat het voor een Superb ontwikkeld zou zijn.

Na wat heen en weer gechat met onze Chinese vrienden, kwamen we tot de volgende conclusie.

Mijn spiegelvoet.

1k0.jpg


Spiegelvoet van een Superb, waarin de dashcam reeds gemonteerd is.

1k0.jpg


En dan gaat het met name om het tweede deel van de kap achter de spiegel, dus van de dashcam, naar de hemel toe.
Als je goed kijkt, zit daar een verschil tussen de Octavia en de Superb --> Superb 'rechte' hoeken, Octavia 'half afgevlakte' hoeken.

Hoe ziet er dat dan uit als je deze 'Superb' dashcam/DVR toch in een Octavia zou plaatsen....

1k0.jpg


Meer hoef ik denk ik niet te zeggen. Jammer!!

*Aanvulling: Ik zou het bovenste kapje van een Superb kunnen bestellen, en kijken of dit in de Octavia past. Moet ik eigenlijk even de aansluiting van ruit/hemel van een S3 vergelijken met de aansluiting ruit/hemel van mijn O3 FL.

Kapje O3 FL.

5dd2604c01f40_xl.jpg


Kapje S3.

6093d7c0b9add_xl.jpg


Verder mis ik ook de ruimte om mijn zonnebril op te kunnen bergen. Ook hiervoor weer wat berichtjes uitgewisseld, en aan de hand van de gestuurde foto's heb ik daar een mooi antwoord op gekregen hoe we dat op kunnen gaan lossen.

1k0.jpg


1k0.jpg


Ook vond ik het vandaag een mooie gelegenheid om de winterwielen te monteren. Als ik de temperaturen zo zie, blijven die de komende tijd wel onder de 10 gr. Gelijk even opgepompt en gereset in het menu van de auto.

De deurrubbers ook maar gelijk ingevet, oftewel; winter ready!

1k0.jpg


Nu ook goed te zien hoe de nieuwe spacers tot zijn recht komen. Was even afwachten ivm. dat de FL een bredere achteras van zichzelf heeft.

1k0.jpg


1k0.jpg


Nu even de bestelde pakketjes afwachten voor weer wat anders leuks!
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Weer goed bezig met je upgrades! Is het weggedrag erg veranderd door de eibach veren? Je rs is natuurlijk al lager dan de standaard Octavia maar ik zie nauwelijks verschil in hoogte of kijk ik niet goed?

het kleppen systeem zie ik wel vaker voorbij komen. Werkt volgens mij wel aardig en ik ben weliswaar geen lasser maar zo slecht ziet die er toch niet uit? Bovendien zie je dit eigenlijk nooit omdat het mooi verstopt zit onder je auto. Als je echt niet wil slijpen in originele delen dan zul je toch een complete uitlaat op de kop moeten tikken denk ik. Misschien op YouTube toch eens wat voorbeeldjes zoeken van zo’n klep. Succes in ieder geval met de overwegingen.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@JeSko Thnx. Ik gebruik daar tubetje met lubricant voor, wat speciaal voor deurrubbers is. Gewoon van de Lidl, doet prima z'n werk. Nog nooit plakkerige of vastgevroren rubbers gehad.

@brepus13 Thnx. Erg veranderd is misschien een groot woord, maar ik voel wel wát verschil. Ging mij er niet persée om dat de vRS lager zou gaan liggen, maar wel dat de wegligging beter zou zijn, en ik een beetje van het 'dweilen' af zou zijn, en dat is, dus voor mij perfect weer zo.

Ik weet niet goed wat ik van zo'n klep moet vinden, vandaar de vraag. Als het ware slaat hij heel de dempers over zodra je de klep openzet volgens mij, waardoor je een heel kort uitlaat traject krijgt, en daardoor het sportieve geluid?

Filmpjes kijken op YT heb ik gedaan, maar dat vind ik geen eerlijke vergelijking. De een zijn opname apparatuur is weer anders dan de ander, en zodoende krijg je niet echt een eerlijk geluid is mijn mening..
 

brepus13

Forumguru
De klep zorgt er voor dat je dempers overgeslagen, of beter gezegd buitengesloten, worden waardoor je meer geluid krijgt. Opzich wel een relatief goedkope optie voor meer geluid en aangezien het met een afstandsbediening te bedienen is is dat toch een leuke gadget! Je rs zal er niet perse harder van rijden maar je krijgt zeker extra geluid. Misschien eens langs zo’n shop gaan. Die zullen dit soort dingen dagelijks plaatsen lijkt me zo.
 

Fmoon

Forumguru
Heb ooit eens naar zo een klep geïnformeerd voordat ik een Milltek nam. Het werd mij afgeraden omdat ze nog wel eens problemen geven. Je zal dan voor een knappe klep moeten gaan en die kost bijna net zoveel als een cat back van milltek. Guerrilla zou ik destijds €800,- kwijt zijn geweest voor een klep.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Fmoon Er zijn steeds meer bedrijven die zo'n klep aanbieden. Ik zit er serieus nog steeds wel over na te denken.
Dit is de makkelijkste manier, en het geluid is echt wel goed te noemen als die klep open staat, wat ik zo bij andere auto's gehoord heb.

Ik weet niet hoe goedkoop jij een cat back van Milltek kunt kopen, maar een klep waar ik het over heb is toch echt vele malen goedkoper. Daarbij moet je wel opletten dat je niet met vacuüm kleppen werkt schijnbaar, maar met mechanische.

@remo1986 Helaas nog geen oplossing op gevonden. De parameters van de binnenspiegel zou volgens mij toch echt op enige wijze aangepast moeten kunnen worden....?!
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Spector Dat is ook precies degene naar waar ik refereer met mijn eerder geplaatste foto van de klep.

Ziet er op zich echt wel hoogwaardig uit, maar kan het verder geen kwaad zo'n klep?

Jammer genoeg heeft hij ook nog een vRS (245) op deze manier gemodificeerd, dat zou ik wel eens willen horen!

PS. Ik lees dat je twijfelt, zoek je ook zoiets? Wellicht als er meer animo is, dat we er een 'Octavia' dag van kunnen maken, wat het wellicht financieel nog wat aantrekkelijker maakt!
 
Bovenaan Onderaan