HarrieSkoda: Octavia Combi 3 FL vRS 245

HarrieSkoda

Forumguru
1. "Uitparkeerhulp/dodehoeksensor nu niet beschikbaar".
Het valt me op dat als ik ergens dicht langs af rijd, denk aan parkeren in de garage, het passeren van een slagboom, dat de hier bovenstaande melding in mijn display verschijnt, samen met een waarschuwingspiep.

Zodra dit is voorgevallen, en de auto een volgende dag bijv. opnieuw gestart word, dien ik (als ik daar gebruik van wil maken) de functies opnieuw te activeren.

Middels VCDS zijn geen foutcodes te vinden.

Ik persoonlijk vind het vrij irritant, sommige zullen denken 'waar maak je je druk om'. Die zouden graag de functie eens uit willen zetten terwijl dat die standaard aanstaan en niet uit te schakelen zijn.

Heeft iemand dit al eens voorgehad?

Toevallig van de week iemand gesproken die precies dezelfde melding in zijn beeldscherm kreeg als ik, waarvan ik eerder een filmpje postte.

Bij hem kwam de melding zodra er een aanhanger aangekoppeld werd. Bij het afkoppelen van de aanhanger zou de dodehoek detectie vanzelf weer aan moeten gaan. Dat deed hij bij hem niet, waarna hij naar de dealer is gegaan.

Hier hebben ze de trekhaak opnieuw ingeleerd, waarna de melding niet meer terug is gekomen.

Is een trekhaak opnieuw inleren veel werk? Wellicht de moeite om dat eens te proberen, alhoewel ik moet zeggen dat hij het nu een aantal dagen gewoon blijft doen....
 

Spector

Forumguru
@Spector Dat is ook precies degene naar waar ik refereer met mijn eerder geplaatste foto van de klep.

Ziet er op zich echt wel hoogwaardig uit, maar kan het verder geen kwaad zo'n klep?

Jammer genoeg heeft hij ook nog een vRS (245) op deze manier gemodificeerd, dat zou ik wel eens willen horen!

PS. Ik lees dat je twijfelt, zoek je ook zoiets? Wellicht als er meer animo is, dat we er een 'Octavia' dag van kunnen maken, wat het wellicht financieel nog wat aantrekkelijker maakt!

Yep, ik heb ook wel interesse maar tot nu toe nog geen verdere stappen in die richting ondernomen.
Ik weet dat er 1 is in de Octavia groep op Facebook die, het naar tevredenheid, onder zijn Octavia II FL RS heeft laten monteren.
 

HarrieSkoda

Forumguru
Zou een Octavia 2 FL vRS toch niet weer wat anders klinken dan een Octavia 3 FL vRS, en dan nog de verschillen tussen 230/245?

Heb hier op zich wel een leuk filmpje op YouTube gevonden, en dan moet ik eerlijk zeggen dat ik er maar eentje echt mooi vind, namelijk die vanaf 1:50 min. begint. Is deze van @Tuner111 ?


Klep blijft ook wel erg kriebelen.... Als ik zo'n geluid als 1:50 minuut uit het filmpje krijg met het plaatsen van een klep, en ik dus zelf kan kiezen of ik standaard geluid heb, of zo'n (sportief) geluid, is de keuze gauw gemaakt!
 

Spector

Forumguru
Ik heb de middendemper ook verwijderd, ik weet niet of dit nog scheelt bij de "open" klep variant. Wat extra knetteren lijkt mij ook wel grappig.
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Fmoon ik heb helaas geen zin om €1500,- aan een uitlaat te spenderen. Zo denk ik er althans nu over.

Een klep, met een bijna zelfde (geluid) resultaat als een aangepaste uitlaat zou ik dan misschien nog we willen. Zou het graag eens vooraf horen, maar ja..

Met een klep, in het ergste geval moet ik een nieuw tussenstuk/verloop kopen als ik kies om de klep definitief te verwijderen?

@Spector is dat wel APK toegestaan? Ongetwijfeld zal dit nóg anders klinken.

Ik lees ook verhalen dat ze goed moeten nadenken waar ze de klep plaatsen, omdat de OPF/GF oid. vanwege milieu eisen héél veel tegenhoud.

Hoe nieuwer het bouwjaar, hoe meer van zulke technologieën toegepast zijn gok ik..
 

HarrieSkoda

Forumguru
In het kader 'omdat het kan' even wat kleine updates uitgevoerd. Ook zijn er nog wat onderdelen binnengekomen.
Verder vooral genoten hoe de auto rijdt, echt héérlijk!

Instaplijstjes voor de achterportieren ontvangen. Raar dat er enkel bij de voorportieren een instaplijst zit. Dit maakt het geheel mijn inziens af.

1k0.jpg


Ook zijn de bestelde vRS emblemen zijn binnengekomen. Dit was nog even een gepuzzel omdat er blijkbaar verschil in afmetingen zit tussen de 220/230/245 versie. Gelukkig de juiste besteld!

1k0.jpg


1k0.jpg


1k0.jpg


En zwart is ook maar zo zwart.... Dus aan de knutsel gegaan.

1k0.jpg


Afdekkapjes voor de scharnieren van de portieren.

1k0.jpg


1k0.jpg


Afdekkapjes voor de deurvangers van de portieren.

1k0.jpg


1k0.jpg


Wat ik ook niet zo goed kon begrijpen, is dat aan de buitenzijde van de vRS bijna alles LED is, en dan zit je in de auto en dan heb je plotseling gele interieurverlichting..... Weg ermee! Links LED vs. rechts gloeilamp.

1k0.jpg


En me bezig gehouden met een pakketje wat ein-de-lijk binnengekomen is... Maar liefst 2 maanden onderweg geweest.
Het betreft hieronder een donor knoppenrij met gemodificeerde knoppen voor het garagedeur projectje waarvoor ik dit besteld heb.

1k0.jpg


Deze kan ik dus mooi uit elkaar halen, voordat ik aan mijn eigen knoppenrij ga knutselen.

1k0.jpg


1k0.jpg


Ook het laatste onderdeel waarop ik aan het wachten ben, is afgelopen week binnengekomen. Nu kan het hobby-en beginnen!

1k0.jpg


1k0.jpg


Verder heeft de vRS nog heerlijk mogen badderen, het was drastisch nodig ook. Maar met dit weer is hij eigenlijk alweer aan de beurt...

1k0.jpg


1k0.jpg


1. "Uitparkeerhulp/dodehoeksensor nu niet beschikbaar".


2. "Ruiten blinderen en dimmende spiegels".

Omtrent bovenstaand bericht kan ik 2 mededelingen doen. 1 Positieve en 1 negatieve.
De dodehoek detectie blijft werken, zonder dat ik hier meer een foutmelding van ontvang, dus dat is top!

Het negatieve punt is dat ik er helaas nog niet achter ben gekomen of het mogelijk is om softwarematig de aantal lux aan te passen van de sensor in de binnenspiegel. Nou moet ik zeggen dat ik niet heel veel last heb van mensen die dimlicht achter mij voeren, omdat dit natuurlijk grotendeels tegengehouden wordt door de verduisterende folie, maar toch zou het wel fijn zijn als de buitenspiegels meewerken.

Ook heb ik me nog wat meer zitten verdiepen in een klep die ik op het uitlaatsysteem zou willen plaatsen voor - wanneer ik het wil - wat meer geluid te krijgen. Schijnbaar blijken de wat nieuwere auto's te zijn voorzien van een OPF/GPF (Otto Partikel Filter) filter, die het geluid drastisch blijken te dempen. Met het plaatsen van een klep zou het dus zomaar kunnen zijn dat - bij klep open - het geluid super erg tegen gaat vallen.

Nu heb ik op internet al wat zitten lezen dat deze filters verwijderd kunnen worden, en ook softwarematig, bijv. bij chiptuning, uitgeschreven kunnen worden. Bijkomend voordeel hiervan zou zijn dat de auto ook 'lekkerder' zal gaan lopen omdat hij meer 'ademvrijheid' heeft.

Heeft er iemand ervaring met het hardware- en softwarematig verwijderen van dit filter?
 

TL@

Forumguru
Ik heb het 'probleem' met de dimmende spiegels op mijn O3 anders opgelost: er zit een lichtsensor aan beide kanten van de spiegel, ik heb wat hele donkere nagellak (donker paars of zwart, weet het niet meer zeker) van mijn vrouw aan de sensor gesmeerd die aan de kant van de voorruit zit. Hierdoor dimmen de spiegels veel sneller.

Het was duidelijk zichtbaar met 1 laagje maar pas perfect (voor mij) na 3 laagjes.
 

Timmer

Donateur
Aan de knutsel gegaan? Dus, je hebt die logo's zelf ingevuld met blauw dan ? :)
HAd het al eerder gezegd, ik vind die blauwe logo's stukken beter dan de originele, nu heb ik een idee om de mijne aan te passen :D
 

HarrieSkoda

Forumguru
@Timmer Had het een en ander al verklapt via de app natuurlijk, haha!
Nu nog even wachten met erop plakken, want de temperatuur laat het niet echt toe, en ik heb geen zin dat ze er na een tijdje weer af vallen.

@Kanerr Thnx! Lijkt me 99% van wel. Gezien bouwjaar van de auto zal deze het wel hebben, helaas...

@bsnline Thnx! Die heb ik van Kopacek vandaan. Beetje raar dat alleen de voorste portieren het hebben, en achter weer niet. Nu dus weer compleet :).
 

Rallye

Forumguru
Ik meen gelezen te hebben dat je bij een partikelfilter op een RS benzine maar één werkzame uitlaat hebt - de ander is dan "fake". Heb jij dat?

P.S. ik heb helaas geen ingangsdatum voor het partikelfilter bij de O3 RS op benzine kunnen vinden.
 
Bovenaan Onderaan