Gevalletje roest!

Noord26

Forumguru
Je had niet moeten vragen wat het ging kosten, maar of het roesten van binnenuit zou zijn. Wat daarop heb je dus garantie van 10 jaar.
 

hemi24

Forumguru
Volgens mij werd er een keer bij een rondleiding bij Pon verteld dat 1 op de 20 auto's binnenkomt met schade, die vervolgens onherkenbaar wordt hersteld...
Leuke van schadeherstel is dat het niet altijd 100% tot in de puntjes wordt uitgevoerd en je na een aantal jaren dergelijke gevalletjes moet ontdekken...

Ik zeg je niet dat dit de oorzaak van je roest is, maar wel het eerste gevoel wat er bij mij opkwam.
Beste oplossing is waarschijnlijk de reparatie die de schadehersteller ook zal gaan uitvoeren: goed blank maken, van binnen goed in de tectyl/primer zetten en verflagen weer opbouwen...
 

andrehj

Forumguru
Wat mij vooral ook interesseert is of dit een op zichzelf staand geval is, of dat meerdere O2C's hier last van hebben. Zijn er al anderen die hun MJ 2010 (of ouder) hebben geïnspecteerd?
 

Joske

Forumguru
bij mijn O2 zit er alleszins een extra soort rubber tussen het lampglas en metaal. (Als ik het goed kan zien, moet het wel nog een keertje losdraaien, even gebrek aan tijd daarvoor ;) ) Maar dat doet me wel vermoeden dat er een soort van update geweest moet zijn in het verleden, dat men in de fabriek beslist heeft om dit extra tussen plaatsen. En dan doet men dat niet zomaar hoor, dan moeten er nog al gelijkaardige klachten geweest zijn.
 

ertromp

Forumguru
Ook bij TS zal er een rubber afdichting tussen kunststof van de lamp en het plaatwerk van de klep moeten zitten. Dat was al bij mijn pre facelift O2 zo en nu ook bij mijn O2 facelift welke ik gecontroleerd heb.
Als er geen rubber tussenzit bij TS dan is er of af fabriek iets gigantisch misgegaan of de vorige eigenaar heeft een fout gemaakt wellicht een keer bij vervangen defecte lampjes door het rubber niet terug te plaatsen.
 

paultie

Forumguru
Het plastic waar ik het over had is bij een nieuwe rapid SB.
Kentekenplaat module is daar wel anders. (Niet geschroefd)
 

Thegabeman

Actief lid
@paultie @ertromp @Joske Er zit alleen een rubbere afdichting op het lampje verder zit er niets, wat ik eigenlijk vreemd vind maar ja.
@Noord26 Heb niet zozeer gevraagd wat het mij zou kosten, heb alleen gevraagd of er garantie op zat.
Ik heb net een mailtje naar de Arag de deur uit gedaan. En heb daar gevraagd of hun een schade-expert hebben die dit kan beoordelen en dat ze mij hiermee kunnen helpen. Dus afwachten wat hieruit komt.
Ik wil jullie erg bedanken alvast met jullie raad! En ik laat jullie zo snel mogelijk weten als ik nieuws heb.
 

paultie

Forumguru
Het rubber waar we het over hebben zit (als ik de foto's zie) vast aan de kentekenplaat module.
Deze sluit wezenlijk op de randen het binnenwerk af van de boze natte buitenwereld.
De enige conclusie die ik daar uit zou kunnen trekken is dat er vocht in het binnenwerk is gekomen en daar waar het onderhevig is aan licht en warmte (lees de buislamp) het is gaan roesten ergo de roest is van binnenuit ontstaan.

Ik heb een sterk vermoeden (en dit hoop ik ook voor @Thegabeman ) dat dit ook de conclusie zal zijn van de schade expert.
 

ertromp

Forumguru
Ik zie heel veel in de conclusie van @paultie .
Inderdaad dat rubber plaatje zit bij mij ook aan de verlichting vast en daar dicht het goed mee af. Wellicht is er vocht van binnenuit bij gekomen. Kun je zien of je 3e remlicht ook goed dicht is?
 

paultie

Forumguru
Gebruiken naar pon zou ik aan de schade expert overlaten.
Voordat we hier een les scheikunde van maken. Warmte versnelt het proces van roest op ijzer icm met water en zuurstof. Zoals warmte bijna overal een katalysator is bij scheikundige processen. Licht doet idd niet zoveel in dit geval. Alle ingrediënten hiervan zijn vermoedelijk in de achterklep aanwezig en hebben dit veroorzaakt.
 

GewwiT

Lid
Er is in de tijd dat ik in deze auto reed wel eens een lampje vervangen in de garage, tijdens onderhoud werd dit dan genoemd.... verder nooit zelf iets vervangen aan de achterkant, enkel een koplampje...

Auto heeft wel altijd buiten gestaan en is in diverse wasstraten geweest, maar dat zal vast met meer Skoda's het geval zijn lijkt me...
 

wimv

Actief lid
Laat alles gewoon lekker aan je rechtsbijstand verzekeraar ARAG over zou ik zeggen. Zij kunnen een expert inschakelen en de discussie met de dealer en/of Pon voeren. Hier heb je nou juist zo'n verzekering voor !
 

Thegabeman

Actief lid
Effe een update!
Gister een concept brief gehad van de ARAG voor PON. Ik heb hem door gelezen en als het goed is wordt deze brief vandaag naar PON gestuurd. PON krijgt 2 weken de tijd om op de brief te reageren. Hopelijk krijg ik binnen 2 weken goed nieuws! Ben benieuwd!
 

DimiTator

Actief lid
Als er 10j garantie is op roest van binnenuit, dan kan je het eenvoudig oplossen. Spuit er wat zoutzuur in. Na een half jaar zal hij wel va binnenuit roesten en wordt het hele paneel onder garantie vervangen.
Kunnen ze dat zien? NEEN
 
Bovenaan Onderaan