Gevalletje roest!

Thegabeman

Actief lid
DSC_0003.jpg DSC_0004.jpg Vorige week ging een van mijn kentekenplaatverlichting kapot dus ik naar de automateriale zaak voor een nieuw lampie. Aangezien de medewerker niet wist wat voor lampje er in moest vroeg ik een troxschroevendraaier. Ik naar buiten om het lampje eruit te schroeven, toen ik dat deed viel het hele lampje in stukken op de grond. Schrok me kapot wat ik toen zag, rond het lampje helemaal verroest. Toen dacht ik het zal toch niet zijn dat het bij het ander lampje het ook zit, en ja hoor die zit ook vol roest.

Aangezien niet alleen het lampje vervang kon worden ben ik naar de dealer gegaan. En heb daar gevraagd hoe het zit met de garantie met betrekking roest.
Ze hebben een aanvraag voor garantie uitgedaan aan Skoda. Daar kreeg ik gister uitsluitsel over.
Het antwoord van Skoda was: Sorry het wordt niet vergoed omdat U auto 3,5 ipv 3 oud is, want U hebt maar 3 jaar garantie op plaaten naad roest en 12 jaar op doorroesten. En daar kon ik het mee doen.

Maar de dealer wilde wel een coulance offerte maken om het te laten repareren. Nou deze offerte was €1300,-:sterretjes:. De offerte hielt in dat ze de complete kofferdeksel gaan vervangen met spuiten enzo kwamen ze op dit bedrag uit.
Nou ben ik vandaag bij een autoschadebedrijf geweest en die kon het maken voor €365,- zonder de hele klep te vervangen.
En dan weet ik natuurlijk niet of dan alle roest weg is, aangezien je niet goed aan de binnenkant bij kan.

Maar nou weet ik niet wat wijsheid is hebben jullie een oplossing voor mij of is er iemand die mij kan helpen hiermee? En ik heb tevens een vraag of er meer mensen hier last van hebben of gehad hebben?
 

wimv

Actief lid
3.5 jaar in plaats van de garantie termijn van 3 jaar. How low can you go Mr. Pon !! Mijn tip: neem eens contact op met je verzekeraar (rechtsbijstand ?). Meestal hebben deze jongens contacten met experts die deskundig zijn op het gebied van auto's/carrosserieën. Misschien kun je als klant gebruik maken van bepaalde prijsafspraken. Laat een rapport opmaken waarin duidelijk vermeld staat wanneer het roest probleem zich ongeveer voor het eerst moet hebben gemanifesteerd. Het lijkt mij namelijk sterk het dit probleem iets is van nu juist de laatste 6 maanden. Niet met het moment van het constateren maar met het moment van het ontstaan van het probleem moet je Pon om z'n oren kunnen slaan. Ik wens je in ieder geval veel succes.
 

Joske

Forumguru
goede raadgeving van @wimv !

dat zou ik toch ook eerst op zijn minst proberen, het ziet er alleszins niet uit.. onaanvaardbaar voor een auto van deze leeftijd

uiteindelijk als er dan niets van terecht zou komen zou ik persoonlijk (als mede-particuliere rijder) de stukken zo goed mogelijk opschuren en met iets inwrijven/inspuiten dat hopelijk het verder roesten kan tegenhouden. Uiteindelijk zie je het ook niet é, om daar dan een heel nieuw kofferdeksel voor te laten plaatsen.. op kosten van PON: JA
maar zelf: neen, ik zou het niet willen bekostigen :nono:

ik wens je veel succes met de verdere afhandeling, goed dat je het post, zo kunnen andere O2 rijders dit misschien nog wél voor de 3-jarige verjaardag van hun auto vinden.
 

paultie

Forumguru
misschien helpt het iets of misschien is het wel helemaal niet gerelateerd.
Ik zag gisteren bij het plaatsen van led kentekenplaat verlichting op de rapid spaceback. Dat ze op de plek waar de kentekenplaat verlichting de carosserie raakt (inclusief de randen) een plasticje tussen de verlichting en de lak hebben geplaatst. Dit bedekt eigenlijk het gehele stuk waar jij nu roest hebt geconstateerd.

Had je onine al gezocht of er in het buitenland ook O2 rijders zijn met hetzelfde probleem?
Aangezien in het buitenland (lees duitsland) skoda sneller geneigd is dit soort zaken netter op te lossen.
Als PON zou ik me echt schamen een 3,5 jaar oude skoda met roest en het dan niet onder garantie oplossen door zich te verschuilen achter hun regeltjes...... pfffff (wie de regels maakt kan ze ook breken).

Zou er misschien een andere oorzaak (van binnenuit) kunnen zijn voor deze roest? Er zal ergens een onderliggende oorzaak zijn.

Zo had mijn vrouw met een mini cooper na schade reparatie dat de Harman / kardon versterker kapot is gegaan. Na onderzoek bleek de achterbak in het water staan. Kwam uiteindelijk omdat het zijscherm i.c.m. de ruit niet goed was terug geplaatst. Alles netjes opgelost door het schade bedrijf. (waren meer kwijt aan de versterker dan aan de hele schade)
 

wimv

Actief lid
Als je een deskundigen rapport laat opmaken, laat ze dan niet alleen kijken naar wanneer het probleem is ontstaan maar ook naar wat naar hun mening de reden hiervan is geweest. Geef de tegenpartij wel de mogelijkheid tot eventuele contra-expertise, dus ga niet direct tot definitief herstel over maar tref even een tijdelijke oplossing. Je weet intussen hoe Pon kan zijn met het krijgen van zijn gelijk.
 

Zwapp

Forumguru
Even offtopic over roest:
Dus ik heb ook nog garantie hierop met mijn octavia uit 2006?

Ik zag namelijk dat de afwatergaatjes aan de onderzijde van de achterklep van binnen uit beginnen te roesten... ga daar dan maar even mee langs de dealer denk ik zo.
 

Thegabeman

Actief lid
Hoi allemaal eerst bedankt voor jullie reacties!

Eigenlijk heb ik geen idee wie of wat ik daarvoor kan bellen. Want ik weet niet zeker of ik mijn verzekering hiervoor kan bellen, al ben ik wel ALL-risk.
Ik denk niet dat het zinvol is om gelijk de Arag (rechtsbijstand) in te schakelen of denken jullie van wel dat ik een zaak heb tegen PON? Heb de O2 sinds mei dit jaar en ik baal er hier echt van, en vooral die reactie van PON ja sorry uw auto is 3,5 jaar oud dus het is voor uw eigen kosten.
Lekker makkelijk lullen je koopt een nieuwe auto voor ruim 30mille en je bent er zeer zuinig op en na ruim 3 jaar begint ie gewoon te rotten en dan zeggen ja sorry meneer alleen op doorroesten van binnen uit. Wat is inhemelsnaam roest van binnen uit??? Dit is toch roest wat van binnen uit komt!!! Nee meneer dit is Lak-Naadroest en daar heeft u maar 3 jaar garantie op. Ik kan er niet bij dat deze roest iets is van afgelopen dagen of weken, ik denk eerder aan miniaal een jaar.
Nou @Zwapp ik hoop dat jij wel een coulanceregeling kunt krijgen!
Maar @wimv @Joske @ertromp @paultie bedankt sowieso voor de tips en ik ga er na de feestdagen achter aan, en hoop dat het geregeld kan worden.
 

Noord26

Forumguru
All-risk, PON, coulance? Gewoon even overleggen met je dealer. Daar heb je een overeenkomst mee gemaakt en niet met PON.
 

ertromp

Forumguru
Bij mij gelukkig geen roest. Ik zie dat de "scherpe" randen kaal zijn maar dat is verzinkt plaatstaal. Het lijkt erop dat er bij jou misschien iets mis is gegaan met het verzinken of zo.
Ik zou een expert van de verzekering eens laten kijken
 

Desperado

Forumguru
Even een onafhankelijk schadebedrijf laten kijken wat voor soort roest het is. En dan is er altijd nog de mogelijkheid om Pon een brief te sturen met de bevindingen en de vraag of hier een coulanceregeling voor is.
 

Cordoba

Forumguru
Als deze auto geen schade heeft gehad is dit onacceptabel. Coulance-voorstel van 1300 € lijkt mij reden genoeg om Arag in te schakelen, of met de dealer te gaan praten, wegens 'verborgen gebreken'.
 

Joske

Forumguru
Goede opmerking van Cordoba.. is de achterkant van de auto schadevrij?
(ik verwacht nu eigenlijk van wel, maar je weet nooit é ;) )
 

ertromp

Forumguru
Als je de bovenste foto goed bekijkt dan ziet de bovenste rand tot in de rechter bovenhoek er "vreemd" uit.
Bij mijn auto zie ik gewoon een rechthoekig gat. Zonder dat de rand ingewerkt is of iets dergelijks.
De rand in de bovenste foto is niet recht althans als je zo vanaf de foto gaat beoordelen.
Vanaf links boven gezien is er na een paar mm te zien dat de rand ingewerkt is. Helemaal naar rechts zie je een soort zaagsnede naar rechts. Dat is iets wat me niet af fabriek lijkt. Of zie ik het verkeerd?
 

Thegabeman

Actief lid
@Cordoba @Joske @ertromp De vorige eigenaar @GewwiT is altijd zeer zuinig op de O2 geweest net als ik nu, en hij had mij verteld dat de O2 geen schade gehad heeft.
Toen ik hem had kocht was en is hij nog in nieuwstaat (als ik mijn O2 vergelijk met die van mijn buurman die een half jaar jonger is).
De O2 heeft alleen gebruik schade, dus gewoon her en der een krasje.
Die zaagsnede die jij bedoeld @ertromp dat staat naar binnen open want daar staan de platen uit elkaar. En is afgebrokkeld toen we met de vinger aan de binnenkant geprobeert heb om daar te voelen of daar ook roest zat. En de glaasjes van de lampjes waren ook helemaal bruin van het roestgruis.
 

GewwiT

Lid
:nono: Schrik hier wel van @Thegabeman Het is inderdaad mijn vorige auto en er is absoluut geen schade aan geweest (ja, op een krasje op de plastic voorbumber na...)
Ik heb nog een mail gehad van de dealer toen de auto 3 jaar werd of ik geen lak issues had, want de garantie ging verlopen, maar ja dit zie je niet aankomen van buitenaf :mad:.
Ben maar een leek, maar dit is toch roest van binnenuit? Wat een onzin van de dealer/pon. De auto was in onderhoud bij Rijnwoud, weet niet of het zin heeft om naar Rotterdam te rijden voor een second opinion als er al met de importeur is overlegd, maar een volledig nieuwe klep is natuurlijk klinkklare onzin! :cry:

Is PON niet welwillend om de helft van die 365 euro te betalen bij het schadeherstelbedrijf? :bloemen:
 

Thegabeman

Actief lid
Kan me voorstellen dat je hier van schrikt @GewwiT had ik ook, het is een normale reactie als je ergens zuinig op geweest bent en dat je dit zo ziet. Ik verwijt jou ook niets!
Zou het zin hebben om richting Rotterdam te rijden denk je? Wat zou die dealer meer kunnen doen dan de dealer hier in Venlo (waar ik en meerdere mensen geen hoge pet van op hebben trouwens)?

De dealer Auto Arena Venlo zou een aanvraag weggestuurd hebben voor dit probleem dit was afgelopen woensdag, en donderdagavond kreeg ik een telefoontje dat ze dit niet willen vergoeden. Toen ben ik vrijdag naar Schadeherstelbedrijf Noordervaart in Beringe gereden(waar ik voorheen vaak kwam:bloos: heb 2 auto's daar gebracht die in elkaar zaten en als nieuw terug kwamen). En hij wilde het voor mij maken voor een €365,- zonder rekening dan wel. Hij levert gewoon goed werk af, maar het liefst wil ik er niets voor betalen ik vind dit gewoon garantie!

Gert-Jan fijne feestdagen en gezond 2014
 
Bovenaan Onderaan