Gebruiks ervaring Octavia 3

Bean77

Nieuw lid
gisteren de proefrit tussen de 1.2 en 1.4 tsi gemaakt. Erg groot verschil, maar dat had ik ook wel verwacht. Eigenlijk is mijn huidige 1.4 122pk voldoende, maar deze "1.3 tsi" hebben ze dus niet meer.
Uiteindelijk ga ik kiezen voor de 1.4. Vandaag even kijken naar de configuratie en komende week de discussie met de dealer maar aangaan mbt een overeenkomst.
 

Rene C

Forumguru
Vandaag voor de verandering in de alfa van m'n vrouw gereden en moet toch wel zeggen dat deze motorisch (kwa souplesse) een stuk beter rijdt dan de 1.4 van de skoda.

De skoda moet bij gasgegeven gevoelsmatig even nadenken voordat hij reageert, wat de alfa helemaal niet heeft. Weet niet of dit nu komt door de dsg.

Verder is de skoda echt heer en meester tov de alfa als het gaat om afwerking en bij (rammel) geluiden van interieur en onderstel, en natuurlijk ruimte maar ook luxe..
 

peterrapid

Forumguru
Je hebt gelijk @Rene C 1.2TSI met handbak heeft dit ook een beetje, ik denk dat dit door kleine vertraging van turbo heeft te maken en niet zozeer met DSG of handbak, maar mss zijn hier heren die daar een correcte technische uitleg over hebben.
 

Rene C

Forumguru
@peterrapid ben dan des te meer verbaasd dat de alfa dit niet heeft aangezien dit ook een geblazen model is met aanzienlijk meer pk uit een 1.4. Moet wel zeggen dat deze op snelweg minder spaarzaam is dan de skoda wanneer je zelfde snelheid rijdt op cc
 

Joske

Forumguru
@Rene C

ik ervaar dit ook bij mijn kersverse 1.4TSI maar is ook beetje omdat je geneigd bent de motor heel laag in toeren te rijden. Nu bij mij is het inrijden nog bezig maar moet zeggen dat er vanaf 1500rpm toch wel iets begint te gebeuren, hetzij met kleine vertraging maar gaat toch vlot genoeg ;)

Dus wil je echt iets heel snel heel vlot doen zul je toch een lagere versnelling moeten kiezen zodat je boven de 2500 rpm uitkomt en dan kan je toch knallen hoor :D
 
Dat gevoel heb ik nou met de Alfa van mijn vrouw. Als ik flink gas geeft moet de automaat eerst even denken. Als die 170pk'tjes eenmaal gaan is het lekker, maar mijn vrouw moet haar best doen om mijn 1.4 de baas te blijven. En geloof me, dat ligt niet aan haar rijstijl. Daarnaast is de afwerking van de Alfa idd vele malen slechter. Kijk maar eens hoe de gordel in je bodem verdwijnt.... en de rammels als de auto koud is.... Wel een echte emotie auto maar ben blij met mijn O3.
 

blokart

Senior Member
DSG op de RS is niet denken maar gewoon doen geen vertraging daarop, daarom dient de dubbele koppeling nu net, onze 2de wagen heeft een 6 versnellings automaat en die is gewoon traag ondanks het toch ook een pittige motor is zelf bij een kick down is het even wachten.
 

Rene C

Forumguru
@Skoda liefhebber 1 grappig dat ook jij een alfa ernaast hebt..

Wellicht toch dat dit een dsg/automaat dingetje is aangezien jouw skoda een handbak is en mijn vrouw een handbak is..

Ik deel je blijdschap voor de O3 tov de alfa..
 
Mijn persoonlijke ervaringen zijn de volgende, na 30.500 km en ongeveer 8 maanden gereden te hebben.
Meeste dingen zijn wel muggenzifterij..

- Auto/motor schokt klein beetje wanneer ik de gaspedaal loslaat of weer in duw tijdens het uitbollen
- Houder van mijn middenste achter remlicht kwam al los na een maand (easy fix..)
- Voorste en achterste parkeersensoren reageren redelijk traag (vooral als het multimedia systeem nog aan het opstarten is, wat mss wel een logisch geval kan zijn)
- Amundsen GPS heeft soms wel trage momentjes

Voor de rest 'A-OKE' ;)
 

mlmc2

Nieuw lid
mijn eerste skoda (hiervoor een opel insignia) opgehaald 2 januari bij de dealer en inmiddels bijna 40.000 km volledig probleemloos gereden.Enige echte nadeel is de geringe tankinhoud, met mijn kilometrage moet ik 2 keer per week tanken, de insignia had een tank van 70 liter, maar goed, je bent ook sneller klaar met tanken.
Qua bediening van het multimediasysteem zou ik persoonlijk wat dingen aangepast willen hebben, maar overall is het een prewttige reiswagen.
 

Rene C

Forumguru
Blijf af en toe toch dingen testen met het keyless systeem. Zo kan het niet gebeuren dat je per ongeluk je sleutel in de auto laat, want dan gaat hij idd niet op slot. Ook kofferbak ontgrendeld wanneer het systeem merkt dat de auto op slot is en je sleutel in de bak.

Heb vanavond wel gemerkt dat je kan rijden zonder sleutel. Had de auto voor de deur staan, gestart met sleutel in de buurt, en vervolgens de auto geparkeerd maar de sleutel thuis laten liggen.. Dat gaat gewoon, je krijgt wel de melding sleutel niet gevonden, maar de auto stopte bij mij niet.. Ok afstand van sleutel was slechts een meter of 30, maar toch..
 

micky

Forumguru
Dit is mijn trouwring:
Bekijk bijlage 29570
Dus nee. Die is niet verantwoordelijk voor de krassen op mijn stuur.

Saillant detail: ik ben gescheiden. Ik zou de ring graag af doen.

Tja, dat is wel vaker zo met een tattoo, wbt de krassen, denk eens aan je spijkerbroek, schuur je niet net als ik telkens langs het stuur met in- uitstappen, mijn hele stuur is aan de onderkant bekrast
 
Je kunt idd rijden ook al ligt de sleutel thuis, maar alleen als de auto al gestart is. Zodra je de auto uit zet en opnieuw wilt starten gaat dat niet..... Toch lastig.... ;)
 

micky

Forumguru
En wat ik ook zeer irritant vind, is dat de keyless entry niet werkt op de achterportieren. Dat is bij een Megane beter voor elkaar. Ik wil regelmatig even wat op de achterbank leggen, maar dan moet je eerst de greep van het voorportier aanraken om te ontgrendelen. Simply NOT clever.


Misschien ligt het aan mij, maar wat wil je op de achterbank leggen dan, de bank is om op te zitten, dus voor personen, alles aan bagage gaat in de kofferbak en die kun je gewoon direct openen, veel mensen hebben de gewoonte om een achterbank als "kofferbak"te gebruiken, maar dit is behoorlijk gevaarlijk bij een aanrijding, dus geen laptoptassen enz. op de achterbank leggen, maar gewoon in de koffer waar het hoort :)
 

Darkside

Forumguru
True. Maar leg mijn jas ook meestal achter. En idd ook mijn rugtas. Al staat die meestal op de grond.
En ook mijn kinderen zijn ongeduldig om in de auto te stappen en die zitten ook achterin. Bij de FL mogen ze dat gewoon toevoegen van mij
 

Gieliovd

Forumguru
Misschien ligt het aan mij, maar wat wil je op de achterbank leggen dan, de bank is om op te zitten, dus voor personen, alles aan bagage gaat in de kofferbak en die kun je gewoon direct openen, veel mensen hebben de gewoonte om een achterbank als "kofferbak"te gebruiken, maar dit is behoorlijk gevaarlijk bij een aanrijding, dus geen laptoptassen enz. op de achterbank leggen, maar gewoon in de koffer waar het hoort :)
Laptop achter de bestuurdersstoel en jas op de bank.

Niks aan de hand.

Klep kan niet meer open in parkeergarage en dan schuift alles heen en weer.
 

micky

Forumguru
Een laptop achter de stoel is toch levensgevaarlijk bij een ongeval hoor, dat moet je niet onderschatten, bij een flinke aanrijding vliegt hij zo achter de stoel vandaan, ik heb 1 keer een aanrijding gehad in de jaren 90 en had een stofzuiger in doos in de kofferbak, de hel achterbank was afgebroken en de doos lag tegen de voorstoel, terwijl het gewoon een aanrijding in de bebouwde kom was dus <50km/h
 
Bovenaan Onderaan