Gebruiks ervaring Octavia 3

030

Forumguru
En wat ik ook zeer irritant vind, is dat de keyless entry niet werkt op de achterportieren. Dat is bij een Megane beter voor elkaar. Ik wil regelmatig even wat op de achterbank leggen, maar dan moet je eerst de greep van het voorportier aanraken om te ontgrendelen. Simply NOT clever.

Herkenbaar!

En ik heb vaak ruzie met de eerste versnelling en z'n achteruit. Wil ik naar voren rijden, staat ie z'n achteruit. Heeft me al paar keer bijna schade opgeleverd. Mijn wederhelft en collega hebben dit ook ervaren, zijn wij nou de enige?

Hoor ik voor het eerst, is mij iig nog niet overkomen.

Maar voor de rest, heerlijke auto

Check! Alleen wat zijn die Greenlines slooooooom zeg, pffft. Soit, daar kan ik alleen mezelf de schuld van geven. Had ik toch voor de RS moeten gaan.
 

Rick

Senior Member
En wat ik ook zeer irritant vind, is dat de keyless entry niet werkt op de achterportieren. Dat is bij een Megane beter voor elkaar. Ik wil regelmatig even wat op de achterbank leggen, maar dan moet je eerst de greep van het voorportier aanraken om te ontgrendelen. Simply NOT clever.
Heel irritant inderdaad. Zou toch echt een uitkomst zijn als het Renault systeem ook te activeren is op de O3. Hardware is aanwezig want de auto weet wanneer de sleutel dichtbij is. @Antera @ertromp Nog geen nieuws hierover toch?
 

ertromp

Forumguru
Heel irritant inderdaad. Zou toch echt een uitkomst zijn als het Renault systeem ook te activeren is op de O3. Hardware is aanwezig want de auto weet wanneer de sleutel dichtbij is. @Antera @ertromp Nog geen nieuws hierover toch?
Morgen (30-08) gaan @Antera en ik het e.e.a. testen middels VCP. Tot op heden met VCDS nog niets aan te doen helaas
 

D_R1978

Senior Member
Zou mooi zijn als dit softwarematig aan te passen is, maar ik neem aan de deurgrepen van de achterdeuren dan ook vervangen zouden moeten worden. Daar zit nu immers geen sensor in?
 
* Stoelverwarming: het zat erbij, dacht dat het een nutteloze optie was. Maar wat lekker zeg als je het koud hebt en de auto in stapt!
* De 1.2 TSI motor heeft mij bij de proefrit al verrast, maar doet het nog steeds. Onvoorstelbaar hoeveel kracht Skoda uit dat blok heeft weten te krijgen, prima voor het Nederlandse wegdek. Oké, snelle inhaalacties op de snelweg vereisen inderdaad ff terugschakelen.
* Dimmende buitenspiegels, voortreffelijk. Ik ben enkel een dimmende binnenspiegel gewend, maar de combinatie is heerlijk.
* Park-assist. Werkt buitengewoon goed. Ook dit leek mij een overbodige optie die er toevallig bij zat, maar ik merk dat ik het gemak ervan toch begin te waarderen bij file-parkeren.
* Pano-dakkie: veel licht, weinig lawaai (t.o.v. de pano-daken van Renault) Alleen het 'verduisterscherm' had wat mij betreft wat meer verduisterd mogen zijn, en ik ben benieuwd hoe lang het duurt alvorens de eerste vliegjes zich met het gordijn mee oprollen en hun sporen achterlaten.
* Snelheid Colombus: voortreffelijk!
* Radio: Colombus & Canton: vele mater beter dan mijn radio in de Renault Bosé uitvoering! Nu ik de subwoofer instellingen wat heb afgesteld is het echt genieten geblazen.

Ongemakken
* KESSY niet op de achterdeuren, alsmede het niet automatisch sluiten bij weglopen. (zeker als je dat van je vorige Renault gewend was)
* Als ik 's ochtend wil wegrijden en de ramen zijn helemaal nat van de dauw, reageert de regensensor daar niet op en moet ik handmatig wissen om de ramen schoon te krijgen.
* [Instellingen CANTON: bestuurder, voorin, uit] zitten wat mij betreft te ver weggestopt in de menu's. Het zou prettig zijn als er ook wat 'snelkoppelingen' aangemaakt zouden kunnen worden.
* Als de radio aan staat en de parkeersensoren zijn van mening dat ze moeten melden dat er een voorwerp in de buurt is, wordt het geluid van de radio 'gedempt'. Vreemd genoeg gaat dit volume niet terug naar het oorspronkelijke volume zodra de sensors weer terugtreden.
* De auto wordt vies als je erin / ermee rijdt, het smetteloze interieur is niet schoon te houden.. ;)
* Mijn telefoon (Samsung S5) past niet in de door Skoda meegeleverde telefoonhouder
* Ik wil dia-shows bij alle DAB-zenders! ;)
* Mooie auto om te zien, maar wat staat hij inderdaad hoog op z'n poten als je er niks aan hebt laten doen!
 

Darkside

Forumguru
Het is idd jammer dat er geen sensoren in de achterportieren zit voor kessy.

Ik heb het nu al een paar keer gelezen. Maar wat voor dia show kan je zien bij DAB?
 

D_R1978

Senior Member
Geldt volgens mijn alleen voor de NPO zenders. Je kunt dan via de optie weergave kiezen voor dia show en krijgt dan vaak wat info over wat er dan wordt uitgezden (DJ, naam programma etc). Ziet er niet heel flashy uit, maar is grappig om een keer gezien te hebben (IMHO).
 
Ik heb het nu al een paar keer gelezen. Maar wat voor dia show kan je zien bij DAB?

Enkele zenders (Radio1, 2 en 3 bijvoorbeeld) sturen beeldbestanden door tijdens de radio-uitzending die full-screen getoond kunnen worden. Bij radio 3 is dat bijvoorbeeld vaak een beeldbestand m.b.t. de actuele uitzending, radio 1 heeft een soort dia-show met headlines van het laatste nieuws en de weerberichten die steeds rouleren. Wel geinig, maar volgens mij nog erg in de experimentele fase. Hieronder een 2-tal voorbeelden die dan full-screen in je scherm kunnen worden getoond.

naamloos.png
 

Bean77

Nieuw lid
* De 1.2 TSI motor heeft mij bij de proefrit al verrast, maar doet het nog steeds. Onvoorstelbaar hoeveel kracht Skoda uit dat blok heeft weten te krijgen, prima voor het Nederlandse wegdek. Oké, snelle inhaalacties op de snelweg vereisen inderdaad ff terugschakelen.

Ben benieuwd, ga morgen een proefrit maken met een 1.2 tsi en een 1.4tsi. (rij nu in een 02 met een 1.4 TSI).

(lol lid sinds 2010 en nog steeds een nieuw lid haha, moet wat vaker gaan posten :) )
 

Desperado

Forumguru
Lekker veilig ook. Je mag geen video kijken, maar ze mogen wel nieuwsuitzendingen in beeld laten zien onder het rijden..
 

Darkside

Forumguru
Ahh ok tnx.
zou idd leuk zijn als meerdere stations iets dergelijks deden? Album art bv.

Als je een 1.4 gewend bent (zelfs een 122pk) dan is de 1.2 natuurlijk een beetje traag.
Zeker als je de nieuwe 1.4 met 140 pk gaat vergelijken.
Neemt niet weg dat de 1.2 met slechts 105pk het best netjes doet.
 

Bean77

Nieuw lid
het is idd de 122pk versie die ik heb.
Maar meten is weten :) dus daarom eens allebei rijden morgen. Mijn gevoel zegt dat de 1.2 te licht is, maar gezien sommige positieve reacties toch even proberen.
 

Rick

Senior Member
Zou mooi zijn als dit softwarematig aan te passen is, maar ik neem aan de deurgrepen van de achterdeuren dan ook vervangen zouden moeten worden. Daar zit nu immers geen sensor in?
Wat ik bedoel is dat je, obv het dicht bij de auto zijn van je sleutel, automatisch de deur ontgrendelt. Zo werkt het bij Renault ook met de sleutelkaart. De sensor om te meten of je sleutel dicht bij de auto is zit er al in, want die wordt ook gebruikt bij het vastpakken van je handgreep om te kijken of de sleutel wel in de buurt is.
 

Rick

Senior Member
* Als ik 's ochtend wil wegrijden en de ramen zijn helemaal nat van de dauw, reageert de regensensor daar niet op en moet ik handmatig wissen om de ramen schoon te krijgen.
Regensensor meet ook geen vocht maar reflectie:
De regensensor die in je auto meestal achter de binnenspiegel is ingebouwd, stuurt dan ook een infrarode straal vanuit een hoek van 45 graden naar je voorruit. Een lichtsensor meet de intensiteit van het teruggekaatste licht. Wanneer die constant is, blijven de ruitenwissers uitgeschakeld.
http://drivr.be/2009/08/30/techtalk-hoe-werkt-een-regensensor/
* Als de radio aan staat en de parkeersensoren zijn van mening dat ze moeten melden dat er een voorwerp in de buurt is, wordt het geluid van de radio 'gedempt'. Vreemd genoeg gaat dit volume niet terug naar het oorspronkelijke volume zodra de sensors weer terugtreden.
Werkt bij mij wel zoals je zou verwachten.
 

Darkside

Forumguru
Denk dat de 122 pk versie bedoeld werd.

De 1.4 met 140pk is een superfijn blok. Nu paar keer mee gereden en dat ding is heerlijk soepel, rustig en je komt geen vermogen te kort.
Is helaas buiten budget.
 

paulus474

Senior Member
Wat mij na 32.000 km toch wel tegenvalt is de kwaliteit van sommige interieurdelen. Ik heb nu voor de tweede keer dat de twee delen van de armsteunen van de portieren voorin aan het 'wijken' zijn. Die naad wordt groter.
Bekijk bijlage 29581

Het is al 1x hersteld, toen was het nog veel erger. En nee, hij heeft niet in de tropische zon gestaan.

En wat ik ook zeer irritant vind, is dat de keyless entry niet werkt op de achterportieren. Dat is bij een Megane beter voor elkaar. Ik wil regelmatig even wat op de achterbank leggen, maar dan moet je eerst de greep van het voorportier aanraken om te ontgrendelen. Simply NOT clever.

En ik heb vaak ruzie met de eerste versnelling en z'n achteruit. Wil ik naar voren rijden, staat ie z'n achteruit. Heeft me al paar keer bijna schade opgeleverd. Mijn wederhelft en collega hebben dit ook ervaren, zijn wij nou de enige?

Maar voor de rest, heerlijke auto
Wijken van armsteun voorportier (bestuurderskant) heb ik ook last van: niet over de gehele lengte, maar alleen bovenin.
 

paulus474

Senior Member
...
* Als de radio aan staat en de parkeersensoren zijn van mening dat ze moeten melden dat er een voorwerp in de buurt is, wordt het geluid van de radio 'gedempt'. Vreemd genoeg gaat dit volume niet terug naar het oorspronkelijke volume zodra de sensors weer terugtreden.
...
Volume gaat bij mij wel terug naar originele instelling. Parkeersensoren moeten echter wel helemaal uitgeschakeld zijn (dus figuurtje van auto met die "radiosignalen" eromheen moet verdwenen zijn...).
 

going_fritz

Actief lid
Terug van vakantie kan ik niets anders dan (wederom) uitermate tevreden te zijn over de OIII combi 1.4 Tsi EBL. Heerlijk richting Oostenrijk en terug gereden, met een geweldig motortje! Daar waar 't onderweg op een aantal plekken behoorlijk omhoog gaat kon ik gewoon zonder terug schakelen door blijven toeren. Op de A5 tussen Hockenheim en Karlsruhe z'n top ook opgezocht, en (op de meter) kreeg ik 'm tussen de 210 en 215 km/h. Ik vind 't een prima prestatie, zeker met 2 volwassenen, 2 kids, en de bagage, die door het enorme laadvermogen ook nog onder 't afdekzeil paste. Verbruik heb ik verder niet op gelet, toen ik vergat een van de tankstation-bonnetjes te bewaren.
 
Bovenaan Onderaan