Gebruiks ervaring Octavia 3

Topic in 'Octavia III' gestart door Marcod, 10-10-2013.

1. Skoda-MAN

Skoda-MAN Forumguru

@Joske Het lijkt er serieus op dat die spritmonitor werkt na jou scherpzinnige uitleg, het was zo simpel dat het zelfs voor mij mogelijk blijkt te zijn :banghead:

Joske vindt dit leuk.

2. 2015ABL

2015ABL Forumguru

Mijn ervaringen na 2 1/2 maand en 4500km met mijn privé Octavia 3 combi 1.2 tsi dsg:

Positief
    1. Verbruik. Zit nu op 5,83L/100km gemiddeld, erg netjes voor dit formaat auto met automaat! Weliswaar met veel snelweg, maar toch. Zie ook hier: http://www.autoweek.nl/verbruik/15827/skoda-octavia-combi-12-tsi-105pk-greentech-ambition-bus-2015
    2. DSG automaat bevalt prima, wat een genot en comfort. Meer gas geven gaat ook soepel met later (maaar niet te laat) overschakelen.
    3. Motor. De 1.2 tsi bevalt uitstekend. Rustig en voldoende trekkracht voor mij. Best pittig eigenlijk.
    4. Geluidsniveau. Zeker bij starten (vorige auto was een diesel) en stadsverkeer, wat een rust. Op de snelweg begint het bandengeluid wat meer door te dringen, maar in het geheel nog altijd heel tevreden.
    5. Stoelen. Zitten prima. Met kantelmogelijkheid was nog beter, maar dit stoort mij niet.
    6. Ruimte. Veel ruimte, opvallend hoe ver de bestuurderstoel naar achteren kan. Zelfs met mijn bijna 2 meter hoef ik de stoel niet in de achterste stand te zetten. Veel ruimte achterin, ik kan achter mijzelf zitten. Fijne kofferruimte, mooi afgewerkt.
    7. Uiterlijk. Ziet er in het zilver met sunset, zilveren raamomlijsting en 17 inch wielen erg mooi/strak uit (vind ik).
    8. Boordcomputer/kleuren maxidot. Wat een fijne boordcomputer.
    9. Dashboard. Perfecte ergonomie, duidelijke tellers, mooie afwerking, ziet er rustig en strak uit.
    Negatief
    1. DSG automaat lijkt ietwat raar "ingedeeld" qua versnellingen. Zo is de 1 slechts heel even in gebruik en de 2 trekt dan weer erg lang door. Ook wordt er soms voor het gevoel te snel omhoog geschakeld, of blijft de motor in te lage toeren draaien waardoor het wat brommeriger wordt.
    2. Geen xenon leverbaar op de ABL. Na 2x een auto te hebben gehad met xenon, mis ik dit toch wel. De stap naar de EBL was mij te groot qua prijs. Ergens moet ik een grens trekken.
    3. Chromen accenten spiegelen soms irritant in interieur.
    4. Navigatie werkt fijn, mooie display, maar wel erg traag qua routeberekening. Stemherkenning werkt perfect.

Joske en Skoda-MAN vinden dit leuk.
  3. JXX

JXX Senior Member

Mijn ervaringen na 3 maanden en ongeveer 4000 km met mijn privé Octavia III HB 1.2 TSI 105Pk.
    Positief:
    1. Verbruik zit gemiddeld vanaf begin tot nu op 5,5 l/100km. De helft snelweg, de helft gewone wegen. Zou lager kunnen maar af en toe eens doortrekken is leuk.:pardon:
    2. De 1.2 TSI 105Pk is perfect voor mij. Ik kom immers van een Bora SDI, 68 PK. Deze Bora was wel superzuinig.
    3. Geluidsniveau voldoet voor mij. Vind hem zeer stil op de autostrade, geen last van windgeruis bij spiegels ofzo; Radio gewoon zacht en kan perfect praten met medereizigers. Bora was luidruchtiger. Enkel een storend geluid (resonantie ?) bij gewone weg in slechte staat bij snelheid tussen 70 a 80 km/uur. Dit is een stukje weg wat ik regelmatig afleg en telkens valt het mij op. Momenteel Michelin maar volgende banden zijn Dunlop, zijn nog stiller en goede ervaringen mee.
    4. Stoelen (met regelbare lendensteun) voldoen voor mij. Rij regel naar Leuven heen en weer (180km) en geen last van vermoeide benen of rug. (in Bora wel last van) Vorige week met nieuw Corsa (1.2 benzine) van mijn echtgenote naar Leuven gereden en verschil in zitcomfort en geluid is opmerkelijk. Octavia zit beter, rijdt fijner, is stiller en zuiniger! (is natuurlijk ook een prijsverschil hetgeen een deel verklaart)
    5. Ruimte is gewoon geweldig ! Gewoon een fiets erin en klep toe, perfect!
    6. Lichten (mistlampen met bochtverlichting) zijn goed voor mij, xenon met led DRL vind ik mooier maar de prijs vond ik net iets teveel. (Bij de nieuwe Opel Corsa cosmo van mijn echtgenote hebben we deze wel voor ongeveer 500 euro.)
    7. Niet enkel binnenspiegel maar ook buitenspiegels met automatische dimfunctie is zeer fijn.
    8. Mogelijkheden maxidot en amundsen voldoen ruimschoots voor mij. Was even zoeken in het begin maar nu gewoon leuk.

Negatief;
    1. Chroom accent van de buitenste ventilatieopeningen (L en R) weerspiegelen in de buitenspiegel, raar maar valt telkens op.
    2. In het begin enkele keren problemen gehad met start-stop om de versnelling in eerste te plaatsen. (zie ander artikel op dit forum) Naar garage geweest, proefrit gemaakt maar dan doet hij natuurlijk niet. Daarna is het voorlopig niet meer voorgevallen.
    3. Geen melding flitscamera's bij navigatie, jammer.

MacJack, Tuner111, Joske en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. Altos

Altos Banned

Volledig mee eens @JXX ! Ik kan me in al je punten vinen en ik kan je vertellen dat de Dunlops (sinds 2 maanden) supergoed bevallen!
    Wij zijn zo'n 95.000 km verder in de zelfde configuratie als jij en nog steeds zeer tevreden!
    Veel plezier van je O3 verder.

Skoda-MAN vindt dit leuk.
  5. Corné de Kluijver

Corné de Kluijver Forumguru

@2015ABL, voor die DSG gewoon ff een keer naar de DSG-dokter, schakelpatroon kan je volledig naar eigen wens laten instellen :jaja: Met een nazomer meeting kortingsvoucher extra aantrekkelijk ;)

6. Frank C

Frank C Forumguru

Die kun je uploaden als POI, wel geen actieve melding helaas.

7. Testedoene

Testedoene Forumguru

Bij de Amundsen??? Indien u weet hoe hoor ik het graag!

8. Frank C

Frank C Forumguru

9. auriga

auriga Forumguru

Tijdens een stevige regenbui is het zicht door de zijruiten (en dus buitenspiegels) nogal matig door wervelingen op de zijruit, waardoor het water niet lekker van de ruit 'afwaait'. Ik heb het gefilmd, al was de hoosbui toen inmiddels al wat minder.

Laatst aangepast: 30-06-2015
  10. micky

micky Forumguru

na 50.000 heel tevreden, alleen de starre achteras is een kleine bitch en irriteert me soms Bonken op de snelweg bij bruggen enzo., ook de sompige vering, ondanks de eibach, heb ik het gevoel op te stijgen op de A6 bij Emmeloord (bekende deuk in de weg) daarna overgang A6 naar A27 bij Almere in de bocht, daar krijg je bij 140 zo'n klap dat je bang bent dat de boel stuk gaat, terugweg een dikke knik 100-200 meter voor de ketelbrug, ook daar bij een wat hogere snelheid stuiter je uit de auto ik rij daar al 10 jaar met meerdere Eibachs maar hier zit echt een min puntje vind ik.
    verder soms een verkeersborden herkenning beperkt opmerking op het scherm, de automatische koplampen verblinden de tegenligger regelmatig.
    Als je direct na het uitzetten van de motor op de achterklep bediening drukt reageert hij niet, dus 2 keer drukken
    vaak werkt het automatische raam niet en moet ik een 2de keer drukken voor de automatische bediening.
    Columbus loopt 1 keer per maand vast (ik gebruik hem dagelijks). DSG soms niet 100% soepel

af en toe reageert de schakelflipper aan het stuur niet bij op-schakelen (gebruik dat veel in Duitsland)
    Airco staat in de hoogste stand maar overtuigd me met name vandaag niet echt (4 uur gereden)
    de wegligging op zich (dus los van het deinen bij grote deuken in de weg) met de Eibach en 18"is wel heel goed, je hoekt hem overal omheen.

Olieverbruik ongeveer 1 liter op de 17.000km (70% Duitsland met echt wel hogere snelheden)

Spraakbediening werkt heel goed
    Armsteun plakt(geen echt leer?)
    de telefoon is heel lastig in het vakje te leggen en er uit te halen
    Kofferruimte is enorm, maar de dubbele bodem voelt gammel aan en verschuift als je er iets onderuit wilt halen
    subwoofer rammelt bij hogere volume
    Stoelen zitten echt goed en de elektrische bediening is top, automatisch parkeren werkt super, net als de parkeersensoren, maar door de parkeer functie kijken ze erg ver naar beneden. dus vaak bij een krappe bocht op een terrein gaan ze direct in het rood.
    Panodak is super en goed te gebruiken ook boven de 100, maar dit is erg persoonlijk weet ik.

kortom, voor €43.000,- een super auto waar best wat op aan te merken is, de auto is uiteraard ook zo duur geworden door alle overbodige opties :)

Zou ik de auto weer bestellen? met mijn huidige lease budget JA, Absoluut en direct, met een hoger budget (lees: geen energielabel restricties mbt de motor en automaat) NEE dan werd het toch weer een volle Audi of volle Passat, maar daarbij moet echt gezegd worden dat ik deze beide auto's nu ook kon bestellen maar niet met alle opties waar ik nu van geniet en met de dagen dat ik onderweg ben is dit voor mij het meest belangrijkste, de relatief kale A4 avant 170pk tdi die ik had gaf me minder plezier dan mijn huidige O3, gemak en comfort is voor mij belangrijk..

Ik ben kritisch, maar wil zeggen dat ik elke dag ECHT met een glimlach in mijn O3 stap, nooit zoveel genoten van een lease auto :)

Troebels, NewO3, Joske en 7 anderen vinden dit leuk.
  11. Corné de Kluijver

Corné de Kluijver Forumguru

micky vindt dit leuk.
  12. lukesan

lukesan Lid

Heb mijn O3 nog niet maar ik heb/had hetzelfde met mijn Jetta. Oplossing is gewoon om rain-X te kopen en het 1 maal per jaar op de zijruiten te doen. Een wereld van verschil!
    Een flesje kost maar een paar euro en daar doe je jaren mee.

Altos en Rene C vinden dit leuk.
  13. Joske

Joske Forumguru

@micky

dat is tenminste klaar en duidelijk gesproken sé :thumbsup:

micky vindt dit leuk.
  14. NewO3

NewO3 Forumguru

@micky, herken vrijwel alle punten die je noemt. Voor mij is de O3 ook de meest comfortable en complete lease auto die ik tot nu toe heb gehad. (Altijd BMW lease gereden, en inderdaad relatief kale uitvoeringen). Geniet nu van alle luxe die ik niet gewend was. (Al geef ik eerlijk toe dat mn vorige vrij 'kale' X1 ook fantastisch reed)

15. henriz

henriz Forumguru

Dit oude draadje maar weer eens omhoog halen.
    Afgelopen weekend ben ik even op en neer geweest naar Zwitserland (Interlaken), met een vriend die gewend is lange afstanden te rijden op de Duitse snelwegen.
    Voor wie het wil weten: ik kan bevestigen dat de Greenline 200 km/u haalt op een vlak stuk. Ik heb het gecontroleerd met een GPS ontvanger (mijn telefoon). Sowieso reed mijn maat veelal 180 a 190, dus het schoot op.

Er staan opvallend veel auto's geparkeerd op Duitse snelwegen. (zo lijkt het althans)

Hij heeft zelf een 2e generatie Octavia 1.9 diesel. Hij was verrast over de goede wegligging van mijn auto.

MartijnW en ertromp vinden dit leuk.
  16. Maartenrutgers

Maartenrutgers Nieuw lid

Inmiddels 50000km verder en tevreden over de auto! Wel een kleine vraag: als ik de Drive Set Up gebruik zie ik linksboven in mijn scherm de instelling staan die ik heb gebruikt (meestal individueel bij mij).
    In mijn vorige auto (VW Golf VII) zat zelfde scherm en navigatie erin, maar stond hier de locatie/weg waar je op dat moment reed (als je de navigatie niet gebruikte).
    Ik krijg het niet voor elkaar om dit in mijn Octavia te laten zien, omdat ik altijd de Drive Set Up blijf zien.
    Weet iemand hoe je dit kunt fixen en dat je dus de locatie/weg ziet ipv drive setup?

17. Antera

Antera Forumguru Donateur

Dit is aan te passen met VCDS/VCP

18. Maartenrutgers

Maartenrutgers Nieuw lid

Alleen op die manier dus? Niet via standaard instellingen?

19. Na 35000km met mijn RS220:

Positief:

- ruimte
    - looks (binnen en buiten, behalve dat de wielen de kassen niet goed vullen)
    - verlichting (Xenon die meedraait)
    - de kleine comfortgadgets (automatische ruitenwisser, verwarmde voorruit,...)
    - vermogen
    - verbruik blijft binnen de perken

Negatief:
    - besturing onrustig op hogere snelheid
    - tractie erg beperkt op nat wegdek
    - ophanging te hard op dwarsnaden
    - gaspedaal te "traag", voelt niet gretig aan (whatever de keuze in driving mode)
    - motorgeluid maar flauw (de fake sound generator heb ik losgemaakt, dat was nog erger).

Zou ik hem opnieuw kopen? De minpunten vallen mij zwaar, maar voor dat budget zijn er eigenlijk geen alternatieven.

20. sitechris

sitechris Forumguru Donateur

Geen alternatieven?

Seat Leon Cupra ST 290
    BMW 320i touring
    Volvo V60 T4

ertromp vindt dit leuk.

Deel deze pagina