Gebruiks ervaring Octavia 3

Gieliovd

Forumguru
De soap gaat weer door. Nieuwe aflevering.

Lekker stukje sturen, zet iemand af, rij weer door en hopla motorstoring lampje gaat branden.

Eenmaal thuis in het donker zie ik rookontwikkeling vanuit de grille in het schijnsel van de koplampen. Voorzichtig de kap open en tot mijn verbazing een groot zwembad aan olie, inclusief een lading op de turbo en andere hete delen. Dat rookt wel lekker.

Foutje van mezelf, op niet goed teruggedaan na Naar schatting de 11e liter olie bijvullen.

De dag erop, de wagen slaat pas na de derde poging en ongeveer 25 keer rond te zijn gegaan aan.

Het uitlezen gaf aan dat de tweede lambdasensor na de kat een "te arme waarde" geeft.

Dinsdag maar de dealer maar ondertussen is het verbruik al opgelopen naar gemiddeld 1:11 en ik lees geregeld 1:9 af met 100kmh.

Gat lekker dit....

Ik zeg dat dit twee totaal onafhankelijke dingen Zijn en de olie niets te maken heeft met de sensor dus gooi het op technisch falen en niet mijn schuld. Wel toevallig.

Oliepeil is wel prima in orde.
 

wietze

Lid
@Rene C, altijd prettig als je voor jezelf de bevestiging krijgt dat je de juiste autokeuze gemaakt hebt :jaja: en die dynamic stoelen zijn een mooie upgrade qua zitcomfort.
Inderdaad, het zitcomfort is uistekend...ik krijg wel moppers van de achterbank want het zicht van de heren achterin wordt belemmerd door de vorm van de integrale hoofdsteun...En inderdaad je hebt achterin beduidend minder zicht naar voren. Gelukkig zit ik bijna altijd voorin...
 

YUe59GMU-OA6

Actief lid
Mijn kleine puntjes met +/- 14.000km op de teller;

  • Met 9.000km al een melding olie controleren. Huh? ...nieuwe auto. Halve liter bijgevuld. Met 12.000km wéér een melding, weer halve liter erbij. Dat is elke 3.000km een halve liter!
  • Vanaf 100km/u sterk suizen bij de voorruiten en soms ook licht fluiten.
  • Afwerking bestuurdersarmsteun; zat niet perfect, en (door de warmte?) komt onderste deel een beetje los.
  • Wel eens een piepende parkeersensor, terwijl ik op een auto(snel)weg zit.
  • Dealer-ervaring Holdinga (Almere): on-line werkplaatsafspraak ingepland, bevestiging van ontvangst gekregen. Zou z.s.m. contact worden opgenomen om afspraak te bevestigen, maar nooit bericht gekregen.

Binnenkort afspraak voor controle, bij een andere dealer dus.

Afgezien van bovenstaande (voorheen Citroën C4 dus ik ben wel wat storingen gewend) geniet ik nog iedere dag van de wagen.
 

CDK

Forumguru
[*]Dealer-ervaring Holdinga (Almere): on-line werkplaatsafspraak ingepland, bevestiging van ontvangst gekregen. Zou z.s.m. contact worden opgenomen om afspraak te bevestigen, maar nooit bericht gekregen.
[/LIST]

Binnenkort afspraak voor controle, bij een andere dealer dus.


Die Almeerse dealer is zich helaas negatief aan het onderscheiden.
 
Anderhalve week geleden ging mijn Columbus systeem plotseling op zwart. Bij het opstarten was nog wel het Greenline logo in beeld maar leek het systeem zijn programma's niet te kunnen laden, waarna hij uit viel. Geen navigatie, geen radio, geen beeld.
Naar de garage gegaan en het bleek wel vaker voor te komen, ik heb foto's moeten maken van het scherm tijdens het rijden (zou van de politie niet mogen volgens mij..) zodat de weg te zien was en heb een vragenformulier van de fabrikant in moeten vullen. De dealer heeft deze informatie met de fabriek besproken en de dealer mocht nu zelf onderzoeken wat het probleem was.
Wat bleek, de 'computer' achter het scherm was kapot en moest worden vervangen. Kosten (volgens de dealer) waren€3.500!! Gelukkig viel dit nog binnen de garantie (nog geen jaar oud), maar kan me voorstellen dat je goed zuur bent wanneer dit buiten de garantie valt.
 

Altos

Banned
Nou idd, da's wel balen, goed dat het wordt opgelost in ieder geval!
n.b. er is niemand die je verplicht zelf de foto's te nemen, er kan ook een bijrijder via de achterbank foto's nemen, toch?
 
Klopt Altos! Maarja, wilde graag het probleem snel oplossen, niemand op de achterbank.. :pardon:
Al snapte ik de achterliggende gedachte van een foto van een zwart scherm niet echt.. bleek een procedure van de fabriek te zijn.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Na 2 maanden gebruik (2400 km)
Hele fijne auto, comfortabel en een veilig gevoel tijdens het rijden.
Motor 1.4 TSI reageert levendig op het gaspedaal en zelfs in lage toeren voldoende trekkracht ook in economy modus.
Gunstig brandstofverbruik maar fabrieksopgave haal ik niet.
Boordcomputer geeft 0,4 ltr/100km te optimistisch aan.
Olieverbruik: bij 600 km heb ik 0,3 ltr bijgevuld (zal af fabriek al laag gestaan hebben) en staat nu nog het zelfde.
Licht en regensensoren werken heel plezierig, je wordt er wel een beetje lui van.
Zelfs de vermoeidheidsindicator werkt goed. (na een lange werkdag 17,5 uur en 570 km ging precies bij de afrit van de snelweg de "koffie ping" die 3 km tot huis is ook nog gelukt) Na 3,5 uur zitten voelen de stoelen wel een beetje hard aan, nu moet ik er bij zeggen dat ik niet zo heel veel zitvlees heb.
Navigatie Amundsen start traag maar werkt verder heel goed. De verkeersinformatie is naar mijn idee niet helemaal te vertrouwen maar heb daar nog onvoldoende ervaring mee om een oordeel te vellen.
De verlichting is heel goed (H7 koplampen) en ook in donker is het ontspannen rijden. De sfeerverlichting in de auto is heel plezierig met die ledjes aan het plafond die op de middenconsole gericht zijn.
Werking van het informatiesysteem en maxidot zijn duidelijk en werken plezierig. Telefoon werkt goed en de andere kant van de lijn kan me prima verstaan.

Minpuntjes: bij regen en raam een heel klein stukje open = water naar binnen, opgelost met raam deflectoren maar die geven helaas weer een beetje windgeruis.
Motor laat zich duidelijk horen bij een redelijke belasting (zou een diesel kunnen zijn), eenmaal op snelheid is ie fluisterstil.
 

Joske

Forumguru
Ilias 16" Conti 205/55R16 91V Ecocontact dat, en veel snelweg plus vrij rustige rijstijl heeft je verbruik bepaald @Skoda-MAN ? :)
in economy modus.
vind ik helemaal een ramp ;)

Voor de rest heel herkenbare review, alleen heb ik nog geen olie bijgevuld. Maar staat maar net boven min (maar dat blijft zo al een hele lang tijd staan, vandaar dat ik niet bijvul).

P.S. je spritmonitor geeft error als ik er op klik?
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Joske Ik heb nooit haast en als ik wat sportiever wil rijden (je hebt wel eens van die buien) dan schakel ik om naar sport modus.
Die link naar spritmonitor weet ik niet waarom het niet werkt, op spritmontor sta ik ook onder Skoda-MAN geboekt.:pieker:
Ik ben aan het prutsen geweest om het verbruik in dit forum te krijgen en dat vond ik al heel knap van mezelf.:deuk:
 

Altos

Banned
Weet niet hoe jij rijdt. Maar ik heb niet altijd een bijrijder mee in geval dat die een foto moet maken.
Ik ook niet, maar dat is de stelling niet, het ging mij om dat @thijsvangerven aangeeft dat het van de Politie waarschijnlijk niet mag waarvoor ik een voor de hand liggende oplossing bied (er kan ook een monteur ff mee een blokje om bijvoorbeeld) mocht er nog iemand met dit probleem te kampen hebben, hoeft er niemand de garage de schuld te geven "dat ik dit moest doen van de garage" wanneer ze van de weg worden gehaald. (niet dat iemand dat gezegd heeft hoor)
Ik ben gewoon zeer voor verantwoordelijkheid nemen voor je eigen aktie's, da's alles :pardon:
 

Skoda-MAN

Forumguru
@Joske Het lijkt er serieus op dat die spritmonitor werkt na jou scherpzinnige uitleg, het was zo simpel dat het zelfs voor mij mogelijk blijkt te zijn :banghead:
 

2015ABL

Forumguru
Mijn ervaringen na 2 1/2 maand en 4500km met mijn privé Octavia 3 combi 1.2 tsi dsg:

Positief
  1. Verbruik. Zit nu op 5,83L/100km gemiddeld, erg netjes voor dit formaat auto met automaat! Weliswaar met veel snelweg, maar toch. Zie ook hier: http://www.autoweek.nl/verbruik/15827/skoda-octavia-combi-12-tsi-105pk-greentech-ambition-bus-2015
  2. DSG automaat bevalt prima, wat een genot en comfort. Meer gas geven gaat ook soepel met later (maaar niet te laat) overschakelen.
  3. Motor. De 1.2 tsi bevalt uitstekend. Rustig en voldoende trekkracht voor mij. Best pittig eigenlijk.
  4. Geluidsniveau. Zeker bij starten (vorige auto was een diesel) en stadsverkeer, wat een rust. Op de snelweg begint het bandengeluid wat meer door te dringen, maar in het geheel nog altijd heel tevreden.
  5. Stoelen. Zitten prima. Met kantelmogelijkheid was nog beter, maar dit stoort mij niet.
  6. Ruimte. Veel ruimte, opvallend hoe ver de bestuurderstoel naar achteren kan. Zelfs met mijn bijna 2 meter hoef ik de stoel niet in de achterste stand te zetten. Veel ruimte achterin, ik kan achter mijzelf zitten. Fijne kofferruimte, mooi afgewerkt.
  7. Uiterlijk. Ziet er in het zilver met sunset, zilveren raamomlijsting en 17 inch wielen erg mooi/strak uit (vind ik).
  8. Boordcomputer/kleuren maxidot. Wat een fijne boordcomputer.
  9. Dashboard. Perfecte ergonomie, duidelijke tellers, mooie afwerking, ziet er rustig en strak uit.
Negatief
  1. DSG automaat lijkt ietwat raar "ingedeeld" qua versnellingen. Zo is de 1 slechts heel even in gebruik en de 2 trekt dan weer erg lang door. Ook wordt er soms voor het gevoel te snel omhoog geschakeld, of blijft de motor in te lage toeren draaien waardoor het wat brommeriger wordt.
  2. Geen xenon leverbaar op de ABL. Na 2x een auto te hebben gehad met xenon, mis ik dit toch wel. De stap naar de EBL was mij te groot qua prijs. Ergens moet ik een grens trekken.
  3. Chromen accenten spiegelen soms irritant in interieur.
  4. Navigatie werkt fijn, mooie display, maar wel erg traag qua routeberekening. Stemherkenning werkt perfect.
 

JXX

Senior Member
Mijn ervaringen na 3 maanden en ongeveer 4000 km met mijn privé Octavia III HB 1.2 TSI 105Pk.
Positief:
1. Verbruik zit gemiddeld vanaf begin tot nu op 5,5 l/100km. De helft snelweg, de helft gewone wegen. Zou lager kunnen maar af en toe eens doortrekken is leuk.:pardon:
2. De 1.2 TSI 105Pk is perfect voor mij. Ik kom immers van een Bora SDI, 68 PK. Deze Bora was wel superzuinig.
3. Geluidsniveau voldoet voor mij. Vind hem zeer stil op de autostrade, geen last van windgeruis bij spiegels ofzo; Radio gewoon zacht en kan perfect praten met medereizigers. Bora was luidruchtiger. Enkel een storend geluid (resonantie ?) bij gewone weg in slechte staat bij snelheid tussen 70 a 80 km/uur. Dit is een stukje weg wat ik regelmatig afleg en telkens valt het mij op. Momenteel Michelin maar volgende banden zijn Dunlop, zijn nog stiller en goede ervaringen mee.
4. Stoelen (met regelbare lendensteun) voldoen voor mij. Rij regel naar Leuven heen en weer (180km) en geen last van vermoeide benen of rug. (in Bora wel last van) Vorige week met nieuw Corsa (1.2 benzine) van mijn echtgenote naar Leuven gereden en verschil in zitcomfort en geluid is opmerkelijk. Octavia zit beter, rijdt fijner, is stiller en zuiniger! (is natuurlijk ook een prijsverschil hetgeen een deel verklaart)
5. Ruimte is gewoon geweldig ! Gewoon een fiets erin en klep toe, perfect!
6. Lichten (mistlampen met bochtverlichting) zijn goed voor mij, xenon met led DRL vind ik mooier maar de prijs vond ik net iets teveel. (Bij de nieuwe Opel Corsa cosmo van mijn echtgenote hebben we deze wel voor ongeveer 500 euro.)
7. Niet enkel binnenspiegel maar ook buitenspiegels met automatische dimfunctie is zeer fijn.
8. Mogelijkheden maxidot en amundsen voldoen ruimschoots voor mij. Was even zoeken in het begin maar nu gewoon leuk.

Negatief;
1. Chroom accent van de buitenste ventilatieopeningen (L en R) weerspiegelen in de buitenspiegel, raar maar valt telkens op.
2. In het begin enkele keren problemen gehad met start-stop om de versnelling in eerste te plaatsen. (zie ander artikel op dit forum) Naar garage geweest, proefrit gemaakt maar dan doet hij natuurlijk niet. Daarna is het voorlopig niet meer voorgevallen.
3. Geen melding flitscamera's bij navigatie, jammer.
 
Bovenaan Onderaan