Gebruiks ervaring Octavia 3

Hans_RS

Forumguru
Ik was eens aan het kijken; maar is er ergens een lijstje met dingen die je al kersverse eigenaar moet/kunt doen?

Ik denk aan:
- Inrijden (wat wel/niet doen?)
- Inspelen speakers (niet te hard zetten of geduld hebben?)
- Bepaalde instellingen die iedereen meteen veranderd?
- etc?

inrijden: zie handleiding. uit het hoofd: eerste 1000km rustig aan doen, nooit vol gas, onder 2/3 van het totale maximum toerental blijven. vanaf 1000km tot 1500km: opbouwend meer gas en toeren beginnen geven. tegen de 1500 mag je alles geven.

belangrijk is om de motor genoeg wisselende toerentallen te laten doen. naar het zuiden van frankrijk trekken 130km/u op CC is niet echt leuk voor de nieuwe motor.

inspelen speakers: nog nooit gehoord/gedaan. ook niet met mijn nieuwe studiomonitors thuis.

instellingen: neem een uurtje of 2 om eens door de instellingen te gaan van de maxidot of columbus/amundsen.
en voor nog meer mogelijkheden: http://www.skodaforum.nl/forum/i/definities-van-alle-aanpassingen-van-de-octavia-3-met-vcds.23540/
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
inspelen speakers:
Toen we een nieuwe audioinstallatie voor de woonkamer hadden gekocht, beweerde een familielid (een ernstig geval van overmatige audioverslaving*)) dat het wel een week of 3 intensief gebruik zou vergen voordat we het optimale kwaliteitsnivo zouden gaan horen.

Er was geen dokter aanwezig, dus ik heb 'm maar een borrel ingeschonken en na een half uurtje gevraagd of 't weer een beetje ging... :D
Het spul draait inmiddels een dik jaar, maar ik hoor nog steeds geen verschil. Hij wel (zegt-ie).

*) je weet wel: speakerkabels van minimaal een centimeter dik, gouden aansluitpluggen, etc... :pieker:
 

Archie

Senior Member
Toen we een nieuwe audioinstallatie voor de woonkamer hadden gekocht, beweerde een familielid (een ernstig geval van overmatige audioverslaving*)) dat het wel een week of 3 intensief gebruik zou vergen voordat we het optimale kwaliteitsnivo zouden gaan horen.

Er was geen dokter aanwezig, dus ik heb 'm maar een borrel ingeschonken en na een half uurtje gevraagd of 't weer een beetje ging... :D
Het spul draait inmiddels een dik jaar, maar ik hoor nog steeds geen verschil. Hij wel (zegt-ie).

*) je weet wel: speakerkabels van minimaal een centimeter dik, gouden aansluitpluggen, etc... :pieker:
Dus als ik dat beweer dan krijg ik drank van je? *interesting....*
Woon je in de buurt van Tilburg? :D
 

Canon-Eye

Forumguru
(1) Dus als ik dat beweer dan krijg ik drank van je? *interesting....*
(2) Woon je in de buurt van Tilburg? :D
  1. Zou kunnen, als je eerst mijn schoonzoon wordt. Maar daar is weinig kans op - althans momenteel, want net 3 maanden getrouwd...
  2. Het is ca. 210 km enkele reis - best ver voor een borrel, lijkt me. Hoewel, 't is maar net hoe je "in de buurt" definieert natuurlijk.
 

Archie

Senior Member
  1. Zou kunnen, als je eerst mijn schoonzoon wordt. Maar daar is weinig kans op - althans momenteel, want net 3 maanden getrouwd...
  2. Het is ca. 210 km enkele reis - best ver voor een borrel, lijkt me. Hoewel, 't is maar net hoe je "in de buurt" definieert natuurlijk.
1) Momenteel? Je bent blijkbaar blij met de keuze schoonzoon :D
2) Lekker bier kent geen afstand (vrije vertaling van 'liefde kent geen afstand')
 

Canon-Eye

Forumguru
Zij is er blij mee, da's het enige dat telt.
En ik kom uit de wereld van kwaliteits- en veiligheidsmanagementsystemen in de logistiek:pardon: , dus gewend om bij het ontwerpen van procedures e.d. met van alles en nog wat rekening te houden...
 

Archie

Senior Member
Na ongeveer 1000km de eerste indruk; voor de volledigheid; ik heb een O3 Combi 1.4DSG Elegance businessline.
- Hij rijd heerlijk, dat voorop, maar ik weet dat ik kritisch ben (komende uit Lexus, Audi & VW) :D

pluspunten
- Adaptive Cruise control is een zegen! Dat is echt heel rustig rijden! (hoewel ik denk dat de mensen achter me denken dat ik echt vroeg en vaak rem in de ochtendspits omdat hij een veiliger afstand aanhoudt)
- Ruimte achterin is heerlijk, hiermee bedoel ik zowel de achterstoelen als achterin.
- Columbus is groot, snel(!) en intuitief en stuurbediening is goed!
- Elektrische achterklep is leuk speelgoed maar heb nu al 1 keer (als grapje van een collega) een genant moment meegemaakt. Punt is namelijk dat je in de file met de knop in de auto de achterklep kunt openen, je moet alleen wel uitstappen om hem dicht te doen, dat kan niet met de knop in de auto. Genant dus omdat ik zou verwachten dat als je rijd (dat deed ik niet echt maar toch) die knop niet zou werken, of alleen in de P-stand.
- Headset is prima, echt goed geluid en aan de andere kant ook.
- Xenon is helder en cool! zeker het meedraaien in de bochten is wel echt te gek.
- 1.4TSI met DSG is heeeeerlijk rijden. Ben nog aan het inrijden maar weinig geluid, prima power en lekker soepel.
- Driving profiles zijn leuk.
- Elektrische stoelen zijn super met half-leder en zitten lekker en zijn op de millimeter nauwkeurig te stellen.

verbeterpunten
Veel al gemeld in de andere topics in de hoop dat er een oplossing voor is; maar er zijn ook aan een topauto verbeteringen/opbouwende kritiek punten;
- Windruis bij 80/90km+
- Veel geluid van de banden (maar dat ligt ook aan de banden zelf (Sportcontact2).
- Lane assist is te gevoelig; ik heb mijn stuur vast en dan gaat toch de correctie in werken bij een beetje beweging, dat is niet erg, houd de auto in het midden, maar bij 2 of 3 keer een luide piep met de melding neem stuur over/vast terwijl ik dat wel heb. Let wel; dit is zonder de optie adaptive rijbaanbegeleiding aan, dan kun je zelf echt niet meer sturen en piept hij continue.
- Columbus Navigatie is in combinatie met verkeer echt DRAMA. Ook al staat er 15+ km file op mijn route dan zegt hij doodleuk dat er niks aan de hand is en dus een alternatieve route niet nodig is. Nog geen enkele keer een dynamische route gehad of iets van file via de speakers gehoord, de lijst met traffic vult zich wel, maar lijkt wel superoud of hij doet er niks mee want op de route (vaak A2/A27) staat zogenaamd niks (en geloof me; dat zou ik heel graag willen geloven, maar dat is niet zo :D
- dubbele laadvloer is (persoonlijke mening!) niet heel handig; de spullen schuiven makkelijk en hij is net te ondiep om er echt veel in kwijt te kunnen. Naar beneden klappen is niet echt handig met die palletjes en dan heb je niet veel meer ruimte erbij maar mis je wel ineens de mogelijkheid om je 3 rollen (vangzeil, zonnenet en hoedenschuifunit) in kwijt te kunnen. Verder vind ik de ruimtes links en rechtsachter in de hoeken in de kofferbak niet praktisch benut, op dit manier verlies ik veel ruimte. (ik ga hier nog foto's van maken).
- Ik mis de klittenbandstukjes waarmee je bagage kunt vastzetten op de vloer (die zitten blijkbaar niet in mijn versie)
- Netjes die je erbij krijgt zijn niet echt praktisch (of iemand moet ff een foto posten hoe dat wel werkt)
- Kessy is leuk, maar soms als ik al stilsta dan gaat de auto-off (@) aan en dan staat de motor dus al uit, dan wil ik uitstappen en uit automatisme wil ik de auto uitzetten, maar zet hem dan weer aan, vaag. Daar moet ik dus op letten want als de @ al is ingegaan dan hoef ik alleen maar uit te stappen.

Er volgt vast nog meer, maar dit is mijn ervaring tot nu toe :D
 

Rick

Senior Member
Leuke review. Veel zaken herkenbaar met een vergelijkbare auto. File informatie kan ik niet plaatsen. Rij zelf veel op de A2 (Utrecht/A'dam) en zie regelmatig files. Dynamische route staat uit. Ik ken de sluipwegen beter dan de Columbus en weet wél waar de opstoppingen binnendoor te verwachten zijn. Mbt dubbele laadvloer: het niet hebben is nog veel lastiger lijkt mij want dan liggen die spullen los en zichtbaar in je bak. Ben zelf erg blij met de dubbele vloer: wat boodschappen kratten, paraplu etc. Netjes uit het zicht. Die klittenbandstukjes mis ik ook wel, maar zijn gewoon bij je dealer te kopen. Mbt Kessy ook zelfde ervaring (na 22K km's). Nog steeds verwarrend en regelmatig zet ik de motor ook weer aan. Als de auto met start-stop uitgezet wordt dan staat contact idd aan. Volgens mij is de truc dan om voet van de rem te halen en dan contact uit. Voet op de rem gaat de motor idd weer aan. Niks doen en gewoon uitstappen kan ook, maar dan krijg je wel een piep te horen dat contact nog aan staat. Auto op slot zet dan contact en piep uit.
 

micky

Forumguru
Heren, als jullie je start-stop permanent uit (laten) schakelen (met VCDS, zo gebeurd) heb je dit probleem niet.
Wat betreft de achterklep geldt hetzelfde, deze heb ik zo geprogrammeerd dat ik met de knop en de sleutel, de klep ook weer kan sluiten, dit werkt perfect.
 

Badnews

Senior Member
Mijn eerste 30k beurt komt eraan (nu net iets over de 30k heen).
Sinds begin september enige meldingen op de display voorbij zien komen, zoals bandenspanning controlleren, olie pijl (28k5) te laag (garage heeft kleine beetje bijgegooid omdat ie toch binnen een maand voor echte beurt zou komen).
Verder rijdt de auto nog steeds perfect, DSG is super, de 1.6tdi is voor mij snel genoeg.

ik merkte alleen ineens krasjes op op de bestuurders deur, vertikaal onder de spiegel. Dus lijken geen takjes ofzo geweest te zijn, en de spiegel zelf heeft geen schade. baleh :(
(en nee, mijn auto is nog nooit in een wasstraat geweest)

zodra de auto bij de garage is geweest, geef ik een update over wat ze allemaal gevonden hebben. Na 30.000 km nog steeds geen spijt van de keuze
 

AndreM

Forumguru
Een kleine reactie op @Archie.

Hij schrijft: Adaptive Cruise control is een zegen! Dat is echt heel rustig rijden! (hoewel ik denk dat de mensen achter me denken dat ik echt vroeg en vaak rem in de ochtendspits omdat hij een veiliger afstand aanhoudt)

Zelf vind ik het een grote misser en een verkeers onveilige optie van Skoda. :banghead:
Dit is nu mijn 3e auto met Cruise Control en hiervoor heb ik 2 Astra's gehad waar deze optie ook in zat.
Ik lees dat Archie regelmatig zijn remmen aan moet tikken om de Cruise Control uit te schakelen.
Bij Opel geef je een tikkie tegen de koppelingspedaal en gaat de Cruise Control uit!
En bij het nieuwe model heb je zelfs een knopje op je stuur zitten om het uit te schakelen en niet meer op je richtingaanwijzer.

Ik weet dat de meningen nogal verschillen hier op het forum, maar ik vind het niet ten goed komen van de verkeers veiligheid en irriteer mij zelf mateloos aan mensen die voor je rijden op de remmen gaan staan zonder enige aanleiding.
En als ik de Cruise Control met mijn richtingaanwijzer uit wil zetten gebeurd het wel eens dat je richtingaanwijzer aangaat, noemen ze dat nou veilig?
Hierdoor krijg je een zeer onrustig verkeersbeeld. :sterretjes:

Het gekke is dat wij ook nog een Citigo in bezit hebben met Cruise Control waar het wel werkt met je koppelingspedaal, dus het kan wel SKODA!!!!! :jaja:
 
Laatst bewerkt:

micky

Forumguru
@AndreM Archie heeft een DSG en dus geen koppeling, verder kunnen bij de O3 op dezelfde manieren de CC uitgeschakeld worden, dus ook op het pookje

Overigens gebruik ik zelf bewust het rempedaal, want als ik van de CC af wil dan is dat omdat er voor mij langzamer gereden word, een kleine waarschuwing naar achteren lijkt mij dan juist veiliger...
 

AndreM

Forumguru
@AndreM Archie heeft een DSG en dus geen koppeling, verder kunnen bij de O3 op dezelfde manieren de CC uitgeschakeld worden, dus ook op het pookje

Overigens gebruik ik zelf bewust het rempedaal, want als ik van de CC af wil dan is dat omdat er voor mij langzamer gereden word, een kleine waarschuwing naar achteren lijkt mij dan juist veiliger...

@Miky, Ik anticipeer tijdens het rijden, door van het Cruise Control af te halen om vervolgens als de rijbaan vrij is van baan te verwisselen.
Daarom vind ik het niet prettig om te remmen.

Ik heb mijn verhaal en uitleg aangepast over de bediening van de Cruise Control met de richtingaanwijzer.
 

micky

Forumguru
@AndreM helder, maar dan nog steeds heeft de CC van Archie een aparte hendel omdat het acc is, de gewone cc gebruikt de hendel van de richting aanwijzers..
 

AndreM

Forumguru
@micky dan blijf ik nog steeds met de vraag zitten, wat voor nut heeft een ACC als je bij moet remmen, of begrijp ik het verkeerd?
Zelf heb ik het niet, maar ik heb gelezen dat de auto dan vanzelf afstand houd op je voorganger.
 

micky

Forumguru
idd bij de acc remt de cc en gaan dus eventueel ook de remlichten branden, maar je kunt ook een CC uitzetten omdat je de snelweg wilt verlaten terwijl er niemand voor je rijdt, dan moet je hem dus zelf uitschakelen middels 1 van de beschikbare mogelijkheden....
 
Bovenaan Onderaan