Gebruiks ervaring Octavia 3

AndreM

Forumguru
Waar staat dat de berijder bij remt? Het systeem remt bij.

Het maakt mij niet uit wie er remt, waar het om gaat dat het onnodig laten branden van de remlichten een onrustig verkeersbeeld geeft.
Altijd is er wel iemand die dan bovenop zijn remmen gaat staan als schrik reactie.
Diezelfde mensen zitten ook altijd op de linkerbaan in de file, remmologen noem ik dat.
 

isonic125

Actief lid
Remmen is remmen; altijd remlicht aan dus.
Want dat is een bewuste actie tot 'snel' vertragen. Dat wil je als achterligger wel zien.

Dat er in veel gevallen niet geremt zou hoeven worden maar gas los laten is iets waar ik het wel met je eens bent.
 

Joske

Forumguru
@Archie : leuke review :thumbsup:

waarschijnlijk heb je het wel gecontroleerd.. maar de klittenbandstukjes zitten in de scheidingswanden ingeklikt é ;)

ik heb ze zelf "per ongeluk" ontdekt want ik ging er van uit dat ik ze ook niet had. Is maar een hypothese aangezien ik weet dat de uitrustingsniveaus in BE en NL nog al eens verschillen van elkaar.

moest je ze niet hebben, dat is artikelnummer 16 op onderstaande afbeelding, kost 5,70 per stuk bij de dealer. nummer 17 is het bergvak (dat ik scheidingswand noemde ;) )


Naamloos.jpg
 

micky

Forumguru
@Joske waar zit dat dan? ik heb bij mij gekeken en links zit er bij mij de Subwoofer en recht gewoon een inham met de gevaren 3hoek, de delen kan ik nergens vinden..
 

Joske

Forumguru
@micky

vandaar mijn opmerking.. uitrustingniveaus verschillen soms aardig tussen beide landen ;)

dan hebben jullie dus geen bergvakken en daardoor ook geen vakje om de klittenbandstukjes in te klikken.
 

Rick

Senior Member
Als je het bagagepakket en dus dubbele vloer hebt zitten er geen klittenbandstukjes in. Logica waarom dit in het bagagepakket ontbreekt zie ik ook niet.

Overigens eens met @AndreM dat remmen onrustig beeld geeft. Als iedereen goed rijdt op de snelweg en er geen onverwachte zaken gebeuren (ongelukken, file) dan zou het remlicht zeldzaam moeten zijn. Remmen leidt altijd tot overreactie van mensen (zoals diegene die regelmatig naast me zit) die niet eerst kijken hoe hard iemand remt, maar in plaats daar van denken "remmen want voor me staat iemand vol op de rem". Dat is gevaarlijk en leidt tot files. Dus het tikje tegen de remmen van @micky lijkt mij niet hoe het hoort.
 

micky

Forumguru
@Rick dan heb je me verkeerd begrepen denk ik (wellicht heb ik me niet juist uitgedrukt), ik gebruik de rem omdat ik toch moet remmen (direct of over een paar 100 meter), bijv. omdat het verkeer voor mij afremt of omdat ik de snelweg wil verlaten, als ik niet ga remmen gebruik ik het pookje voor versnellen vertragen, uitzetten of terug naar de ingestelde snelheid.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rick

blauwkeut

Forumguru
Herkenbare punten @Archie, elektrische klep heb ik laten omprogrammeren zodat sluiten ook kan. Zou eigenlijk nog eens willen testen of al rijdend de klep open kan (lage snelheid natuurlijk :) ) - zou er toch vanuit gaan dat er een beveiliging op zit.
Klittenbandhoekjes heb ik ook niet vanwege de dubbele laadvloer, maar bagage schuift inderdaad als een gek heen en weer - dus ga er wel eens voor kijken om die aan te schaffen. Ofwel die van Skoda of kijken of er bij Lidl ofzo iets langs komt.
ACC is inderdaad heel fijn, maar houdt ook goed afstand. Zelfs op de 'kortste' afstand is het nog 'ruim'. Langs de andere kant geeft het mogelijks ook weer hoe té kort je normaal bij je voorligger hangt.

Kessy was in het begin ook uitzoeken - maar heb het nu door :) Als je stopt om uit te stappen, wagen in 'P' zetten, voet van de rem (dit is waarschijnlijk het belangrijkste) en op contact duwen. Dan schakelt de auto uit, onafhankelijk of de motor via SS uit is gevallen of niet.
Alleen als de motor is stilgevallen via SS kun je gewoon uitstappen zonder op de knop te duwen. Anders krijg je idd de melding, contact nog aan.
 

widojo

Actief lid
Kessy was in het begin ook uitzoeken - maar heb het nu door :) Als je stopt om uit te stappen, wagen in 'P' zetten, voet van de rem (dit is waarschijnlijk het belangrijkste) en op contact duwen. Dan schakelt de auto uit, onafhankelijk of de motor via SS uit is gevallen of niet.
Alleen als de motor is stilgevallen via SS kun je gewoon uitstappen zonder op de knop te duwen. Anders krijg je idd de melding, contact nog aan.

Helemaal snappen doe ik dit nog niet. Anders gezegd, wanneer ik de DSG in de "P" zet en SS geactiveerd staat maakt het niet uit of de motor is stilgevallen of niet bij het indrukken van de knop. In beide gevallen kun je gewoon uitstappen.

Overigens ben ik geen fan van SS, hoe makkelijk dit icm met een DSG ook werkt. Al dat starten bij stadsverkeer en filerijden, niet echt handig cq fijn rijden. Dan liever SS activeren wanneer je de indruk hebt dat je nog wel even stilstaat, maar dit terzijde.
 

lugolux78

Forumguru
Kleine VCDS aanpassing en je kan Startstop (SS is een lelijke afkorting gezien het verleden) makkelijk voor goed deactiveren
 

50PSI

Nieuw lid
Aangezien dit topic gaat over gerbuikservaring zal ik mijn ervaring van vandaag even toevoegen.
Ik heb dit net al gedaan in een heel oud topic van 2007 maar ga het toch hier ook met iedereen delen.

Ik heb ook zo'n mooie O3 greenline combi sinds juni. Sinds het begin dacht ik wat een K vering heeft die auto.
Maar goed alle berichten op dit forum gelezen en gedacht dat het kwam door de 14% uitvoering, strakker afgeveerd en zo. Lekker door rijden, went wel. Vandaag een lampje band controleren en jawel promt op de snelweg een lekkeband. Netjes wegsleept met zo'n lepelwagen naar een dealer. Die legt er een nieuwe band op met de opmerking dat de auto wel beter zal rijden nu. Ik denk hij bedoeld de band. Niet dus.

Rijd ik dus al ruim 12000km met de transportbeveiliging tussen de veren.:shocked:

De moraal van het verhaal, check even als je nieuwe O3 ophaalt of er niet iemand heeft zitten slapen.

Btw wat een openbaring een auto die ook veert.:D
 

Gizzmo

Forumguru
@AndreM, bij de huidige Astra blijft je CC actief wanneer je de koppeling bedient, en dat is zee prettig vind ik. Het bedienen van de CC via het stuur werkt idd erg fijn.
 

Archie

Senior Member
Hoe is jullie ervaring met de bekerhouders?
Ik merk dat blikjes prima gaan, maar halve liter flesjes gaan met mijn rijstijl de auto door :D Ze zijn wat ondiep vind ik? Moet ik rustiger rijden of hebben jullie nog een oplossing?
 
Bovenaan Onderaan