Fout in aandrijfsysteem melding

iRob1984

Senior Member
Hoho, dat is nu he. We zijn nog geen 2000 km verder he. Mocht het terugkomen, zal ik me weer melden en ik heb zo het vermoeden dat dat wel gaat gebeuren
 

hemi24

Forumguru
Er zat slijtage en gaatje in de luchttoevoer naar de turbo volgens de dealer. Hier gaan ze iets vervangen.
En.... Noodloop had te maken kunnen hebben dat ik vergeten de dop op het oliereservoir te doen gisterochtend
Zou kunnen, maar aannemelijker is het dat de motor in noodloop ging doordat het slangetje wat moet zorgen voor de verstelling van de turbo een lek had.

Maar voor de financiële afwikkeling is het voor de dealer voordeliger om jouw fout als schuldige aan te merken…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
Uiteindelijk geeft de app een code die je in moet geven in de auto zelf, dus ik zie het probleem niet zo…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

iRob1984

Senior Member
Gister naar huis en vanmorgen weer naar het werk geen problemen ondervonden. Het grootste verschil wat mij echt opviel met nu en vóór dat ik deze storing kreeg, is dat mijn motor veel soepeler loopt. Ik heb altijd gevonden dat ie niet helemaal lekker liep, vanaf het begin denk ik al, achteraf natuurlijk. Ik had het gevoel dat ik ondanks de 150 pk uberhaupt wat power miste. Ik had hiervoor een Volvo V40 met 115 pk volgens mij. De Skoda was in ieder geval sneller, maar ik had me er bij neergelegd dat het gewoon zo was. Sinds gister is dat gevoel versterkt. De auto reageert sneller, trekt zelfs in versnelling 6 nu lekker door. Misschien is de turbo nooit echt 100% in orde geweest.
Maar goed, is heel grote blij voor mij. Nog een half jaar en dan gaan we voor de nieuwe Kodiaq.
 

PizzaPieter

Donateur
Zijn er ook nieuwe bougies in gestoken? Dat zou ook nogal eens kunnen helpen met vermogen (merkte wij na vervanging van de bougies in een Golf 1.6FSI)
 
Heb even wat updates gemist zie ik.

Bij onze Octavia zijn inmiddels de injectoren vervangen, bougies, bobines, compressie meting, druk meting vanaf de brandstof pomp….

Alles is op papier goed en toch blijft die cilinder uitgeschakeld.

Bleek het bij de ander een gat in de turboslang te zijn? Waarom dan niet problemen op alle cilinders?
 

Tees

Donateur
@Matthijs van der Poel er lijkt nu een beetje lukraak onderdelen vervangen te worden...? Bougies snap ik, dat zijn slijtageonderdelen en niet heel duur. Maar bobines kan je omwisselen en kijken of er dan iets veranderd (zoals de Wegenwacht had gedaan), zo nee, dan heeft vervangen weinig zin. Meten is weten, dus dat is verstandig.

Maar: zijn er al een aantal logs gemaakt? Dingen als benzinedruk en de turbodruk zijn prima uit te lezen en te loggen. Als je op het moment van overslaan/misfires bepaalde onregelmatigheden of patronen ziet, dan kan je nauwkeuriger gaan zoeken. Helaas zijn er niet veel monteurs die deze manier van probleemanalyse kunnen of aandurven...

Ennuh...betaal je dit allemaal zelf of heb je nog iets van garantie? Anders gaat t langzamerhand wel in de papieren lopen zo?
 
Injectoren heb ik ok op gegeven. Alles wees in die richting en injectoren kan je niet meten. Die bobines zijn niet aan mij doorgerekend. Inmiddels compressie gemeten, turbodruk, brandstof(pomp) druk. Zelfs software gewijzigd om te kijken of dat iets oplevert.

Ze kunnen inmiddels niet veel meer. Mechanisch alleen nog brandstof pomp vervangen, echter momenteel niet aangeraden gezien de metingen goed zijn. Dit weekend blijft het gevaarte nog staan bij de garage. Ze gaan kijken of ze extern ergens kennis/hulp kunnen vinden….

Daarna toch naar een VW garage omdat zij net iets dieper kunnen graven….. Maar het begint te lijken op verlies pakken….. waar moet je nu nog zoeken…

Nee geen garantie; ding is 4 jaar en 4 maanden. Maar dan maar niks laten doen? Kost nu eenmaal geld. Groter probleem is dat er zo niks meer kan…. Dan heb je een auto in de verkoop met een motorstoring….

Huidige garage is echt verbaasd. Veel VW en deze motoren in onderhoud. Nog nooit ‘gedonder’ mee gehad behalve wat nukken. Echter weet je natuurlijk dat ondanks dat jij een op de miljoen klanten bent met dit probleem….. compenseren voor die ene gebeurd toch echt niet……

M.A.W.; wie heeft nog een goed idee? Een zekering? Toch ergens een breuk in een kabel? Welke? I’m all ears….
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
@hemi24 had eerder een massaprobleem gesuggereerd, die is nog niet langsgekomen volgens mij.
En verder zou ik adviseren níét naar een dealer te gaan, maar naar een VAG specialist zoals VAG Techniek in Nuenen of JD in Dieverbrug (en zo zijn er nog een paar bekende namen verspreid over het land). Dit zijn partijen die nog wel de echte probleemanalyse van complexe (VAG) problemen snappen.
 
Verder zou het misschien toch nog de fout in de software kunnen zijn waar mijn dealer het op gooit. Na (wederom) een reset doet de auto het op dit moment weer even zoals verwacht. Maar ik lees met interesse mee want ik vermoed wel dat het probleem van Matthijs hetzelfde is als dat van mij.
 
Bovenaan Onderaan