Fout in aandrijfsysteem melding

Avond,

side assist is oranje lampen in je spiegel voor de ‘dode hoek’? Dan ja.

ANWB heeft uitgebreid onderzoek gedaan. Advies is bij goedkoopste te beginnen (bougies) en vanaf daar evt omhoog te werken. Normaliter zou hij een injector vermoeden maar gezien onze auto 4 jaar is met 80.000km leek hem dat vreemd. Totdat ik vertelde dat de auto 3/4 jaar bij de dealer te koop heeft gestaan.

Rapport van het onderzoek zal ik ook even bijvoegen.

Volgende week naar een garage (andere dan de eerder vermelde, daar zijn we wel klaar mee) en beginnen met trouble shooten. Zou wel is een lang (duur) verhaal kunnen worden.

PS: rapport bevatte onze gegevens dus dan maar een quote:

Advies / Omschrijving verrichte werkzaamheden:

De hulpverlener heeft een diagnose gesteld.

Advies / Diagnose: cilinder 2 misfire, bobine cil 2 & 3 omgewisseld, bougie gecontroleerd, niet gewisseld, loopt nog op 2 cilinders, probleem blijft op cilinder 2, auto aan & uit gezet, loopt weer netjes op 3 cilinders, injector??

@Matthijs van der Poel

Zo te zien heb je exact hetzelfde probleem als ik heb. Ze hebben bij mij bij de garage al een hele dag besteed aan het nakijken van de cilinders ed. Ze konden helemaal niets vinden. En toen ik de auto weer haalde, wegreed en in ging voegen op de snelweg toen kwam de storing meteen weer. Alle keren kwam de storing op een moment dat er iets plaats vond in het bereik van die side assist. Om het even op een rijtje te zetten:

1e keer: bij het (langzaam) achteruit rijden op onze oprit terwijl een bestelbus aan kwam rijden en bij de buren stopte. Auto greel in met noodrem actie, daarna meteen de storing
2e keer: inhaal actie op de A2, reed op de CC, wilde naar links (van rechter naar midden baan) op de linker baan haalde ook nog vanalles in en systeem schiet in storing
3e keer: bij het passeren van een voertuig op een smalle brug.
4e keer: bij Invoegen op de A4 bij druk verkeer
Keren daarna waren steeds bij het invoegen of rijden op een drukke weg. Wanneer er geen verkeer was trad de storing niet op.

Kun jij je een beetje herkennen in die situaties dat het optreed?

Aangezien de fabriek heeft geconstateerd dat het om een software fout gaat en het bij mij alleen voorkomt in drukke situaties verdenk ik toch echt de side assist. Vooral nu blijkt dat jij dat systeem ook hebt.

Ik zou graag eens de proef op de som nemen door dat systeem een helemaal uit te laten schakelen en kijken of het dan nog optreed.

Ik heb een filmpje van het probleem kunnen uploaden. Dit is net nadat de garage de cilinders had nagekeken en dat ze niets konden vinden. Een paar dagen later hebben ze de auto een tijdje gehouden om test te doen. In die tijd heb ik een leen Octavia gehad die het wel prima deed.

hemi24

Forumguru
Side assist kan de veroorzaker niet zijn, dat is technisch gezien schier onmogelijk!

Hoe zit het met de werking van de start-stop en de cruise control; functioneert die wel altijd naar behoren?

Tees

Donateur
Technisch gezien is t volgens mij niet onmogelijk, maar ik vind het ook nog steeds onwaarschijnlijk dat side assist dit zou veroorzaken. Ik begrijp namelijk niet hoe een systeem dat gemaakt is om een noodstop te maken het motormanagement zo kan ontregelen dat er misfires bij de vleet ontstaan. Dan moet er wel een megafout gemaakt zijn in de software. Niet dat ik dat uitsluit, VAG is de laatste jaren geen ster in software schrijven...

Het simpele feit dat de fabriek zegt dat het zo is, is helaas geen garantie. Ook daarvan zijn genoeg verhalen dat bepaalde zaken met een software update opgelost gaan worden, terwijl ze eigenlijk weten dat het een hardwarematig probleem is dat ze (te) veel geld kost om bij veel autos te moeten oplossen.

Tees

Donateur
Ik dacht dat ook al, maar de berichten hierboven deden anders vermoeden. Ik ken t systeem (gelukkig ;)) niet, mijn O2 is van voor die tijd.

Als dat systeem dat idd niet zou moeten kunnen, dan is de softwarefout nog groter.

hemi24

Forumguru
In het verhaal worden een aantal ingrepen van verschillende systemen door elkaar heen gebruikt, dat maakt het allen nog maar vreemder.

Persoonlijk verwacht ik eerder dat de storing optreedt door een spanningsdip of een schok door versnelling (negatief of positief) / richtingsverandering…

Het zou best kunnen dat jullie helemaal gelijk hebben maar tot nu toe is het bij mij nog niet opgetreden wanneer er geen verkeer in het bereik van de side assist was.

Ik daarom ook erg benieuwd naar wanneer de situatie bij @Matthijs van der Poel optreedt.

Weet iemand of het mogelijk is om die side assist uit te schakelen (of uit te leren) zodat de auto zich hemeaal niet bewust is dat hij dat systeem heeft?

Dat heb ik geprobeerd maar dat had helaas geen effect. Maar het uitzetten in het menu hoeft alleen maar in te houden dat signalen niet worden doorgegeven. Dat kan dus anders zijn dat helemaal uitzetten in de programmering.

Side assist kan de veroorzaker niet zijn, dat is technisch gezien schier onmogelijk!

Hoe zit het met de werking van de start-stop en de cruise control; functioneert die wel altijd naar behoren?
Als het technisch onmogelijk is dan zal ik het idee toch los moeten laten.. maar het blijft gewoon een beetje knagen. Als het inderdaad een software fout is dan kan het wel hele rare fouten geven. Als software ontwikkelaar heb ik het vaak genoeg meegemaakt dat een fout in de log helemaal niets met de oorzaak te maken had. Maar ik heb geen zicht op hoe auto software is opgebouwd dus kan niet beoordelen hoe goed alles van elkaar is afgeschermd zodat het elkaar niet kan beïnvloeden. Aangezien na een bepaalde reset de auto weer een tijdje kon rijden voordat het probleen terug keerde zou ik bijna denken aan een memory leak ofzo ....

Start stop werkt meestal wel, behalve wanneer de motor nog niet warm is maar dan kan normaal zijn toch? Ik rij niet dagelijks, soms staat de auto een paar weken stil. Dan kan ik me voorstellen dat de accu eerst weer even bijgeladen moet worden.

Met de cruisecontrol heb ik nooit problemen gehad. Alleen nadat de motor in storing schiet doet geen enkel hulp systeem het meer incl cruisecontrol totdat ik de motor opnieuw heb gestart.

Bovenaan Onderaan