[Fabia MK1] Schuim in koelvloeistof + zoete geur

Desperado

Forumguru
Elke garage met een beetje goeie monteur zal het probleem kunnen vinden, zeker geen noodzaak om naar de dealer te gaan of het moet garantiewerk zijn.
 

Cordoba

Forumguru
Ik ken de Skoda dealer in De Meern niet goed genoeg om daar een oordeel over te vellen. En de gewone garage, dat ligt er sterk aan waar hun kennis en ervaring ligt. Ik ga zelf voor grote onderhoudsklussen naar Vagtechniek in Nuenen: die hebben een lager uurtarief dan de dealers, en behoorlijk wat meer kennis. Het gebeurt vrij regelmatig dat zaken volgens een dealer niet kunnen, of dat een dealer niet weet hoe ie een probleem moet op lossen, waar het bij Vagtechniek in een 'vloek en een zucht' is opgelost, waar een dealer soms al wekenlang iedere keer een aantal uren aan het klooien is.

@dlmh: ik weet niet of je de onderhoudshistorie van de auto ook hebt, en of je na kunt kijken of bij deze auto ooit de stelmotoren voor kachel en recirculatie al eens zijn vervangen. (problemen komen vaak heel kort achter elkaar)

Ik zou beginnen met de koelvloeistof wat bijvullen zodat je geen melding meer krijgt, en de auto uit laten lezen op foutcodes. Zorg er dan voor dat je het NUMMER van de foutcode krijgt, met dat nummer kun je op de site van Gerrit Speek zelf de omschrijving en de 'behandeling' opzoeken, alleen een omschrijving gaat vaak fout, omdat verschillende foutcodes met verschillende oorzaak soms (vrijwel) dezelfde omschrijving hebben.

Als je inderdaad één of meer stelmotoren gaat/laat vervangen, dan is het niet zoveel werk om gelijk te checken of de kachelradiator geen lekkage vertoont, dan heb je vast een paar problemen te pakken. Ik zou in elk geval eerst eens een inventarisatie van kosten/mankementen laten maken, en dan beslissen wat je gaat doen.
 

dlmh

Senior Member
@Cordoba
Ik ben in het bezit van de onderhoudsgeschiedenis, maar daar is slechts ruimte om bepaalde dingen aan te vinken. Bij de notities achterin stond geen vermeldingen van specifieke defecten, dus ook niks over de kachel of stelmotoren.

Inmiddels heb ik de koelvloeistof wat aangevuld met die van de Action (kleur is ietsje anders, maar wel G12+). Het peil blijft constant als je gas geeft in z'n vrij.

Ik heb voor de zekerheid nog even de vuldop van de motorolie geïnspecteerd en hiervan een foto gemaakt (zie bijlagen). Wat me vervolgens opviel is dat de rechterkant van het blok wat vettig lijkt van de olie, ook hier heb ik een foto van gemaakt.

Bij de Halfords heb ik een fles Wynn's Radiator Stop Leak gekocht, kijken of dat het probleem tijdelijk kan verhelpen. Dit ga ik overigens pas doen nadat er meerdere malen met water is gespoeld en met verse koelvloeistof.
 

Bijlagen

  • IMG_0007_2.jpg
    IMG_0007_2.jpg
    981,2 KB · Weergaven: 69
  • IMG_0009_2.jpg
    IMG_0009_2.jpg
    943,7 KB · Weergaven: 67
  • IMG_0010_2.jpg
    IMG_0010_2.jpg
    874,8 KB · Weergaven: 64
  • IMG_0011_2.jpg
    IMG_0011_2.jpg
    753 KB · Weergaven: 61
  • IMG_0014_2.jpg
    IMG_0014_2.jpg
    723 KB · Weergaven: 64
  • IMG_0016_2.jpg
    IMG_0016_2.jpg
    837,8 KB · Weergaven: 62

Cordoba

Forumguru
onderhoudsboekje is beperkt, onderhoudsgeschiedenis versta ik ook de complete rekeningen, het onderhoudsboekje is een basis daar staan echt belangrijke zaken in zoals oliewissels, distributiewissel en remolie en dergelijke. Bijzondere zaken staan niet in boekjes vermeld, toevallig weet ik van mijn auto dat de vorige eigenaar daar een raammechanisme heeft laten vernieuwen, maar dat stond ook nergens vermeld. Ik belde de dealer waar de auto bij de eerste eigenaar in onderhoud was geweest, om even wat zaken te checken (zoals distributiewissel, remolie vernieuwen enz.), en de uiterst behulpzame medewerker van deze dealer vertelde mij ook dat het raammechanisme van de bestuurdersdeur was vernieuwd.

De olie ziet behoorlijk zwart, waardoor ik twijfel of er soms lang gewacht is met olie verversen, of er ergens overmatige slijtage is, maar geeft geen aanleiding om aan je koppakking te twijfelen. De olie aan de buitenkant van het blok, kan best gebeurd zijn bij een (slordige) oliewissel. Misschien de oliesporen daar even weg poetsen en in de gaten houden of er nieuwe sporen komen.

Die Stop Leak, zou ik voorlopig even helemaal niets mee doen, zolang niet vaststaat dat je inderdaad een lekkage in je koelvloeistof systeem hebt. Lekkage op de verwarmingsradiateur in de auto, kan ook op de aansluitingen of gescheurde slang of iets dergelijks zitten, en dan is de vraag of Leak Stop zin heeft.
 

Ronnie

Forumguru
Er hoeft natuurlijk niet perse koelwater in de olie te zitten, een koppakking kan ook lekken direct van de cilinder naar het naastgelegen koelwaterkanaal. Dit zou ook de schuimvorming verklaren. Enkele simpele manieren om erachter te komen of de zaak lek is: knijp bij een goed warme motor eens in de dikke koelwaterslangen, als deze keihard zijn (meer dan 1,5 bar) dan heb je goed kans dat het mis is, het expansievat gaat dan ook afblazen (overdruk) wat dan weer de zoete geur verklaart.
De 2e manier is om bij een warme motor een CO tester (zo eentje welke bij de APK gebruikt wordt) in het (voorzichtig) geopende expansievat hangen, dan kun je zo zien of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten.
Wij bij de Brandweer hebben daar een leuke snuffelaar voor. (Wordt gebruikt bij ongeval gevaarlijke stoffen en gassen)
 

leo442

Forumguru
Zoete geur in de auto? Kachelradiateurtje lek? Misschien door defecte koppakking en druk opbouw in het systeem.
 

Cordoba

Forumguru
Terechte opmerking Ronnie, maar omdat de TS bang was voor olie in de koelvloeistof, is een lek in de koppakking tussen koelvloeistofkanaal en olie kanaal het meest voor de hand liggend, maar een koppakking kan behalve tussen kanalen ook lekken vertonen tussen een kanaal en één of meer cilinders, of naar buiten of tussen cilinders onderling, kortom er zijn heel veel variaties in lekkende koppakkingen.
 

golf1998

Nieuw lid
ik denk afpersen en opzoek na de lek.kachel radiateur kan je achterkomen door de verwarming aan te zetten en wachten tot je vette ramen hebt of waas erover komt hoofdzakelijk de voorraam.
 

dlmh

Senior Member
Even een update:

Ik heb vanmiddag het gehele circuit van de koelvloeistof gespoeld en gereinigd, inclusief het expansievat (ontkoppeld en uitgeschrobd). Drie keer met warm water bijgevuld, tijdje met motor laten lopen, en vervolgens weer leeg laten lopen. Uiteindelijk weer aangevuld met ongeveer 5 liter G12+ van de Action.

Wat me opviel is dat er een heel klein beetje olie te zien was wat op het uitgespoelde water dreef, maar dat was na de derde keer spoelen wel minder. Tevens bleek de connector naar de sensor in het expansievat ontkoppeld te zijn en met een klein koperdraadje kortgesloten en dichtgetaped. Aansluiten op het expansievat gaf meteen een storingslampje, dus de sensor is wellicht al een langere tijd niet goed meer. Ik heb op Ebay een nieuw expansievat gevonden voor 12 EUR (en 15 EUR verzendkosten vanuit Duitsland), dus wellicht dat ik die binnenkort maar eens ga bestellen.

Na een rit van ruim 80 kilometer was er nog geen sludge te zien in het expansievat, maar ik ga het in de gaten houden. Er is sowieso geen sludge te zien in de vuldop van de motorolie of op de peilstok. Doe zoetige geur merk je eigenlijk alleen bij instappen en ben je na een minuut aan gewend. Het wordt daarna niet erger als een enorme walm die in de auto hangt, dus als er een lek is zal het niet ernstig zijn. Morgenochtend even checken of de geur er nog steeds is.

De stelmotoren en kleppen van de kachel zullen wel aan vervanging toe zijn, maar ik lees her en der dat met een vagcom dit (tijdelijk) verholpen kan worden door het zaakje opnieuw te kalibreren. Misschien de moeite waard alvorens over te gaan op reparatie met kosten > 300,00 EUR (bij garage/dealer).

Overigens kun je de slang vanaf het expansievat nog (makkelijk) indrukken, dus er is geen sprake van een hele hoge druk. Ik heb de olie op het blok weggepoetst en is vooralsnog niet teruggekomen. Het zou inderdaad goed kunnen dat ik laatst wat heb gemorst toen ik deze een klein beetje heb aangevuld. Dit was overigens gedaan omdat ik het storingslampje van de koelvloeistof per abuis had aangezien voor het lampje voor de olie :banghead:. Het oliepeil was ruim binnen de grenzen dus heb ook maar 300ml bijgevuld.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Origineel nieuw expansievaatje (incl. sensor) en volgens mij incl. dop met overdrukventiel kost iets van 15 euro bij de dealer. Lijkt me in elk geval de moeite om even te checken voor je gaat bestellen.
 

R.Heikamp

Forumguru
@ertromp
Die is helemaal schoon, alsmede de peilstok.

Ik begrijp dat de sludge ook kan ontstaan door veel korte ritten. Ik heb de auto in november 2013 bij een handelaar gekocht met slechts 1 vorige eigenaar. De auto heeft "maar" 51k op de teller staan nu, dus het zou me niet verbazen als er inderdaad vaak korte ritten mee is gemaakt.

Er wordt elders geadviseerd om de koelvloeistof tot niet iets boven de max aan te vullen doordat de sensor wellicht niet helemaal goed meer is. Dit zou dan in ieder geval het probleem van het knipperende lampje moeten verhelpen. De zoetige lucht is daarmee uiteraard niet verholpen, alhoewel ik moet zeggen dat de geur uit het reservoir niet (echt) hetzelfde is als de lucht in de auto. Tevens komt er ook geen witte rook uit de uitlaat.

Een tweede (derde?) wellicht gerelateerde euvel dat me nu te binnen schiet is dat de aanjager soms veel te warme lucht naar binnen lijkt te blazen, ook al staat de temperatuur op z'n laagst. De airco lijkt het wel goed te doen.

Bij mijn fabia ook de 1.4 mpi trouwens heeft de vorige eigenaar waarschijnlijk het zelfde probleem met de piepjes gehad en bij de dealer hebben ze toen de sensor kabels door geknipt ik heb nog geen tijd gehad om ze opnieuw te verbinden maar ik vermoed het zelfde probleem. dat van het schuim heb ik dan weer niet. wel het fijt dat als ik hem tot max volgooi die heel snel weer op het minimum staat zoals bij jou op de foto lager komt die bij niet.
 

dlmh

Senior Member
@R.Heikamp
Na het reinigen van het expansievat is het schuim vooralsnog niet teruggekomen. Wellicht heeft de vorige eigenaar per ongeluk olie willen bijvullen bij de koelvloeistof en heeft dit daarna nooit schoongemaakt, of zit er een heeeeel klein lek in de koppakking. Ik controleer het nu na elke rit, dus mocht het terugkomen weet ik welke van de twee het is geweest.

Na een zeer korte rit zat er wat wittig spul op de vuldop van de olie, maar ik begrijp dat dit ook door uitlaatgassen kan komen (bij zeer korte ritten). Na een wat langere rit was dit geheel weg.

De geur in de auto lijkt wel minder, maar is nog steeds aanwezig. Het peil van de koelvloeistot lijkt niet te zakken (staat nog steeds op max).
 

dlmh

Senior Member
UPDATE

De Skoda rijdt nu een kleine 2,5 jaar later nog steeds zalig en inmiddels staat er al 25.000 kilometer extra op de teller. Wel heb ik de volgende dingen eraan laten doen:

- draagarmrubbers (voor) + stabilisatorstang (linksvoor) zijn vervangen vanwege het bekende gekraak (450 EUR inclusief kleine beurt en APK)
- koelvloeistofreservoir is vervangen wegens de defecte sensor
- stelmotoren van de verwarming zijn vervangen (280 EUR inclusief de koelvloeistofpot)
- pompje van de ruitenwisservloeistof is vervangen, die was lek (80 EUR)

De zoetige geur in de auto hebben kunnen herleiden naar schimmel in de bekleding als gevolg van vochtigheid. Dit omdat we de auto relatief weinig gebruikten en de rubbers van de deuren niet helemaal lekker meer zijn. Wellicht willen we dit ook nog laten fixen.

Laatst had ik echter de schrik te pakken toen het lampje van de koelvloeistof aan ging en de pot bijna leeg was. Ook zat er sludge aan de dop van de motorolie, maar geen bruine koelvloeistof. Wel was er een beetje blauwige glinstering aan de oppervlakte van de koelvloeistof te zien. De garage heeft onder andere een compressietest gedaan en kon aan de hand van de resultaten niet zeggen dat de koppakking lek was. Ook reed de Skoda nog goed en was er geen witte rook uit de uitlaat waar te nemen.

Ze vermoeden dat er nog lucht in het systeem zat door het vervangen van het reservoir, alhoewel dit wel enkele maanden daarvoor is gebeurd. Het is bijgevuld en tot op heden (400km) blijft het niveau stabiel. De sludge verklaarden ze door de "korte" stukjes die ik ermee rijd. (Utrecht-Amsterdam). Uiteraard blijf ik het in de gaten houden, maar ik hoop wel echt dat het geen gescheurde koppakking is.

LPG-3

Tevens zit ik wederom te overwegen om een LPG-3 installatie in te laten bouwen omdat ik wat meer kilometers voor werk ben gaan rijden. Per jaar gaat het nu naar 20.000km (of meer) en dan wordt het toch al gauw financieel aantrekkelijk. Met een kilometerstand van 76.000 hoop ik toch nog wel wat kilometers in de Skoda te kunnen rijden, dus lijkt mij het een goede investering. Ik heb een offerte gekregen voor een BRC-installatie voor 1395 EUR waar optioneel nog een klepsmeersysteem bij kan (40-195 EUR). Ik lees hier wisselende berichten over het nut van een dergelijk systeem en weet niet zo goed of het van toegevoegde waarde is bij de MPI motor met relatief grote kleppen. Aan de andere kant zit je liever ook niet over 150d km met een koprevisie opgezadeld, dus als dat hiermee voorkomen kan worden is ook wel weer fijn.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Side-note: wordt Utrecht - Amsterdam als een kort stukje gezien? Dat is toch zeker 25 min snelweg (volwaardige belasting voor de motor) en dan mag je er toch vanuit gaan dat de motor(olie) zeker dikke 10 min. op bedrijfstemperaruur is geweest....? :pieker:

Met korte stukje denk ik aan max 15 ~ 20 min waarbij liefst ook veel stadsverkeer zit en de motor hooguit net op bedrijfstemperaruur is gekomen wanneer de plaats van aankomst is bereikt.
 

dlmh

Senior Member
@turboturbo mjah, lijkt mij ook niet. Echter ben ik pas recentelijk (maart) begonnen met het gebruik van de Fabia om naar werk te gaan, dus wellicht was die sludge van daarvoor. Toen ie in de garage stond voor dit euvel heb ik meteen een grote beurt laten doen en is de olie dus vervangen. Ik kijk elke week wel een keertje onder de motorkap om dit probleem te monitoren.
 

turboturbo

Forumguru
Oke dat zou kunnen. Te vochtige olie 'stook' je misschien ook niet meer goed schoon. Dus slim om het gewoon te vervangen.

Evt zou je nog een volgende keer een engine flush kunnen doen mocht het niet weg zijn.

Edit: misschien de werking van de carterventilatie (laten) checken? Slecht werkende carterventilatie kan ook voor teveel vocht in de olie zorgen, dacht ik.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Zoals turboturbo ook aangeeft: Amsterdam-Utrecht is in deze zin geen kort stukje, hooguit middellang. Een korte rit is typisch 5-10 km, waarbij de motor dus eigenlijk niet goed op temperatuur komt.

De kosten voor de draagarmrubbers zijn absurd hoog: dat moet makkelijk onder de 200 euro kunnen, 150 euro is daar een redelijke doorsnee prijs voor.

Is alleen de stelmotor voor de verwarming vervangen of ook die voor de recirculatie? De stelmotoren kosten per stuk zo'n 130 euro, en die voor de kachel vervangen, daar staat zo'n 4 uur voor, dus dan is 280 euro echt een koopje, zeker als daar ook de vervanging van het koelvloeistofreservoir bij in zit.

Wat de ruitenwisserpomp betreft: hoe zijn ze tot de conclusie gekomen dat ie lekt? (het komt vaker voor dat er in de winterperiode (bevroren leiding) een verbindingsstukje losschiet, en dat het sproeiwater daardoor halverwege de leiding naar de sproeier uit de leiding loopt. Simpel terugdrukken van de leiding in het koppelstukje lost dat probleem op.

Wat de gasinstallatie betreft, buiten de vraag of jouw blok hier tegen kan, heb je al gekeken naar de wegenbelasting die je dan gaat betalen? Je gaat in gewicht omhoog, en LPG heeft bovendien een veel hogere motorrijtuigenbelasting, omdat er minder belasting op de brandstof zelf zit. Reken dat je op LPG zo'n 10% meer brandstof gaat gebruiken, en dat ook je onderhoudskosten omhoog gaan (ook het LPG-systeem heeft onderhoud nodig).

Reken even op een literprijs van 60 ct voor LPG, en met 10% meerverbruik op LPG kun je dus ook rekenen met een literprijs van 66 ct (en geen meerverbruik). Euro95 zet ik voor het gemak op een literprijs van 1,41 zodat je een verschil in literprijs hebt van 0,75 euro. Als ik dan uitga van een 1400 euro voor de LPG installatie, moet eerst 1400/0,75= 1867 liter LPG tanken om alleen dat terug te verdienen, oftewel je moet bijna 30.000 km rijden om alleen de installatie terug te verdienen.

Als ik dan zie dat de extra motorrijtuigenbelasting zo'n 640 euro per jaar is, dus dat betekent dat je elk jaar alleen al 13.650 km moet rijden, om alleen de motorrijtuigenbelasting terug te verdienen. Als je dan 20.000 km/jaar gaat rijden, heb je zo'n 5 jaar nodig voordat je winst gaat halen uit je LPG systeem. Dus of het nu echt voordelig is...
 

dlmh

Senior Member
@Cordoba dank voor je uitgebreide reactie.

Je hebt gelijk dat die draagarmrubbers te duur zouden zijn: ik was vergeten dat hierbij ook de stabilisatorstang (linksvoor) is vervangen, alsmede APK keuring en kleine beurt. Ik zal het bericht aanpassen.

Ik geloof niet dat alle stelmotoren zijn vervangen, maar het probleem is in ieder geval verholpen. De Skoda dealer in De Meern dealer wilde op voorhand al twee uur onderzoekskosten a 2 x 110 EUR rekenen + de reparatie zelf, dus die heb ik vriendelijk bedankt en heb ik 'm naar m'n vaste garage gebracht.

Wat betreft de pomp van de ruitenwisservloeistof: er zat steeds een vetige aanslag op de ruiten die ook niet met sproeien weg ging. Sterker nog, het werd dan alleen maar erger. Tevens was het reservoir binnen no-time leeg. De monteur heeft me het pompje laten zien.

De prijzen die je noemt voor de wegenbelasting bij LPG zijn voor oude gasinstallaties en die worden al geruime tijd niet meer ingebouwd. Met een LPG-3 kit kom ik op 120 EUR per jaar extra aan wegenbelasting en 60 EUR per jaar extra voor de verzekering. Met mijn kilometers bespaar ik ongeveer 800 EUR per jaar t.o.v. benzine en heb ik de investering in 2 jaar terug. Eventuele extra onderhoudskosten zullen nooit meer dan die 800 EUR zijn lijkt me. Wat voor mij ook meeweegt is dat gas schoner rijdt dan benzine, alhoewel dit meer een leuke bijkomstigheid is dan een hoofdreden. Zou ik quitte spelen qua kosten met LPG rijden heb ik in ieder geval het mileu gespaard :)
 

Cordoba

Forumguru
OK, ik zag verschillende klasses zijn bij LPG en wilde niet optimistisch zijn.

Wat de stelmotoren betreft: die voor de recirculatie heeft ongeveer dezelfde prijs (is ook alleen anders in de overbrenging/kunststof tandwielen die eraan zitten), maar is vrij snel te verwisselen (dus minder arbeidsloon). Die MRB tarieven die je noemt, zijn natuurlijk wel wat anders, en dan ziet het plaatje er echt anders uit. Wat het smeersysteem betreft: ik weet niet in hoeverre dat nodig is voor de 1.4 MPI, maar in het topic van de Citigo van @cali05 is daar volgens mij ook informatie over te vinden.
 

dlmh

Senior Member
@Cordoba dat topic heb ik al goed doorgespit, maar niks concreets over de MPI motor. Wel weer wisselende berichten over het klepsmeersysteem, dus dat heeft niet echt geholpen. Een vacuum-gestuurd systeem kost maar 45 EUR om in te bouwen, maar vergt wat vaker stellen. Indien dit iets is wat ik zelf kan doen, dan vind ik deze geringe meerprijs het wel waard voor een een gerust gevoel. 200 EUR voor de electronische gestuurd vind ik dan wel weer fors, maar zou dit overwegen als het echt voordelen biedt.
 
Bovenaan Onderaan