[Fabia MK1] Schuim in koelvloeistof + zoete geur

Cordoba

Forumguru
@dlmh Sorry, ik ben niet duidelijk geweest. Ik bedoelde ook dat er wisselende berichten over de smeersystemen te vinden waren, maar inderdaad niets over de MPI-blokken. Hoewel het je geen concrete informatie heeft opgeleverd, kan het wel helpen om concrete info te vinden en te beoordelen. Informatie over technische aanpassingen vind je alleen kant-en-klaar, als er veel mensen dezelfde aanpassing willen, voor hetzelfde stuk techniek (in dit geval dus LPG inbouwen voor een Skoda MPI-blok en met of zonder smeersysteem). Door je in de techniek, ervaringen en redeneringen te verdiepen, kun je op een gegeven moment je eigen weloverwogen afweging maken.
 

turboturbo

Forumguru
@dlmh De overweging van inbouw in een al relatief zuinige B segmenter vind ik persoonlijk ook niet erg logisch.

Weet je trouwens al zeker of de vermeerdering van het te rijden aantal kilometers langdurig zal blijven?

Met de Fabia rij je al makkelijk 1:16 gemiddeld als je veel lange afstanden rijdt. Dat is al vrij zuinig voor een benzine auto.

Lpg zie je typisch en benzine slurpende C en D segmenters. Zo zie je bijv veel Octavia en Megane's op gas, omdat die gemiddeld 1:12~13 rijden. Dan heb je bij 20 tot 25.000 km per jaar al veel sneller een besparing.
 

dlmh

Senior Member
@Cordoba ik heb de vraag maar neergelegd bij een installateur, hopelijk kan hij hier een goed antwoord op geven. Ik ben geneigd om het wel te laten inbouwen, al is het alleen maar voor mijn gemoedsrust.

@turboturbo ik heb een vrij uitgebreide Excel-sheet gemaakt (die ik desgewenst hier kan delen) die rekening houdt met een hoop variabelen. Het enige wat ik hier niet in heb meegenomen is het eventuele extra onderhoud, omdat ik hier niks concreets over kan vinden. Bij 20.000 kilometer levert dit een besparing van 800 EUR op. Redelijkerwijs verwacht ik niet dat de extra onderhoudskosten deze besparing zullen overschrijden.

Met de 1.4 MPI rijd ik gemiddeld 1:15 en met uitsluitend snelweg haal ik ongeveer 1:16. Voorheen ging ik altijd met de trein naar werk, maar aangezien je tegenwoordig alleen nog maar kan staan in de spitstrein heb ik besloten om de auto te nemen. Dit bespaart me ook nog eens een klein uur reistijd per dag.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Het probleem over extra onderhoudskosten voor LPG is lastig met getallen te voorzien: als er ergens een motorprobleem is, zie je dat garages dit heel snel (en lang niet altijd terecht) op de LPG-installatie schuiven. Zowel in gevallen waar dat terecht is al onterecht, betekent dat in de praktijk toch een hogere garagerekening. Daarnaast heb je voor de LPG installatie nog een stel extra injectoren nodig (naarst degene die al aanwezig zijn voor de benzine), en heb je andere bougies nodig dan voor rijden op alleen benzine. Doordat je meer complexe apparatuur aan boord hebt, heb je gewoon meer kans op onkosten, maar het is heel lastig om daar een cijfer aan te hangen.

Als je er toch een kosten/baten analyse op wil doen, kun je de kosten voor andere (duurdere?) bougies meenemen, en bijv. per jaar zo'n 150 euro aan extra garagekosten meenemen. (mijn inschatting is, dat je ééns in de 5 jaar een extra garage rekening zou kunnen hebben van zo'n 750 euro door een probleem met de gasinstallatie). Dat alles lever in jouw geval nog steeds een voordeel op, en het moeilijker verkopen (lagere prijs) met een gasinstallatie is voor een auto van deze leeftijd niet meer zo relevant.
 

dlmh

Senior Member
Voor de geinteresseerden heb ik bijgevoegd een vrij uitgebreide Excel of Numbers spreadsheet waarmee berekend kan worden in hoeveel maanden de investering is terug verdiend. De cellen die een comment hebben dienen (indien van toepassing) aangepast te worden aan de persoonlijke situatie.
 

Bijlagen

  • LPG calculatie.zip
    620 KB · Weergaven: 8

dlmh

Senior Member
Nou, de kogel is door de kerk. Volgende week dinsdag wordt er door BV Agin een BRC kit ingebouwd + een electronisch klepsmeersysteem. Totale prijs: 1590 EUR.

Er is ook een duurdere optie 'BRC Premium' (1695 EUR ipv 1395 EUR), met andere injectoren. Geen idee of dat nou echt zou uitmaken in de Fabia, maar ik zie het wel aan met de Basic kit ;).
 

dlmh

Senior Member
Gister de Fabia weer kunnen ophalen bij LPG boer (duurde iets langer dan verwacht door missende onderdelen).

Tijdens de rit van 60km naar huis weinig/niets kunnen merken van het verschil in vermogen of problemen gehad. De ringtank van 53 liter geeft me een volle tank van 42 liter (=21 EUR op moment van schrijven) en een theoretische actieradius van ruim 500 kilometer. Dit zal uiteraard nog in de praktijk moeten blijken.

Door de ringtank is de bodem wel 1 a 2 cm omhoog gekomen, maar niet storend en geen probleem voor eventuele bagage. Tevens past nu de schuimrubberen kist met gereedschap er niet meer naast. Daar zal ik zelf een nieuwe passende voor moeten maken.

Ik heb de kit in laten bouwen er vanuit gaande dat de 1.4 MPI motor vaste klepstoters heeft. Nu begrijp ik uit meerdere bronnen dat deze echter hydraulische klepstoters heeft en ook bij onderdelenshops kun je alleen hydraulische bestellen voor motorcode AQW. Dit is toch mooi meegenomen, alhoewel ik dan nog steeds het klepsmeersysteem had laten inbouwen.

De vulnippel hebben ze netjes naast de trekhaak geplaatst waardoor ik nu makkelijk zowel links als rechts kan tanken. De schakelaar/vulindicator zit links naast naast het stuur, alsmede de indicator van het klepsmeersysteem.

Ik zal na de eerste 1000km weer even verslag doen van mijn ervaringen.

Edit:

De extra onderhoudskosten komen volgens de installateur op 40 EUR (excl. BTW) per 20.000km. Het gasfilter wordt dan vervangen en de installatie volledig nagelopen. Buiten dit onderhoud zijn er in principe geen extra kosten aan.

Indien je vaste klepstoters en/of gevoelige kleppen/klepzittingen hebt dan moeten deze elke zoveel duizend kilometer (30.000-150.000) gecontroleerd worden. De kosten hiervoor verschillen blijkbaar heel erg per type motor, dus hiervoor kun je het beste contact opnemen met je garage of dealer.
 
Laatst bewerkt:

dlmh

Senior Member
Inmiddels een kleine 2000 kilometer erop zitten. Nog steeds geen merkbaar verschil qua vermogen, maar de Fabia houdt wel soms heel eventjes in bij optrekken (een "hikje"). Tevens staat het klepsmeersysteem nog niet goed ingesteld, het verbruik van het smeermiddel is ruim twee keer zo hoog als het zou moeten zijn. Wellicht dat dit de oorzaak is van de hikjes (het mengsel is tenslotte anders), maar ik gok dat de boordcomputer gewoon nog iets afgesteld moet worden.

Het gemiddeld verbruik ligt op ongeveer 1:12,5. Erg netjes en wat je zou verwachten bij een verbruik van 1:15 op benzine.

Bij terugkomst van vakantie bleek echter dat het koelvloeistof reservoir bijna leeg was. Dit is dus gebeurd tijdens stilstand en niet tijdens het rijden. De Fabia is woensdag naar de garage gebracht, alwaar hij tot zojuist (en na een korte rit om op te warmen) onder druk is gezet, met een compressor die ze speciaal voor de gelegenheid nieuw hebben gekocht. Zij hebben geen enkel lek kunnen vinden en het systeem bleef al die tijd netjes onder druk. Er zit ook geen olie bij de koelvloeistof en de olie is ook schoon (met uitzondering van wat sludge op de dop).

Ze konden de kop nog lichten om die te bekijken, maar dan was ik sowieso 400 EUR kwijt zonder dat er verder wat gedaan was. Zij waren van mening dat dit zonde van het geld was en dat ik voor 400 EUR een hele hoop koelvloeistof kon kopen :tongue:. Ik krijg 'm straks weer terug en er worden geen kosten voor gerekend: erg netjes! Maar het probleem blijft natuurlijk wel bestaan, alhoewel het (zeer waarschijnlijk) geen lekke koppakking is. Iemand anders nog suggesties wat hiervan dan wel de oorzaak kan zijn?
 

Riwaly

Lid
Ik dacht ook dat het meeviel met mijn koelvloeistof verbruik, 0,3L op 600KM, voor de zekerheid even open laten maken... begin was er dus wel degelijk..

28231919113_b3f1e1eb03_z.jpg
 

machlo

Forumguru
@Riwaly ....... Even nieuwsgierig, heb nml precies dezelfde problemen als @dlmh . Vul voorlopig even de koelvloeistof bij. Heb verder weinig verstand van motoren, maar wat houdt jou lekkage precies in? Heb je het later repareren en wat waren de kosten als ik vragen mag? Geen problemen gehad met het feit dat de mpi cilinderbussen heeft en dat de kop eraf halen een risico van nieuwe lekkage kan inhouden?
 

Riwaly

Lid
@machlo ; (beginnende) lekke koppakking. Ik twijfelde en heb iemand van een garage bij mij in de buurt laten kijken. Ook deze twijfelde. De monteur (eigenaar garage) kende iemand die bij een motoren revisie bedrijf werkt en vlakbij mij woont. Voor nog geen €400,00 een nieuwe koppakking, olie en filters. Tijdens de reparatie geen problemen gehad, alles liep vlekkeloos en na 2 dagen de auto weer netjes terug.
 

dlmh

Senior Member
@Riwaly voor 400 EUR had ik zelfs bijna preventief die koppakking laten vervangen om maar van dit gedoe af te zijn. Normaal gesproken gaat dit al makkelijk richting de 700 a 800 EUR bij de garage.

Ik moet nu bij elke tankbeurt (450km op LPG) de koelvloeistof bijvullen (van min- naar max-streepje).
 

Fabia 123

Forumguru
De problemen met deze Fabia herken ik.
Mijn Fabia 1 mpi 68 pk juli 2002 had ook een kapot raam mechanisme,lekke stuurbekrachtiging, lek overlooptankje voor de koelvloeistof, en een lekke koppakking. Het tankje vervangen was rond de €35, en de pakking was niet zo veel werk ongeveer €125. Alles door de dealer gedaan. Ik heb ook de draagarm rubbers moeten vervangen.
De lekkage van de koppakking zat bij mij niet in de koelvloeistof je zag het nauwelijks.

Groeten Fabia123
 

machlo

Forumguru
De problemen met deze Fabia herken ik.
Mijn Fabia 1 mpi 68 pk juli 2002 had ook een kapot raam mechanisme,lekke stuurbekrachtiging, lek overlooptankje voor de koelvloeistof, en een lekke koppakking. Het tankje vervangen was rond de €35, en de pakking was niet zo veel werk ongeveer €125. Alles door de dealer gedaan. Ik heb ook de draagarm rubbers moeten vervangen.
De lekkage van de koppakking zat bij mij niet in de koelvloeistof je zag het nauwelijks.

Groeten Fabia123

@Fabia 123 ..... 125 euro om de koppakking te laten vervangen?? Mag ik even weten waar jou dealer zit......voor dat geld kom ik graag even langs met mijn koppakkingellende......
 

Fabia 123

Forumguru
De dealer van toen is geen Skoda dealer meer. Wanneer je weet waar het lek zit, ga eens bij een paar garages langs, laat ze kijken en vraag wat het ongeveer kost.Niet alle koppakkingen zijn even duur.
 

machlo

Forumguru
De dealer van toen is geen Skoda dealer meer. Wanneer je weet waar het lek zit, ga eens bij een paar garages langs, laat ze kijken en vraag wat het ongeveer kost.Niet alle koppakkingen zijn even duur.

@Fabia 123 Omdat bij de symptomen die ik heb (juist niet voldoende, om zeker de koppakking de schuld te geven) niet echt de pakking als schuldige aanwijzen zou de kop er af moeten om de pakking te bekijken....zeiden ze (2 garages) Dan was ik zeker al zo'n 400 euro verder en dan moest hij nog worden vervangen (eventueel de kop vlakken). Dan ga je al snel richting 700-800 euro. Vandaar mijn verbazing over het bedrag wat jij moest neertellen.

En de lekkage blijft ook weg? Waar ik ff mee zit (twijfel om de pakking te vervangen) zijn die cilinderbussen van die aqw motor. Indien die alsnog gaan lekken, dan ben je nog verder van huis. Daar heb jij blijkbaar geen last van?
 

Cordoba

Forumguru
@machlo Je kunt ook zoeken of je roze sporen van opgedroogde koelvloeistof vindt. Een andere mogelijkheid die een enkele keer voorkomt is een overdrukbeveiliging die niet goed functioneert. Overdrukbeveiligingsklepje zit ingebouwd in de dop van het koelvloeistofreservoir. Ook een barstje in een koelvloeistofreservoir komt een enkele keer voor. Dat is allemaal tientjes werk, dus checken of dat het niet is.
 

machlo

Forumguru
@Cordoba ben intussen al bij twee garages geweest, inclusief de skodadealer. Beide systeem op druk gezet, alles gecontroleerd. De dealer dacht een lekkage bij de temperatuursensor te zien dus sensor vervangen. Tweede garage zag dat nummer één een afdichting was vergeten. En toch heb ik al weer voor de tweede keer vloeistof aangevuld. Je zou toch zeggen dat ze dan ook dat tandje hebben gecontroleerd......ik zie er visueel in iedergeval geen lekkage.
Nou dacht ik vorige week voor het eerst een zoete lucht te ruiken uit de uitlaat. Die heb ik echter niet meer terug geroken daarna.
Blijf voorlopig nog vloeistof aanvullen.......mocht ik nou toch die garage van fabia 123 achterhalen dan laat ik de koppakking preventief al vervangen voor 125 euro :yeehaa:. Gezien zijn autohistorie zal dit echter al een poosje geleden zijn gebeurd en is 6-700 euro tegenwoordig realistischer......

Edit....had er een vette smiley achter gezet, die is echter niet te zien...nu wel....:tegek:
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@Cordoba ben intussen al bij twee garages geweest, inclusief de skodadealer. Beide systeem op druk gezet, alles gecontroleerd. De dealer dacht een lekkage bij de temperatuursensor te zien dus sensor vervangen. Tweede garage zag dat nummer één een afdichting was vergeten. En toch heb ik al weer voor de tweede keer vloeistof aangevuld. Je zou toch zeggen dat ze dan ook dat tandje hebben gecontroleerd......ik zie er visueel in iedergeval geen lekkage.
Nou dacht ik vorige week voor het eerst een zoete lucht te ruiken uit de uitlaat. Die heb ik echter niet meer terug geroken daarna.
Blijf voorlopig nog vloeistof aanvullen.......mocht ik nou toch die garage van fabia 123 achterhalen dan laat ik de koppakking preventief al vervangen voor 125 euro :yeehaa:. Gezien zijn autohistorie zal dit echter al een poosje geleden zijn gebeurd en is 6-700 euro tegenwoordig realistischer......

Edit....had er een vette smiley achter gezet, die is echter niet te zien...nu wel....:tegek:


Dat lijkt te kloppen met onder druk zetten en niets vinden: handpomp wordt normaal op de plek van de reservoirdop geschroefd, en dan test je de dop dus niet mee.

Wat die 125 euro voor de koppakking betreft: ik heb het zo'n 35 jaar terug gehad, uiteindelijk niet nodig geweest, maar als ik me goed herinner had de garage het over zo'n 400 gulden aan kosten als dat nodig was.
 
Bovenaan Onderaan