[Fabia MK1] Schuim in koelvloeistof + zoete geur

Cordoba

Forumguru
Dat eraf trekken is geen probleem, als ze voor het terugplaatsen van de kop maar goed checken of de cilinderbussen netjes op hun plaats zitten. Als ze dat niet doen heb je dus kans dat de cilindervoering is verschoven en je dus allerlei ellende krijgt. Overigens als je terugleest in oudere topics gaat het wisselen van de koppakking van een MPI-blok ook bij dealers regelmatig fout. Als je de garage hier op gewezen hebt (en als de monteur die het gaat doen, het ook weet, zal ie wat alerter zijn dan normaal en) is de kans dat het goed gaat een stuk groter. Nonchelance/slordigheid is eigenlijk de trigger om ellende te krijgen na een wisseling van de koppakking.
 

machlo

Forumguru
Auto weer terug van de garage. Koppakking vervangen, kop afgeperst en gevlakt (zou behoorlijk krom zijn geweest volgens het revisiebedrijf).
Aangezien er geen onderhoudshistorie bij de auto zat en ook niet was te achterhalen, nu dus tegen een verrassing aangelopen. Koppakking was al eens eerder vervangen. Zat een gemodificeerde versie op. Omdat de pakking niet lek leek te zien (visueel) zou de kop wellicht de oorzaak kunnen zijn.

Nu maar eens kilometers gaan maken en kijken wat er gebeurd (gaat nog ff duren met mijn jaarkilometrage)
 

dlmh

Senior Member
Dat is erg netjes! Ze hebben voor dat bedrag dus de kop eraf gehaald, koppakking vervangen en kop gevlakt?
 

dlmh

Senior Member
Nou, mijn avontuur met de Fabia op LPG was van korte duur. Vorige week woensdag avond wilde ik met de Faab wegrijden echter weigerde hij dienst. De startmotor begon wel te loeien, maar nog geen sputter of stotter uit de motor. Hij is weggesleept en de dag erna naar de garage vervoerd. Na inspectie bleek de nokkenas helemaal niks meer te doen en was er geen enkele compressie meer op alle cilinders. Reparatie zou aardig in de papieren lopen en samen met het eerdere euvel zou dit al gauw over de 2000 EUR gaan.

Advies was om dan te zoeken naar een ander blok, maar die zitten vaak ook al over de 200k en dan zou de LPG installatie opnieuw ingebouwd moeten worden. Al met al waren geen van beiden het geld waard om nog te investeren in deze verjarende Fabia. De LPG boer was erg sympathiek over de situatie, maar kon ook maar 200 EUR bieden voor het materiaal en dan moest ik 'm zelf naar Rotterdam brengen. De garage gaat 'm nu ter opbod aanbieden op het site, hopelijk kan ik er dan nog wat voor krijgen.

Ondertussen ben ik me aan het oriënteren op een vervangende bolide en deze keer een wat jongere. Een leuke Fabia II Combi Greenline 1.2 TDi lijkt me een geschikte kandidaat en ondanks de hoge(re) wegenbelasting zal het verbruik en lagere brandstofprijs dit aardig compenseren. Wellicht meld ik me binnenkort in het Fabia II subforum ;).
 

turboturbo

Forumguru
Wat jammer @dlmh zo oud was je Fabia toch ook nog niet (bj 2002?) Jammer dat je zo'n pech hebt dat ie nu al economisch afgeschreven is.
 

dlmh

Senior Member
@turboturbo ja, kwam uit 2002. Vermoeden van de garage is dat door de koelvloeistoflekkage de hydrolische stoters kapot zijn gegaan. Dit probleem speelde dus eigenlijk al sinds aanschaf. De garage waar de Fabia altijd bij in onderhoud is geweest wist mij te vertellen dat de pomp van de stuurbekrachtiging defect was en dat dat de reden was van inruil. Geen woord over een lekke koppakking, en ik denk ook niet dat ze dit geweten hebben. Martin Schilder is volgens mij een redelijk betrouwbare dealer/garage, dus dit is geen opzet geweest, maar wel dikke pech.

Gisteren heb ik mijn handtekening gezet onder een zwarte (ex-lease) Fabia Greenline 1.2 TDI Businessline uit 2012 met slechts 53k op de teller. Leuk aangekleed met o.a. climate control, elektrische ramen voor & achter, klein leer pakket en navigatie. Hopelijk ga ik hier meer en langer plezier aan beleven. Zodra ik hem heb opgehaald en wat kilometers heb gemaakt zal ik me melden in het Fabia II forum :)
 

machlo

Forumguru
Ben inmiddels een kleine 1000 km verder.........vlg mij is mijn probleem opgelost met de koppakking vervanging én vlakken. Sindsdien is het niveau een héél klein beetje gezakt, mijn vermoeden, een beetje lucht wat er nog in zat. Voorheen rond de 1200-1500 km een halve liter verdwenen.........heb goeie hoop dat het op is gelost!:yeah:
 

Cordoba

Forumguru
@dlmh Meer geluk gewenst met de nieuwe aankoop, hoewel je bij een diesel die zo weinig km's heeft gelopen wel veel kans hebt op een dichtgeroete EGR. (bij lange ritten gaat het meestal goed, maar bij korte ritten komt de motor onvoldoende op temperatuur waardoor je bij een diesel met lage km-stand voor zijn leeftijd extra alert moet zijn).
 
Bovenaan Onderaan