[Fabia MK1] Schuim in koelvloeistof + zoete geur

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat het prijsverschil voor een dop met de prijs bij de dealer vrij klein is, daarom misschien bij de dealer halen (in elk geval informeren): dan mag je er vanuit gaan dat je het juiste type dop hebt (op het plaatje van je link vind ik de dop er nogal afwijkend uitzien ten opzichte van de standaarddop, en ook geen opmerking over het ingebouwde veiligheidklepje).

Persoonlijk ben ik niet zo van via internet bestellen, dus daar zullen anderen zijn met meer ervaring.
 

machlo

Forumguru
Heb een dop besteld bij de dealer, kijken of het helpt.

Een andere vraag........een koppakking kan naar buiten lekken of intern heb ik begrepen. Is in beide gevallen de remedie het vervangen van de koppakking of is er bij een interne lekkage nog meer of iets anders wat er vervangen moet worden?
 

Spierings

Forumguru
Bij een lekkage aan de koppakking moet die inderdaad altijd vervangen worden..

Bij een koppakking vervangen je weinig extra, meestal de dingen die los zijn gehaald en eventueel de tandremset en waterpomp..
Vaak wordt wel gecontroleerd of de kop gevlakt moet worden..
 

machlo

Forumguru
Bij een lekkage aan de koppakking moet die inderdaad altijd vervangen worden..

Bij een koppakking vervangen je weinig extra, meestal de dingen die los zijn gehaald en eventueel de tandremset en waterpomp..
Vaak wordt wel gecontroleerd of de kop gevlakt moet worden..

@Spierings .........yep....van die kop dat wist ik. Maar een externe of interne lekkage maakt verder niet uit?...remedie is in principe de koppakking vervangen.
Klinkt misschien allemaal wat dom, maar ik weet ook niet hoe het er onder de kop uitziet wat betreft pakking, koelkanalen, oliekannen, etc......
 

Spierings

Forumguru
Het is gewoon een grote pakking welke meerdere lagen heeft en waar gaten van de verschillende cilinders, olie en koelvloeistof kanalen in zitten.

De lekkage kan een breuk op een willekeurige plek zijn, afhankelijk waar dit is is het olie of koelvloeistof en intern of extern.. oplossing blijft hetzelfde.

Olie en koelvloeistof word ook altijd mee vervangen..
 

machlo

Forumguru
Gisteren de nieuwe dop erop gezet. Vandaag een flink stuk snelweg gereden en onderweg koeling en slangen nog eens bekeken. Vermoed dat ik toch echt aan de beurt ga zijn voor een koppakking. Slangen van en naar radiateur zijn knoerthard, niet in te knijpen en heel erg warm, bijna niet vast te pakken. Zie nu ook steeds meer witte prut aan de binnenkant van het koelvloeistoftankje.
Bij ophalen van dop nog wel even gevraagd aan skodadealer wat koppakkingvervanging ongeveer ging kosten. Men zei rondom de 450 euro! Was lichtelijk verrast, mede omdat mijn oude garage bedragen rondom de 1000,- euro en hoger begon te roepen. Voor die 450 euro ga ik toch maar eens een afspraak maken binnenkort.
 

dlmh

Senior Member
@machlo voor die 450 EUR wordt waarschijnlijk alleen de pakking vervangen. Als blijkt dat de kop ook nog gevlakt moet worden zal daar nog wel 250-300 EUR bij komen.

Mijn Fabia verbruikt inmiddels bijna een liter koelvloeistof per maand (± 1600 km), maar dit verdwijnt niet in de olie. Op de dop van de olie zit wel wat mayonaise, maar de peilstok is schoon. Tevens komt er geen (zichtbare hoeveelheid) olie bij de koelvloeistof, die is nog steeds helder. Het blijft een raadsel, maar voor 2 EUR per maand kan ik door blijven rijden totdat er ook andere gebreken zich gaan voordien die duiden op een lekke koppakking.
 

Spierings

Forumguru
Kan me niet voorstellen dat de dealer de koppakking voor 450 vervangt. Zal mogelijk verkeerd begrepen zijn of niet alle handelingen geselecteerd Bij een dealer moeten ze namelijk alle handelingen apart aanklikken.. denk daarbij aan distributie uit inbouwen, olie verversen, koelsysteem aftappen, bijvullen en ontluchten etc.
Als je logisch denkt kan het ook niet kloppen met een uurtarief van €100 per uur..
Zou het toch even duidelijk doorspreken..

Doorrijden met koelvloeistof verbruik is nooit verstandig, op de plek van de lekkage kan de kop of blok gaan pitten... Soms zo erg dat vlakken niet meer gaat....
 

dlmh

Senior Member
@Spierings als er vloeistof uit het blok lekt (want niet in olie), zou je verwachten dat er een rozige aanslag op het blok zou moeten ontstaan. Zeker met een liter per maand.

De garage heeft er inmiddels tweemaal naar gekeken en het systeem onder druk gezet, ook na een stukje rijden. En tot tweemaal toe hebben ze hiermee geen lek kunnen vinden. Wat zou het eventueel nog meer kunnen zijn dan een lekke koppakking? Ik lees hier over een dop, maar die van mij is gewoon een simpel plastic ding.

Ik heb getwijfeld om (preventief?) de koppakking laten te vervangen om in ieder geval van die onzekerheid af te zijn, maar de garage vond dat zonde van het geld.
 

Spierings

Forumguru
@dlmh je hebt lekkage naar de olie en naar extern. Maar de meest voorkomende lekkage bij een koppakking is naar de verbrandingsruimte..

Met een verbruik van 1 liter per maand zou een externe lekkage zichtbaar moeten zijn..
Ook als het de dop is. Met een slechte dop loopt het koel systeem ook maar tot een bepaalde hoogte leeg..

Als dit naar de olie zou zijn, zou hij inmiddels niet meer loprn.

Dan blijft alleen een interne lekkage naar de cilinder over.. worden je slangen ook hard?
 

dlmh

Senior Member
@Spierings de laatste keer dat ik de slangen controleerde kon ik ze nog inknijpen. Tevens heb ik geen witte pluimen uit de uitlaat en rijdt de Fabia verder nog als een zonnetje. Het enige is dat ie soms heel eventjes inhoudt/stottert bij het optrekken, maar dit is pas sinds deze 2 maanden geleden is omgebouwd naar LPG. Waarschijnlijk moet de LPG-boordcomputer wat afgesteld worden.

Ik zal straks nogmaals de slangen controleren. Is dit beter voor of na dat ik een stuk heb gereden?
 

Spierings

Forumguru
Knijp er maar eens in als je een stukje doorgereden hebt ....

Voor witte rook moet je een erg grote lekkage hebben, dit komt zelden voor..
 

machlo

Forumguru
Knijp er maar eens in als je een stukje doorgereden hebt ....

Voor witte rook moet je een erg grote lekkage hebben, dit komt zelden voor..

@dlmh
Zoals @Spierings schrijft heb ik ook geen witte rook e.d. Ik verbruik een halve liter op 1200 km. Heb regelmatig tijdens ritten even in de slangen geknepen. Meestal redelijk inknijpbaar. Toevallig dit weekend ook weer en toen merkte ik dat ze echt keihard waren en erg heet. Erg veel druk dus. Denk dat ik dus al langer met die harde slangen rijd en net op "verkeerde" momenten heb gecontroleerd.
Heb mijn garage nu gevraagd een specifieke prijsopgaaf te schrijven ipv nattevingerwerk. Denk toch dat ik mijn pakking dan maar ga vervangen.
 

Riwaly

Lid
Denk toch dat ik mijn pakking dan maar ga vervangen.

Mocht je uit regio Rotterdam komen, kan ik vragen of de persoon die de mijne gedaan heeft voor ca. €450,00 incl. filter, vlakken, schoonmaken blok en olie het voor jou ook wil doen. Totaal 1,5 dag mijn auto kwijt geweest.

Mijn koelvloeistof verlies is nu over, zat maar een kleine opening in mijn koppakking. Nauwelijks merkbaar maar toch blij dat ik hem uit voorzorg heb laten openmaken.
 

darkprojectx

Forumguru
Het is mogelijk dat je motor iets te veel druk opbouwt waardoor het expansievat middels de overstort aan de zijkant wat koelvloeistof eruit gooit. Is het langs het reservoir vochtig na een lange rit? Zakt het peil van de koelvloeistof ook?
De witte aanslag kan komen door een klein lek van de pakking, maar het kan ook slurrie zijn, een beetje mayonaise achtig spul wat te voorschijn komt als je alleen kleine stukjes rijdt en de auto niet echt warm wordt.
De dealer zal zeker je koppakking niet vervangen voor 450 euro, dat is eerder de prijs voor het materiaal.
Ik heb mijn koppakking ook laten vervangen bij een garage en was toch tegen de 2000 euro kwijt. Uiteraard heb ik wel alles eromheen laten nakijken en vervangen.
Bij mij rook hij ook wat zoet maarja, zolang er idd geen witte rook etc was lekker door rijden want een kleine reparatie van de koppakking is even duur als de hele kop eraf halen. Ik heb er een goed jaar mee door kunnen rijden tot de koppakking het begaf.
Nu na de reparatie loopt hij nog altijd als een zonnetje zonder enig probleem (af kloppen)
 

dlmh

Senior Member
@darkprojectx ik kan geen restanten koelvloeistof aan de buitenkant van het expansievat vinden, maar hij loopt in vrij rap tempo leeg (1 liter per 1500km). De meeste ritten die ik rijd zijn minstens 37 kilometer, dus dat is toch niet bepaald kort. De sludge zit bij mij aan de oliedop en niet aan de peilstok, dus er zullen geen grote hoeveelheden koelvloeistof in de olie lekken. Tevens is er bij mij geen witte rook zichtbaar en hangt er geen zoete lucht (meer) in de auto.

@Riwaly zelfs al kom ik niet uit de buurt van Rotterdam (Utrecht), voor 450 EUR zit ik graag een uurtje in de trein terug ;).
 

Cordoba

Forumguru
@Spierings .........yep....van die kop dat wist ik. Maar een externe of interne lekkage maakt verder niet uit?...remedie is in principe de koppakking vervangen.
Klinkt misschien allemaal wat dom, maar ik weet ook niet hoe het er onder de kop uitziet wat betreft pakking, koelkanalen, oliekannen, etc......

Ik had het even gemist, maar zal alsnog wat verduidelijken: van waar naar waar je lekkage hebt maakt wel uit voor wat je merkt/de gevolgen, maar niet voor de reparatie. Tussen welke ruimtes (oliekanaal, vloeistofkanaal, cilinder, buitenwereld - dus buiten de motor) je lekkage hebt, wordt alleen bepaald door op welke plek de pakking kapot is (die pakking dicht af, tussen al die verschillende 'domeinen'), dus in alle gevallen de koppakking vervangen al dan niet in combinatie met vlakken.

Wat uitleg over de geometrie van een motor: je hebt koelkanalen die lopen door het onderblok en via aansluitingen van koelslangen ook naar radiateur, waterpomp en koelvloeistofreservoir, maar ook de temperatuur van de kop moet onder controle worden gehouden. Daarom lopen er kanalen vanuit het onderblok omhoog, dwars door de pakking heen omhoog naar de kop. Voor de olie heb je een soortgelijk verhaal.

Een plaatje van een koppakking die dus tussen kop en onderblok geklemd zit:
koppakking-opel-astra-calibra-kadett-vectra-20xe-c.jpg


Plaatje van een onderblok (hier komt dus de koppakking op te liggen, en daarop de kop van het motorblok):
kop1.jpg
 

machlo

Forumguru
@Cordoba ......mooi helder verhaal. Dinsdag gaan ze aan de koppakking beginnen.
Hoewel ik me er niet echt gemakkelijk bij voel, heb ik de garage toch even doorgegeven dat, ivm de cilinderbussen, de kop eraf schuiven zeker wordt aangeraden. Natuurlijk doen die gasten dit vaker en ben ik maar een leek, maar het zal maar gebeuren dat ze de pakking vervangen, en dat er een lekkage onderin ontstaat omdat de bussen bleven plakken aan de kop. En dan is het nog maar afwachten of ze de kop er juist afhalen. De krukas/motor geen enkele beweging meer laten maken wist de goede man achter de balie nog wel te melden...
 
Bovenaan Onderaan