Fabia III Topic, al het nieuws over de nieuwe Fabia.

Joske

Forumguru
Ik vind nog steeds mijn F1 mooier dan de F2... zeker als ie dan nog op van die ieniemienie wieltjes afgeleverd wordt is het helemaal geen zicht meer.. Desondanks zie ik ze toch bijzonder vaak in het straatbeeld, dus verkocht hebben ze toch zeker wel ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Gunner

Forumguru
Klopt. je ziet ze ook wel veel rijden. zeker omdat ze ook nog tijden belastingvrij waren in Nederland, waren ze natuurlijk extra interessant.
 

Joske

Forumguru
maar ik spreek over België é @Gunner ;)

de GL's zullen een paar jaar terug vast ook wel fiscaal om de 1 of andere reden interessant geweest zijn voor in België te rijden vermoed ik :pieker:
 

Felicia58

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Ik ben vandaag voor het eerst op het forum. Ik was vandaag aan het struinen en ik kwam de volgende twee impressies van de volgende Fabia tegen. Nogal wat anders dan de verbasteringen van de Polo en de Astra die tot op heden zijn langsgekomen. Deze mag van mij zo komen. Super!

Skoda Fabia [1].jpg Skoda Fabia [2].jpg
 

Cordoba

Forumguru
@Felicia58 Allereerst welkom op het forum.:bloemen:

De impressies die je hebt gepost, zien er goed uit, maar ik vraag me toch af of dit geen Audi A1 is, die is voorzien van wat Skoda-kenmerken.
 

Hetzer

Forumguru
Idd een leuke impressie...

Maar te groot, komt teveel in de richting van de Rapid SB, de nieuwe F3 zal denk ik ook geen ramen hebben achter het achterportier.
 

Felicia58

Nieuw lid
@Cordoba,de impressie lijkt niet op de Audi A1 als eerste (die ziet er gewoon niet uit), want ik denk dat de volgende Fabia toch 10 cm langer zal zijn dan de 3.95 m van de A1, met een langere wielbasis. Gelet op de plek van de wielen lijkt het me ook niet de stationuitvoering naar voorbeeld van de huidige Fabia. Wellicht wordt de hatchback met de station gecombineerd in één mixmodel om niet een model te hebben die qua volume te dicht bij de Rapid Sportsback komt te zitten. Het is natuurlijk maar een impressie, net als alle anderen. Maar ik vind deze impressie wel de meeste kenmerken hebben van de huidige lijn van Skoda. Ik ga er ook van uit dat de Fabia net als de Octavia is gericht op de Westerse markt, dus niet op punten de budgetkenmerken draagt van de Rapid. De prijs zou dus wel eens dicht bij elkaar kunnen liggen, maar voor het zelfde geld een beter rijdende auto, met meer premium-feel,net als de Octavia. Een echte Polo-killer met de ruimte van een Golf.
De andere impressies uit Autobild, Auto Zeitung, enz vind ik toch te veel kenmerken hebben van bestaande modellen van andere merken. Ik denk dat Skoda ons nog wel gaat verrassen. Binnenkort zullen toch de eerste spionagefoto's moeten verschijnen wil de auto in het najaar worden gepresenteerd. Dan zullen we zien wat de verhoudingen zijn en de lijnen.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb toch echt het idee als je een 'Skoda-sausje' over de A1 Avant gooit, je behoorlijk in de buurt van de impressie komt, de A1 Avant ter vergelijking:
th
th


Wat de spionage-foto's betreft: het verbaast me eigenlijk dat ze er nog niet zijn. De voorserie zou toch nu zo langzamerhand de fabriek uit moeten rollen.
 

Felicia58

Nieuw lid
@Cordoba. Maar deze A1 Avant is toch ook een impressie die nog niet in het echt bestaat? Je hebt volgens mij alléén de 3- en 5 deurs A1. De laatste heet Sportsback en is net zo lang als de 3-deurs (3,95 m) met een iets langere daklijn.

Ik verwacht dat de nieuwe Fabia 4,05 meter lang is, in prijs vergelijkbaar met de Polo, maar voor hetzelfde geld een stuk ruimer. Skoda kan zich niet veroorloven naar de postuur van de A1 terug te gaan, want daarin heb je met 1,90 m lengte niets te zoeken op de achterbank. Bij de huidige Fabia gaat dat prima. Dat zal echt niet minder worden en Skoda heeft een naam hoog te houden als het om binnenruimte gaat in het B-segment.

Maar nogmaals de plaatjes die ik heb gevonden zijn maar impressies. We wachten met smart op de eerste spionagefoto's. Meestal kun je aan die foto's aardig afschatten of het een spannende auto wordt. Laat ze a.u.b. iets anders verzinnen dan de Rapid Spaceback, want die kan ik vanuit geen enkele positie aantrekkelijk vinden. Wat verschikkelijk saai! Ik ben geen Mazda-fan, maar wanneer ik de impressies zie voor de komende 2-serie op basis van de Hazumi uit Geneve, dan weet ik wel wat karakter is en wat niet. De impressie van Brigato mag het van mij worden. Met een 5 cm langere wielbasis dan de huidige Fabia en totaal niet langer dan 4.05 m, 1,70 breed en 1.50 cm hoog met een zithoogte zoals in de Mitsubishi Colt of de Spacestar. Een heerlijke mix die voor alle generaties biedt wat nodig is.
 

Cordoba

Forumguru
Verschil in lengte zou ik niet teveel aan af proberen te lezen: wat meer overhang, of wat 'dikkere' bumpers, en je hebt 10 cm extra lengte. Verder is het zo dat de Audi eigenlijk steeds de auto met de kleinste binnenruimte is met vergelijkbare modellen van het Vagconcern. Oorzaak ligt bijna altijd in dikkere deuren, dikkere stoelleuningen enz. vanwege de extra veiligheid die het Audi-imago vraagt. Gevolg is wel een auto met naar verhouding weinig binnenruimte.

Nog even geduld dan komen de eerste plaatjes wel.
 

Rosinfield

† In Memoriam
In ieder geval gaan al die auto's steeds meer op elkaar lijken. Het lijkt een ontwikkeling in een richting waar elke modelvariant slechts een opgeblazen dan wel ingeklonken variant is van hetzelfde model. Deze ontwikkeling, waarbij de eigenheid van de diverse model-varianten steeds meer verloren gaat (zie bv Yeti), betreur ik. Al kan het me aan de andere kant weinig schelen, omdat voor mij verreweg het belangrijkste aspect is hoe hij rijdt en dat wordt niet door de buitenkant bepaald.
 

laagvlieger

Forumguru
De Fabia staat trouwens nog steeds op de 71ste plaats in de top 100 meest verkochte auto's in NL. Dat is meer dan de Ibiza, Sandero, Superb, Micra, Mondeo, Megane ... om maar wat te noemen. Ongeacht het uiterlijk en de leeftijd van het model, krijg je met een Fabia nog steeds veel auto voor je geld.
 
Bovenaan Onderaan