Fabia III Topic, al het nieuws over de nieuwe Fabia.

Hetzer

Forumguru
1zokcn4.jpg


The new Skoda Fabia is set to enter markets by early 2014. Learning from past experiences and unlike the narrow and tall version of Fabia available in market currently, Skoda has ensured that 2014 Fabia will be wider and lower, reports idnes.

2014 Fabia will be launched in two body types, a compact hatchback and a roomier estate. The hatchback Fabia will be within 4 mts in length and is expected to be launched in India by second half of 2014. If you can recollect, launch strategy of the new Fabia is similar to that of the new Octavia. 2014 Fabia will first be showcased in Skoda’s home country, Czech Republic and then will head to countries across the globe.
Unlike the present variant of Fabia, the 2014 version will come in with enhanced aerodynamics and a host of driver assistance features. A new set of improved safety features will also be seen in the 2014 Fabia, which include emergency braking. For your entertainment and navigations needs, 2014 Fabia will also offer a new multimedia linking system that can be connected to your smartphone.

2014 Skoda Fabia is expected to come in with a longer wheelbase which will add to interior space. Boot space will be increased from present 315 liters to 350 liters. Engine options expected, include a 3 cylinder TDI diesel engine and a 1.2 liter petrol engine both offering 80 bhp peak power.

Apart from this, Welsch also revealed that Skoda is working on a seven seater three row Yeti SUV variant. As far as 2013 is concerned, Skoda fans will next get to see a new variant of Rapid, called Rapid Spaceback, after which Superb facelift and Yeti facelift will be revealed at the 2013 Frankfurt Motor Show, Welsch added. All these launches are part of Skoda’s promise to launch six new cars in 2013.
 

laagvlieger

Forumguru
Ik zie in het artikel nergens een sedan staan, wel een hatchback en estate (combi). Het is nog even wachten op de eerste foto's ...
 

Noord26

Forumguru
Tijd terug kwam al de melding dat Skoda binnen aanzienlijke tijd veel nieuwe modellen/faceliften wil uitrollen in het gamma. Dat zal prima voor ze gaan werken!
 

Cordoba

Forumguru
Gezien het feit dat men de wielbasis gaat vergroten, neem ik aan dat er nu eindelijk van onderstel/bodemplaat van de Fabia I wordt afgestapt. Ik gok dat de wielbasis naar 246,9 cm gaat, zodat het verschil met de kleine Citigo wat groter wordt.

Overigens heeft laagvlieger gelijk: in de tekst wordt gesproken over 2 carrosserievarianten: de hatchback en de combi. Wat me verder opvalt is dat de Rapid Spaceback wordt aangekondigd, maar er geen woord gerept wordt over de Roomster. Gezien het feit dat de Roomster nogal wat Fabia techniek gebruikt, en de Fabia vernieuwd wordt, lijken de mensen gelijk te krijgen, die al verwachtten dat de Roomster plaats zou moeten maken voor de Rapid Spaceback.
 

servies

Forumguru
Gezien het feit dat men de wielbasis gaat vergroten, neem ik aan dat er nu eindelijk van onderstel/bodemplaat van de Fabia I wordt afgestapt. Ik gok dat de wielbasis naar 246,9 cm gaat, zodat het verschil met de kleine Citigo wat groter wordt.
In een duits autoblad las ik dat het de nieuwe Fabia gebaseerd gaat worden op het onderstel van de Golf.
 

pascalvh

Nieuw lid
In een duits autoblad las ik dat het de nieuwe Fabia gebaseerd gaat worden op het onderstel van de Golf.
Dat zou voor de binnenruimte denk ik wel een vooruitgang zijn (ervan uitgaande dat daardoor de wielbasis groter wordt).
Want nu staat hij geloof ik op het onderstel van de volkswagen up zoals hier bijvoorbeeld ook wel een beetje aan de wielbasis te zien is. Lijkt me prettig om een paar centimeter extra op de achterbank te hebben.

Eigenlijk vind ik de Fabia er nu nog prima uit zien, dus m.i. zijn ze er met 2014 wel redelijk vroeg bij.
 

clapton

Senior Member
Is het niet zo dat de Fabia op het 'oude' Polo chassis staat in tegenstelling tot de Seat Ibiza en de A1 die al het huidige Polo-onderstel hebben. Eerder te verwachten is dat de Faab het huidige Polo platform krijgt of een nieuw te ontwikkelen platform, n.m.m. is VAG een nieuw onderstel aan het ontwikkelen voor de Polo-broers zoals het MQB van de Golf.
 

van_der_P

Senior Member
Want nu staat hij geloof ik op het onderstel van de volkswagen up zoals hier bijvoorbeeld ook wel een beetje aan de wielbasis te zien is.

De huidige Fabia staat op de basis van de Polo, net zoals de Ibiza, en de A1. De Up zou ook op een afgeleide van dat onderstel kunnen staan maar is zeker niet de basis voor de Fabia
 

Michel

Forumguru
Volgend jaar komt de nieuwe Skoda Fabia op de markt, maar een RS-model hoef je niet meer te verwachten. Dat heeft Skoda CEO Winfried Vahland gezegd tijdens een interview op de IAA in Frankfurt.

Skoda Fabia Monte CarloFoto: Skoda

Niet rendabel
Belangrijkste reden van het schrappen van het model is dat de Fabia RS geen volumemodel is. Er werden simpelweg te weinig exemplaren van verkocht, waardoor het voor Skoda niet langer rendabel is om de auto te bouwen. De Fabia RS wordt momenteel nog geleverd als vijfdeurs hatchback en als Combi en ze blijven volgens de Nederlandse woordvoerster in het gamma tot de nieuwe Fabia arriveert. Voor de aandrijving zorgt een 1.4 TSI-benzinemotor met 180 pk en 250 Nm. De vierpitter is gekoppeld aan een zeventraps DSG-bak.

Niet de power
Of mensen al die pk’s gaan missen? Volgens CEO Vahland niet. “Mensen willen graag de looks van een RS maar niet per se de krachtbron. Bovendien was de Fabia RS te duur in Europa. Klanten kiezen graag voor sportstoelen, lichtmetalen wielen en de sportieve bodykit, maar willen ook de normale functionaliteit van een Fabia”, aldus de topman.

Skoda bracht recent de Fabia Monte Carlo op de markt met de sportievere aankleding van de RS. Skoda had verwacht hier 3.000 auto’s van te verkopen, maar dat werden er uiteindelijk 20.000, zo laat Vahland weten.

Breder en lager
In gesprek met Autovisie zegt CEO Vahland dat de volgende generatie Skoda Fabia breder en lager wordt dan het huidige model maar niet direct groter. “Hij zal lijken op een rallyauto met een meer gedrongen uiterlijk.”

Bron: www.telegraaf.nl (http://www.telegraaf.nl/autovisie/a...6/__Geen_RS-model_opvolger_Skoda_Fabia__.html)
 

sitechris

Donateur
De Fabia RS heeft een aantal nadelen:

- concurrentie is te groot. Ook vanuit eigen VAG stal, bijv. de Polo GTI
- te duur
- uiterlijk te bedaagd voor een hot-hatch
- rij-eigenschappen onvoldoende in vergelijking met bv Clio RS, Fiesta ST etc
- imago werkt in dit specifieke segment wat tegen je
- standaard automaat. Lang niet iedereen wil dat.
- de 1.4 tsi staat bekend als een probleemgeval. Dat kan ook kopers afschrikken.

Ik ga de Fabia RS niet missen dus. En ik ben hot-hatch fanboy :). Wel goed om te lezen dat ze de looks van nieuwe fabia wat meer gedrongen gaan laten lijken.
 

Hetzer

Forumguru
Jammer..
Ben wel benieuwt naar de nieuwe Fabia, als hij standaard breder en lager word, moet het een mooi verschijning gaan worden ( en een mooi vervanger voor 1 van onze Citigo's ;) )
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

ertromp

Forumguru
Inderdaad net wat @Hetzer aangeeft: breder en lager want dan komen m.i. de juiste verhoudingen terug. Jammer dat er geen R S versie komt maar ik kan me de verkoopstrategie voorstellen van de VAG groep
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Fean

Forumguru
“Mensen willen graag de looks van een RS maar niet per se de krachtbron".

Nou dat lijkt mij heel sterk. De GTI's RS's zijn mateloos populair alleen voor velen te duur en juist daardoor niet haalbaar. Wat betreft de looks..de Fabia leent zich niet echt voor het uiterlijk van race-eend...(imho).

Een fabia zonder de RS looks en 180pk... kom maar op zo niet 250pk.:jaja:
 

laagvlieger

Forumguru
m1eyulhb8v52.jpg


Tot nu gebruikt de Volkswagen Groep het MQB-platform bij productieauto's alleen in het C-segment, en wordt de flexibiliteit van deze bouwwijze dus nog niet echt benut. Op de salon van Genève blikt het concern vooruit naar de eerste kleine exponent van MQB met een concept-car voor de nieuwe Skoda Fabia.


De Fabia Concept (naam nog niet bekend) wordt daarmee het grote nieuws van Skoda op de salon van Genève. De foto bij dit artikel is nog geen teaser, maar een detailfoto van de Mission D, de voorbode van de Rapid.

Autocar meldt dat de Fabia komt te staan op een ingekort MQB-platform, dat intern de naam MQB-A heeft. Door dit nieuwe platform zal de Skoda langer en breder worden. Momenteel is de Fabia 4,00 meter lang en 1,64 meter breed.

Skoda-CEO Winfried Vahland zegt dat de nieuwe generatie 'dynamischer en sportiever' zal ogen dan het huidige model, zonder de traditionele Fabia-kopers af te schrikken.

Onder de kap van de productieauto zullen we TSI- en TDI-motoren aantreffen. De nieuwe 1.0 TSI en 1.4 TDI zijn belangrijke motoren en ook de 1.4 TSI zal weer z'n opwachting maken.

De productieversie staat op de planning voor eind 2014.



bron: autoweek.nl
_________________________________-


Het gaat nog maar over een concept, het autosalon van Genève is er namelijk al in maart. 2015 kijkt me aannemelijker voordat de nieuwe Fabia hier op de markt komt.

Breder is een goede zaak, maar langer? Wat is dan nog de meerwaarde van de Rapid? En zou er nog een Fabia Combi komen, hierover is nog niets zeker.

Wel wordt de 1.2 TDI verbannen en vervangen door een nieuwe 1.4 TDI euro-6 motoren in verschillende vermogensvarianten (zie het nieuws over de facelift van de Polo) Het blijven wel driecilinders, waarschijnlijk is het in basis een 2.0 TDI.
 

laagvlieger

Forumguru
Een stukje over de gefacelifte Polo, die ook zijn opwachting maakt op het autosalon van Genève;

Bij de verkoopstart in mei wordt de nieuwe Polo geleverd met een 1.0 driecilinder benzinemotor met 60 of 75 pk of een 1.2-TSI viercilinder met 90 of 110 pk. Later volgt nog de nieuwe 1,0-liter TSI (direct-ingespoten turbomotor) met 90 pk en een haha-verbruik van 4,1 l/100 km (CO2: 94 g/km). Alle benzinemotoren zijn goed voor 20% bijtelling. De dieselblokjes hebben allen drie cilinders en een inhoud van 1,4 liter, met vermogens van 75, 90 en 105pk waaraan een verbruik van 3,2 liter per 100 km is gekoppeld (CO2: 82 g/km). Dit betekent 14% bijtelling voor het leasevolk.

hier meer: http://www.autoblog.nl/nieuws/volkswagen-polo-heeft-een-facelift-gekregen-64667
bron: autoblog.nl

De kans is groot dat we in de Fabia dezelfde motoren kunnen verwachten.
 

hpolie

Senior Member
Waar hebben ze het nu eigenlijk over? mijn huidige Fabia Combi Jan 2013 is Lengte 4247 mm Breedte 1642 mm
En bewust gekozen voor een 4 cilinder. :D

Laten zij dan eerst eens vermelden dat er zo veel verschillende types Fabia zijn. en niet alles over een kam scheren. :mad:

En dan hier de bron: Autowereld.nl
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan