Fabia III Topic, al het nieuws over de nieuwe Fabia.

Cordoba

Forumguru
dat klopt, maar dan iets minder hinderlijk :cheers:

ik heb zelf ook graag heel goed zicht en vindt het ook leuk dat de techniek voort gaat (zeker met de LED verlichting die afhankelijk van voorgangers/tegenliggers minder of meer doet), maar wilde aangeven dat niet alle weggebruikers er idolaat van zijn.

met (slecht afgestelde) gewone koplampen ben je even verblind, met xenon langer en met de nieuwste LED heb je wel even nodig om alle weer normaal te zien.....:angry:

dus jammer dat de extra eisen vervallen zijn.


Voor een deel is het ook gewenning: toen zo'n 30 jaar terug de gewone gloeibollen (wit of jodium) langzamerhand plaat maakten voor halogeen, was dat hetzelfde verhaal, en met de verdere ontwikkeling van de halogeen lampen naar kleinere felle lampen was dat in mindere mate ook al zo, en vervolgens bij Xenon, en after-market Xenon is het steeds erger geworden. Oorzaak ligt volgens mij zowel in het veel blauwere licht van tegenwoordig (ook de 'gewone' halogeen is veel blauwer dan zijn voorgangers), maar ook doordat lampen veel kleiner en feller zijn geworden, terwijl de koplampen steeds lager boven het asfalt zijn gekomen door de aerodynamica.

(voor de goede orde: blauwer licht betekent licht met een kortere golflengte, dus hogere energie, maar betekent ook dat licht meer reflecteert op kleine beschadigingen (zowel in de koplamp waar de lamp in zit, als in de voorruit en eventuele bril van de tegenligger).

Eén ding is mij nog niet helemaal duidelijk waarom een LED-koplamp nu echt zoveel hinderlijker zou moeten zijn voor tegenliggers dan Xenonlicht.
 

Canon-Eye

Forumguru
Gisteren eens een stukje kunnen rijden met een Fabia 3 hatchback (1.2 Tsi).
  • Qua binnenruimte geen wezenlijk verschil met m'n huidige F2, afgezien dan van het feit dat die kofferbak van een hatchback toch wel héél erg veel kleiner oogt dan van de compbi.
  • Rijgedrag 1.2 Tsi vs. 1.2 Tdi GL: vanzelfsprekend veel vinniger. Voor mijn gevoel eigenlijk een beetje te nerveus, gewend als ik ben aan het gemoedelijke karakter van m'n dieseltje waarin ik overigens in het verkeer nog nooit het gevoel heb gehad dat-ie niet mee kon komen.
  • Wat ik wel heel erg hinderlijk vond: de van links inkomende zon reflecteerde zodanig in het chroom onderaan het stuurwiel (in de rode kring) dat ik kilometerslang mijn hand erop moest houden - het leek wel of er met een laserpen in mijn ogen werd geschenen. Dat wordt, bij een volgende Skoda, dus ofwel een ander stuur, óf plastidippen...
Fabia3-stuur.jpg
 
Bovenaan Onderaan