Fabia II met Xenon

@wanderer

Je doelt op de info die je geeft in post #75?
Dank.
Alleen een juiste koplamp-instelling is na inbouw dus van belang, als ik het goed begrijp....
 

wanderer

Senior Member
koplampsproeiers + hoogteverstel mogelijkheid koplampen moeten aanwezig zijn, dat is alles wat ik heb kunnen gogelen...
 

Noord26

Forumguru
@ Supercows: H7 inderdaad. Let even op H7R of normale H7. H7R, de letter zegt het al, is voor reflector-koplampen, en die heeft een Fabia II GL (in NL) niet. Mocht je broertje nog iets te 'beunhazen' willen hebben dan houd ik mij aanbevolen voor een Xenon inbouw..

@ Wanderer: hoogte-verstelling is standaard op elke auto, dat zou betekenen dat er alleen wis/was installatie benodigd is. Des te interessanter.

@sgl49: met mistlampen heb ik geen ervaring. Die heb ik nog nooit hoeven vervangen of de behoefte gehad om ze te vervangen. Ik zou specifiek nietgaan voor blauwe lampen, omdat die gewoon een gedeelte van je effectieve licht eruit filteren en dus minder licht doorlaten op de weg. Daar draait het om bij verlichting..
 

Gieliovd

Forumguru
Mijn wagen is van 2004 en heeft af-fabriek xenon. Ik heb koplampsproeiers.

Wat ik niet heb is koplampverstelling! Ja, onder de kap met een inbusje.

En volgens mij zijn ze ook niet zelfnivellerend. Beetje vreemd!
 

Noord26

Forumguru
Maar er zit toch altijd automatische hoogte-regeling op? Als je de auto start gaan je lampen eerst naar beneden en dan pas naar de juiste hoogte? Dat automatische systeem zal ook wel handmatig in te stellen zijn onder dit kapje?
 

Noord26

Forumguru
Alle af-fabrieks Xenon is volgens mij standaard uitgerust met koplampsproeiers en automatische hoogte-regeling? Ongeacht het merk auto.
 

Gieliovd

Forumguru
Bij mij gebeurt er helemaal niets als ik ze inschakel of de motor start.

Dan schijnen ze kaarsrecht vooruit en niet anders.

Toch wel frappant daar ik dacht dat én sproeiers én hoogteregeling verplicht waren.
 

Ronnie

Forumguru
Kijk terloops is of er stelmotoren aan de units zitten, misschien de hoogtesensor aan de achteras defect of zoiets?
 

Gieliovd

Forumguru
Zal van het weekend eens de kap open trekken.

Ben er al achter: design onder de kap is niet de sterkste kant. Olie peilen? Een halve meter diep achter de radiator, onder het injectiehuis, door een ruimte van minder dan mijn onderarm dikte... Wat moeten we dan, vertrouwen op "Oil OK"?

Maar Ronnie, zijn beide dan wel degelijk verplicht? Ik lees wisselende berichten... <2007 gelden géén regels lees ik net....
 

van_der_P

Senior Member
Mijn wagen is van 2004 en heeft af-fabriek xenon. Ik heb koplampsproeiers.
Zo heb ik er ook een gehad, met xenon af-fabriek (was een optie van meer dan 800 euro). Het viel mij hard tegen, de verlichting scheen te kort bij. Daar ben ik verschillende malen voor bij de dealer geweest, maar er was niets aan te doen zonder problemen met de RDW te krijgen volgens de dealer. Ik weet niet hoe de huidige xenon-verlichting is. Als dat nog steeds zo is vind ik het maar een dure liefhebberij.
 

Noord26

Forumguru
Ik heb eraring met Xenon in een Mercedes C180 (2004 origineel), Honda Civic (1998, aftermarket en 2005 origineel), Swift (2005 after-market) en A6 2009 (origineel). Met alle auto's een groot verschil tov standaard H4/7 pitjes. Vooral wegbelijning en borden zie je veel beter/eerder.
 
Ik boor wel twee gaatjes in mijn bumper en draai daar twee sproeiplugjes in!
Niet verder vertellen hoor!
De koplampen houd ik dan wel met een doekje schoon.... :)
 
Tja, ik vind die regel sowieso grote kolder....
Ik weet uit ervaring, dat er zat rijders zijn met sproeiers/wiswas op de koplampen en die die krengen niet eens gebruiken omdat ze zelfs niet weten waar de knop in de auto zit om dit te bedienen.

De regel zou moeten zijn: Als je aangehouden wordt en je koplampen zijn vies, of je nu wel sproeiers hebt of niet, dan krijg je een prent.
Zo snel worden je lampen echt niet vies.

(het verhaal gaat helaas de mist in bij sneeuw ;) hahaha....
Of misschien toch niet, want bij sneeuw heb je bij een H7/H4 ook een boel strooilicht
 
Ter aanvulling van mijn post #136.

Hier is een setje te vinden om koplampsproeiers op/in de bumper in te bouwen.
Met enig zoeken zullen er vast wel meer te vinden zijn.

http://auto-onderdelen.marktplaats....proeier-set-koplampreinigingsinstallatie.html

Handmatige hoogteregeling koplampunits is voor de wetgeving oke.
Er hoeft geen speciale koplampreflector toegepast te worden.
Er hoeft geen D-codering te staan op de koplampunit.

Doe je de inbouw goed, dan ben je volkomen legaal bezig, zowel voor de APK als politie-controles.
 
Bovenaan Onderaan