Fabia II met Xenon

piair1982

Forumguru
Ik heb het vision pakket op mijn fabia II facelift, dat wil zeggen, koplampsproeiers en meedraaiende koplampen.
Denk dat ik maar eens een offertetje laat maken. Sowieso ben ik al overtuigd van de voordelen van Xenon. Toch jammer dat Skoda dit niet als fabrieksoptie aanbied. Te meer ook omdat de Polo en Ibiza dit wel als mogelijkheid hebben...

Dus de techniek is er wel.
 

Noord26

Forumguru
Ik heb zelf nog een splinternieuwe set van LINCE liggen. €99,- hetzelfde materiaal als Pilot Canbus. Alleen zonder merken/logo's. Als een dergelijke Pilot ALS set werkt op andere merken en makkelijk te monteren is zeker het overwegen waard.


[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 

Noord26

Forumguru
Wanneer ik weet of de ALS set van Pilot ook werkt op deze Lince set. En of de ALS + sproeisysteem fatsoenlijk te monteren is. Ballasten kunnen al moeilijk op een mooie plek verwerkt worden onder de kap. Laat staan de overige kabels en extra reservoir voor sproeivloeistof.

Overigens ben ik zeer te spreken over mijn Osram 65W H7 lampen, op basis H9, met 2300 lumen lichtopbrengst. Alleen de kleur is natuurlijk geel/wit ipv wit voor Xenon. Gezien de wetgeving, extra kosten en hoogst waarschijnlijk onmogelijk nette inbouw zal ik waarschijnlijk blijven hangen bij deze lampen. Dit is absoluut geen straf tov normale H7 branders. Zelfs ivm Xenon staat het zijn mannetje, maar natuurlijk haalt het de opbrengst en kleur niet.
 
Mag ik vragen waar je die Osram lampen gekocht hebt? Scheelt het veel tov de normale lampen? Zijn deze tevens niet in een iets wittere uitvoering verkrijgen?

Ook dit mag zeker niet wel?
 

Noord26

Forumguru
Een gloeilamp blijft een gloeilamp. Deze kunnen gewoon niet witter als de beperking: de gloeidraad. Een H7 die witter licht lijkt te geven is gecoat met blauw-achtig glas. Hierdoor wordt er gewoon wat licht gefilterd en lijkt het optisch witter. Maar in werkelijkheid wordt er effectief ook licht tegen gehouden, waardoor je minder licht op de straat voor je hebt. Verschil is niet groot, maar wel te merken toen ik pas 1 van de 2 had gewisseld.

Gewoon bij autolampen.nl €15 voor 2 stuks dacht ik.
 

Noord26

Forumguru
Een echte nep Xenon-lamp. Een lamp zonder ballast om de Xenon op te starten is onmogelijk. Je hebt een spanning van 20.000V als opstartspanning nodig. Als je goed kijkt is het de vorm van een Xenon-lampje met een gloeidraad erin. Door de blauwe coating en vorm moet het Xenon voorstellen, maar in durf er geld op in te zetten dat ze net zoveel, of zelfs minder licht geven al de 65W Osram met helder glas die ik nu heb. Leuke marketing. In mijn ogen €50,- teveel per lamp. Deze zijn gericht op mensen die meer voor de looks gaan als voor de lichtopbrengst. Ga je voor de looks (sterke afrader..) dan moet je blauw getinte H7 lampen kopen.

Pas op met lampen die steeds meer wattage nodig hebben. De bedraging van je auto moet er wel op berekend zijn. Normaal is 55W. Die ik heb trekken 65W en de bedrading kan dat ook aan, maar als je nog hoger gaat heb je op den duur kans op smelten van je bedrading! Let ook op UV-filtering van het glas van de H7 lamp. Als dit niet doet zullen de lensen in je koplampen op den duur mat gaan worden ipv helder. Niet echt fraai.

Met Xenon heb je hier totaal geen last van, want dat trekt 35W per lamp. Het is een totaal ander systeem.

Ben zelf ook zeer tevreden over Philips Nightguide. Die hebben een blauwe streep aan de zijkant waardoor er alleen thv verkeersborden het wit-blauwe licht gefilterd wordt en de borden net iets beter opvallen. Maar zoveel geld voor een setje H7 lampjes.. Mijn ervaring is dat Osrams ook wat langer mee gaan als Philips lampen en bovendien goedkoper zijn.
 
@Noord26

Dank voor je toelichting.
Het gaat mij inderdaad om meer licht en daarbij wil ik tegenliggers niet onnodig hinderen.
Ik weet niet precies hoe de wettelijke bepalingen op dit punt zijn.
De H7 65 Watt van Osram mag in Europa niet gebruikt worden, maar de kans dat de politie dit opmerkt is verwaarloosbaar.

Voor xenon ligt dit m.i. anders.
Dit zie je gewoon. En als je aangehouden wordt weet de politie ook precies welke auto's xenon mogen voeren!
Ik denk dus, dat het risico om alleen een xenon setje te kopen en in te bouwen wat risicovoller is. De standaard reflector is daar niet echt voor ontworpen. (j.m.t.c.)

Hoe zit het eigenlijk met die twee extra koplampen aan de zijkant van de voorbumper?
Zijn dit nu de dagrijlichten of verstralers ter ondersteuning van het dimlicht of zijn het specifieke bermlampen die vooral de zijkanten van de weg beter belichten (dat zou ik het liefst hebben)?


[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 
Hoe zit het eigenlijk met die twee extra koplampen aan de zijkant van de voorbumper?
Zijn dit nu de dagrijlichten of verstralers ter ondersteuning van het dimlicht of zijn het specifieke bermlampen die vooral de zijkanten van de weg beter belichten (dat zou ik het liefst hebben)?

Iemand die dit weet??
 

Gieliovd

Forumguru
Halogen HIR H7 12v 75w ->130w Px26d
zie: http://www.autolampen.nl/particulier/halogen-130w-px26d-p-52.html

59 euro per lamp!
En.... mag dit in een gewone standaard reflector zitten van de Fabia Combi??
Gave lamp!

Heb je geen illusie dat dit een HID xenon lamp is want inderdaad, dat zijn gasontladingslampen met ballast en zaken. Dit is gewoon een opgekalafaterde halogeenlamp. In een halogeenlamp zit altijd een gas om verbranding van de gloeidraad tegen te gaan enzo. Dit is een extra zware lamp van 75 watt waar standaard lampen 55 watt zijn uit mijn hoofd.

Dat hij 2300 lumen haalt is leuk, weet niet of ik het geloof. Dat hij net zoveel "licht" geeft als een 130 watt lamp is ook onzin.
Verder mij veel te duur. Voor dat geld, 2 keer, haal je een prima xenon set! En ik ben daar héél erg over te spreken.
 

Hetzer

Forumguru
[MODERATORBREAK]Heren we moeten weer een aantal keer ingrijpen in dit draadje ,nu nog maals het verzoek aan eenieder om niet de gehele voorgaande post te quoten, nogmaals dank.[/MODERATORBREAK]
 
[MODERATORBREAK]Heren we moeten weer een aantal keer ingrijpen in dit draadje , nu nog maals het verzoek aan eenieder om niet de gehele voorgaande post te quoten, nogmaals dank.[/MODERATORBREAK]

Ik begrijp deze opmerking niet goed.

De laatste 3 blz. is er twee keer zeer kort gequote.

En als dit zooooo belangrijk is, schaf het dan af! Haal die quote-knop weg.
Einde discussie.

Nu verschijnt deze mededeling te pas en te onpas, alsof je een misdaad pleegt.....
 

Hetzer

Forumguru
[MODERATORBREAK]Het gaat er om dat het ons inziens onnodig is om niet de gehele voorgaande post te quoten en dat is hier een aantal keer achter gebeurt.
Zie forum-regels :regels:, voor meer info
gr Hetzer [/MODERATORBREAK]
 
Bovenaan Onderaan