Fabia II met Xenon

Buell

Lid
Koplampdemonteren fabia 2 2010

Ik wil xenon inbouwen in me wagen, heeft iemand een foto of tips hoe je de koplamp los moet halen en waar alle bevestigingen zitten.

Mvg
Querdo
 

wanderer

Senior Member
@fabia II
wat kost nu zo'n setje voor H7..?

edit
heb ze al gevonden in Hongkong.....idd heel weinig euri vergeleken met Pilot (@buell)....
 

Noord26

Forumguru
Bij Lince heb je topkwaliteit voor een uitstekende prijs. Hetzelfde materiaal als Pilot namelijk.

Ik heb toevallig vandaag beide lampen vervangen voor andere, geen Xenon ivm de wetgeving (verboden). Aan de accukant heb je al weinig ruimte, maar aan de andere (bijrijders-kant) is het gewoon problematisch..
 

Fabia II Sport

Actief lid
LET OP .... ik heb mijn Xenon set weer verwijderd ivm problemen.
Mijn Fabia II Sport had mee draaiende koplampen, na een klein jaar is de mantel van de goedkopen set uit HongKong gaan scheuren (Net achter de lamp), het was maar een klein scheurtje maar genoeg om bij ontstekking ook naar het lamphuis te gaan ontladen .... dit gaf nog al wat storingen die niet te verklaren waren.

Ik denk als je vaste projector lampen heb dat dit probleem zich niet voor zal doen omdat deze niet bewegen.
Maar het is een must have als je met Xenon verlichting gereden heb.

Mijn nieuwe wagen heeft het standaard .... en ben er erg blij mee.
 
Fabia II Sport Mijn nieuwe wagen heeft het standaard .... en ben er erg blij mee.[/quote zei:
Door die problemen met xenon heeft mij er toe doen zetten om het alleen maar origineel te willen en absoluut niet meer aftersale.
Ook moet de koplamp reflector voldoen aan de eisen van xenon, oftewel de code die er in staat moet geschikt zijn voor xenon anders zou je er problemen mee kunnen krijgen als de politie je aanhoudt en de koplamp nakijkt.

De volgende wijziging maakt deel uit van de Regeling voertuigen die eveneens per 1 mei 2009 in werking treedt:
Lichtarmatuur en type lamp

Lichtarmaturen van voertuigen mogen voortaan alleen voorzien zijn van het type lamp waarvoor ze zijn goedgekeurd. Zo moet in koplampen met een code HC, HR of HCR een halogeenlamp zitten. Gasontladingslampen ("Xenonlampen" horen in armaturen met een code DC, DR of DCR. Gasontladingslampen geven veel meer licht dan halogeenlampen. Om te zorgen dat er geen weggebruikers door worden verblind, is het zeker voor gasontladingslampen van belang dat zij alleen worden gebruikt in speciaal daarvoor bestemde armaturen.
 

wanderer

Senior Member
Ook moet de koplamp reflector voldoen aan de eisen van xenon, oftewel de code die er in staat moet geschikt zijn voor xenon anders zou je er problemen mee kunnen krijgen als de politie je aanhoudt en de koplamp nakijkt.

dit is weer achterhaald en niet meer van toepassing....bleek in strijd met de europese regelgeving of zoiets....

[FONT=&quot]
Vanaf 1 Mei 2009 moet de codering van de lichtarmaturen in overeenstemming zijn met de voor dat armatuur bestemde licht. Voor dimlichten met xenonlampen betekent dit dat in het koplampglas de code D, samen met de code R en/of C voor moet komen.​
De eisen worden niet getoetst tijdens de algemene periodieke keuring ten behoeve van de aangifte van een keuringsrapport !!​

UPDATE : WETGEVING VANAF 1 OKTOBER

Bron : https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2009-14990.html
Feitcode N 553 is per 1 oktober 2009 te vervallen.
Het is niet langer strafbaar om met een motorvoertuig te rijden waarvan de codering van de lichtarmatuur niet in overeenstemming is met het voor die armatuur bestemde licht (art. 5.*55 RV). Om te voorkomen dat zaken moeten worden geseponeerd, is de feitcode N 553 inmiddels geblokkeerd in de Transactiemodule.

De artikelen 5.2.55, achtste lid, 5.3.55, achtste lid, 5.3a.55, achtste lid, 5.5.55, achtste lid, en 5.12.55, zevende lid, vervallen.

Toelichting
De permanente eisen met betrekking tot de codering van lichtarmaturen waren strenger gesteld dan de eisen die gelden bij de individuele toelating van voertuigen. Het is ongewenst wanneer permanente eisen strenger zijn dan de toelatingseisen voor een bepaald voertuig. Anders zou met een voertuig dat aan alle eisen voldoet om tot de weg te worden toegelaten toch al direct niet worden voldaan aan de eisen die gelden bij gebruik op de weg.
Oudere voertuigen hebben vaak geen codering in de lichtarmaturen en passende vervangende lichtarmaturen met de juiste codering zijn in veel gevallen niet leverbaar. Mede omdat de eis met betrekking tot de codering van de lichtarmaturen onder omstandigheden in strijd zou kunnen zijn met Europees recht (het vrij verkeer van goederen: buitenlandse voertuigen kunnen niet altijd aan de eis voldoen) is deze geschrapt.​
[/FONT]
 
Ik zie dat Pilot nu ook ALS (Automatic Leveling System) en Koplamp reinigingsinstallatie levert!

Ik zit te denken om gewoon in mijn halogeen projector lampen de pro in te bouwen van Pilot. Niemand heeft dit al gedaan en kan er iets over vertellen hier he?
 

Noord26

Forumguru
Ik ben benieuwd is deze hele set met automatische hoogte stelling en koplampreiniging een beetje simpel in de bouwen is.

Ik weet niet of je bijvoorbeeld al eens een lamp aan de bijrijders kant hebt geprobeerd te wisselen, zonder de volledige koplamp los te halen? Dan heb je zeer kleine handjes nodig.

Ik zie nogal wat leidingen en kabels bij de sets ALS en reiniging.. Ook een reservoir voor extra spoeivloeistof moet je maar kwijt kunnen onder kap. Die zit behoorlijk vol bij je GL.

Zijn de koplampen overigens wel geschikt door een 'D' codering op het glaswerk? Anders lijkt mij dat het verboden is.
 
@wanderer, perfecte uitleg met de documentatie erbij geleverd ik sta met mijn mond vol tanden, had die aanpassing niet gezien.
Bedankt voor de aandacht, ook voor de correctie.
 

Buell

Lid
Is er iemand die de koplamp heeft gedemonteerd voor de xenon in te bouwen, ik heb het nu zonder gedaan maar wil graag weten hoe de koplamp in z'n geheel eruit te krijgen.
Je moet zoiezo een andere adapter aanschaffen ivm de bedrading, ja het is idd echt krap en veel geduld, maar het is een super mooi eindresultaat.
 

Noord26

Forumguru
Wat voor adaptor bedoel je? Waar heb je die gehaald?

Heb je ook automatische hoogte regeling en wis/was-installatie gemonteerd?

Geen last van vocht in de koplampen omdat je een gat in de rubberen afdichtring moet maken?
 

wanderer

Senior Member

Buell

Lid
achter bij de lamp zit een adapter om je lamp op z'n plaats te houden,ik heb automatische hoogteregeling gemonteerd en geen wiswas.
Ik heb geen vocht in me koplampen staan, kwestie van goed uitmeten waar je het gat moet snijden en dan goed afdichten.
 
Welke xenon verlichting heb je er in gezet? kun je foto's laten zien ben heel erg benieuwd namelijk.

Die tank is die nodig? Dacht de sproeiers gewoon op bestaande tank te kunnen koppelen namelijk.


[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 

Buell

Lid
Ik zalvanaaf ff een paar foto's schieten, Ik heb H7 geinstalleerd van het merk Pilot met de canbus bekabeling.
 
Thx ik ben heel erg benieuwd :) Ook hoe het licht is. Heb jij ook projectorlampen in je auto? Welke type heb je? Je hebt dus wel die hoogteregeling genomen. Waarom dan niet de sproeiers als ik vragen mag!?
 

Noord26

Forumguru
Een sproei-systeem is verplicht bij de apk een automatische hoogte-regeling zou er ook op moeten zitten volgens de RDW, maar er wordt niet op gecontroleerd.

Totdat je een heftig ongeluk krijgt en de tegenpartij claimt dat hij verblind werd. Als dan blijkt dat je helemaal geen automatische hoogte-regeling hebt ga je behoorlijk 'nat' zijn. Je dient je te houden aan de regelgeving. Voldoet je auto niet aan die eisen, ondanks een geldige apk, wil ik niet weten wat de gevolgen zouden kunnen zijn.

Voor mij de reden om het niet in te bouwen zonder zowel automatische hoogte regeling als sproei-installatie.

De opbrengst van Xenon heb ik reeds ervaring mee. Dat is geweldig. Ik heb nu echter 65W H7 (met H9 base) er in steken en die zouden 2300 lumen, volgens fabrikant op moeten leveren. Het is inderdaad een nette strakke bundel tov een standaard H7 lamp. Een echte Xenon lamp, afhankelijk van de kleur, zit rondom 3000 lumen. Qua kleuren absoluut gaan voor 4300 of 5000K dat geeft duidelijk wit licht met een zeer lichte gele tint en het meeste licht. Ga je 6000K of hoger wordt het duidelijk blauw en heb je effectief een behoorlijk mindere lichtopbrengt. Dan is het meer voor de show. Bij 6000K of hoger kun je net zo goed dan kwalitatief hoogwaardige H7 lampen
steken..



[MODERATORBREAK]Vriendelijk verzoek aan iedereen om niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor jullie begrip.[/MODERATORBREAK]
 
Bovenaan Onderaan