Fabia II met Xenon

Noord26

Forumguru
Zou je deze lampen kunnen "omvormen" op de een of andere manier naar bermlampen?
Ik zie het nut van dagrijverlichting absoluut niet in.

De mistlampen die in de FabiaII zitten schijnen juist erg breed en dan zou je in feite nog meer bermlicht krijgen?
 
@Noord26
Oke! Dat wist ik niet.
Ik heb mijn Fabia Greenline nog niet, vandaar mijn vraag.
Fijn om te weten, dat deze mistlampen ook min of meer breedstralers zijn.
Ik neem aan, dat deze dus ook gecombineerd kunnen worden met de dimlichten.
 

Gieliovd

Forumguru
Dagrijlichten zijn in feite inderdaad al breedstralers, in tegenstelling tot het welbekende idee dat breedstralers altijd mistlampen zijn.

Maar, feit is dan ook weer dat je ze nooit gelijk mag gebruiken met je dimlichten, dus in de nacht heb je er in de polder vrij weinig aan.

Zijn ze niet automatisch geschakeld, dat als je je dimlicht aanzet, je DRL uit gaan? Is wettelijk vastgelegd herinner ik mij...

@Hetzer: je kent mijn forumgedrag, laat dat volstaan.
 
[moderatorbreak]
Een aantal modbreak ivm onnodig quoten? Dat lijkt me niet nodig of wel?
Het verzoek graag allen hierop letten. Graag allemaal er even op letten ok? thats it, en we gaan hier geen discusiie aan, wat wel en wat niet een onnodige quote is, daar zijn we het wel over eens dat staat namelijk in de forumregels. :
-Quotes zijn nuttig en handig op het forum maar het valt ons op dat quotes vaak óf te lang óf niet nodig zijn. Voor je op een bericht antwoord moet je je eigenlijk altijd eerst afvragen of een quote wel nodig is. Komt je reactie direct na het bericht waarop je reageert dan is citeren helemaal niet nodig, het antwoord komt immers direct onder de vraag of reactie.
Gebruik in dat geval dus òf de post reply knop òf de q-reply knop. Er volgen modbreaks als blijkt dat er toch onnodig gequote wordt.


[/moderatorbreak]
 
@wanderer

Dit gaat ons in feite allen aan.
Ik reageer bewust in deze draad, zodat iedereen kan verifiëren, of datgene waar ik moeite mee heb ook daadwerkelijk een juiste voorstelling van zaken geeft.

Daarbij; de moderator doet dit ook niet in een pm!
Dus waarom zou dit dan plotsklaps moeten veranderen?
 
Die HIR lampen zijn een nieuwe Halogeen techniek. Dit is geen xenon maar geeft wel degelijk meer licht. Vraag me af of je dit soort lampen mag voeren. Ik denk helaas van niet!

Zie ook
MEGA LICHT PHAN TOM II HIR

De allernieuwste halogeen lampen. Een combinatie van xenon en halogeen geeft een veel betere lichtopbrengst.

De Phan Tom II HIR lamp is een halogeenlamp met xenon techniek. De lamp is gewoon zonder extra ballasten en kabels in de koplamp te plaatsen maar geeft wel een enorme extra lichtopbrengst. De lichtopbrengst van een gewone lamp is 1500lm. De Phan Tom II lamp levert 2300 lm !!! Als eerste van de serie is de h7 lamp leverbaar .

Zie ook wiki erover:

HIR

In 2003 kwamen de eerste halogeenlampen op de markt met HIR-technologie (Halogen Infra Red). Dit zijn altijd laagspanningslampen met ingebouwde reflector. De reflector weerkaatst de infrarode warmtestraling terug naar de gloeidraad, en helpt zo mee om de temperatuur van de draad hoog te houden; de warmtestraling wordt als het ware "hergebruikt". Het rendement van dit type is dan ook aanzienlijk hoger (tot ca. 40 lm/W)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Halogeenlamp


@sgl49 ik denk dat xenon in de fabia Greenline ook niet bijzonder opvalt! Er zitten mooie projectors voor en als je ze goed afstelt valt het net zo min op als een 65W lamp. Dit is toch net als met groot licht op rijden!?
PS wat is de boete eigenlijk met toch rijden met xenon?
 

Noord26

Forumguru
De H7 Osram's 65W (a €6,90,-) leveren ook 2300 lumen lichtopbrengt tegenover deze 75W (a €59,-) HIR blabla.. Dan lijkt het mij niet moeilijk kiezen? De Osram's hebben ook een UV-reflecterend-glas om de
gloeidraad zitten zie ik op de verpakking. Deze techniek wordt tegenwoordig in vrijwel alle autolampen toegepast. Nogmaals een combinatie van Xenon en halogeen bestaat niet, het is of halogeen of Xenon. De technieken zijn volledig verschillend.

Volgens mij dus nog steeds veel betalen voor een blauw getint lampje...
 
@Gieliovd

Ter verduidelijking:
De onderste koplamp-unit bevat (als ik goed begrijp) een dagrijlicht en een mistlamp.

De mistlamp en Dimlicht mogen toch wel gelijkertijd branden?
 

Hetzer

Forumguru
Ja klopt!!!!, de binnenste zijn de dagrij de mistlampen, de kleine bolletjes aan de buitenzijde, de dagrijverlichting

zie ook hier

http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=9701

1ibkwp.jpg
 
@noord26 waar heb je die lampen nou weg? Die 65 watt wel te verstaan! Ik kan deze namelijk niet vinden..die link die je gaf daar kan ik ze niet vinden.. Een pm mag ook! :)
 
@ Noord26 zat ff niet goed te kijken, dank! Maar eens wat anders, ik kan nergen Pilot vs Lince vinden. Is lince ook goed? Ik zal dan zeker voor lince gaan. Voor 80 euro kan ik nog een keer een deuk lopen ;)

Verder heb ik errug veel gelezen en gekeken (youtube) als ik het goed heb houd de politie je op dit moment niet meer aan mbt xenon inbouw. Alleen als je de lampen verkeerd hebt afgesteld wel. Dan krijg je een bekeuring! Ze geven geen bekeuring voor rijden met xenon. Het afstellen is imho zelf goed te doen. Zie ook einde van dit filmpje. vanaf 2 minuten ongeveer http://www.youtube.com/watch?v=JTVVrMJy7rc

Graag hoor ik nog van iemand de verschillen tussen Lince en Pilot. Anders heb ik in week 52 wat te doen :tongue:
 

Noord26

Forumguru
Het gaat mij niet om de bekeuring, maar om de wetgeving in het algemeen. Stel dat je betrokken raakt bij een ongeval met dodelijke afloop/blijvende invaliditeit- dan wil ik niet in je schoenen staan als degene (wellicht zelfs onterecht) beweerd dat het aan je verlichting lag. De auto en de koplamp is op papier niet geschikt voor 'D' (discharge = Xenon)?

Ik ga alleen tot ombouwen over als alle informatie beschikbaar en gemakkelijk monteerbaar is met automatische hoogte-regeling en wis/was installatie. Met op papier het bewijs van goedkeur voor op de openbare weg. Ik zie tegenwoordig teveel auto's met reflector koplampen en een partij strooilicht dat ik echt niet begrijp dat men er mee durft rond te rijden. Ook nog een in kleuren van 8000K en hoger. Puur voor de look..

Lince gebruik ik zelf al een paar jaar. Al ruim 5 jaar in een Swift (2005) en de afgelopen 3 jaar in een Civic (1998). Nooit problemen mee gehad. Ook altijd een snelle reactie terug via email. Bij Pilot heb ik ooit mijn aller-eerste setje in laten bouwen. Die kregen H4-Bi niet voor elkaar zonder strooilicht. Toen het eruit moest vanwege teveel verblinding kon ik fluiten naar de inbouwkosten, omdat het altijd aan een extern iemand werd uibesteed.. Met een Lince setje blijft mij lichtbeeld (ook met reflectoren!) perfect hetzelfde. Ik heb daarom bij Pilot de ervaring dat je 200% extra betaald voor de naam.

Maar als jij de inbouw gaat doen dan ben ik zeer benieuwd of het allemaal gaat werken, ook met APK. Ik had al de grootste moeite om aan de bijrijders-kant een normaal H7 lampje te wisselen. Drama!
 
Klopt en dat snap ik, ik zie ook dat er veel halogeen verlichtingen verkeerd zijn afgesteld en deze verblinden net zo imho!

Ik heb gelukkig een goede backup (mijn broertje heeft 10 jaar bij Seat gewerkt als monteur en heeft zelf een Seat SC das bijna zelfde ;))

Net lince gemaild. al reactie terug :)

Ik moet voor greenline gewoon een H7 nemen toch?
 
mistlampen...

@Noord26

Even een vraag (Ik heb mijn fabia greenline nog niet)

Het mij niet duidelijk wat er voor mistlampen gebruikt worden.
In de handleiding op blz 206 staat:

Mistlichten* H8/HB4a)

H8 kan ik niet vinden op autolampen.nl
Als ik gemakshalve even aanneem dat er standaard HB4 in zit (welk wattage ??), dan heb je twee keuzes bij autolampen.nl

de 51 watt en de 70 watt.
Deze laatste van 70 watt mag niet in europa worden gebruikt lees ik.

Dan blijft dus de 51 watt over van autolampen.nl (blauwe lamp), type:
US 9006 HB4 12v 51w P22d RP Blue.

Weet jij of dit meer/beter licht geeft dan de standaard lamp?
Zijn er nog andere mogelijkheden voor de keuze van de mistlamp?

Ik had vroeger op mijn Alfa Juliette geweldige mistlampen die ook als bermlampen dienst deden.
Dit zou ik (vanwege veiligheidsredenen bij het in de nacht rijden) weer graag terug hebben en zoek naar mogelijkheden bij de fabia greenline.
Als je wat weet hierover, gaarne info of links.
Bij voorbaat hartelijk dank...
 

van_der_P

Senior Member
sgl49;Ik had vroeger op mijn Alfa Juliette geweldige mistlampen die ook als bermlampen dienst deden. [/QUOTE zei:
Mistlampen aan de voorzijde mag je alleen bij mist, en hevige sneeuw en regen gebruiken.
Bermlichten (breedstralers/verstralers) vallen onder grote licht.
Daardoor is de wettelijke toepasbaarheid maar heel klein.
Als je niet goed kunt zien met de standaard verlichting, dan zou daar een probleem mee kunnen zijn, of de snelheid ligt te hoog, of is er wellicht een probleem van medische aard ?

Het is gewoon vervelend dat er blijkbaar veel mensen zijn die niet weten hoe het hoor.
Hoe vaak kom je niet auto's tegen op een prachtige zomeravond, de mussen vallen zowat van het dak, met de mistlampen aan.
En in deze tijd van het jaar met van die scherpe blauwige koplampen, alleen maar om op te vallen. En zowat je medeweggebruiker van de weg te schijnen.
Het heeft niks meer met verkeerveiligheid te maken. Daar is het uiteindelijk toch allemaal om begonnen.
Kijk als je een set-Xenon koopt die wettelijk is toegestaan met alles wat daarbij hoort, dan is er niks aan de hand.
Maar tegenwoordig is er alleen maar wildgroei aan verlichting, en niemand die er oplet.
Sorry, maar dat moest ik even kwijt.
 
@van_der_P

Als ik in Duitsland rijd, vooral 's nachts, dan zie ik overwegend xenon-verlichting.
Als zo'n auto links naast mij zit, dan zie je pas hoeveel meer rendement er uit ''standaard dim-verlichting'' te halen is.
De weg is gewoon veel beter verlicht, zowel in de berm als in diepte.
Dus linksom of rechtsom, die verlichting in de Fabia ga ik aanpassen.
Natuurlijk heb je wel gelijk, dat het ook wettelijk in orde moet zijn. Laat daarover geen misverstand bestaan!
Ik zal eens kijken wat mijn dealer te bieden heeft. ik kan mij voorstellen dat er een totaal andere koplamp-unit in moet vanwege de andere reflexie-rillen die in het glas moeten zitten. Dat het niet bij de Skoda Fabia Combi Greenline kan, zal dus afhangen van het feit, of er een andere unit leverbaar is of dat third-parties zich op deze markt gaan storten.

Wellicht laat het type glas in de Fabia het ook toe, om de mistlampen te gaan vervangen door berm- of breedstralers.
 

wanderer

Senior Member
@van_der_P ik kan mij voorstellen dat er een totaal andere koplamp-unit in moet vanwege de andere reflexie-rillen die in het glas moeten zitten
dit is niet meer van toepassing, de spelregels zijn aangepast, zie mijn eerdere posting met verwijzing RDW regels...
 
Bovenaan Onderaan