Fabia II met Xenon

Heeft iemand ervaring met lampen van Philips uit de NightGuide serie?

Ik las voor deze lamp het volgende:

H7 R of S? Dit hangt ervan af welk type verlichtingsoptiek u gebruikt.
Recente ontwikkelingen in de verlichtingstechnologie hebben geleid tot nieuwe ontwerpen en technieken om licht op de weg te projecteren.
Philips heeft 2 uitvoeringen van H7 NightGuide ontwikkeld:
- H7 R voor reflectorsystemen, het meest traditionele lichtbundelsysteem.
- H7 S voor projectorsystemen, met een extra optisch systeem dat het licht stuurt.

Nu hebben we het hier altijd over projectorkoplampen.
Maar ik neem aan, dat je toch de H7 R moet hebben, omdat de koplamp stilstaat. Of zie ik het verkeerd??
 

van_der_P

Senior Member
- H7 R voor reflectorsystemen, het meest traditionele lichtbundelsysteem.
- H7 S voor projectorsystemen, met een extra optisch systeem dat het licht stuurt.

Reflectorsystemen zijn volgens mij voor koplampen met ribbels in het glas, dus de traditionele koplampen.
Projectorsystemen zijn voor koplampen met helder/glad glas (plastic)
 
@van_der_P

Oke!
En wat heeft de Fabia voor koplampunits? (Ik heb hem nog niet, dus kan het ook niet weten of even snel controleren. Mijn dealer zit 40 Km verder dan waar ik woon.)
 

Buell

Lid
Ik zal er 1 van in de avond ook maken en posten.
Het is de zelfde adapter alleen is die aan de bovenkant open voor je kabels van je xenonlamp.

Dit is de adaper voor je xenonset a 15€ per set
 

Bijlagen

  • Adapter H7 Xenon.jpg
    Adapter H7 Xenon.jpg
    17,9 KB · Weergaven: 67

Buell

Lid
Ik heb de adapters bij de plaatselijke autodealer gekocht.
Ik vind de 8000K een mooie witbaluwe kleur.
Het heeft niets te maken met de hoeveelheid licht ,of je nu 4300k hebt of 12000k, het is alleen de kleur die anders is.
 

Noord26

Forumguru
De opbrengst van de lampen (lumen) gaan wel degelijk achteruit als je hogere lichtkleuren (Kelvin kiest). Daarom kiezen fabrikanten kleuren tussen 4300 en 5000K.

Je kiest toch voor Xenon vanwege de lichtopbrengst en niet voor het uiterlijk?
Heb je nog een foto gemaakt? Als het goed is zie je ook verschil tussen de kleuren als je een foto maakt van het licht voor de auto, op de weg, en rechtstreeks in de koplamp.

Heb zelf een tijdje met 4300K en 6000K (Pilot) lampen gereden ivm een defecte 4300K lamp, maar die 6000K gaf reeds duidelijk minder licht. Heb zelfs nog de andere 6000K geprobeerd, omdat het een setje was, maar daarmee hetzelfde effect. Uiteindelijk voor 5000K gekozen omdat het strak wit is.

Had je nog voldoende ruimte om het fatsoenlijk in te bouwen? Waar heb je de ballasten geplaatst?
 

Buell

Lid
Als je dat wilt denken dan zit je mis maar maakt niet uit, ik ga een foto maken tegen de avond.
De ballasten kan je goed wegwerken, laat je gedachte erop los.
Ik heb zelf de kleine ballasten genomen om ze mooi weg te werken.

Suc6
 

Noord26

Forumguru
Ik wacht ook nog met smart op een foto. Ook van onder de kap ben ik wel benieuwd. Tevens naar je ervaringen met het ALS montage, want dat heb je wel- maar geen sproeiers toch? ALS blijkt niet verplicht, sproei-installatie wel..

Volgens mij levert Lince dezelfde adaptors voor €10,- komen er nog wel circa €1,50 aan verzendkosten bij (brievenpost). Thuis bezorgd dus voor minder geld:

http://www.lince.nl/Lince-Xenon-Accessoires/31/Adapter--4.aspx

EDIT: Heb van lince te horen gekregen dat het inderdaad deze adaptor is voor de Fabia. Voor €11,50 komt hij per briefpost (set van 2) naar je thuis. Zelf reeds besteld.
 

Noord26

Forumguru
Voor de geinteresseerden:

Vandaag heb ik ook Xenon ingebouwd in de Greenline. 5000K setje van Lince; met behulp van reeds aangegeven adaptors.

De bestuurderszijde is goed te doen. De bijrijderskant (waar de accu niet zit) is een drama. Een normaal lampje wisselen gaat er al zeer moeilijk. Met xenon heb je met de adaptors ook nog eens de adaptor en de lamp die je samen beet moet houden en dan in de opening moet stoppen. Een origineel H7 lamppje zit vast in de standaard adaptor en vormt dan 1 geheel. Dat gaat op zich nog wel, maar dan moet je het geheel een kwartslag (of 1/8 slag) draaien en daar is gewoon vrijwel geen ruimte voor. Ik heb daarom de koplamp even los gehaald aan de bovenkant (1 lange bout). Hierdoor kun je de koplamp een 1,5cm aan de bovenzijde naar voren draaien en gaat het net. Inmiddels wel wat schrammen rijker.

Het lichtbeeld had ik van tevoren afgetekend op een stuk karton en na montage bleek dat het exact hetzelfde is gebleven. Totaal geen toename in strooilicht en nog steeds de duidelijke afschijding tussen licht en donker. Dat was ik wel anders gewend bij het monteren in een auto met reflector-koplampen ipv de lens-koplampen.

Regelrechte aanrader. De komende 33 maanden nog geen apk nodig en tegen die tijd zal ik eens rond kijken naar automatische hoogte regeling (mits verplicht) en sproei-installatie. Dat hangt van de regelgeving af. Nodig is het niet, want zoals gezegd is het lichtbeeld zoals het moet. Borden langs de weg en fietsers zonder licht vallen opeens weer vele malen eerder op. Ik heb wel alles zo ingebouwd dat het relatief gemakkelijk en snel er weer uit te halen is. Alleen stekkerwerk en wat ty-wraps. (Hoe schrijf je dat?)

Raar dat het volgens de regels officieel niet is toegestaan, zonder proei-installatie, terwijl een goed afgestelde set zoveel meer veiligheid met zich mee brengt!
 
Kijk goed bezig! Van die lamp is handig thx. Wil natuurlijk wel een foto zien!
Hoe heb je dat gedaan met het karton? Moet ik natuurlijk ook doen;)
 

Noord26

Forumguru
Karton of muur maakt niets uit. Als je de auto maar niet meer verplaatst tijdens je lampen-wisseling. Standaard geven de lampen een duidelijke afschijdingslijn tussen licht en donker, welke naar recht iets omhoog loopt bij beide lampen. Als je deze lijn aftekend of met plakband markeert kun je zien of het lichtbeeld hetzelfde blijft.

Hierbij ben ik er wel vanuit gegaan dat het lichtbeeld voor de wisseling naar behoren is. De stelschroef heb ik geen eens hoeven zoeken, maar die zit neem ik aan gewoon ergens aan de bovenzijde van de koplamp.
 
Bovenaan Onderaan