Fabia II met Xenon

wim-ned

Actief lid
Besloten om toch ook maar xenon te plaatsen, zelfs met Philips Vision Plus (+50%) is de verlichtingssterkte nog matig.
Gezien de goede ervaring en gunstige prijs dacht ik een set van lince, 4300K want het gaat mij niet om de looks maar puur om meer licht. Blijken deze uitverkocht en niet eerder dan ca. februari weer leverbaar te zijn. balen...
 

Noord26

Forumguru
Set met 5000K lampen bestellen en losse lampen van 4300K? Neem ik je 5000K lampen wel over..

:super:


[MODERATORBREAK]Gaarne niet de gehele voorgaande post te quoten. Dit is ons inziens onnodig. Volstaan kan worden met een direct antwoord. Als het een grote tekst is, volstaat het quoten van dat gedeelte waar het antwoord over gaat. Om een persoon te quoten kun je ook bijvoorbeeld als volgt verwijzen: @'username'. Bedankt voor je begrip.[/MODERATORBREAK]
 

wim-ned

Actief lid
@Noord26, da's een goed idee maar.... er zijn momenteel helemaal geen lampen van 4300K te krijgen (bij Lince). Had nl. al naar een lose lamp gekeken om het 6000K exemplaar van mijn motor te vervangen.
 

Noord26

Forumguru
Nee (nog) geen foto's. Heb hem wel even naast de Mercedes van mijn schoonvader met fabrieks-Xenon gezet en de lampen zijn inderdaad iets witter, maar zeker niet blauw. Als je in de koplamp zelf kijkt is het maar net vanaf welke hoek je er in kijkt, welke kleur het is. Onafhankelijk van welke auto. Lichtopbrengst lijkt van de 5000K wel iets meer te zijn, maar schijn bedriegt- omdat het net iets witter is.

Lichtopbrengst is stukken beter als van de 65W Osram Hypers. Vooral de borden aan de rechtse kant van de weg zie je echt van ver al staan. Ook de eerste fietsers zonder verlichting had ik opeens minder 'problemen' mee.

Heb ook al gemerkt dat mensen minder snel hun auto naar links zetten als je al links rijdt. Op de een of andere manier houd men meer rekening met je. Erg prettig. Had voorheen nogal eens dat ik van de cruise-control af moest, omdat er iemand tussen wilde. Dat heb ik gisteren en vandaag niet gehad. Dat kan bijna geen toeval zijn.

Een foto meer of minder maakt in mijn optiek weinig verschil. Want het komt niet echt beter over op de foto als origineel. Zoiets moet je ervaren tijdens rijden.

Gewoon een regelrechte aanrader.

Edit: Ai.. Toen ik vorige week mijn adaptors bestelde bij Lince waren de 4300K nog wel op voorraad.. Maar 5000K is zeker een aanrader. Vele VAG auto's hebben tegenwoordig overigens standaard de lichtkleur 4900K heb ik begrepen, net als Volvo modellen.
 
Ik heb een vraag open staan bij Pilot over die sproei set. Of er nog wel druk overblijft als ik deze zonder extra pomp installeer. Dat is dan die goedkope set voor 30,- Niemand heeft de sproei set nog hier werkende he?

Ga in wk 52 de 5000 K installeren van Lince. Zal ze eens ff bestellen :)

Klopt het dat de fabia met projectorlampen minder licht geven dan gebruikelijk? Verbaas me er al een paar ochtenden over de hoeveelheid (weinig) licht..
 

Noord26

Forumguru
Ik ben vandaag tot de ontdekking gekomen dat de Lince set toch een storing op de boordcomputer geeft. Dit gebeurd wanneer er geseind of geschakeld wordt naar groot licht. Op het dashboard gaat dan het lampje branden dat er een lampje defect zou zijn ergens op de auto. Dat is dus niet het geval.

Inmiddels reeds getest met Pilot CanBus ballasten (welke ik nog over had van een H4 set) en dat maakt totaal geen verschil. Ben momenteel via email in contact met Lince over dit euvel; ze zijn er nog niet mee bekend met dit type auto. Daarom lijkt het niet te liggen aan het merk ballast, maar aan de gevoeligheid van de boordcomputer op de Fabia. Daarom ben ik momenteel zeer benieuwd naar ervaringen van anderen met andere merken ballasten. Bekabeling en lampen kunnen het verschil, in mijn optiek, niet het verschil maken in omzeilen van de boordcomputer. Vreemd dat de Xenon bij opstarten geen foutmelding geeft, pas alleen wanneer je grootlicht (normale H7 lampen) inschakeld. Wellicht het verschil tussen de 35W Xenons in dimlicht en 55W H7 in grootlicht wat de boordcomputer niet pikt?

Op zich geven de lampen gewoon de hoeveelheid licht als andere auto's met standaard H4/7 koplampen. Alleen met dit weer worden je koplampen snel vies en dat merk je waarschijnlijk?
 

wim-ned

Actief lid
Wat doet een "Canbus" ballast eigenlijk anders dan een gewone. De Canbus moet toch alleen maar een belasting van ca. 55W zien?
Dus simpel gedacht heeft de Canbus ballast alleen een extra belasting van zo'n 20W, of is er ook nog een bepaalde signalering tussen ballast en Canbus?
 

Noord26

Forumguru
Geen idee wat het exacte verschil is. Lince heeft inmiddels laten weten dat er wel wat mogelijkheden zijn, maar die wil hij liever zelf proberen te Dordrecht. Dit geeft waarschijnlijk ook dezelfde storing andere auto's met dit CanBus-systeem.. Daarop de vraag gesteld wat de mogelijkheden zijn voor eventuele oplossing van het probleem.


EDIT:

Mogelijkheden van Lince:

1. Extra weerstanden (afrader ivm warmte ontwikkeling)
2. Extra warning-canceller bekabeling icm de CanBus ballast
3. Slimline ballast zonder warning-canceller
4. Slimline + warning-canceller
 

Noord26

Forumguru
Ik heb een hele lading aan materiaal besteld bij Lince om het probleem proberen te traceren bij mij thuis. Onderdelen die ik niet gebruik, of nodig heb, mogen retour met restitutie van het geld.

Andere optie was langs komen, maar ik kan pas na kerst.

Ik houd jullie op de hoogte omtrent de afwikkeling.
 

Noord26

Forumguru
Vandaag allerlei combinatie geprobeerd, maar niets is succesvol gebleken.

3 combinaties van ballasten en kabels geven boordcomputer storing "lamp defect" bij schakelen naar groot-licht. De enige combinatie waarbij dit niet het geval was, was bij de slimline ballast zonder CanBus. Dat werkt bij een niet draaiende motor, maar als de motor wel draait beginnen de lampen na 30sec te knipperen en vallen vervolgens uit. Zeer vreemd, want ze zitten onafhankelijk aangesloten.

Ga alles terug sturen, is inmiddels weer uitgebouwd. Voorstel gedaan om toch nog eens langs te komen, ivm de interesse voor anderen. Xenon is niet af-fabriek te leveren voor de Fabia, maar het is geweldig.

Zal wel weer even wennen zijn zonder. Gelukkig kan ik inmiddels de H7 (normale) lampen vervangen in 10-15min. Solliciteren bij de dealer als ik nog en baantje zoek? En heb ik nog de Osram Hyper. H7 lamp op H9 basis, met 2300 lumen. Scheelt toch wel tov de standaard geleverde H7 lampjes.
 

Br3cht

Actief lid
@Noord: is het enkel bij het "seinen" dat er een symbool komt of ook bij constant aan groot licht
 

Noord26

Forumguru
Bij beiden. Als eenmaal geschakelt of geseind is met/naar grootlicht dan blijft het lampje op je dashboard branden. Gaat pas weer weg als je contact uit is geweest.

Er is wel een oplossing met weerstanden. Maar die worden erg heet. Gezien de volle motorkap van een Greenline en bekabeling lijkt mij dat niet bevordelijk op langere duur. Bovendien verbruik je dan meer stroom want de weerstanden simuleren je 55W koplampen en daarnaast verbruik je dan ook nog 35W voor je Xenon. Ook zal je boordcomputer geen defect lamp meer zien, want de 55W weerstand doet het altijd.

Met weerstanden ga ik niet werken. Vind het jammer dat het euvel nog niet op te lossen is.
 
Als dat alles is.. Dan ga ik lekker door met bestellen -> installeren.
Heb nu ook wel eens zo'n lampje spontaan. Het contact uit en aan en lampje is weg :)

@noord26 ga je de gehele set uitbouwen vanwege dat oranje lampen??
 

Noord26

Forumguru
Is gisteren reeds uitgebouwd. Wie weet wat de set op langere duur voor problemen geeft op de boordcomputer? Dat lampje behoort gewoon niet te gaan branden. Ik wil geen foutmeldingen door de vingers zien, niemand weet wat het op langere duur teweeg brengt in je CanBus systeem. Ook zit je nog te kijken met een sproei-installatie, voor geldige apk, en dat zie ik zo niet in de volle motorruimte ingebouwd gaan worden.

Ik ben benieuwd naar de ervaring van anderen met andere merken omtrent foutmeldingen bij Xenon, wanneer grootlicht gebruikt wordt. De gebruikte set kan ik niet meer terug sturen naar Lince is reeds gemeld, omdat die reeds 3 maanden in bezit is (en niet naar behoren werkend splinternieuw product kun je altijd terug sturen, dus die hoort nog van mij). Wellicht kan ik alleen andere ballasten proberen en dat het dan over is.
 
Uhm ik kom uit de regel techniek je loopt wel hard van stapel hoor.. Klopt dat je liever niet zo'n lampje ziet! Maar schade nee. bus systeem is niks anders dan systeem die weerstand uitleest.klopt de weerstand dan geen melding:) klopt weerstand niet, laat dan lampje zien.

Ik hem dit lampje al bij weer zoals vandaag;( dan is de weerstand van de lampen iets minder en is het raak. hier komt een update voor. misschien zijn deze problemen ook wel voorbij!

Ik zou me er iig niet zo druk om maken! Maar goed dat is mijn mening. zal mijn broer eens vragen als auto monteur!
 

Noord26

Forumguru
Maar het is niet op de normale dimlichten (Xenon), maar op de grootlicht-lampen. Dat is vreemd toch?

Ik heb besloten de Xenon set nog te houden die er in zat, wellicht geeft een software update inderdaad een oplossing. Maar ik heb het lampje nog nooit zien branden sinds de aflevering 3 maanden geleden, met de originele H7 lampen..
 
Bovenaan Onderaan