Fabia GL rechterbaan 100 km/h, S2(c) GL linkerbaan 140 km/h +

Miez1

Forumguru
@MarcoO2, haha kritiekjes, in ieder geval een reactie......;)

@reddrummaster, dat is in mijn optiek een 'kip en het ei' verhaal. Als iedereen er zonder moeite tussen kan kruipen via de rechterbaan wordt de rij op de linkerbaan alleen maar langer?

Immer gute fahrt.

Miez
 

Rosinfield

† In Memoriam
Zoals hier elders al wordt geopperd, is het vaak een kwestie van perceptie. Men heeft een bepaald negatief beeld van een automerk en/of de berijders daarvan en vervolgens wordt de waarneming daar selectief door geleid. B.v. men ziet van die vermaledeide Prius rijders constant links rijden en heeft minder oog voor andere merken die dat waarschijnlijk in dezelfde mate doen
 

Miez1

Forumguru
Misschien moeten we een topic aanmaken waaraan men zich precies ergert in het verkeer? Ik denk dat ik persoonlijk mij niets aantrek van een merk (rij nota bene zelf Hybride..) maar meer aan de persoon die de hoepel vasthoudt.:crazy:
 

MarcoO2

Forumguru
Dat soort topics hebben we in het verleden wel gehad, maar meestal liep dat al snel uit op een slotje. Ze riepen meer ergernissen op dan ze oplosten... ;)
 

TL@

Forumguru
...
Wat ik irritanter vind dan iets te lang op de linkerbaan is de luiheid van de NL'er om CONSTANT op de linkerbaan te blijven rijden. Je krijgt dan van die 'harmonicafiles' en daar kan ik niet goed tegen, dus verhuis ik naar de (bijna lege) rechterbaan. Als je vervolgens weer een keer naar links wilt merk je dag-na-dag hoe KINDERACHTIG de NL'se chauffeur is. Op moment dat je richting geeft, wordt het gat dichtgereden. Ik zet hem er dan toch tussen, zal mij boeien met m'n leaseblik. Vervolgens knipperen, toeteren, gebaren. Terwijl de ruimte om in te voegen er gewoon was.

Na 100.000km in 2,5 jaar geef ik dus maar geen richting meer aan, dan kan men ook niet expres het gat dichtrijden.
Ik woon in Eindhoven en kom uit Z-Limburg, maar noch in België noch in Duitsland kom ik zo'n idioterie tegen.

De belangrijkste reden dat ik Nederland zoveel mogelijk mijdt, er zijn leukere dingen.

Ik rij liever een stuk rond langs Duitsland.
 

VEEJAY

Forumguru
Dan heb je nog die Golf GTI rijders, standaard al bloedsnel en dan gaan ze hem nog chippen ook. Totaal de weg kwijt die lui... :tongue:
 

Constant

Erelid
@reddrummaster: alhoewel je gelijk hebt dat onze ooster- en zuiderburen veel netter rijden, ik lees toch een aantal opmerkelijke dingen waardoor het mij duidelijk wordt waarom je onderweg zoveel agressie tegenkomt. Eerlijk gezegd denk ik dat van rijstrook wisselen zonder richting aan te geven en je auto er nog net tussen proppen, gewoon ronduit asociaal (en gevaarlijk) weggedrag is.

Vervolgens knipperen, toeteren, gebaren. Terwijl de ruimte om in te voegen er gewoon was.
Hier geloof ik dus niets, er wordt in NL vrijwel alleen geknippert, getoeterd of gebaard na gevaarlijke manoeuvres.

Die harmonica files worden vooral veroorzaakt door de lieden die hun auto's er op het laatste moment tussen proppen (vaak zonder richting aan te geven en zonder eerst in de spiegels te kijken). Dan moet iedereen op de rem trappen om op veilige afstand van zijn voorligger te blijven. Door het schrikeffect zal men tijdelijk extra afstand nemen, waardoor zogenaamde spookfiles ontstaan.

En als er op de linkerbaan een harmonica effect is, dan is dat geen vrijbrief voor rechts inhalen, geen wonder dat de ingehaalde weggebruikers je er vervolgens niet tussen laten. Verder een tip, als je naar de linkerbaan wilt, niet wachten totdat je vlak achter je voorganger zit. Met een beetje vooruitkijken en anticiperen kun je vaak genoeg op nette en gepaste wijze invoegen (en anders wacht je maar even, doen we allemaal wel eens). Want anders word je de veroorzaker van die harmonica files.

noch in België noch in Duitsland kom ik zo'n idioterie tegen.
In België en Duitsland wordt wisselen van rijstrook zonder richting aangeven, 'm er tussen proppen, rechts inhalen, etc. gezien als agressief rijgedrag en zwaar bestraft. Hier in NL nemen andere weggebruikers je dit blijkbaar ook kwalijk, vandaar het getoeterd en de handgebaren.
 

MarcoO2

Forumguru
Hier geloof ik dus niets, er wordt in NL vrijwel alleen geknippert, getoeterd of gebaard na gevaarlijke manoeuvres.
Dat is een stellingname waar ik het totaal niet mee eens ben... even los van of dat van rechts invoegen nou wel of niet goed is, ik kom zeer regelmatig situaties tegen waar niet het gevaarlijk weggedrag, maar de intolerantie van weggebruikers de oorzaak van knipperen, toeteren en gebaren is. Je weet wel, het beruchte "korte lontje".
 
[-] Achteraf gezien ga ik niet op de reactie van Constant in. Hij kent me beter dan ik blijkbaar :-).
MarcoO2, je hebt gelijk, praten over frustraties, frustreert. Ik ga weer foto's opzoeken van m'n bestelde Octo.
 

sitechris

Donateur
Dan heb je nog die Golf GTI rijders, standaard al bloedsnel en dan gaan ze hem nog chippen ook. Totaal de weg kwijt die lui... :tongue:

LOL. Het is ook helemaal niets zo'n snelle auto. Je mag toch maar 120. Ben al op zoek naar een vervanger. Ik wil een lekkere hoge auto. Yaris verso, berlingo, kangoo. Dat soort werk ;).
 

Constant

Erelid
Dat is een stellingname waar ik het totaal niet mee eens ben... even los van of dat van rechts invoegen nou wel of niet goed is, ik kom zeer regelmatig situaties tegen waar niet het gevaarlijk weggedrag, maar de intolerantie van weggebruikers de oorzaak van knipperen, toeteren en gebaren is. Je weet wel, het beruchte "korte lontje".
Om weer terug te keren naar de topic start, misschien moeten wij hardrijders wel toleranter worden tegen linksrijdende greenliners.:grin:
 

Bakkertje

Forumguru
Ik mis nog de tijdsvariabele in de hele "ahum" discussie.. De 100 km/uur rijdende greenliners / hybride rijders enz. zie ik 's morgens voor 8:00 nooit op de snelweg. Die zijn er enkel buiten de spits. (zegt wellicht ook wat over de topicstarter ;) )

Wat mij juist opvalt en mateloos irriteert is dat veel van de buiten-de-spits-superzuinige-milieubewuste automobilisten juist nooit op de meest rechterbaan rijden maar altijd op de middelste (bij een 3-baans weg) ook al is de rechter rijstrook leeg.. En dat veroorzaakt weer een hoop onnodig ge-rem en gevaarlijke inhaal acties van de mannen in de al dan niet gechipte GTI's. Ik denk dat we een wet voor moeten stellen waarin staat dat je op de meest linkerbaan tenminste de daar geldende maximum snelheid -5% moet rijden.

@Hemi: Die hybridehokken zijn overigens zo smerig omdat die mensen zo milieubewust zijn dat ze zichzelf wel 3x bedenken voordat ze met milieuverontreinigende middelen hun auto gaan wassen :tongue:
 

Skodadude

Actief lid
Die Amerikanen zijn zo stom :winkie: nog niet.
Daar is het gewoon "Keep your lane" en veel carpoolstroken.
Uitgezonderd de grote steden rond het spitsuur hebben we weining last gehad van files en aggressief rijgedrag.
Je moet alleen niet te hard rijden:(.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Daar heb je volkomen gelijk in Skodadude. Denk dat hier ook het cultuurverschil een belangrijke rol speelt. Men loopt daar in bepaalde opzichten nogal op ons voor. Zo rijdt men standaard in een automaat en is een auto veel meer puur een vervoermiddel ipv een ego-verlengstuk, zoals dat hier helaas vaak het geval is. Nadruk ligt veel meer op comfort en bedieningsgemak dan op "sportiviteit". De Duitse dichter Heinrich Heine schreef al: als het einde der wereld gekomen is, ga ik naar Holland, want daar gebeurt alles 50 jaar later.
 

sitechris

Donateur
Keep your lane is in de praktijk vaak irritant. Heb vaak genoeg meegemaakt dat twee kneuzen met 60 MPH vlak naast elkaar reden op een tweebaansweg (waar je 65 MPH mocht) en er dus niemand langs kon omdat ze niet even opzij gingen om ruimte te maken. Dan zit je dus 20 minuten lang kapot te ergeren.
 
Bovenaan Onderaan