Fabia Combi of Seat Ibiza ST?

LenK

Forumguru
Redenen genoeg om de een of de ander te kiezen. Voor mij zou -omdat de techniek niet wezenlijk verschilt- de vormgeving toch de doorslag geven. Een auto die je echt niet mooi vindt ga je (ik) niet kopen omdat er een grotere kofferbak aanhangt.

Een reden die nog niet genoemd is is de dealer.
Een dealer in de buurt of vlak bij je werk is nu eenmaal handiger dan een op flinke afstand.
En vooral niet te vergeten, de reputatie van of je ervaring met een bepaalde dealer.
 

stradje

Actief lid
LenK: voor sommige mensen kan het formaat en de vormgeving van de laadruimte juist WEL heel doorslaggevend zijn. Wij zeulen hier regelmatig met muziekinstrumenten (je mag raden welke ;) ). Daarom wil ik altijd persé een ruime stationwagen hebben.

Ik was dan ook bijzonder aangenaam verrast toen de Fabia Combi GL beschikbaar kwam als BPM-/MRB-vrije wagen. Vooral toen die een bagaruimte bleek te hebben die nauwelijks onderdeed voor een Toyota Avensis (mijn voorkeur tot dan toe). Als de Seat Ibiza ST er toen ook al was geweest zou ik die zeker ook zijn gaan kijken (die vind ik iets "spannender"), maar ik vermoed dat ik uit praktische overwegingen toch bij de Fabia zou zijn uitgekomen.

En ik moet zeggen dat ik nog geen seconde spijt heb van de beslissing. Ik vind het echt een geweldig fijne wagen met behoorlijke "looks".
 

corsaar

Senior Member
Toch liever een auto waar de te vervoeren spullen wel inpassen dan een iets
fraaiere auto waar een aanhanger achter moet. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de auto echt lelijk moet zijn.

Er moet een drumstel inpassen?
 

PC-fre@k

Banned
het onderstel van de Ibiza ST is van de nieuwe Polo. Het onderstel van de nieuwe Fabia is gelijk aan het onderstel van de oude Polo, dit onderstel voldoet volgens mij nog prima!

Ik heb de dealer me laten vertellen dat de ST en de Combi het zelfde (sport) onderstel hebben. Verbaasd me niks als het niet zo is aangezien ik bij de Seat geen vermelding zag "incl. sportonderstel" zoals wel bij de combi het geval is. (kom ik meteen bij het volgende puntje)

Een reden die nog niet genoemd is is de dealer.
Een dealer in de buurt of vlak bij je werk is nu eenmaal handiger dan een op flinke afstand.
En vooral niet te vergeten, de reputatie van of je ervaring met een bepaalde dealer.

Dat is eigenlijk wat ik bedoelde met de laatste paar zinnen van mijn laatste reply. Ik heb een dealer om de hoek zitten, Skoda, erg handig (kan er op de fiets heen). Helaas hebben die gasten er de ballen verstand van en zijn ze niet eens volwaardig dealer (een soort "subdealer" werd mij verteld).

Gelukkig zijn er nog 3 grotere dealer binnen een straal van 30 min rijden waar ik een veel beter gevoel bij had. Zoals in mijn signature te zien verwacht ik deze week de beslissing te nemen, grappige van het hele verhaal is dat de dealer om de hoek hier zijn auto's vandaan haalt. Dat is bijna :uitlachen:@ dealer-om-de-hoek...
 

LenK

Forumguru
Mijn dealer zit op 15km afstand. Hoef er gelukkig alleen maar voor onderhoudsbeurten heen.
Maar dat vind ik dus al lastig genoeg. Kleine beurt kon ik op wachten, maar daar deden ze ook nog 1 1/2 uur over. Bij de grote beurt kreeg ik vervangend vervoer = 2x op en neer dus.
Kost me allemaal te veel tijd zo. Je zult een auto met mankementen hebben, dan blijf je op en neer aan het rijden, telkens weer 30km.
Ik zou graag een dealer om de hoek hebben. Hier in de buurt zitten Renault, Citroen, Peugeot, Fiat, Ford, Volkswagen, Toyota, Landrover en Daihatsu. Maar dan moet je wel zo'n auto (gaan) rijden :)
 

PC-fre@k

Banned
De dealer om de hoek heeft zo'n slechte indruk gegeven dat ik 30 min rijden op en neer wel er wel voor over heb. Laat mijn auto daar echt niet onderhouden. Die man moest alles navragen... Zegt dat de achterbumperstrip toch onzin is, die komt volgens hem op het schuine deel tegen je rubber aan (tip: kijk eens in het boekje..)... De bluetooth carkit is onzin, die doet het 9/10 keer toch niet.. en ga zo maar door.

Wat hij wel leuk vond trouwens, is vertellen over zijn Alfa Romeo die hij gaat wrappen voor 2000 euro. Bovendien is hij niet te beroerd om in de tijd dat er niemand in de winkel is (op zaterdag geen één gezien - heeft dus zat tijd..) op allerlei forums de boel even op te jutten.

Precies de dealer waar ik niet heen ga dus :)
 
De dealer om de hoek heeft zo'n slechte indruk gegeven dat ik 30 min rijden op en neer wel er wel voor over heb. Laat mijn auto daar echt niet onderhouden. Die man moest alles navragen... Zegt dat de achterbumperstrip toch onzin is, die komt volgens hem op het schuine deel tegen je rubber aan (tip: kijk eens in het boekje..)... De bluetooth carkit is onzin, die doet het 9/10 keer toch niet.. en ga zo maar door.

Wat hij wel leuk vond trouwens, is vertellen over zijn Alfa Romeo die hij gaat wrappen voor 2000 euro. Bovendien is hij niet te beroerd om in de tijd dat er niemand in de winkel is (op zaterdag geen één gezien - heeft dus zat tijd..) op allerlei forums de boel even op te jutten.

Precies de dealer waar ik niet heen ga dus :)

Jeetje, kan je hier niet ergens melding van maken, lijkt me nou niet echt een visitekaartje van een automerk.................
Ik heb hem uiteindelijk ook 30 min. rijden van Utrecht besteld, niet vanwege de slechte service want we hadden een prettig gesprek, maar het scheelde gewoon teveel qua prijs.
 

Wasmachineman

Forumguru
Mijn dealer zit op 15km afstand. Hoef er gelukkig alleen maar voor onderhoudsbeurten heen.
Maar dat vind ik dus al lastig genoeg. Kleine beurt kon ik op wachten, maar daar deden ze ook nog 1 1/2 uur over. Bij de grote beurt kreeg ik vervangend vervoer = 2x op en neer dus.
Kost me allemaal te veel tijd zo. Je zult een auto met mankementen hebben, dan blijf je op en neer aan het rijden, telkens weer 30km.
Ik zou graag een dealer om de hoek hebben. Hier in de buurt zitten Renault, Citroen, Peugeot, Fiat, Ford, Volkswagen, Toyota, Landrover en Daihatsu. Maar dan moet je wel zo'n auto (gaan) rijden :)

Bij Leaseplan, dus voor leaserijders, hebben ze een plan dat je voor elke beurt bij jou in de woonplaats terecht kunt. 1-2-3 service ofzo. Universele dealers zijn dat die aangesloten zijn bij Leaseplan. Lijkt mij wel dat in het geval van VAG dat je mobiliteitgarantie vervalt maar daar tilt Leaseplan niet zo zwaar aan....:ahum:, de auto gaat toch eruit einde leasecontract!
 

LenK

Forumguru
Het is ook al in de media geweest dat je niet gedwongen kunt worden naar de dealer. Je rechten zouden blijven ook al ga je elders.
Maar tussen recht hebben en krijgen zal ws wel een lekkere strijd plaatvinden. PON en consorten geven hun walhalla niet zo maar op en hebben ongetwijfeld een lange adem om de klantjes te treineren.
 
@Potje

In een eerdere post hier heb je het over je broer die de F2 GL en Ibiza Ecomotive gaat testen voor autoweek. Ik heb hier niets meer van gehoord? Of heb ik ergens overhen gelezen?
Ik zag wel in het autoweek journaal (video) van deze week (37) dat er in de volgende editie een test komt met de Golf bluemotion en de Leon Ecomotive, misschien hiermee verward????
 
net de nieuwe autoweek gelezen en daarin kwam de seat ibiza st bij de compacte gezinsauto's op de 2de plaats. volgens mij is de fabia groter dus die zal op 1 gekomen zijn!!!
 

Potje

Actief lid
In een eerdere post hier heb je het over je broer die de F2 GL en Ibiza Ecomotive gaat testen voor autoweek. Ik heb hier niets meer van gehoord? Of heb ik ergens overhen gelezen?

Nee, ik heb hem afgelopen week nog gevraagd maar hij weet het ook niet. De Polo BM en Punto zijn onlangs al geweest, dus misschien dat ze daarom nog even 'rust' nemen.

Ja, het is een beetje een raadsel....
 

Potje

Actief lid
@potje zijn de levertijden bij de seat ook zo lang?

Ik vind het meevallen. Het is volgens mij vergelijkbaar met Skoda. Week 29 besteld, week 38 productie (volgende week) en dan waarschijnlijk op de boot. De boot moet eerst vol voordat ie vertrekt. Als je de eerste auto op de boot bent, is het balen. Ben je de laatste, dan ben je spekkoper. Ze houden daarom een marge aan van 2 tot 5 weken tot levering.

Ik hoop dat de Seat er half oktober is. Anders is het begin november.

Toen ik de bestelling deed was de levertijd bij Skoda ook al begin november. Ik weet niet of dat in de tussentijd korter of langer is geworden.
 

Duck

Nieuw lid
@potje bij mij is mijn auto in week 29 besteld, week 40 productie. Ik hoop maar dat ze zich er aan houden. Ik ben het wachten nu al zat. Maar als ik het zo lees, kan het altijd erger en is er nog veel verschil met leveringen. Afwachten maar , veel meer kan je niet doen. En ik ben ook erg benieuwd naar de test tussen onze 2 autos :-)
 

Potje

Actief lid
@Duck
Ik heb vanmorgen gebeld met de dealer omdat ik eigenlijk nog een pakket op mijn auto wilde bestellen. Dat was echter zo kort voor productie niet meer mogelijk. Ik neem dus aan dat de productie wel volgende week plaatsvindt.

Nu is het hopen dat de Seat op de vrachtwagen gaat of dat de boot bijna vol is. Hoe eerder ik de V70 kwijt ben, hoe goedkoper mijn mobiliteit wordt! ;)
 

Bertm

Actief lid
Zaterdag met mijn zoon in een Seat Ibiza gereden. Dat is ook geen slechte. En zeker niet voor iemand van 22 jaar. Als ik hem was wist ik het wel. Alleen totaal geen beenruimte achter in. De dealer in Almere had er een nog 2 in voorraad, levering anders pas in januari.
Dat wordt dus snel rijden.
 
Bovenaan Onderaan