Fabia Combi of Seat Ibiza ST?

Peter_Octavia

Forumguru
Hallo,

Ik loop ook al een tijdje te wikken en te wegen. Rij particulier dus een behoorlijke besparing mogelijk in de maandelijkse lasten in vergelijking tot mijn huidige Octavia.
Kwa uiterlijk val ik toch meer op de ST dan op Fabia Combi. Ook kwa uitrusting vind ik de ST gunstiger (oa. regensensor mogelijk).
Ben vorige week uit nieuwgierigheid even naar de Seat dealer gestapt.
Rondje gemaakt met de ST en dat viel allerminst tegen. Toch best een fijn motortje. Heerlijke auto om mee te toeren. Lekker stil in vergelijking tot mijn Octavia (pompverstuiver). Tot 100 km/u gaat het prima... daarboven... miste ik toch iets.. ben misschien ook wel verwend... Het reed wel wat beter als de Fabia II 1.4-16v van mijn vriendin... ook spijt dat ik destijds die 1000 euro niet bijgelegd hebt om een 1.6 te nemen... vond zij niet nodig... maar goed das geweest...

En toch... toen ik weer terug stapte in de Octavia en weer wegreed... dacht ik... toen ik gas gaf.... hmmm... daar krijg ik spijt van denk ik...

Ben nog steeds in dubio... misschien ook nog maar eens langs de Skoda dealer. Is kijken wat die te bieden hebben... er moet toch ook nog flink geld bij om het mogelijk te maken.

Misschien maar een jaartje wachten... kwa inruilprijs zal het niet veel schelen.

Grt.

Peter
 

corsaar

Senior Member
Er staan op het forum meerdere rekenvoorbeelden.
Besparen doe je zeker, maar hangt sterk van het aantal km per jaar af.
Ja inleveren op vermogen ook, 1.9 is sterker, mooier, en de elegance is luxer.
Dus een stapje terug in geval van de seat. En je lasten omlaag brengen,
telt pas over 2 jaar nu moet je eerst 6000 euro op tafel leggen.
 

Potje

Actief lid
@Peter_Octavia
Tsja, ik ben het wel met je eens hoor. Met de V70 D5 die ik inruil ga ik op veel gebieden letterlijk halveren: pk's, cilinderinhoud, cilinders, gewicht etc. Maar ik ben dr klaar mee....

Al dat gevlieg. Alles moet groter. Alles moet sneller. Nee, niet meer voor mij. Mijn kinderen zijn 1,5 en 5 en die passen ook achterin een ST of een GL. Ik kan ook comfortabel 140 rijden met een ST of een GL in plaats van 150 in een V70...

Ik ruil mijn ST wel weer in voor een V60 over een jaar of 4/5. Maar nu ben ik er klaar mee. Ik ga het missen, zeker. Maar soit!
 

stradje

Actief lid
Fiat GP: ik vind het een vrij reële test. Alleen maakt hij wel een groot punt van de "rumoerige motor". Na enkele ZEER rumoerige kilometers na de koude start is er eigenlijk alleen tijdens het optrekken enigszins sprake van een rumoerige motor, hoewel voor mij absoluut niet storend. Eenmaal op snelheid is hij juist erg rustig. Iets dergelijks geldt ook voor het stug geveerde onderstel. Dat voldoet 98-99% van de tijd prima, maar voor verkeersdrempels moet je echt uitkijken, want die komen gemeen door. En ook voor de trage/bokkende motor geldt dat je dat kunt vermijden door iets forser op te trekken dan de schakelindicator aangeeft bij voorzichtig optrekken. Wanneer je je aanwent om tot hoog in de 2000 toeren door te trekken in de lagere versnellingen en pas in de 4 of de 5 met lagere toerentallen te accelereren, heb je èn geen last van bokken, èn geen last van traagheid. Bovendien krijg je dan ook geen opschakeladviezen. Die komen namelijk pas wanneer het tempo weinig meer versnelt. En van wat ik er van zie is bij die stijl zelfs je verbruik nog beter.

Met dit commentaar in het achterhoofd kun je wellicht begrijpen dat je de meeste nieuwe eigenaren hier toch heel erg enthousiast ziet over de wagen. In mijn ogen is het grootste minpunt dat het verbruik volgens de folder maar heel moeilijk te halen is. Maar ook dat punt zou wel eens beter kunnen worden wanneer zowel de motor als de rijstijl van de chauffeur "ingelopen" zijn. Want als je zuinig wilt dan heb je met de boordcomputer het ideale hulpmiddel om jezelf het nieuwe rijden aan te leren, met heel directe feedback over het verbruik.

Dat gezegd hebbende baal ik als een stekker dat mijn dochter gisteren met één avondje rijden van 50-60km mijn gemiddelde tankverbruik tot dan toe (over >200km) heeft weten te verzieken van 1:24,6 naar 1:22,3. Dus als je nergens op let kun je kennelijk ook 1:16-17 rijden (waarschijnlijk met een tijdwinst van <5%).
 
Ik denk dat deze auto mij ook prima gaat bevallen. Ik heb maar een korte proefrit gehad omdat de demo auto steeds gereserveerd was. Tijdens deze ritten ben ik eigenlijk geen drempels tegen gekomen.
In de handleiding welke ik gedownload hebt kom ik op blz. 156 de volgende tekst tegen:

"Op wegen met een slecht wegdek alsmede bij het tegen een stoeprand rijden, steile opritten e.d. moet u erop letten, dat de laagliggende delen zoals bijv. de spoiler en de uitlaat deze niet raken en daardoor worden beschadigd.
Dit geldt vooral voor auto's met een verlaagd onderstel (sportonderstel) en bij een
volle belading van de auto."

Hoe is de ervaring hiermee? en dan met name de steile opritten?
 

LenK

Forumguru
Waar blijft de Fabia Hatchback Greenline? In de verkoopcijfers wordt de FII links en rechts ingehaald door de Polo en de Ibiza.
Als je de commentaren leest dan vinden de meeste niet-Skoda rijders de Fabia Combi lelijk. En zowiezo wil niet iedereen in een stationwagon rijden, dus als PON slim is besteld ie snel de Fabia Hatchback Greenline.
 

robbiebee

Actief lid
Laat ze eerst maar eens voldoende greenline combi's produceren voor er een nieuw konijn uit de hoed komt. Ik moet al zo lang wachten :koffie:
 
Over de drempels: tijdens onze proefrit meerdere drempels genomen, waarvan een met behoorlijke snelheid. En dat ging prima! Geen probleem met bodem aan grond, gebonk ofzo.
Qua motorgeluid, valt best mee, onze Focus 1.8TD uit 2001 had veel meer herrie. Ok meer geluid dan een benzine auto maar wij vonden hem voor een diesel erg stil.
 

Hetzer

Forumguru
Mensen zeggen hier vaak de Ibiza Ecomotive mooier te vinden dan de Fabia GL, nou ik ben er 1, die dat zeer zeker niet vind, bah wat een neus, geef mij liever het Fabia neusje!

21bouuv.jpg

2hrib01.jpg
 

NielsW

Lid
Vindt bij de fabia de kont zo lelijk.
Zo recht naar beneden en enorm smal. Dan is er iets meer design geweest bij Seat en VW (die overigens veel op elkaar lijken ;)).
De faab heeft de mooiste neus.
 
Moet je eerlijk toegeven dat ook ik de Ibiza mooier vindt. Dat voordeel verdwijnt al snel wanneer je er in plaatsneemt. Hij mag dan mooi zijn (kwestie van smaak) maar daar houdt het dan mee op. De Ibiza is binnen stukken krapper bemeten, zowel op de achterbank als in de koffer.
Daarnaast doet de Fabia veel degelijker aan.
Voor mij was er geen twijfel mogelijk. Uiterlijk zegt niet alles.

Huidig A6
 

FredV

Banned
Ik moet zeggen dat ik de Fabia Combi wel erg mooi vind. Duidelijke familieband met de mooie Octavia en Superb. al of niet combi.
Vind de Fabia combi mooier dan de andere Fabia- uitvoeringen.
Het enige wat ik minder aantrekkelijk aan de Fabia vind is de nogal stijle voorruit.
Maar verder heel mooi:)
 

namleop

Actief lid
Bedoel je steile voorruit? Dat ie zo rechtopstaat vind ik ook minder, net als die hoekige overgang van de a-stijl naar het dak en het motorkapje wat nogal schuin afloopt met de ruitenwissers bovenop. Deze zijn bij bijna alle auto's (half) verzonken achter de motorkap (zie ook fabia I).

Maar toch blijft de Fabia mooier dan de Ibiza vind ik. Vooral de koplampen en de achterkant (indien zonder dakdragers).
 

PC-fre@k

Banned
Ik twijfelde zelf ook tussen de Seat Ibiza ST en de Fabia Combi Greenline. Doorbraak voor mij was de ruimte, zowel beenruimte op de achterbank als totale ruimte van de auto en kofferbak. Ook de prijs voor de auto, opties en accessoires vallen hoger uit. Als laatste pluspuntje lijkt het wel alsof er meer Skoda dealers zijn (en dan bedoel ik niet die kleintjes met 2 auto's en een brug... zogenaamde 'subdealers')

Uiteindelijk toch gekozen voor de Skoda zoals je in mijn handtekening kan zien. Ik was verkocht toen ik de proefrit maakte, (beiden) geen BPM/MRB is natuurlijk een heerlijk toetje...

Trouwens, ga niet alleen uit van wat je op internet of in tijdschriften leest. Ik ben het absoluut niet eens met de verschillende reviews die ik gelezen heb, in tegendeel. De auto maakt veel minder geluid dan ik dacht, is veel vlotter dan geschetst en rijdt ook nog eens heerlijk. :)

Lees gewoon de ervaringen op dit forum, er is vast ook wel een Seat forum met eerlijke meningen.
 

PC-fre@k

Banned
De motor is hetzelfde, net als het onderstel. Of ook stuurinrichting, computer, afstellingen etc. hetzelfde zijn kan ik niet zeggen. Wellicht dat iemand meer weet over de gebruikte technieken bij VW, Seat, Skoda.

Meer ruimte, lagere basisprijs, lagere prijs opties/accessoires, en alles wat je verder van de auto verwachten mag. Mocht je de ruimte niet zo'n punt vinden en het geld ook niet dan weet ik zeker dat je ook prima af bent met een Seat. Schiet me trouwens iets te binnen, onderhoud schijnt ook ietsje duurder te zijn bij de seat (laatste keer dat ik dat opgezocht heb is wel een maand of 3 geleden).

De ruimte gaf in dat geval de doorslag, niet de doorslag de ruimte ;)
 

NielsW

Lid
Ben het eens met je ervaring Pc-Freak.
Ik rij nu in een 1.4 MPI. Tijdens het optrekken dacht ik meteen waar zeurt iedereen over :)
 
Bovenaan Onderaan