Fabia Combi of Seat Ibiza ST?

HHook

Nieuw lid
Ik heb altijd in wat oudere tweedehands bakken gereden, maar met alle fiscale vrijstellingen wordt een nieuwe zuinige diesel wel heel interessant. Ik wil de komende maanden daarom of een Fabia Combi of een Seat Ibiza ST aanschaffen met een 1.2 TDi motor. De Fabia is iets goedkoper en lijkt iets meer binnenruimte te hebben. De Seat oogt m.i. wat beter, zowel van binnen als van buiten en heeft bijvoorbeeld niet die hele goedkope deuropeners aan de binnenkant.

Ben benieuwd naar jullie mening. Wellicht zijn er anderen die met dezelfde afweging worstelen, of er misschien al uit zijn.
 

Wasmachineman

Forumguru
Welkom hier op het forum. Zo te lezen heb je ze allebei goed bekeken ! De beslissing zal voornamelijk gebaseerd zijn op gevoel ! Welke voelt beter aan ? Of is praktischer ? Zelf heb ik de Seat nog niet bekeken dus kan geen oordeel hierover geven. Maar ongetwijfeld de Fabia rijders hier wel.

Veel leesplezier hier op dit informatieve forum !
 

corsaar

Senior Member
Toevallig met mijn zoon meegeweest en een vergelijking gemaakt tussen
Fabia Combi en een Seat Ibiza ST met een 1.2 TDi motor.
De seat oogt mooier maar de Fabia vonden wij van binnen mooier en
wat luxer. Zo zie je maar dat het zeer persoonlijk is. daar komt nog bij dat de seat 2000 euro duurder is
Maar de fabia komt uiteindelijk met alle opties ook op 19000 euro,
daar zit de verwijderings bijdrage van 45 euro alvast bij.
Die moest omhoog van 15 naar 45 euro terwijl er al een flink overschot is in die pot
 

JvdW

Nieuw lid
Ik heb ook deze twee daadwerkelijk bekeken. De seat lijkt iets sportiever en is een nieuw model. De skoda bestaat al even, is ruimer, incl opties nog iets goedkoper. De seat moest ik ook in de "style" uitvoering nemen dus was incl de opties net over de 20000 euro. Wat voor mij de doorslag heeft gegeven is de ruimte, en dan met name de ruimte achterin. Daar kun je iin de seat als volwassene of groot kind niet goed zitten. Je stoot je hoofd tegen het dak of je moet iets onderuit gaan zitten maar dat zit niet comfortabel. Het instappen achterin is ook moeilijker omdat het dak meer naar beneden loopt. En aangezien ik de auto ook met vier volwassenen moet kunnen gebruiken is het voor mij de skoda geworden.
 

Ericpeeke

Actief lid
Mijn dealer (Noordhoek in Tilburg) is zowel dealer van Skoda als van Seat, dus ik had beiden kunnen vergelijken, ware het niet dat ik op het moment van bestellen (begin april) nog niet bekend was dat er ook een stationuitvoering van de Ibiza Ecomotive zou komen. Maar ook als ik wel had kunnen vergelijken, denk ik dat ik toch dezelfde keuze gemaakt zou hebben, inderdaad vanwege de iets lagere prijs en de grotere binnenruimte, en zeker ook de bagageruimte van 50 liter meer. En zoals een oud auto-adagium zegt: "Nothing beats cubic inches" ;).
Moet wel toegeven dat ik wel gecharmeerd ben van de vormgeving van de Seat.
 

HHook

Nieuw lid
Welkom hier op het forum.

Dank je en ook de anderen voor de reacties. Er zit zo'n 2000 Euro verschil tussen de Skoda en de Seat in de versies en de opties waar ik voor zou kiezen. Ik denk dat ik de auto wat langer houd dan gemiddeld en over 7 jaar is dat verschil minder dan een Euro per dag, dus daar wil ik mijn keus niet van af laten hangen.
Volgens specificaties die ik kan vinden is de Skoda 5 cm hoger, 5 cm smaller en 2 cm langer. Vooral de ruimte achterin wordt iets waar ik aandacht aan moet schenken. Nu zijn we beide onder de 1.80 en de kinderen zijn nog klein, dus we zitten niet zo snel klem. Maar we willen ook over een jaar of 5 nog met zijn vieren op vakantie.
Kwa interieur-dashboard vond ik de Skoda misschien nog wat mooier dan de Seat. Alleen de Skoda heeft een paar dingen de zo verschrikkelijk goedkoop ogen, dat dat een beetje een afknapper is. Ik snap niet dat ze voor een tientje meer aan produktiekosten niet fatsoenlijke deuropeners hebben ingebouwd. Maar wellicht is dat nog te pimpen.

Al jullie reacties helpen enorm om nog weer met iets andere ogen naar beide auto's te kijken, waarvoor dank!
 

Wasmachineman

Forumguru
@HHook: Persoonlijk heb ik nu voor de 2 keer weer voor Skoda gekozen.
Ik rijd privé maar ook zakelijk en krijg vaak klanten mee in de auto die verbaasd zijn over alles wat Skoda biedt tegenwoordig. Met een Skoda kun je gewoon zakelijk niets fout doen lijkt het wel ! Privé is de auto natuurlijk ook top. Erg ruim in vergelijk met concurrenten en daarnaast luxe uitgerust en gunstig in prijs. Storingen heb ik nog niet gehad behalve 1 x een koppeling die vervangen werd onder garantie ! Succes met verder afwegen van pro en anti !
 

RobV

Lid
Toen ik mijn Skoda bestelde begin April, was er nog niets bekend over de ST versie van de Ibiza, maar heb net even de site van Seat bezocht en ik denk dat ik toch zeker zou gaan twijfelen. Wat een mooie wagen die Seat zeg,qua ruimte misschien NET even iets minder dan skoda, maar zeker geen groot verschil,wat mij vooral aanspreekt zijn de accesoires die net even gelikter zijn dan bij skoda. Mistlampen met bochtverlichting,elektrisch inklapbare binnenspiegels,BOAL special lakkleur (Wauw nu al verliefd op die kleur),regensensor,auto. dimmende binnenspiegel enz enz. Noem me een muggenzifter maar ik val voor dat soort extra'tjes die de Skoda niet bied helaas.

Maar goed,nog steeds erg blij met mn keuze,ik vind het sobere dashboard van de skoda dan wel weer wat mooier alsook de bekleding.
De rede voor de koop was voor mij uiteindelijk dat wij in oktober ons eerste kindje verwachten en straks met al die extra baggage en kinderwagen etc etc. gewoon een ruime auto nodig hadden voor een zacht prijsje,vandaar de skoda :)

Maar zeker een mooi alternatief en ik begrijp dat het lastig kiezen is tussen die 2.

Success!
 

HHook

Nieuw lid
Zonet even langs de Skoda en de Seat-dealer gefietst. De Seat oogt dan wel wat sportiever, de Skoda heeft iets stoers, zeker van de voorkant gezien. Zo langzamerhand begin ik ook het soberder interieur van de Skoda als pré te zien. De Seat is donker en lichtgrijs, met metaalkleurige plastic details (maar dan wat goedkoop ogend). Materialen lijken dezelfde, maar het zwarte in de Skoda geeft het toch iets klassieks. De dashboardruimte in de Skoda is veel beter.

Speciaal gelet op ruimte op de achterbank. Ik ben zelf 1.77 en als ik de bestuurdersstoel op zijn plek zet, kan ik in de Seat nog net op de achterbank plaatsnemen. Mijn knieen raken dan net wel/net niet de voorstoel en boven mijn hoofd passen dan nog krap twee vingers. De Skoda heeft wel meer ruimte. Hier raken mijn knieen de voorstoel niet en er past nog een vuist boven mijn hoofd. Op zich voldoet de Seat voor ons. Voor wie iets groter is, en dezelfde wensen heeft als wij kan de achterbankruimte doorslaggevend zijn.

Binnenkort even rijden in beide. Volgens de Seat-verkoper heeft de Seat een moderner onderstel. Ik vraag me af of dat echt iets uitmaakt ...
 

HHook

Nieuw lid
De kogel is hier door de kerk. Zonet de Seat Ibiza ST 1.2 TDI Style (met een handvol opties) besteld in 'tribu'. Dat is een soort metallic goudgeel, wat doet denken aan het Saharagold van de B-Kadett waar we in zijn getrouwd.

Afgelopen week proefgereden en uiteindelijk was het een keus tussen de looks van de Seat of de ruimte van de Skoda, waarbij moet worden aangetekend dat de Seat kwa ruimte voor ons voldoet.

De prijs tussen beide viel uiteindelijk mee. De Seat blijkt ons uiteindelijk 400 Euro (incl. BTW en incl. afleveringskosten, leges, etc.) meer te kosten dan de Skoda. Dat verschil was klein omdat de catalogusprijs van de Seat in de afgelopen dagen met 800 Euro was verlaagd. Daarnaast geeft Seat me 600 Euro meer terug voor mijn huidige auto. Dat geringe prijsverschil gaf onze beslissing het laatste zetje.

Waarschijnlijk is dit mijn laatste post op het Skoda-forum. Dank voor de hulp en veel rijplezier!
 

Wasmachineman

Forumguru
Nou HHook, mooi is dat! Verliezen we eens een keer. Moet niet te vaak gebeuren.
Bedankt voor je toelichting en veel rijplezier met de Ibiza ST.:D
 

LenK

Forumguru
NOFI (zeg het maar vast)
Als ik mocht kiezen dan werd het zonder twijfelen de Seat.
Het uiterlijk van de ST vind ik heel wat aantrekkelijker en het intieur idem. En de ST vind ik als kleine stationwagen wel geslaagd itt de Fabia Combi, dat is maar een tutje.
Sinds de facelift is de Fabia van binnen wel erg saai geworden door al dat plastic zonder chroom/alu accenten.
Vwb prijs: als je ze gelijkwaardig maakt qua opties dan scheelt het niet meer zoveel. En als je er een paar jaar in rijdt dan kost je dat mss een euro per dag zoals HHook schreef.
 

corsaar

Senior Member
HHOOK @ mooie aankoop
Lenk vind dit, lenk vind dat, lenk laat weinig ruimte voor andere menigen.
Lenk weet alles,maar lenk heeft naar de menigen van anderen ook vaak mis.
Lenk vind de Fabia Combi een tutje
Mijn mening bijvoorbeeld ik vind het beide mooie auto,s het interieur ook.
En de Fabia is ook een mooie vlotte auto zeker voor de paar duizend mensen die hem besteld hebben.
 
Kan met de keuze van de Ibiza helemaal eens zijn. De stijl van de Ibiza is mijn inziens mooier (de looks ogen moderner) dan die van Skoda. Toch zou ook ik bij een keuze opnieuw gaan voor de Fabia. Deze lijkt voor ons gebruiksdoel veel praktischer. De ruimte spreekt mij aan! De Seat is mooier getekend maar duidelijk krapper en dat zou nu net en probleempje opleveren in het dagelijks gebruik. Blijft wel vreemd dat de Ibiza minder weegt maar wel 0,6 seconden trager is dan de Fabia (waar praat je dan over, bijna nooit een sprint getrokken met mijn auto's). De soberheid van het interieur van de Fabia spreekt mij weer meer aan dan die van de Ibiza. Verder is het standaardpakket wel wat uitgebreider van de Fabia. Maar, nogmaals, de keuze voor Seat is zeker niet verkeerd.
 

Roel

Lid
Ik ben het lang niet altijd met Lenk eens, maar nu wel.
De Fabia is gewoon niet mooi. ik heb zelf een F1 combi gehad een deze ziet er (nog steeds) mooier uit.
Als de fabia nou een de looks en vorm van de Superb krijgt, dan wordt het misschien weer wat.
 

wanderer

Senior Member
mooi is subjectief.....over smaak valt niet te twisten....spreekwoord met een waarheid als een koe...
 

ajlinden

Nieuw lid
Smaken verschillen en daar is natuurlijk niets mis mee.

:ot:
De trend van de bijdragen van LenK was mij ook al opgevallen. Het lijkt er een beetje op dat hij het niet helemaal eens is met de keuze van zijn vrouw en dat, om redenen die meerdere getrouwde mannen kennen, thuis niet kan zeggen. Dan is dit forum natuurlijk een leuke uitlaatklep.

Ga gerust je gang LenK. Wij begrijpen je wel. :-)
 

LenK

Forumguru
:ot:
Fabia Hatch vind ik een stuk beter gelukt dan de Combi. Een combi van dat formaat vind ik ook van andere merken vaak geen p.r.m. Seat is een gunstige uitzondering wmb.
En mevr. LenK mag rijden wat ze wil. Fabia heb ik geen moeite mee.
 

HHook

Nieuw lid
Wat een gez**k over het uiterlijk van de Fabia Combi. Ik vind het knap hoe de ontwerpers zoveel binnenruimte hebben gecreeerd in een auto voor die prijs, die goed meekan in het verkeer en dan bij dat brandstofverbruik (waardoor je al die fiscale voordelen hebt). Het uiterlijk en bijvoorbeeld ook de best wel stoere neus vind ik er erg goed bij passen. De ontwerpers van de Seat hebben gewoon andere keuzes gemaakt, binnenruimte opgeofferd, waardoor een sportieve lijn mogelijk werd. Als je de binnenruimte van de Fabia wilt combineren met de lijn van de Seat kom je altijd op grotere, zwaardere auto's uit en daar heb je meer dan voldoende keus. Alleen betaal je daar dan voor en loop je de fiscale voordelen mis. Dus zelfs als andere fabrikanten met vergelijkbare auto's komen, dan blijf je de keus houden tussen sportief ogend met minder binnenruimte, wat stoerder met meer binnenruimte of een auto uit een hoger segment.

Ik vind ook de Fabia Combi best wel een aantrekkelijke auto en mijn keus was geen eenvoudige en het scheelde ook niet veel of ik had de Skoda besteld, bijvoorbeeld als ik 5 cm langer was geweest, mijn kinderen 5 jaar ouder waren of het prijsverschil wat hoger was geweest.
 
Bovenaan Onderaan