Fabia Combi of Seat Ibiza ST?

Eens!
Ik wacht ook op mijn fabia maar heb natuurlijk even gekeken wat de Seat gaat doen.
http://www.seat.nl/ibiza/ibiza-st/prijzen-en-opties.aspx

Als ik een Seat configureer als de fabia die ik besteld heb kom ik echt op een fors bedrag uit, daarnaast is ingebouwde navgiatie geen optie?? (ik wilde deze keer voor eens en voor altijd van losse draadjes af).
"Slechts" 4 airbags (geen optie voor gordijnairbags), "slechts" 6 speakers waar de fabia er 8 heeft, geen sportonderstel te krijgen, waar de fabia dit standaard heeft.
De Fabia heeft een iets zakelijker, rustiger interieur wat mij persoonlijk meer aanspreekt, zeker met ingebouwde navigatie, daarnaast natuurlijk het ruimteverschil in bijna alle dimensies en zitposities.

Bij Seat is het dan wel weer mogelijk te kiezen voor de regensensor en (welicht) Xenon? (deze opties mis ik dan wel bij de Fabia, echt jammer dat deze niet beschikbaar zijn.... Uiterlijk van de Seat is ook iets "scherper" (van de voorkant gezien dan).

Ruimte is voor mij persoonlijk gewoon doorslaggevend, ik was al zo blij met de extra hoofdruimte tov de polo, ben namelijk 1.99 meter, ik kan me alleen wel zeer goed voorstellen dat de seat veel potentiele kopers zou kunnen verleiden :)

Nu heeft VAG echt voor ieder wat wils in dit segment.

edit: Er staat trouwens een typo bij de 1.2 tdi on bovenstaande link, volgens seat heeft de motor 70PK en 55KW ;) tsja..
Maar het is inderdaad zeer opmerkelijk dat de seat minder weegt, dezelfde motor heeft en toch langzamer is. Waarom??
 

Hetzer

Forumguru
HHook gefeliciteerd, met je Ibiza ST, zeker een mooi auto,
Heb er ooit ook over nagedacht, maar mijn voorliefde voor het merke Skoda, de goede Skoda dealer, de verschil in prijs, en de extra ruimte gaven uiteindelijk weer de doorslag voor de Fabia.
Ik moet ook zeggen dat ik de voorkant van de Fabia FL mooier vind dan die van de (standaard) Ibiza.

hoelang zijn de leverijden bij Seat???
 

HHook

Nieuw lid
De levertijd van de Seat lijkt ongeveer een maand korter dan die van de Skoda. De mijne wordt in September verwacht. Een Skoda zou in oktober komen. Voor mij is dat niet belangrijk, zolang de auto dit jaar maar geleverd wordt.

Uiterlijk is natuurlijk iets persoonlijks. Binnenruimte is natuurlijk wel objectief vast te stellen, maar het is persoonlijk of dat je belangrijkste criterium is. Er worden per slot van rekening ook nog steeds Porsches verkocht. Service is dealerafhankelijk. Ik ken zowel de Skoda als de Seat-dealer niet, maar had een heel goed gevoel bij de Seat-dealer, die zich bovendien op loopafstand van mijn huis bevindt. Maar nogmaals ... het prijsverschil was in mijn geval beperkt tot 400 Euro, doordat de Seat Style 800 Euro goedkoper is geworden (zie http://www.seat.nl/ibiza/ibiza-st/prijzen-en-opties.aspx), en doordat de korting/teruggave voor huidige auto bij Seat 600 Euro meer was dan bij Skoda. Als je twijfelt tussen beide auto, loont het in ieder geval om daadwerkelijk ook bij beide dealers offertes op te vragen.
 
als jij er blij mee bent!!! want daar gaat het om toch.
En hij de ST ziet er zeker leuk uit (vind ik) je levert in qua ruimte en luxe maar jouw voorkeur ligt ergens anders nou gelukkig voor ieder wat wils.
 

HHook

Nieuw lid
en post tzt eens wat foto's hier ben reuze benieuwd naar de kleur..

Doe ik ...

Ben zelf ook erg benieuwd hoe deze kleur in werkelijkheid op deze auto uitpakt.

N.B. het is deze kleur

http://www.anwb.nl/binaries/images/...ibiza-st-2010/seat-ibiza-st-2010-original.jpg

Meteen een wat beter plaatje van de neus. Viel zelf vooral voor de vorm gezien van de zijkant.

Seat: http://static.autoblog.nl/images/wp2009/big/Seat_Ibiza_ST.jpg
Skoda: http://new.skoda-auto.com/SiteCollectionImages/model/newFabia/1600x1200_NewFabiaCombi-EN.jpg
 

stradje

Actief lid
HHook: ik zag deze kleur gisteren toevallig rijden in Eindhoven. Ik zou jokken als ik zou zeggen dat het mijn ding zou zijn. De kleur kwam op mij "gedempt" over, niet echt "knalgeel". Ik hoop dat dat ook is wat je zoekt. Heel veel plezier ermee.

Laten we blij zijn dat Ford's kleurenbeleid voor de T-Ford (any color as long as it's black) niet de norm is geworden.
 

Julius

Nieuw lid
Wat vonden jullie van het interieur dit viel mij bij beiden (ST en combi) tegen. Ook voelde ik wel degelijk verschil in onderstel tussen de st en combi. De seat staat op het nieuwe polo onderstel en de fabia op het oude polo onderstel. Dus indien je een keuze mbt het onderstel zou willen maken lijkt mij de seat de betere optie. Ook nog de blue motion gereden en dan zie toch echt wel verschil in afwerking, helaas is deze te klein en te duur.

De fabia is een best mooie wagen maar valt wel erg tegen indien je hem naast die seat ziet dan is het net een paus mobiel (oogt smal in verhouding tot de hoogte en het klopt net niet).

Tja uiteindelijk gaan we waarschijnlijk toch voor de fabia, de enige reden hiervoor is de ruimte achterin wat met de bank plat toch behoorlijk wat scheelt.

Kleur blijft nog even moeilijk we denken misschien aan wit.

Iemand nog een mooi plaatje? Het lijkt of niemand voor de simpele witte optie gaat met sunset
 
Het verschil in onderstel is er inderdaad.

Betreft het verschil tussen "oud" en "nieuw" denk ik niet dat je de verbetering moet zoeken in extra stijfheid maar meer in gewichtsbesparing. De Seat is ook iets minder zwaar dan de fabia.

Toch is de seat minder snel (van 0 tot 100) én onzuiniger dan de fabia, onverwacht!!
Daarnaast is de ST niet leverbaar met een sportonderstel, dit heeft de greenline standaard! (welke zal resulteren in beter weggedrag + minder luchtweestand (ligt lager op de weg) maar ook voor verminderde comfort (n.b. zelf geen ervaring met beide).

Tot zover het onderstel, qua interieur vond ik de fabia zeker op het niveau van de polo zitten, hadden de polo en de fabia waar jij in gereden hebt wel dezelfde uitrusting? (chroom, navi, leer en bluetooth?) ik kan je zeggen dat het zo goed als gelijk is, iets wat je trouwens ook in elk autoblad lezen zal.

Die Seat is ook mooi maar het interieur is niet "zakelijk", kan het even niet beter omschrijven. het niet kunnen kiezen voor navigatie is voor mij persoonlijk echt een gemis, ik wil nooit meer losse draadjes ivm tomtom's (hoe goed deze ook zijn)
 

Julius

Nieuw lid
Zoals gezegd vond ik het weggedrag van de st prettiger, het voelde juist iets sportiever. Misschien lagen er bv andere banden onder wie weet de verkoper kon het verschil wat er wel degelijk was niet verklaren. Ook konden de verschillende dealer nu niet aangeven wat de verschillen in onderstel waren alleen dat het er was. Kortom de seat stuurde wat "strakker" zonder in te boeten aan comfort. Lastig aan te geven en waarschijnlijk merk je het alleen als je ze direct na elkaar rijdt.

Met het interieur verwijs ik vooral naar de gebruikte materialen en kleurstellingen. Door de kleurstellingen viel dit ook veel meer op bij de seat. Ik heb dezelfde dag in alle drie exemplaren gereden en daardoor een redelijk indruk. De uitvoeringen waren niet identiek de polo was het "best" uitgerust, maar het verschilde in algemene afwerking. 1 polo, 2 fabia, 3 seat. Ik verwachte ook identieke resultaten naar aanleiding van alle reviews maar heb dit dus niet zo ervaren. Zoals het dashboardkastje van de polo was degelijk en van de seat een stuk minder.

Als ik naar je opties kijk heb jij alles genomen. Dit vind mijn portemonnee net even te gek dus ga waarschijnlijk oa nav, pdc en leer skippen. Is dat nav systeem trouwens een touchscreen?

Overigens valt de polo per definitie af ivm met de ruimte en inderdaad is de seat iets minder zakelijk. Het viel me wel op dat de seat andere inbouwapparatuur gebruikt, in ieder geval andere fronten waar de fabia en polo bijna identiek zijn qua opzet.
 
Ok, zo te lezen heb jij echte ervaring met alle drie de auto's. (iets wat ik niet kan zeggen) Het lijkt me zeer aannemelijk dat jij de meest objectieve (waardevolle) mening hebt kunnen vormen. Tnx dat je die met ons deelt :xyxthumbs:

Het amundsen systeem is idd met touchscreen.
 

Potje

Actief lid
Toch vreemd dat er zoveel mensen een auto kopen die ze niet mooi vinden!?!?

Is voor mij ook nieuw hoor. Zal wel met de leeftijd van de kids te maken hebben en de huidige economische omstandigheden.

Ben een grote autofan en heb een aantal liefhebbersauto's gehad zoals een barchetta en een 480. Maar de komende 4 jaar wil ik even praktisch rijden. Daarna koop ik wel weer een mooie Octavia Combi of een S/V60.
 

Bart_G

Lid
Ik vind dat helemaal niet raar. Iedereen heeft andere prioriteiten bij het kopen van een product. Iedereen die iets koopt zal bepaalde eisen hebben. Als ik vrije keus zonder enige beperking had zou ik nu wel in een Aston Martin DBS rijden. Iets realistischer zou de nieuwe Saab 9-5 zijn. Maar hoe meer beperkende randvoorwaarden er zijn (of hoe minder interesse in het uiterlijk van een auto bijvoorbeeld) zul je meer water bij de wijn moeten doen. Zo kom ik dan uiteindelijk uit op de Fabia Greenline. Geen enkele andere auto combineert de eigenschappen van die auto (inmiddels de Ibiza ST dan wel). Zonder dat ik het een mooie auto vind, vind ik wel dat die auto voor mij genoeg voordelen biedt om hem toch te nemen.

Niet iedereen heeft de luxe alleen maar auto's te kunnen kopen die hij/zij mooi vindt...
 

Julius

Nieuw lid
Idem hier. Ik leg mijn prioriteiten anders. Een auto is maar een vervoersmiddel om van a naar b te komen en toevallig is dit verschrikkelijk duur. Kortom in de huidige situatie kijk ik vooral naar functionaliteit en de km prijs. Indien ik de jackpot win zal mijn keus anders zijn maar helaas dat is niet het geval. Deze auto koop je ook ook niet omdat hij zo verschrikkelijk mooi is (overigens is mooi relatief) maar om de boven genoemde punten.
 
gelukkig zijn er ook mensen die gewoon begrijpen dat je met een redelijk beperkt budget gewoon niet veel meer ruimte luxe en functionaliteit kan kopen
 

LenK

Forumguru
Die Seat is ook mooi maar het interieur is niet "zakelijk", kan het even niet beter omschrijven. het niet kunnen kiezen voor navigatie is voor mij persoonlijk echt een gemis, ik wil nooit meer losse draadjes ivm tomtom's (hoe goed deze ook zijn)
Seat is van binnen en van buiten met wat meer aandacht voor styling ontworpen. Niet allemaal zo saai rechttoe rechtaan (zakelijk?)
En wb navigatie en losse draadjes. Seat heeft als optie een geintegreerde standaard voor losse navi. Geen draadjes dus. Best of both worlds en vooral niet het risico van een opgebroken auto met een gat waar je onboard navi eerst zat :D
 

Bijlagen

  • ScreenHunter_01 Jul. 13 19.44.jpg
    ScreenHunter_01 Jul. 13 19.44.jpg
    16 KB · Weergaven: 62

Hetzer

Forumguru
Seat is van binnen en van buiten met wat meer aandacht voor styling ontworpen. Niet allemaal zo saai rechttoe rechtaan (zakelijk?)

Van buiten, ja! van binnen, nee!! daar vind ik de Seats van wat minder kwaliteit, muv de Exeo dan.
Alles blijft natuurlijk weer persoonlijk, zo vind ik ook het vernieuwde zwarte FL interieur een stuk mooier dan het oude zoals bij mijn vorige Fabia en Roomster.
Ben blij dat die nep zilvere accenten verdwenen zijn.
 
Bovenaan Onderaan