F1c wordt te klein, tijd voor een O2c?

frusty83

Senior Member
Bekijk bijlage 91376

Wat een handige mod was is het plaatsen van kunststof/rubber krikpunten. Makkelijk als je snel de garagerkrik eronder wilt zetten zonder felsnaden te beschadigen. Dat is dat gele punt onder de auto
offtopic Nice, waar kun je die bestellen?

Ontopic:

Heb zelf een Fabia combi 1.2 TDI 2010 gehad en rij nu een O2 uit 2009, qua ruimte in alles ruimer, beenruimte/hoofdruimte/kofferbak is huge.

Problemen zoals eerder aangegeven de ketting, maar deze zal wel vervangen zijn en anders er naar vragen.

Let ook op de versnellingsbak, bij mij was die aan revisie toe, had toen net 170K gelopen. Had begrepen dat dit vaker voor komt dat voornamelijke de 6e versnelling/lager "droog" loopt vanuit de fabriek te weinig olie.

Voor de rest starten lopen, wel het normale onderhoud uiteraard.
 

frusty83

Senior Member
Ook voor op een brug met armen super handig die kriksteunen.

Mooie en veilige mod is ook om met VCP de achterlichten bij de DRL aan te zetten. Lukt alleen maar met VCP want je gaat een beschermd deel software bewerken wat op een O2 FL niet met VCDS of OBDEleven lukt
Offtopic: vandaar dat ik het niet kon vinden, Nu iemand even zoeken met VCP
 

Tees

Donateur
Nou, de kogel is door de kerk! Dinsdag wordt ie gekeurd door een Vakgarage daar in de buurt (had bij m'n eigen Vakgarage gewild, maar dan was hij z'n groene platen een hele middag kwijt, en dat vond ie niet relaxed, nouja...). En als de keuring geen grote dingen oplevert, dan is ie van ons. Die garage haalt m voor een kleine meerprijs ook zelf op en brengt m terug, scheelt mij heen en weer rijden, én dan heeft de desbetreffende monteur ook een koude start gehoord.

Vinnet allemaal nog steeds behoorlijk spannend, maar dat is hoe ik in elkaar zit: hoop gewoon dat t een goede koop is als ik zoveel geld uitgeef.

Maar de wagen zag er goed uit. Geen kettingrammel gehoord (of hij is er niet, of hij is heel lang aanwezig, maar dan niet zo luid), de wagen stuurt en remt prima en hij heeft een prima vermogensopbouw. Ik was onder de indruk van t vermogen, maar ik ben dan ook een ieniemienie motor gewend. Voor mij is die 1.2 TSI méér dan genoeg vermogen, die brede koppelcurve is echt heerlijk vergeleken met m'n 1.4 16V. De sportstoelen zitten echt totaal anders dan ik gewend ben, even wennen, maar na een paar minuten ook super.

En sowieso voelt alles gewoon heel luxe aan, de Octavia is echt een andere klasse auto dan de Fabia (en 8 jaar nieuwer). Ben er wel heel blij mee, en hopelijk over een jaar nog steeds :-)

Foto's volgen als ie echt van mij is, zal er straks een paar uit de advertentie hier posten!
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Eentje van de vrouw en eentje van de advertentie. Tis wel echt een mooi kleurtje dat Storm Blue...zag net eenzelfde O2c in een soort donker grijsblauw, totaal andere auto dan.
06c3b09b868c523fa104f14e676b2df2.jpg
3a669638d8dd5c087b8c9c8cc3dca74a.jpg
 

Tees

Donateur
Navi update heb ik maar gelaten voor wat t was. Er zat sowieso weinig onderhandelingsruimte in, heb er 200 euro af gekregen, maar dat was t ook wel. Misschien ben ik geen goede onderhandelaar en had ik jou mee moeten nemen Ed ;)
Heb t maximale bedrag dat we van tevoren bedacht hadden eraan besteed (verschil tov inruil van de Faab), dus tis ok zo. Die Navi update doe ik dan zelf wel voor 35 euro, CC2 banden eronder zetten is een stuk meer geld, maar ik wil niet met zomerbanden de winter in gaan.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Voor mij is die 1.2 TSI méér dan genoeg vermogen, die brede koppelcurve is echt heerlijk vergeleken met m'n 1.4 16V.
Herkenbaar. Destijds (2002) proefritten gemaakt in F1's met de 1.4mpi 8V en de 1.4 16V. Die laatste was me veel te nerveus, die moest hoog in de toeren in de toeren blijven, terwijl de 8-klepper veel soepeler reed met veel meer trekkracht onderin.
De keuze was binnen enkele minuten gemaakt.
 

Tees

Donateur
Ja, de MPI heb ik indertijd nooit naar gekeken, weet eigenlijk niet meer zo goed waarom, staat me vaag iets van bij dat de 16v (ergens?) als de 'betere' keuze werd beschouwd. Kweet niet of ie zuiniger is oid, vinnik wel belangrijk tenslotte?

Maar de 1.2 TSI is als het goed is nóg zuiniger (ondanks het grotere formaat auto) en rijdt veel beter. Daar ga ik wel van genieten straks!
 

Rosinfield

† In Memoriam
Had het even gemist. Congrats! Mijn Yeti destijds had de zelfde kleur en motor. Veel plezier er mee!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ertromp

Forumguru
Gefeliciteerd met.je aanschaf! De keuring gaat zeker goedkomen. Topkleur voor de O2 kan ik uit ervaring zeggen
 

Cordoba

Forumguru
MPI misschien destijds niet naar gekeken vanwege kans op lekke koppakking? Brandstofverbruik van de 1.4 16V ligt wel iets lager dan van de 1.4 8V maar dat is typisch 5-10% dus geen bijster groot verschil.

Op dit moment is de markt voor occasions aardig verhit, doordat minder nieuwe auto's geleverd kunnen worden door tekort aan chips, en blijven de occasions dus langer bij de 1e eigenaar, en daar komt nog bij dat sinds corona veel mensen van het OV zijn overgestapt naar de auto, dus ook extra vraag naar occasions. Ik bekijk vooraf ook altijd welke accessoires ik er nog bij wil hebben: op onderdelen zit ook altijd een flinke marge. Stel dat er normaal 500 euro van af te praten is, dan kun je in plaats van die 500 euro bijvoorbeeld ook 800 euro aan materialen krijgen. (denk aan zaken als trekhaak, nieuwe banden, echte reserveband i.p.v. reparatieset enz.)

In elk geval gefeliciteerd met de nieuwe ride, dit ziet er in elk geval uit als een fraai exemplaar.
 

Tees

Donateur
Deze is idd wel metallic. Er zijn ook wel unikleuren in een vergelijkbare blauw, de Kodiaq bijv wordt in een uniblauw geleverd (heb er een op vakantie gezien, vond t héél lelijk).

Wat betreft t onderhandelen, misschien was er meer uit te halen, misschien ook niet. De markt is dus krap, dus prijzen hoog, en ik was misschien ook niet voldoende bereid om deze mis te lopen. Zou anders een witte of grijze zijn geworden zonder die sportstoelen, zou dan wel een tijdje zijn blijven knagen denk ik...
En als t binnen vooraf gesteld budget kon, dan moet ik gewoon tevreden zijn met een mooie en hopelijk probleemvrije auto!
 

leon-cupra

Forumguru
Idd , onderhandelen bij tweedehands is niet hetzelfde als bij nieuwe wagens. Die nieuwe wagen moeten ze produceren en jouw nieuwe wagen bij dealer 1 of dealer 2 zal identiek hetzelfde zijn. Bij tweedehands moet je al heel veel geluk hebben dat je twee identieke wagens aantreft op de markt. Tenzij dat specificaties jou helemaal niet interesseren en je gewoon puur op prijs onderhandelt. Maar als liefhebber ga je dat niet doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Gisteren de keuring laten doen. Heb de garage m laten ophalen en terugbrengen, kostte mij €25 en scheelde me dik een uur reizen (plus wachttijd). Voordeel is dat ze de kettingrammel dan konden beoordelen.

Zij hoorden wel een kettingrammel, 3-5 sec schatten ze. Niet ideaal, VAG houdt 3 sec als grens aan, maar die monteur gaf aan dat het soms wel eens weg wou gaan of minder worden met een oliebeurt met goede kwaliteit olie (snap eerlijk gezegd niet helemaal hoe, maar goed). Hij adviseerde t nog even aan te zien, verwachtte niet direct dat ie zou verspringen oid. Hoe is jullie idee hierover?

Verder nog wat deukjes, 1 plamuurplek, en een licht zwetende carterventilatie, weinig schokkends voor een auto van 8 jaar oud. Hij heeft duidelijk niet altijd bij een oud vrouwtje binnen gestaan ;)

Heb uiteraard op basis hiervan geprobeerd nog wat van de prijs af te halen, gepraat als Brugman, was eerlijk gezegd geen heel gezellig gesprek, maar kreeg er echt geen beweging in. Dus tis wat het is, vrijdag ga ik m ophalen!
 

ertromp

Forumguru
Door een goede olie te gebruiken zal wellicht de kettingspanner ook beter reageren. Verder lees ik inderdaad gebruikelijke sporen voor een auto van 8 jaar oud. Gewoon een goede 5W30 van bijvoorbeeld Castrol er in en afhankelijk van je km's zeker 1x per jaar verversen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Bovenaan Onderaan