F1c wordt te klein, tijd voor een O2c?

Tees

Donateur
Ok, anders verwoord dan: volgens mij heeft Dacia geen model dat ruimte voorin, achterin en in de kofferbak combineert zoals de Octavia dat doet (hooguit misschien de Duster, om, al heeft die ook 'maar' 430L achterin. Maar die viel al af, want SUV). Dus ga jij nou maar een proefrit maken :koffie: ;)
 

Cordoba

Forumguru
Voor de gein eens een MCV Logan gezocht, en de cijfers bekeken, en ik denk dat een MCV Logan behoorlijk aan je eisen kan voldoen. De grootste uitdaging is er eentje in kleur te vinden. Voorbeeldauto.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Ik had er net ook naar gekeken, en idd, een Logan MCV komt aardig in de buurt. Heb wat foto's bekeken, de buitenkant (model 2015, net als die van @Cordoba, maar iets goedkoper) is best ok, maar ik vind de binnenkant er wel echt goedkoop uit zien...
Ik zou er toch eens in moeten gaan zitten en mee rijden...maar kweet nog niet of ik al wel helemaal aan een Dacia toe ben :pieker:

En aan de andere kant: voor hetzelfde geld, 30k meer op de teller, maar dan heb je wel een Octavia ipv een Logan...zou normaliter een no-brainer zijn...maar je weet t niet als je erin gaat zitten.
 

EdK

Forumguru
maar kweet nog niet of ik al wel helemaal aan een Dacia toe ben
:deuk::deuk::deuk:

De aap komt uit de mouw !!!

Hou gaat me vriendenkring / familie en me buren reageren.....
Achhhh koop in een feestwinkel een lachend gezicht en zet die op als men kritiek heeft op je Dacia.....:koffie::cheers:
 

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet of de O2 niet duurder is in gebruik (brandstof, wegenbelasting, verzekering, onderdelen/onderhoud). Wat ik wel zie in de kentekengegevens is dat de Dacia een herrieschopper is (zie de geluidsmetingen bij de kentekengegevens), en een O2 is natuurlijk een heel stuk ouder, met bijbehorende kwaaltjes (roest, verouderde (breekbare) kunststof, meer kans op reparaties). Ik denk dat je gewoon moet proefrijden, en alle voor- en nadelen van een O2 en een Logan naast elkaar zetten, zodat je in elk geval één van beiden van je lijstje kan halen als opvolger voor de F1C.
 

leon-cupra

Forumguru
Schoonzusje had vroeger een O2 combi (zelfs ook een paar keer mee gereden), wij hadden een 03 combi (1.2tsi). Vind het verschil in beide qua rijden , aanvoelen, geluid binnenin,.. toch een aanzienlijk verschil. Als het budget er eventueel is, zou ik toch eens zien en rijden met de O3.
 

brepus13

Forumguru
als je rond de 8k kwijt bent voor een O2 waarbij je rekening met houden met een 1000€ voor een nieuwe ketting dan zou ik toch voor een O3 gaan hoor. Vanaf 9k wel te vinden (zag er net 1 met 160k op de teller voor net geen 9k…).

Kun je nog eens genieten van veel ruimte en heb je nog een paar jaar extra om na te denken over de dacia….
 

AGTon

Forumguru
Ik gooi hem er toch nog even in, heb al gelezen dat jij het model niet mooi vindt, maar gezien de wensen adviseer ik toch om op zijn minst even in een Roomster te gaan zitten.

Ik ben zelf 2.04 m en achter mij in de Roomster is meer ruimte dan wanneer ik in een Octavia stap. Ruimte in de achterbak is ook enorm praktisch.
 

CharlesTucker

Forumguru
Wat die kettingen betreft, misschien naief van mij, maar als je nu een O2 met 1.2tsi koopt dan gaat ie best al een paar jaar mee en heeft ie er al vele kilometers opzitten. Is de kans dan niet heel groot dat zo'n probleemketting allang vervangen is (en dat dat te achterhalen is in de onderhoudshistorie). En zo niet, is de kans dat ie alsnog problemen gaat geven niet vrij klein. Uiteraard is het bij een 2e hands goed om wat spaargeld over te houden, je kunt altijd pech hebben, maar specifiek die ketting, ik vraag me af of nodig is?
 

Captain Hook

Forumguru
Neeee, geen Roomster nemen! Da's een 'stomme' auto, veels te saai.
Niet doen hoor! ;)

https://www.skodaforum.nl/forum/i/roomster-een-heerlijk-saaie-auto.42006/

Talloze duurtesten op een rijtje:
https://www.autobild.de/artikel/dauertest-ranking-rangliste-zuverlaessige-autos-1014682.html
welke auto rijdt 100kkm (of meer) zonder/met problemen?

Geeft een aardig inzicht in typische problemen...

Verrassende testwinnaar, een Audi A3 g-tron:
Audi-A3-Sportback-g-tron-1200x800-ccb7d8e991e095d2.jpg
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Dank heren. @CharlesTucker ik vraag me ook af of de ketting nog zo'n punt is bij deze late 1.2 TSI's en zeker als ze al een tijdje rondrijden. Ik denk dat het wel zaak is uit te zoeken of ie al eens vervangen is, dan weet je zeker dat je vrij goed zit, en anders is dat wel een kostenpost om rekening mee te houden. En natuurlijk goed luisteren bij de proefrit.

De Roomster zal ik ook zeker op de shortlist zetten om naar te gaan kijken. Tis wel een erg praktisch ding, gaat uiteindelijk erom draaien of de praktische aspecten of ook de esthetiek mee gaan spelen. Uiteindelijk wil je ook een goed gevoel hebben bij een uitgave van dit bedrag.

Rijgedrag en zithouding speelt natuurlijk ook nog mee, dat zal bij een Octavia vast ook heel anders zijn dan bij een RR (niet zeggende dat de een beter is dan de ander), net als een Dacia weer heel anders is.

De F3 zie ik wat minder zitten, omdat ik deze auto echt wel lang wil gaan gebruiken. Vermoed dat we dan toch tegen de bagageruimte van de F3 gaan oplopen, en dan is een O2 een betere investering voor de toekomst.
 

EdK

Forumguru
De RR zal je verbazen, ook kwa zit en comfort...
En speel ook dan eens met de stoelen ( geen bank ) achter.
Kunnen er alle 3 uitgehaald worden om een zee van ruimte te krijgen.
Maar ook kun je de stoelen naar voren of achter schuiven over hun eigen slede.

Tsja alleen hij ziet er niet uit aan de buitenkant ( net een Dacia ) dus wat gaat de buurt zeggen !!??
Ik weet het wel.... 4 jaar met zo'n saai ding gereden...
 

Tees

Donateur
Ach, de buurt interesseert me héél weinig, familie en vrienden ook niet zo in dezen. Het gaat erom dat ik en m'n gezin tevreden zijn met de auto. En tuurlijk komt daar naast praktische zaken ook een stukje emotie bij kijken: vind je een auto mooi, rijdt ie lekker, heb je een goed gevoel erbij? En dat laatste zit ook een stukje imago bij, dus in die zin is er natuurlijk ook wel wat invloed van de omgeving bij.

M'n eerste gevoel bij t interieur van de Logan is: mwah, niet echt. En m'n eerste gevoel bij Dacia is dat ook. Maar als ik ermee ga rijden kan dat wellicht veranderen. Of niet :-). Dito voor t uiterlijk van de RR: mwah. Maar misschien vind ik t een heel fijne en praktische auto om in te rijden.
Groot voordeel van een VAG is dat ik de afgelopen 5 jaar hier en in de garage ontzettend veel geleerd heb, wat niet allemaal 1 op 1 over te zetten is naar een ander merk. Dat doet me wel een voorkeur hebben om binnen de VAG groep te blijven.

Lastigste vind ik de tijd die ik moet maken om proef te gaan rijden. Wil niet t halve land afrijden voor een auto die ik gewoon eens wil proberen, en met occasions kan je uiteraard niet elke dealer binnenlopen zoals bij nieuwe auto's. Tijd is tenslotte schaars met een jong gezin en een drukke baan.
 

ertromp

Forumguru
De O2 FL heb ik ervaren als een prima auto.
Punt om in de gaten te houden zijn de voorste wielkasten achter de plastic schermen bij de voorspartborden.
Daar kan door modder, blad, zout etc roest/rot ontstaan als dat iets regelmatig schoon gemaakt is.
En volgens mij zijn de problemen met de kettingen inderdaad verholpen na de modificatie in 2012. De auto in je link is super betreffende opties, km stand en kleur
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

ertromp

Forumguru
P1020588.jpg

Wat een handige mod was is het plaatsen van kunststof/rubber krikpunten. Makkelijk als je snel de garagerkrik eronder wilt zetten zonder felsnaden te beschadigen. Dat is dat gele punt onder de auto
 

Tees

Donateur
Mooie kleur idd @ertromp, en ook mooie velgen! Als het een O2c wordt, dan kom ik nog wel bij je op de lijn voor die mod, ziet er goed uit! Gebruik zelf nooit een garagekrik, heb onbeperkte beschikking tot een brug bij m'n sleutelclub, maar ook daarvoor kan dat best nuttig zijn lijkt me?
 
Bovenaan Onderaan