F1c wordt te klein, tijd voor een O2c?

Tees

Donateur
Na 5 jaar tot volle tevredenheid met de F1c gereden te hebben, wordt het beestje langzamerhand wat te klein. Ik ben zelf nogal lang (1.97m) en m'n zoon is bijna 2 en zit achter mij nu wel een beetje klem. Dochterlief van bijna 5 past ook niet achter me, dus het moet een maatje groter. Extra bagageruimte is ook niet verkeerd trouwens.

De logische keuze is dan een Octavia. Qua looks heb ik t liefst een O3, maar die beginnen pas boven de 10 k€, een late O2 (2011/12) gaat rond de 7.5-8.5 k€, voor dat verschil wil ik wel ietsjes inleveren op de looks :jaja:

Het eisen- en wensenlijstje is als volgt:
- 1.2 TSI (ik hecht erg aan zuinig)
- <150k op de teller.
- PDC achter
- USB (of andere manier van MP3 opslag) en Bluetooth op radio
- Trekhaak (al kan ik die evt er ook zelf onder zetten)
- Cruisecontrol
- Airco

Wensen:
- Climatronic
- Electrische ramen achter
- Lichtmetaal
- Liefst geen wit of zwart

En dan een aantal vragen:
- Klopt het dat de O2 echt beduidend meer ruimte achterin heeft dan de F1?
-Technische aandachtspunten: hoe zit t nou precies met de ketting in de 1.2 TSI? Heb al het nodige gezocht, ik weet het verhaal van de ratel (niet meer dan een paar sec bij koude start), en er is een terugroepactie geweest. Maar is er nou een typische levensduur van die ketting? Hebben de auto's die recenter een nieuwe ketting hebben gekregen een betere ketting, of blijft hetzelfde euvel?

De turbo is een gevoelig ding begreep ik, maar daar is denk ik niet veel aan te checken, behalve een regelmatige vermogensopbouw vanaf 2000 toeren?

Andere aandachtspunten? Of een heel andere auto, mocht die vergelijkbaar zijn aan de Octavia? Alle advies is welkom!

Kwam dit weekend deze Arctic in t blauw tegen die ik wel erg mooi vind, helaas niet bij een BOVAG garage, maar is wel een optie.
 

CharlesTucker

Forumguru
Als ik zo je eisen lees is een O2C inderdaad wel de meest logische keuze. Persoonlijk vind ik de looks ten opzichte van de O3 niet zo verkeerd, de O3 oogt uiteraard wat moderner, maar ik vind de O2 er ook nog prima uit zien (vooral als je 'm een beetje netjes houdt). In dat kader, er staat hier om de hoek op werkdagen buiten de schoolvakanties vaak een O1 geparkeerd, die kan wat mij betreft ook nog prima meekomen (hoewel een stevige poetsbeurt bij die specifieke auto nog wel zou kunnen helpen). Ook speelt je budget mee, als je al voor een O3 zou willen gaan zou je toch op een hele vroege O3 uitkomen, en als ik terugdenk aan forumberichten kort na de introductie had ie ook wel te kampen met de nodige kinderziektes. Een late O2 lijkt mij eigenlijk een betere en veiliger keuze dan een vroege O3.

Wat je specifieke vragen betreft, ik kan 'm niet vergelijken met een Fabia, daar heb ik nooit mee gereden. Onze O2C was de vervanger van een Opel Zafira. Bagageruimte in de O2C is super, ik ben in onze vakanties nooit ruimte tekort gekomen. We zijn thuis met z'n vieren, en allemaal niet heel groot (max 1.75), maar alles heeft altijd erg ruim aangevoeld. En tijdens een paar vakanties hebben we ook nog wel eens een vijfde persoon meegenomen (vriendinnetje van m'n oudeste dochter, een paar keer m'n schoonzus). Nu zijn we geen kampeerders, maar met 4 vrouwen/meisjes moet er toch wel het nodige mee als je naar een vakantiehuisje gaat. Het heeft altijd allemaal achterin gepast, en meestal met het rolgordijntje nog dicht.

Wat infotainment betreft, ik had er zelf een simpele Swing in zitten, dat was dus alleen een radio en CD speler, die wel met MP3 overweg kon (en mijn auto was een FL, gebouwd in 2011, wel net modeljaar 2012). Een Columbus vond ik te duur, en die waren ook nogal diefstalgevoelig indertijd. Als je een mooi exemplaar vind met navigatie (Columbus of Amundsen) zal er ongetwijfeld verouderd kaartmateriaal op staan, en dat was indertijd niet gratis te updaten. Misschien moet je er van uit gaan dat je het "infotainment" wilt vervangen door een aftermarket exemplaar.

De mijne had een sjoemeldiesel, dus ik heb geen ervaring met kettingen van TSI's. Ik heb nooit (270.000km) turboproblemen ervaren, maar die ervaring laat zich vast niet vertalen van een TDI naar een TSI. De waterpomp was wel een bekend probleem (bij mij lek/kapot na 150.000km), maar ook daarvan weet ik niet of dat ook geldt voor de waterpompen in de TSI's. Buiten een kapotte EGR is het altijd een probleemloze auto geweest, geen rammeltjes of andere storende zaken, geen roestplekjes en zo. Ik had 'm nieuw gekocht, 10 jaar geleden, en heb 'm ingeruild na 7 jaar met 270.000 kilometer op de teller, ik hem altijd netjes onderhouden (bij de dealer), regelmatig gewassen, maar niet echt "vertroeteld", en toen zag het er allemaal nog prima uit. Soms, heel soms, vraag ik me nog wel eens af waarom ik 'm eigenlijk ingeruild heb (en of ie nog rijdt, dat kan ik niet nagaan bij de RDW want hij is geexporteerd naar z'n geboorteland).

Succes met zoeken!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Canon-Eye

Forumguru
Na een F1c (2002-2007) en een O2c (2007-2011, weliswaar een 1.9 TDI) kan ik kort zijn over de ruimte: veel meer been- en ook hoofdruimte.
Overigens viel de daarna gekochte F2c (2011-2018) qua ruimte ook nog niet eens heel erg tegen, maar dat terzijde.

De simpele manier is natuurlijk om gewoon in de diverse modellen te gaan proefzitten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dank heren! @hemi24 ik vind dat Storm Blue ook erg mooi, zeker in deze uitvoering een interessante auto.

@CharlesTucker ik had idd ook al wat gelezen over de kinderziektes van de O3, zeker met die extra 2k die die kost, lijkt me een late O2 ook veel verstandiger.
Over de Navi zat ik ook te denken, maar ik gebruik nu al jaren een Garmin met lifetime updates, misschien blijf ik die wel gewoon gebruiken, een nieuwe aftermarket is ook niet goedkoop tenslotte. Maar kan ik later uiteraard ook beslissen, of proberen te updaten, las dat dat soms ook mogelijk is.

@Canon-Eye, we hebben vrienden die hebben een O2c-PFL, volgens mij is die gelijk aan afmetingen binnen aan de FL? We willen daar volgend weekend even rustig gaan passen en meten, is toch fijner met de kinderen dan bij een garage icm proefrit.

Als er nog meer mensen wat weten over de technische aspecten en zeker de ketting, graag!
 

Tees

Donateur
Klopt, de O2 heeft de EA111, de O3 de EA211. Maar goed, met €2000+ besparing kan ik wel rekening houden met een ketting wissel (al heb ik er liever eentje die recent een nieuwe ketting heeft gehad).
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Als je niet per direct veel korte kilometers maakt, en je er niet vaak met in steden komt, is een TDI misschien een optie? Kan je voor je budget een O3 TDI zoeken, O2 vind ik persoonlijk de lelijkste Octavia, zeker de facelift. De koplampen en de deurstijlen zijn echt een no go. Maar dat is persoonlijk natuurlijk, heeft niets te maken met uw wensen en smaak :)

Succes met de zoektocht!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Neeeee, geen diesel! Ik rij veels te weinig voor een diesel, als we straks weer wat verder op vakantie gaan misschien 10k per jaar. En bovendien ben ik geen fan van diesels, ik wil die stikstof en fijnstofuitstoot niet, laat staan de regelgeving die steeds strenger wordt, en de kosten (alleen MRB is al €50 per maand extra!). :nono:
Maar dank voor de input hoor @JeSko, out of the box denken wordt wel gewaardeerd!
 

Canon-Eye

Forumguru
O2c-PFL, volgens mij is die gelijk aan afmetingen binnen aan de FL?
Klopt. Een collega annex opvolger kreeg zijn O2c later en dat was het FL model. De verschillen zijn vooral cosmetisch (en vooral aan de buitenkant), aan de afmetingen was niets gewijzigd.
Toen ik afscheid nam heb ik hem de Sonniboys gegeven, paste allemaal naadloos :jaja:.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Cordoba

Forumguru
Over het algemeen: als je bij de autogegevens kijkt en de wielbasis vergelijkt, heb je eigenlijk direct al een aardig idee van de binnenruimte. Aangezien je ook aan een zuinige auto hecht, kun je ook overwegen of een Rapid of een Seat Toledo (in principe identiek aan de Rapid) groot genoeg is. Ik heb niet al je wensen gecheckt, maar dit is een voorbeeld wat je ongeveer kunt verwachten als deze auto ruim genoeg is.

Wat de O2 sedan/hatchback betreft: die heeft volgens mij niet meer de grote achterklep zoals de O1 had, anders zou dat mogelijk ook nog een optie zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Dank @Cordoba. Een combi is wel noodzaak, de F1c ging op vakantie al een dakkoffer op om alles mee te krijgen (tentkamperen met kinderen kost zelfs met redelijk lichtgewicht spul best wat ruimte), dus extra kofferbakruimte is ook zeker welkom. En de Rapid HB heeft volgens mij een kleinere kofferbak dan de F1c?
 

Cordoba

Forumguru
@Tees Kofferbak kan wel eens bedrieglijk zijn, en zonder het zelf uitgeprobeerd te hebben durf ik het niet te zeggen. Wat ik wel even mee wil geven: voor mijn F1C had ik Seat Cordoba (1996) (sedan) en die was in kofferbakruimte vergelijkbaar met de F1C en bijvoorbeeld ook met de 1e generatie Seat Leon, wat voor veel mensen een verrassing was. Bij een F1C moet je niet vergeten dat de achterruit voor een combi redelijk plat ligt, dus dat ie net wat minder ruimte heeft dan je van een combi zou verwachten. Andere optie is dat voor een Roomster of een Yeti gaat kijken, of dat wel voldoende ruimte biedt. Ik wil maar aangeven, als je wat breder kijkt, dat er vaak meer opties zijn dan je in eerste instantie denkt, zonder dat je direct aan de Dacia moet. ;)
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Goed punt @Cordoba. Al moet ik zeggen dat dankzij de aanschaf van een bagage/hondenrek vorig jaar er nu af en toe wel wat links en rechts bovenop de afdekrol komt tijdens de vakantie :-). Met fietsen achterop is t zicht naar achteren toch al beperkt, dus links en rechts wat zicht wegnemen maakte weinig verschil meer.
Yeti heb ik overwogen, dacht dat die duurder was, maar dat valt wel mee
Maar de vrouw wil eigenlijk geen SUV, dat maakt de zaak wel lastiger ;). Roomster vind ik qua looks net even te weinig aanspreken, hoe goed saai ie ook is (@Captain Hook ;))

Ik heb me ook wat meer ingelezen in de 1.2 TSI motoren, en het lijkt erop dat doe van 2012 een stuk beter zijn qua ketting dan die van 2010/11. Begin 2012 heeft VW ook de problemen daarmee toegegeven, denk dat ze toen wel even hun best gedaan hebben op die laatste serie. Nu heeft zo'n ketting in theorie een oneindige levensduur, maar tis wel gebleken dat dat alleen theorie is voor de TSI's.
Olieverbruik maak ik me nog wel lichtelijk zorgen over, iemand ervaring mee? 1:3000 vind ik niet zo'n ramp, maar t moet niet op een revisie uitlopen natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:

EdK

Forumguru
Hoe mooi kan het zijn om eens een proefrit bij Dacia te laten inplannen......
Al is het alleen maar eens als vergelijk tov zo'n dure Octavia 1,2 of 3 :koffie::nailbiting:

En dan in versie Bi feul dus op LPG...... dat is pas zuinig rijden wat zo belangrijk is voor je !!
 
Hoe mooi kan het zijn om eens een proefrit bij Dacia te laten inplannen......
Al is het alleen maar eens als vergelijk tov zo'n dure Octavia 1,2 of 3 :koffie::nailbiting:

En dan in versie Bi feul dus op LPG...... dat is pas zuinig rijden wat zo belangrijk is voor je !!

Zo'n Dacia is goedkoop om een reden.
Die dingen zijn echt een heel stuk kaler dan je van een moderne auto gewend bent.
Ook de afwerking is flink op bezuinigd om die dingen zo goedkoop te krijgen.

Dat zie je er wel aan af ook.

Is de vraag of je dat wil, maar goed, dat moet een ieder voor zichzelf beslissen.
 

Tees

Donateur
@EdK volgens mij is er geen Dacia in de klasse van de Octavia toch? Als alternatief voor een Fabia is Dacia wél best interessant. En als jij nou eens gaat proefrijden met een Dacia, kan ik me die tijd weer besparen :tongue:
 

EdK

Forumguru
Die dingen zijn echt een heel stuk kaler dan je van een moderne auto gewend bent.
Wat is jouw definitie van een moderne wagen ?
Dacia is mijn inziens ook een moderne wagen. Ze zijn volgens mij niet in vorige eeuw gebouwd...
Maar goed hierover loopt al een topic, dus laten we er verder geen tweede Dacia topic van maken.
Heb alleen het als een optie aangevoerd voor de TS
 

EdK

Forumguru
@Tees ik kijk niet naar klasse, ik kijk van wat heb je nodig en is er een model wat daar aan voldoet !
En wat betreft mij een proefrit laten maken, dit slaat wal of kant !
Ik kan niet na een proefrit gemaakt te hebben bepalen of dat voldoende voor jou is !
Maw je zult je schaamte opzij moeten zetten en zelf die proefrit moeten maken.....:deuk::deuk: :tongue:
 
Bovenaan Onderaan